WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Draknästetbolag Digitalt Testamente (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1041152)

Conny Westh 2010-03-28 15:06

Ett problem med det digitala testamenett är att de flesta communities har regler att man inte får ge ut sina kontouppgifter till andra. Det saboterar ju hela upplägget i många fall.

htiawe 2010-03-28 15:43

Vem är det som skulle klaga på att man gett ut sina kontouppgifter? Den som äger kontot? Den personen är ju död..

mkj 2010-03-28 19:20

Hur stort är problemet idag?

Om nån dör, hur besvärligt är det för anhörriga att få FB att plocka bort kontot?

Jan Eriksson 2010-03-28 20:07

Citat:

Ursprungligen postat av htiawe (Inlägg 20348402)
Vem är det som skulle klaga på att man gett ut sina kontouppgifter? Den som äger kontot? Den personen är ju död..

Problemet är väl om man ger sin uppgifter till någon annan så kan man bryta mot regler. Skulle någon utnyttja dessa uppgifter när du fortfarande lever så kanske ditt konto stängs och är det ett konto med pengar på så kan dessa pengar vara borta + du kanske blir skadestånds skyldig? Har inte läst på utan bara spekulerar...

design.se 2010-03-28 21:30

Sen är ju frågan vad som händer om företaget som säljer tjänsten går i konkurs? Eller om de rent av skiter i eller missar att radera mina konton, jag är ju död, lite svårt att kolla om de har gjort rätt för sig. Ungefär som att ha som affärsidé att vi skickar en krans till din begravning, betala 2000 spänn nu så fixar vi det om 50 år...

KristianE 2010-03-28 21:40

Jag har svårt att tro att företaget finns kvar om 50 år..

W2Best 2010-03-29 01:54

Om man tror att man ska dö inom 5 år, så kan man ju satsa på årsbetalningen! Då blir ju det ett ekonomiskt alternativ.

Helix 2010-03-29 04:29

Citat:

Ursprungligen postat av design.se (Inlägg 20348457)
Sen är ju frågan vad som händer om företaget som säljer tjänsten går i konkurs? Eller om de rent av skiter i eller missar att radera mina konton, jag är ju död, lite svårt att kolla om de har gjort rätt för sig. Ungefär som att ha som affärsidé att vi skickar en krans till din begravning, betala 2000 spänn nu så fixar vi det om 50 år...

Du, eller jag, kan vi ju annars starta en tjänst som övervakar deras och att de verkligehn raderar kontona efter att någon dör. Vi kan ju också ta 199 kr per år eller 1190 kr som engångssumma ... :)

Conny Westh 2010-03-29 05:07

Citat:

Ursprungligen postat av htiawe (Inlägg 20348402)

Problemet är inte när personen är död utan nu när personen lever och då brutit mot användarvillkoren genom att lämna ut sina kontouppgifter till tredje person. Tredje person gör sig ju sedan efter frånfället skyldig till dataintrång enligt de normala avtalsreglerna i användarvillkoren.

Det är m.a.o. indte kontohavaren som brir gramsen utan FB, Google mfl....

allstars 2010-03-29 08:21

Citat:

Ursprungligen postat av mkj (Inlägg 20348441)
Hur stort är problemet idag?

Om nån dör, hur besvärligt är det för anhörriga att få FB att plocka bort kontot?

Tydligen jättebesvärligt.

Jag vet flera personer vars familjemedlemmar gått bort plötsligt och oväntat. De avlidnas konton finns fortf kvar efter ett år.
Kontot kan vara kvar som en "tribute"-sida men det är inte alltid det är en bra idé.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson