![]() |
Citat:
Det går att bygga ett samhälle där människor i alla åldrar trivs och mår bra och det har varit målet med svensk politik under en lång tid. |
Ja, de ökar och får fler röster och mer att säga till om? Hur fan går man till val om man ska rösta åt alla man känner. Tipsa gärna om någon kandidat som kan genomföra följande:
-Min bror är ju ingenjör och tjänar bra så han vill ha sänkt skatt. -Mina föräldrar ska renovera huset och skulle vilja att vi ökade rotavdraget med 50%. -Min mormor och morfar får för lite pension så jag skulle vilja att den höjdes. -Min lilla kusin går i mellanstadiet och får usel skolgång pga nedskärningar. Kan vi fixa det också? -Min kompis Ahmed får inget jobb för han har inget svenskt namn. Jag måste göra något åt invandrarfientligheten i Sverige. -Min kompis Susanne blev våldtagen på krogen och detta beror såklart på det manliga förtryckarsamhälle vi lever i så jag vill kvotera in män i alla styrelser och på alla företag. 50/50 eller no deal som jag brukar säga. -Jag själv vill att vi avskaffar lagar och regler och lever som djur i grottor. Hmm.. Federley kanske eller vad tror du? Nej jag vet... http://upload.wikimedia.org/wikipedi...ahlin_2007.jpg |
|
Ahaa...hon är mänsklig! :D
Här är det nog svårt att hitta sossar, dom flesta är i en Moderat-ålder upp till 35år tills dom blir utbrända och sjuka sen blir dom sossar. :o jag kan hålla med om att hon är nog den sämsta partiledare som sossarna haft... |
Citat:
Men det är väl inget att förlora sömn över, antingen så greppar man det, eller så gör man det inte, empati och solidaritet är svårt att lära ut eller ens förklara...det låter sig helt enkelt inte göras på den nivån du efterfrågar... |
Citat:
Vem ska bestämma det? |
Svar på ztreams inlägg:
Politik handlar mycket om att fördela resurser och måste vara långsiktigt hållbar. Om det är något som är meningslöst så är det att rösta i ett val för att man ska få billigare ombyggnad av huset och i nästa rösta tvärtom för att man nu är klar. Alla människor har inte samma behov och politiken handlar mycket om optimering, att finna den bästa lösningen för så många människor som möjligt. Det går inte alltid att hitta ett "rätt" val i varje enskild fråga så som du ställer upp det hela och du får nog väldigt svårt att hitta några representanter som stämmer in på samtliga punkter. Din feministpunkt med kvotering är väl extrem och i princip alla vill väl göra sig av med främlingsfientligheten? Jag tänker inte tala om för dig eller någon annan vad ni ska rösta på. Det enda jag reagerade på var att du i princip säger dig skita i allting utom dig själv. Då kan man lika gärna flytta till det land som passar en bäst för stunden och det är kanske inte Sverige för din del? Eller, bryr man sig inte om någon så varför då inte bara strunta i allt och försöka livnära sig ute i skogen? Det kan dock bli lite tufft efter en tid eftersom vi inte ska bry oss om miljön heller. Undrar om inte den bästa lösningen vore ett gigantiskt kärnvapenkrig? Mona kommer nog stjälpa sig själv ganska bra utan någons hjälp men ipred var ju räddningen för oppositionen. Jag är själv varken sosse, moderat eller kommunist in i minsta detalj utan tycker det finns bra idéer hos de flesta partier, det är bara det att inte allting fungerar i praktiken trots att det låter bra i teorin. Det finns egentligen inte något bra styrelsesätt utan som det har sagts så många gånger förut så är demokratin det minst dåliga. |
Citat:
Om man nu verkligen HAR en kompis som heter Susanne som blivit våldtagen, eller känner en Ahmed som inte får jobb p.g.a. sitt namn, så är detta frågor som dom flesta klarar att inkludera, med hjälp av empati eller genom praktiskt resonemang, i dom beslut vi fattar dagligen (ska jag dra det här skämtet nu, känner jag någon som kan hjälpa Ahmed o.s.v.) och för mig är det tveksamt om det ens är politik,varför ska "politiken" ta hand om människor i min närhet om jag själv inte gör det, politiken är inte lösningen på alla problem. Jag tycker egentligen politik är ganska enkelt (faktiskt nästan på 1+1=2 nivå)...under devisen "less is more" så är det ju ett 0-summe spel, detta gäller såväl ekonomi som miljöfrågor, så om det är det givna svaret, vad värderar vi som människor, är jag värd mer om jag vet att det måste bli på bekostnad av någon annan... |
Ja, jag ber om ursäkt för att jag inte håller din höga standard Gummianka. Det märks att du själv inte klarar argumentera eftersom du går under bältet och blir personlig mot mig såfort du inte håller med.
Det ni inte förstår är att ett demokratiskt val är egoism. Att man röstar för sig själv i valet innebär inte att man inte har empati eller bryr sig om andra människor. Det förstår de flesta, därför tänker jag inte utveckla det mer. Ni kanske borde flytta till ett land där man inte har demokratiska val eftersom ni inte erkänner deras funktion och syfte? Men eftersom ni är naiva utopister som uppenbarligen inte lever i samma värld som jag så har jag inte mer tid att lägga på att stånga huvudet i väggen i denna tråd. Nu ska jag fixa mina affärer som går så jävla dåligt istället och dra in lite skattepengar till samhället. Citat:
Citat:
|
|
Det är ju svårt att inte bli personlig när vi faktiskt rör oss bland frågor som är bland det mest personliga vi har. Det som är ett teoretiskt/retoriskt resonemang för dig, med någon som är våldtagen, inte får jobb p.g.a. sitt namn, är med högsta sannolikhet en realitet för någon annan, och säkerligen något som upplevs personligt.
Men du kan ha rätt i att att man inte visar sin empati eller sitt engagemang för andra människor "med valsedeln" inte innebär med automatik att dessa egenskaper inte finns, men baserat på personliga erfarenheter så har jag aldrig hittat någon som HAR dessa egenskaper som kan ta av sig dom som en överrock, t.ex. när man ska rösta, vilket väl får sägas vara förbannelsen som vilar över dessa annars önskvärda egenskaper. Uppenbarligen har vi helt aparta åsikter om vad politik är, för dig verkar det vara en slags absolut sanning att demokrati = egoism, och jag hittar inga belägg att det är så, även om jag aldrig skulle försöka ta ifrån dig din upplevelse av att det är så, jag menar bara att den sammanlagda bedömningen som man alltid gör, privat, i affärer, där man väger in för och nackdelar, egna såväl som andras, självklart kan göras även när man utnyttjar sina demokratiska rätt och skyldigheter. (..här tänkte jag göra en onani/sex jämförelse men tror att jag låter bli, jag tror att min position framgår ändå...) |
Men jag tycker det är en intressant fråga, kanske en av dom intressantare, och kanske är det där vi har "tappat". Egentligen går det ju inte att säga att politiken är någonting, den är vad vi gör den till, men jag vill gärna se att politiken är mer än bara ett egoistiskt val, och där tycker jag att digniteter som Bill Gates och Warren Buffett uppvisar politiska åsikter/val som får anses allt annat än egoistiska.
|
7 pers som röstat på Sverigedemokraterna här på WN :o
|
Citat:
|
Jo det stämmer dom ända siffrorna som stämmer är Piratpartiets... :rolleyes:
|
Citat:
Lite intressant med Sverigedemokraterna och andra som inte vill ha några invandrare i landet (nu kanske Sd inte är riktigt lika extrema som en del andra men ändock). Samerna var ju i landet innan svenskarna så egentligen borde väl rent logiskt bara de få vara kvar? Men förnuft och logik är ju kanske inte deras starka sida. |
Citat:
|
Bra !
Såg inte: "Ett begränsat Internet är lika mycket ett hot mot alla som jobbar med Internet professionellt som en begränsad yttrandefrihet är ett hot mot alla som jobbar i tidningsbranschen" Borde belönas med ett Nobelpris! :P |
Citat:
Nåväl nu till det jag tänkte skriva, om samer och Sverige. Det var väl så att nationen Sverige bildades som ett slags "peace offer" mellan de 2-3 ätter som alltid stridit inom rikets gränser. (Svea-ätten med flera vad dom andra nu hette) Så borde inte rent logiskt alla som befann sig inom Svea-rikes gränser när det bildades vara de ursprungliga "svenskarna" om man nu ska definiera den gruppen på något sätt? Och då borde kanske bara den gruppens ättlingar få vara kvar? <_< |
Det hade varit intressant att se hur folk hade röstat om inte piratpartiet hade varit med på listan.
|
Citat:
Med svenskar menar jag inte medborgare i Sverige utan de som tillhör den svenska folkgruppen. Det gör inte samerna som är mindre besläktade med svenskarna än vad exempelvis spanjorer eller greker är. Det finns ju ingenting som säger att svenskarna har rätt till marken bara för att landet råkar heta Sverige (just på grund av att det var svenskarna / svearna som hade makten). Om man ska se till vilka som var på svensk mark först så vinner de fortfarande men det var hur som helst inte särskilt allvarligt menat utan ville bara peka på det absurda i ett tidigare inlägg. ztream, bara för att något kan tyckas vara en utopi just nu så behöver det inte vara det för all framtid. Om så vore fallet så skulle inte någon utveckling alls ske av samhällssystemet men det kanske bara är teknisk utveckling som räknas? En utopi kan fortfarande vara någonting att sträva efter. "De flesta jag känner är med i gäng och rånar folk så då är det inte så konstigt att jag gör det också. Det är bara så det är, kan inte jag göra något åt." Att sträva efter rättvisa och solidaritet är knappast detsamma som att vara naiv. Ibland måste man helt enkelt försöka se längre än sin egen nästipp. |
Citat:
SAP är mer eller mindre ett köttbergs parti. Som numera styrs av en tant med tvivelaktig moral M har gjort bra på hemmaplan.. Men så länge man inte skicka någon spänade person som tex Carl Bildt till Bryssel, så orka bry sej. C Är bara tillför bönder. FP - Vet inte.. KDS - Bruka rösta på dem. Men när godtemplar maffian börja lägga sig vilka kvotor av akhol som förs över gränserna, så får det vara nog. Skall vi vara med EU , så skall det vara fri handel. Utan att godtemplar maffian skall in och bestämma. Junilistan - Har minimala chanser. VPK - Inte min grej . MP - Jag gillar inte hasch. PP - Mycket intressant val! Dom är det enda parti som våga stå upp. Plus att dom är ett enfråga parti är en fördel, man slipper får så mycket annat skit på köpet. Röstar jag på MP, som också har liknade inställning till som PP, så kommer man få chockhöjda bensinpriser och högre EL på köpet. Därav är PP ett bättre val. |
Citat:
|
Citat:
|
Något som är konstigt, är att medlemmarna här på WN själva är kreatörer. Många medlemmar här sitter på ett flertal upphovsrätter, samtidigt som de röstar på piratpartiet, och på fri fildelning.
Det, gott folk, är nog i många fall fina exempel på dubbelmoral. Jag tar gärna en läsk utan att betala för det - stulet är godast om ni frågar mig. Skulle däremot någon gå in i min (fiktiva) butik och ta en läsk - skulle jag gå lös med "skohornet" bakom disken. Ni tar gärna andras arbete utan att betala för det, men vill inte att andra ska ta ert. Det är inte mer komplicerat än att fildelning är stöld. Du tar en produkt utan att betala för den. Att komma med argument så som "-Jag köper den om jag tycker den är bra" - är att tro på en utopi värre än kommunismen. Vist, det låter ju bra. Men hur bra fungerar det i praktiken? "Alla" säger att de gör så, hittar de ett spel som gillas så köper dem det ... jomensåatte, tror inte det va. Och om det nu skulle vara så, är det rätt? Är det inte då rätt att gå in i en butik, ta en fanta och säga "-Jag betalar om jag tycker om den!" ? Att man "provsmakar" fungerar som så att man får en smakbit på restaurangen, man ser/spelar en trailer och så vidare innan man bestämmer sig - inte att man äter hela rätten, spelar ut hela spelet eller läser hela boken innan man bestämmer sig. Ett sådant system skulle inte fungera. Sen är det ju faktiskt så att ägaren till något måste få bestämma över den. Om jag äger en låt, en tavla eller en bil så måste jag få bestämma över hur denne skall användas - och det ska finnas lagar som "står på min sida". Vidare anser jag att de nya lagförändringarna (det som lite missvisande kallas för "IPRED-lagen") inte är rätt väg att gå - och att jag skulle lösa det på ett betydligt mer rättvist och korrekt sätt. Men å andra sidan, skulle jag styra Sverige/EU skulle skiten se fan så mycket bättre ut. Med lite ödmjukhet och vilja till förbättring är det inte så jävla komplicerat egentligen - har man en sund (och inte extrem) inställning till allt så blir det bra. (Dagens) Politik handlar bara om att vara extrem (åt sitt politiska håll) och att tjäna pengar, vilket bara gör det så jävla tråkigt så att man inte ens orkar engagera sig. Citat:
|
Citat:
Stämmer ganska bra, det du tänker på är från Simpsons. [/quote] Vilket Simpsonsavsnitt är det ni tänker på? Jag tror mig inte ha sett det och jag trodde mig ha sett alla. Ni förväxlar det inte med Futurama där Nixons huvud vinner med en röst (den enda). Fry och Bender ursäktar sitt valskolk med att en röst ändå inte skulle göra någon skillnad. Simpsons hade ett avsnitt där två utomjordingar (Kang och Kodos) ställer upp med varsin kandidatur och en agenda att förslava mänskligheten. När folk föreslår att man kanske borde rösta på en tredje kandidat istället, så svarar Kang att det vore en bortkastad röst. Det hela är en ganska rolig satir över USA´s tvåpartistystem där de flesta anser att det inte är någon idé att rösta på någon annan än Demokraterna eller Republikanerna. |
Citat:
Det finns ett Simpsons-avsnitt där pensionärerna vann valet eftersom valdeltagandet är väldigt högt bland dem, och när de vann införde de utegångsförbud för alla "unga". Kent Brockman sände nyheterna hemifrån under utegångsförbudet. Måste vara det här avsnittet jag tänker på: http://www.thesimpsons.com/episode_guide/1011.htm 1011 "Wild Barts Can't Be Broken" Samma avsnitt i vilket barnen startar piratradion med "We Know All Your Secrets". Hm.. Nu blir jag osäker på om det var något val i det avsnittet..? Men om inte, hur kunde pensionärerna införa utegångsförbud? Och det där med att det är högt valdeltagande bland pensionärerna tycker jag att jag känner igen från Simpsons. Edit: stavfel |
1) Du kan inte jämföra illegal nerladdning med stöld eller snatteri. Möjligen att planka på tunnelbanan. Problemet ligger nog inte att enskilda människor ladda ner film / musik. Problemet ligger när det blir en kultur, vilket det har blivit att ladda ner film och planka på tricken.
1.1) Piratpartiet är inte emot upphovsrätt, utan dom inskräkningar som EU gör. Att tex privartföretag skall få leka poliser, genom att få ut din adress och sedan skicka en räkning till dig.Ungerfär som en markägare skulle få sätt upp kameror i träden och sedan köra dem polisen passregister sedan få ta betalt för den tid du har varit på dennes mark. Lite som här bluffföretag för olika kataloger som härjar på nätet. Eller det klassika exemplet är när Disney får genom förlängning av upphovsrätten från 60 år till 90 år, samma sak kommer bli i EU. 1.2) Det är bara början, när upphovsrätt industrin har fått igenom sina vilkor, då kommer divers religösa grupperingar allt från dem som tro att världen frälsare är en skäggig man som blev uppspikad på ett kors till en typer som tycker att det är rymdvarlese som har byggd jorden. 2.0) Många medlemar här på WN hade inte ens kunna varit medlemmar utan licensformer som tex GPL. Andra möjligheter till fria ©.. Tänk på stora delav internets infrastruktur rullar på servrar bestående av Linux och FreeBSD, inte tala om Apache. Google skulle knappas blivit google, om inte GPL hade funnis. Tänk om Microsoft hade stämt skiten ur Linus Torvalds för 15 år sedan, då linux kernel gjorde intrång på FAT filesystemet. Då hade vi haft ett intranät som hade bestått av MSN och IE 2.0. Hade varit lika utveckla som telegudien en gång i tiden var. Och du hade fått betala 15:-/min för att få vara online och varje epost hade skott 2:- att skicka., 3.0) Det är fortfarande film / musik industrin att anpassa sig till dom nya distrubtions formerna. Precis som FACIT en gång i tiden fick upptäcka att folk ville ha elektroniska miniräknare från Japan och inte ha räknemaskiner bestående av kugghjul och mekniska delar. 3.1) Jag förstår att film/musik branschen inte gilla provsmakar modellen, eftersom då kan man inte producera en massa dåliga C filmer , som man sedan direkt pumpa ut på videohyllan för att dom inte håller klas ens för bio. Hade du fått styra EU så hade vi inte vi ens haft val till EU, utan diktatur, det har redan viss kopral försökt med, han trodde tom att han var general och därav startade han vinterkrig emot Ryssland osv. Citat:
|
Citat:
|
Det finns någon fri stremingtjänst som har alla simpsons avsnitt online, dock verka vara en del fullkod på den hemsida. Har inte URL:en till den hemsidan i den här datorn.
Det var en omröstning, där Bart skulle bli klassen ordningsman eller president. Slutmoralen var väl i alla fall, att dom grupper som man skall bli populär hos skall även gå och rösta, inte göra kronblom. Där har väl PP problem, då många ganske inte har fått röstålder än och SD som där väljarkåren mesta dels är white trash. Jag tro dock PP kommer in i EU , jag kommer rösta på PP, dom har är en bekväm paktering på deras åsikter, man få inte en massa annat skit på köpet, som man inte står för. Men ändå en Pine in Ass på politikerna, att få upp dom här frågorna på dagordningen, sedan visa Europa kan gå en egen väg, inte vara US lilla följerslagare som EU är i många frågor. En annan förhoppning , är att PP kan öppna upp möjligheterna till direktdemokrati, att det bli en trend att små enfrågepartier bildas inför olika valen, på den vägen måste åsikts monopolen då öppna upp andra kanaler och lyssna på sina väljare på än man gör idag., att bara via valen och dom egna leden. För börjar åsiktsmonopolen tappa huvuden i beslutade försammlingar, då börjar man lyssna. Så Jolly Roger skall till Bryssel. Citat:
|
Citat:
|
Tänk vad sura dom ska bli när Jolly Roger bordar EU-Parlamentet! Det är lite av parodi ;)
|
Citat:
3.0) I sak får du ihop det rätt, men det blir ändå fel, i Facit´s fall (och Commodore, och...ja, det finns säkert massor av exempel, just Facit börjar bli lite uttjatat från din sida) så handlar det om en produkt som helt enkelt inte var konkurrenskraftig längre, här talar vi ju om distributionsform, utan att dra massor med exempel så kan man ju bara säga att det är en enorm skillnad. Produkten som sådan är ju onekligen efterfrågad. 3.1) Jag tror inte alls det är problemet, som sagt, provsmakning finns, det kallas trailer, reklam. Jag förstår att konceptet är helt främmande för dig, men det som är bra, eller dåligt, enligt dig, behöver inte nödvändigtvis vara bra/dåligt enligt någon annan. På den tiden vi hade CD skivor i stor utsträckning så var varje "Absolute" skiva en självklar försäljningsetta (och är väl delvis fortfarande), alla visste exakt vilka låtar som var på, alla hade hört dom minst 100 ggr tidigare, och enligt MIG, så var i princip ingen av dom nåt jag skulle kalla kvalité. En av sveriges största filmstjärnor, Dolph Lundgren, drar in miljoner på direkt-till-dvd filmer som alla vet vad det är innan dom köper dom (det är ingen som förväntar sig en Hamlettolkning), den enda slutsatsen att dra, vi är alla olika. |
Citat:
Eller som Gottfrid / TPB sa "Ni har mördad väldig många träd för den här polis utredningen.." |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Nu var det inte Bill Gates som uppfann PC, utan IBM. Bill Gates råkade ha lite flyt den dagen , då IBM behövde ett OS till sin PC. Finns nog många som hade önskat , om historien kunde skrivas , hade man nog hellre valt MC68000 istället 8086 osv.. Mitt exempel var en av PP hjärtefrågor , nämligen mjukvara patent. FAT FS är ett mjukvaru pantent som MS innehar rättigheterna till. Och hade dom sett hotet från linux 1993, så hade om nog använt den möjligheten redan då.. Skall verkligen upphovsrätten existera i 90 år, det är inte rimligt det heller , bara för Disney vill skydda Musse Pigg. 3.0) Facit är kanske uttjatat, men är ett ganska gott exempel hur teknikutvecklingen dödar arbetstillfällen och industrier. Men jag kan säker snart byta ut Facit till SAAB istället.. Här handlar om en distribution form som inte är konkurrenskraftig längre, folk vill inte köp film och musik på plastskivor, samma sak folk vill inte köpa musik på vaxrullar eller film på 16 mm film längre heller. Varför jag nämner FACIT för det är ett tydligt exempel på vad teknikutvecklingen kan göra. Över en natt fick massor med människor sparken. Jag motsätter mig inte att man lagför folk som sprider © mtrl på nätet, jag motsätter mig att man angriper webbplasterna, som inte har några filer på sina hårddiskar, utan bara är en mellanhand. Jag motsätter mig att privat företag skall få polis befogenheter, att mer eller mindre godtyckligt kräva folk på pengar, bara för en IP adress har syns någonstans. Du kan inte få fortkörningsböter, om någon annan kör din bil. Men du kan få betala skadestånd bara för din IP adress har synts i en log. 3.1) Tralier är under målliga. Visst är det en subjektiv tolkning, men det producera mycket skit i filmbranschen. Gör nu inte tolkningen att jag tycker att dom som producera film och musik inte skall få betalt, jag menar att industrin måste ställa om sej. Precis som SAAB fick börja bygga bilar efter kriget, för man behövde inga J21B längre.. Samma sak få musik och filmindustrin komma med attraktiva tjänster som passar målgruppen. I US har man börjat, tyvärr blockeras dom tjänsterna från Europa. Väl bara inse att tablå TVn är död... |
KD frågar ut Piratpartiet om paten och miljö:
http://www.youtube.com/watch?v=WE2tvikFfB8 trevlig tjej... :D Det är svår fråga det där med patent, och ännu svårare blir det när bolag tar patent på tillverkning, gömmer patent etc etc... Patent är ett sätt att skydda uppfinningar. Aldrig tidigare har man kunnat patentera olika livsformer. Nu kan man få patent på gener, och hela organinsmer, dvs på genmanipulerade växter och djur. Det innebär att levande varelser anses ha uppfunnits av människan och blir betraktade som vilken produkt som helst, vilken man har ensamrätt över. Patentskyddet omfattar ofta kulturväxter som är viktig basföda i u-länderna (hirs, majs, kassava etc.). Resultatet blir att man förhindrar lokal produktion och får monopol på import av dessa livsmedel. De rikaste företagen i i-länderna kommer alltså att kontrollera livsmedelsmarknaden i u-länderna och exportera "paket" av frön och bekämpningsmedel dit. Det blir inte fritt för en bonde att avgöra vad och hur han vill odla... Hur svårt är det att lista ut framtiden.... Maten kommer i stort sätt ägas av ett enda bolag Monsanto som genom maffiametoder tvingar på bolag och fattiga länder sina gemanipulerade gröder.....Låt er inte luras av den vänliga hemsidan. http://www.aftonbladet.se/kultur/huvudarti...rticle362761.ab |
Citat:
Jadu, jag vet ärligt talat inte, men du verkar mena att det är lätt, så om du svarar ärligt på följande fråga, hur många rätt hade du haft om du för 20 år sedan suttit vid ett köksbord och diskuterat teknikutveckling och samhällsutveckling. Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:26. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson