WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Allt du gör på nätet kommer att övervakas (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=29835)

klein 2008-06-19 02:43

Citat:

Ursprungligen postat av Spindel
Citat:

Ursprungligen postat av Novocain
dock måste man ju också fundera på vad FRA kostade innan detta tillstånd? är det stor differens? vad innebär detta för den enskilde skattaren? är det sånt här vi drar ner på vård och skolor för?

500 miljoner per år lär inte påverka de 1200 miljarder vi spenderar på andra saker...

Slopa exempelvis presstödet till olönsamma tidningar så är det lugnt.

Dom kostar snarare 1 miljard inom något år. Det finns massor med pengar att spara på partistöd till partier som inte klara 4% spärren.

Men de vore trevligt med lite skattsäkningar snart som vår regering gick till val på. Det har dom inte heller lyckas med.

Gustav 2008-06-19 03:43

Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both - Benjamin Franklin

Jag tror inte att man hittar någon värdefull information genom övervakningen. Det slutar bara med att man bränner en stor hög av mina skattepengar. Sen kan sossarna samla några populistiska pluspoäng genom att lägga ner hela projektet efter nästa val.

Så där riktigt upprörd kan jag ändå inte bli över den här lagen. Jag blir bara arg när myndigheter stjäl min tid. Så länge FRA inte börjar bomba mig med blanketter och frågor så bryr jag mig inte allt för mycket. Jag tror risken för att informationen kommer att missbrukas är lika liten som chansen är för att man faktiskt kommer att hitta något av värde.

gummianka 2008-06-19 06:12

Men alltså, vi är ju en demokrati (och det enda sättet bort från DET är ju en kupp, och det känns avlägset) så skulle vi nu få till exempel SD i riksdag och regering, så är ju det för att folket, vi, har valt att ha det så, det kan vi ju liksom inte skylle på någon annan.

Vad jag förstår så gäller det avlyssning till och från sverige, och inom sveriges gränser får det inte användas (oui, jag ser risken för övertramp, precis som att det finns massor av exempel på att t.ex. CIA varit involverade i insatser inom USA) men det bör ändå innebära en möjlighet för patrikweb och hans konkurrenter att säkerställa (och ta betalt för) att trafik inom sverige verkligen bara går inom sverige.
Sen är jag helt inne på PW linje att radera loggar och kryptera, man behöver inte underlätta för "staten", men, och det här är nyckelfrågan, i ett land, en värld, där människor inte tar enskilt ansvar, så måste den här typen av system finnas..

Och appropå system, alla ni som ser "Staten" som den stora fienden, och är rädda för att det här ska leda till övergrepp, om det var statens mål och mening, tror ni inte att dom har tillräckliga resurser och möjligheter som dom kan missbruka redan idag i så fall ? Eller är det just mail och datatrafiken ni skickar som dom kommer använda ?

Timofey 2008-06-19 18:10

Det finns ändå några som står emot: http://www.bahnhof.se/data/filestorage/pre...release_fra.pdf
Bra jobbat!

klein 2008-06-20 00:41

Citat:

Originally posted by Gustav@Jun 19 2008, 03:43
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both - Benjamin Franklin

Jag tror inte att man hittar någon värdefull information genom övervakningen. Det slutar bara med att man bränner en stor hög av mina skattepengar. Sen kan sossarna samla några populistiska pluspoäng genom att lägga ner hela projektet efter nästa val.

Så där riktigt upprörd kan jag ändå inte bli över den här lagen. Jag blir bara arg när myndigheter stjäl min tid. Så länge FRA inte börjar bomba mig med blanketter och frågor så bryr jag mig inte allt för mycket. Jag tror risken för att informationen kommer att missbrukas är lika liten som chansen är för att man faktiskt kommer att hitta något av värde.

Sossarna kommer aldrig lägger ner där projektet, det var dom startade det.

Intressanta att dom starkaste argumenten för att FRA skall får göra det är :

1) Terrorattack emot västtyska ambassödaden någon gång på 1970 talet. Många här på forumet var inte ens producerade då.
2) Mordet på Palme. Antaligen en impulshandling. Att FRA skulle ha hindra detta , är mao uteslutet.
3) 11 Sep. Inte ens världens största underrättelsetjänst kunde uppsnappa och förhindra 11 sep 2001. Varför skulle FRA kunna det?
4) Mordet på Anna Lindh samma sak som för Palme, ett enskild vansinnes dåd.

Om någon trafik hade tala om att t.e.x Anna Lindh skulle mördas, då hade inte FRA fått lyssna på den trafiken om det hade varit inrikestrafik.

Myndigheter har gjort övertramp förut, se bara IB skandalen ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Informationsbyr%C3%A5n ) på 70 talet.

Citat från Wikipedia om IB affären :

"Ett exempel på hur detta gjorde att saker gick snett var att IB användes som verktyg för maktkamper inom den socialdemokratiska regeringen. Statsråd A, som hade bättre kontakter med IB gav IB i uppdrag att spionera på statsråd B för att statsråd A skulle få hållhakar på B inför en intern maktkamp inom regeringen."

Alan 2008-06-20 09:26

Citat:

Originally posted by alltinggratis@Jun 18 2008, 23:11
Det vad det dummaste beslutet som togs i sveriges riksdag hittills under alliansens makt. Jag betalar inte skatt från och med idag (Edit: överdrift om ni inte förstår) och inte heller röstar jag på moderaterna i nästa val.
Bomb terrorist Sverige spränga terror anfalla polis farligt mörda (hoppas det är några av nyckelorden)
P.s. Han ni sett filmen Zeitgeist? Om inte, se den - http://www.zeitgeistmovie.com/
P.p.s. Kallocain och 1984 ...

Kan rekommendera den länkade filmen zeitgeist, den är väldigt intressant. Se den, den förändrar ditt perspektiv på saker o ting.

pokerstjärna 2008-06-21 21:29

USA röstar igenom ny avlyssningslag ( med samma syfte som den nya FRA-lagen)

Gonte 2008-06-22 02:38

Citat:

Originally posted by jonny@Jun 18 2008, 21:42
Trodde aldrig jag skulle säga så, men kanske är det dags att rösta på vänstern i nästa riksdagsval om det är så här högern ser på liberalitet, frihet och integritet.

Dock var det vänsterblocket som från början föreslog hela FRA-skiten, för att sen låta det vila och vända sig emot när högerblocket röstar igenom det.

Det är taktik, låt högerblocket vara de som förräder folket. Men innebär det att vänsterblocket är emot det och slopar lagen när de får mandat? Troligtvis inte... Hade de ärligt talat varit emot det skulle det märkts i debatten långt tidigare...

kalasboll 2008-06-22 04:04

Citat:

Originally posted by Gonte@Jun 22 2008, 02:38

Dock var det vänsterblocket som från början föreslog hela FRA-skiten, för att sen låta det vila och vända sig emot när högerblocket röstar igenom det.
Det är taktik, låt högerblocket vara de som förräder folket. Men innebär det att vänsterblocket är emot det och slopar lagen när de får mandat? Troligtvis inte... Hade de ärligt talat varit emot det skulle det märkts i debatten långt tidigare...

Det roliga är ju att högern tidigare anklagat sossarna för att vilja skapa en kontrollstat.

clonix 2008-06-22 17:42

Som med mycket annat kommer det vara en TIDSFRÅGA innan "avlyssnad information"
missbrukas eller leder till att oskyldiga drabbas.

Sen vågar jag påstå att Terrorhotet mot Sverige är MYCKET STÖRRE! än vad folk ens
kan drömma om.

KarlRoos 2008-06-22 17:44

Citat:

Originally posted by clonix@Jun 22 2008, 17:42
Sen vågar jag påstå att Terrorhotet mot Sverige är MYCKET STÖRRE än vad folk ens
kan drömma om.

Vad baserar du det på?
Visst, vi har trupper i Afghanistan och så - typ 300 om jag kommer ihåg rätt.

Personligen tror jag att det är tvärtom, terroristerna bor i Sverige :P
De får säkert fett med bidrag också... (ironi)

FredrikNas 2008-06-22 17:50

jag tror inte att hotet mot sverige är så stort.. skulle väl vara ifall dom kör fel... siktar på Danmark men hamnar här..

Spindel 2008-06-22 19:09

Citat:

Ursprungligen postat av KarlRoos
Citat:

Ursprungligen postat av clonix
Sen vågar jag påstå att Terrorhotet mot Sverige är MYCKET STÖRRE än vad folk ens
kan drömma om.

Vad baserar du det på?
Personligen tror jag att det är tvärtom, terroristerna bor i Sverige

Ironi?
Citat:

”Sverige göder terrorister”
Etiopiens ambassadör Dina Mufti kräver att Sverige tar krafttag för att stoppa terroriströrelsen i Somalia, som enligt honom finansieras från somalier i Sverige.

– Somalierna i Sverige får inkomster från statens skattepengar i form av socialbidrag och barnbidrag. Vi misstänker starkt att att de pengarna kommer terrorgrupper till del, säger Mufti.
http://www.realtid.se/ArticlePages/2...tid640.dbp.asp

När det gäller våra trupper i Afghanistan:
Citat:

Must: Ökat hot mot Afghanistantrupp

Riskerna att de svenska soldaterna i Afghanistan ska utsättas för fler attentat växer. Det bedömer Lena Persson-Herlitz, chef för den Militära underrättelse- och säkerhetstjänstens (Must) Afghanistandesk.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?...16&lpos=lasmer

Men visst KarlRoos, jag tror att du bara är ironisk... :lol:

pokerstjärna 2008-06-22 19:14

Citat:

Ursprungligen postat av KarlRoos
Citat:

Ursprungligen postat av clonix
kan drömma om.

Vad baserar du det på?

Personligen tror jag att det är tvärtom, terroristerna bor i Sverige :P

Trupperna i Afganistan, Kosovo, Liberia osv är fredsbevarande trupper och får inte under några omständigheter ge sig in i jakter på att leta efter terrorister, se dem som MP och en hjälpstyrka till invånarna. De är också till för att synas för att förhindra upplopp.

tartareandesire 2008-06-22 20:44

Det är snarare så att risken är större att blivande eller varande terrorister (jag räknar även de som sponsrar terrorister på olika sätt som terrorister här) är bosatta i Sverige än att några terrordåd drabbar landet. Självaste bin Ladin själv var ju en del i Sverige på 70-talet. Också dessa hoppas man säkerligen att det ska bli lättare att få tag i. Terrorism är ofta en internationell verksamhet och det kräver då också att många länder samarbetar.

pokerstjärna 2008-06-22 21:09

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Jun 22 2008, 20:44
Det är snarare så att risken är större att blivande eller varande terrorister (jag räknar även de som sponsrar terrorister på olika sätt som terrorister här) är bosatta i Sverige än att några terrordåd drabbar landet. Självaste bin Ladin själv var ju en del i Sverige på 70-talet. Också dessa hoppas man säkerligen att det ska bli lättare att få tag i. Terrorism är ofta en internationell verksamhet och det kräver då också att många länder samarbetar.
Så är det och jag har hört från äldre byggnadsarbetare som har jobbat för skanska (skånska då) om hur de skulle få utlandstjänst på Bin Ladins och hans fars olika företag.

Netikett 2008-06-22 21:32

Men återigen..
Om terrorister hotar landet så får de ju avlyssnas. Vid misstanke om brott.
Nu ska alla avlyssnas och detta är nog bara början på kommande idioti. Tror att sittande regering hinner införa massa skit innan det blir tronbyte.

grazzy 2008-06-22 21:51

1970 var bin laden student .... fast han kanske planerade 9/11 i 30 år och införskaffade nödvändiga kontakter och kunskaper här i sverige bland byggnadarbetarna. Vem vet?! FRA hade garanterat stoppat honom.

hubbert 2008-06-22 22:12

Att tro att talibaner i Sverige skulle ge instruktioner till de i Afghanistan är mer än lovligt naivt.
Talibanerna i Afghanistan bekämpar alla utländska trupper och de inhemska som är motståndare till dem för den delen. Oavsett plats, tid eller nationalitet.
Att attentatsrisken skulle vara ökande hänger väl mer ihop med det faktum att USA och dess lydstater inte lyckats klara av situationen.

Glöm inte att Afghanistan kastade ut Sovjetunionen från landet helt. De som då kämpade emot Sovjetunion hade stöd från USA, ja en av dem var just bin Ladin som slogs mot Sovjet.
Den ena dagen vän den andra dagen fiende.

Mer skit av den sittande regeringen, tja nu finns en utredning att öppna upp PKU-registret helt för polisen.
Sedan driver en del borgerliga partier frågan om det som väl närmast kan kallas för en angiverilag. Dvs du skall ha skyldighet att på något sätt ingripa när ett brott begås.

Men ang FRA-lagen så sa Tolgfors något i den här stilen i riksdagen i samband med debatten om FRA.
Om FRA avlyssnar ett samtal att någon skall smuggla in narkotika för att finansiera terrorverksamhet skall de lämna tipset till polisen.
Men om det är att det är för personlig vinning skall de inte bry sig om att tipsa polisen utan glömma bort det.

Verkar trovärdigt eller…?

Rvn 2008-06-23 18:36

Lär inte dröja länge innan PRQ släpper en helkrypterad VPN-tjänst så att vi kan förbli anonyma ;-)

patrikweb 2008-06-23 18:58

Citat:

Originally posted by Rvn@Jun 23 2008, 18:36
Lär inte dröja länge innan PRQ släpper en helkrypterad VPN-tjänst så att vi kan förbli anonyma ;-)

Hur menar du nu? Alla VPN leverantörer har ju redan "helkrypterade" tjänster.

Men du kommer aldrig kunna surfa helt krypterad på hela internet precis.

tartareandesire 2008-06-23 19:09

Citat:

Ursprungligen postat av pokerstjärna
Citat:

Originally posted by -tartareandesire@Jun 22 2008, 20:44

Så är det och jag har hört från äldre byggnadsarbetare som har jobbat för skanska (skånska då) om hur de skulle få utlandstjänst på Bin Ladins och hans fars olika företag.

Kan säkerligen stämma men nu har det ju kanske inte så mycket med terrorism att göra om man jobbar på bin Ladin-familjens bolag på olika ställen i världen.

Citat:

Originally posted by -hubbert@Jun 22 2008, 22:12
Att tro att talibaner i Sverige skulle ge instruktioner till de i Afghanistan är mer än lovligt naivt.

Det vet jag inte om någon tror? Däremot finns det personer boende i Sverige som haft nära samröre med terrorverksamhet i t.ex. Tjetjenien, Irak och Somalia.

Citat:

Ursprungligen postat av hubbert
...angiverilag. Dvs du skall ha skyldighet att på något sätt ingripa när ett brott begås.

Med tanke på hur många (framför allt unga) människor agerar idag så tycker jag det kan vara en bra idé. Det behövdes inte direkt för 50 år sedan men nu tror jag den kan vara bra...

pokerstjärna 2008-06-23 19:20

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:

Originally posted by -pokerstjärna@Jun 22 2008, 21:09
Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire

Kan säkerligen stämma men nu har det ju kanske inte så mycket med terrorism att göra om man jobbar på bin Ladin-familjens bolag på olika ställen i världen.

Nej men jag ville bara lägga till det när du nämnde sverige :D

tartareandesire 2008-06-24 21:03

Och så gör Mona Sahlin det hela till en valfråga.... Vårt "demokratiska" partisystem suger ganska rejält. Röstfiske blir viktigare än politiken i sig.

Robert 2008-06-24 22:46

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Jun 24 2008, 21:03
Och så gör Mona Sahlin det hela till en valfråga.... Vårt "demokratiska" partisystem suger ganska rejält. Röstfiske blir viktigare än politiken i sig.
Mona är bara rädd att FRA ska avslöjja hennes planer att snatta mera Toblerone.

Karman 2008-06-25 20:41

"Den nya lagen om signalspaning har fått många att protestera. Enormt missnöje och en oro har spridit sig bland den svenska befolkningen, hävdar Phoneras vd Henric Wiklund som nu svarar FRA genom att bygga ett krypterat nät för internettrafik."

http://www.idg.se/2.1085/1.169667

Karman 2008-06-25 20:44

Har för övrigt snappat upp en källa som säger att FRA-lagstiftningen främst är till för att få fram information som kan användas i kommunikation med andra länders underättelsetjänster. Sverige inte har haft något matnyttigt att komma med i de kretsarna på ett tag och de västerländska underättelsetjänsterna samarbetar mycket.

gummianka 2008-07-02 06:07

Apropå angiverilag så är det ju redan idag en skyldighet att anmäla brott, annars kan man åtalas för underlåtelse att...detta gäller åtminstone grövre brott.

Men jag tror fortfarande många missar att det här gäller trafik till och från Sverige, så för att slippa undan FRA så behövs ingen VPN tjänst, det räcker att hålla trafiken inom Sverige.
Men rent rimligtvis bör det innebära att material från FRA aldrig kan användas i en rättegång rörande mål i Sverige...

Sen tror jag att TPB ställning i den här frågan faktiskt försvagar positionen för dom som är emot lagen...

pokerstjärna 2008-07-02 07:32

Folkets dom: Riv upp lagen
Chatt med Sten Tolgfors (m) - Försvarsminister

gummianka 2008-07-02 08:51

"Starkast är motståndet bland yngre, män..."

Jag mötte demonstrationen här i Göteborg nu i helgen, och...ja vad ska man säga, det såg ut att vara ungefär samma skara som var ute under kravallerna för ett antal år sedan (avsevärt decimerade)
"Folket" så som dom grupperas här är för mig ingen bra värdemätare, du kan få "folk" med och mot i princip vad som helst i rätt mediaklimat, jag håller med om att 99% inte vet vad lagen innebär, och om ett år är det glömt...

Anders Larsson 2008-07-02 14:56

Med internets uppbyggnad är det svårt att garantera att trafiken hålls inom Sverige.

EWM 2008-08-14 19:04

Sorry om jag återuppväcker en gammal tråd. Men jag har en fundering.
Säg att jag sitter uppkopplad via remote desktop mot en server i t ex USA och surfar/mailar ut från den.
Det enda FRA skulle kunna se då är väl att en rdp-session finns mot en viss ip ? Eller ?

Westman 2008-08-14 19:50

I teorin? Nej.

Anders Larsson 2008-08-20 14:45

Tekniskt fel på fartkamera övervakade oskyldiga :)
http://www.aftonbladet.se/bil/article3135794.ab

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson