WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Bästa colocation/serverhall i Sverige är...? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=27917)

Danielos 2008-04-18 09:33

Håller med Norman, nu pratas det bara om hur man driver en server hall, inte så mkt längre vilken som är den bästa. Tyvärr är jag lite pessimistik när det gäller att kunna veta vilken som är den bästa hallen, tråden saknar helt den strukturen av att lista upp hallar och kanske ha en omröstning, den som skapade tråden har inte tagit tag i det alls.

iXam 2008-04-18 15:30

Lite relaterat : http://cdn.fastcompany.com/video/temp/scob...bleizer0013.mov
Rackspace bygger nytt hostingcenter.

PRQ 2008-04-18 23:03

Någon som sett OMX hall? Den i Spånga som de köpte billigt efter något IT-yre-konkursbo. 10000kvm yta totalt! Standarden ska vara top-of-the-line vad jag hört.

Spindel 2008-04-18 23:23

Citat:

Originally posted by PRQ@Apr 18 2008, 22:03
Någon som sett OMX hall? Den i Spånga som de köpte billigt efter något IT-yre-konkursbo. 10000kvm yta totalt Standarden ska vara top-of-the-line vad jag hört.

Erbjuder de colocation där?

Vore även intressant att veta vad top-of-the-line innebär mer konkret?

PRQ 2008-04-19 04:22

Citat:

Som jag har förstått det handlar det mer om driftstjänster än ren colo.
Citat:

Det är en speciell känsla inombords, inte en torr lista med häftiga tekniska specifikationer... :-)

Björklund 2008-04-19 06:30

Citat:

Ursprungligen postat av Spindel
Citat:

Ursprungligen postat av PRQ
Någon som sett OMX hall? Den i Spånga som de köpte billigt efter något IT-yre-konkursbo. 10000kvm yta totalt Standarden ska vara top-of-the-line vad jag hört.

De scannar av ögat vid identifkation till exempel. :)

Decibel 2008-04-19 09:48

Citat:

Originally posted by jonasb76@Apr 19 2008, 05:30
De scannar av ögat vid identifkation till exempel. :)
De gör frugan varje gång jag kommer från krogen också, och den säkerheten är fasiken top-of-the-line också ;)

<end offtopic>

Spindel 2008-04-19 09:53

Okej, jag har googlat lite efter OMX serverhall och hittade följande:
Citat:

Vår utrustning står i OMX serverhall, en våning under servrarna som hanterar stockholmsbörsen och är de säkraste lokaler vi har kunnat hitta. De har bland annat dubbelt brandsläckningssystem, dieselaggregat och tillräckligt med bränsle för att klara sig en vecka utan ström utifrån. Lokalerna är placerade så att anslutningarna går in från två olika håll och på så sätt också håller för ett kabelbrott.
En vecka utan ström låter imponerande, eller klarar de flesta anläggningarna det?

wooper 2008-04-19 10:11

Citat:

Originally posted by Spindel@Apr 19 2008, 09:53
En vecka utan ström låter imponerande, eller klarar de flesta anläggningarna det?
Nej de flesta klarar inte det såvida de inte får tanka på tanken.

skymning 2008-04-19 14:13

Telefortress anläggning i stockhom syd har bränsle i berget som räcker mer än en månad.

Xamda 2008-04-19 14:38

Fast om man klarar en vecka eller ett par dagar spelar mindre roll om man har vettigt avtal med leverantör av diesel. Det är kanske andra faktorer som är viktigare, såsom det faktum att alla delar verkligen fungerar, att det finns underhållsplaner, regelbundna tester etc.

Se bara på Bahnhof vid det senaste stora strömavbrottet i Stockholm där en slang inte satt korrekt och därmed fungerade inte dieseln... Detta trots nyligen utförd service (men uppenbarligen inte testat efter service). Med viss reservation för att det var en slang, men det var något synnerligen banalt.

Dennis Holm 2008-04-19 14:40

jaah servrar på bahnhof har dött för de inte hade kontroll på kylan fullt..
Vet att flera fått hämta sina servrar som bränt för det var för varmt...
Och som xamba säger så är det bra rutiner osv som är en väldigt viktig faktor.

Xamda 2008-04-19 14:44

Citat:

Ursprungligen postat av wooper
Citat:

Ursprungligen postat av Spindel

Nej de flesta klarar inte det såvida de inte får tanka på tanken.

Då får man ju hoppas att de har en underhållsplan för det också, eftersom diesel som ligger i berg inte mår riktigt bra om det ligger därför länge...

PRQ 2008-04-19 15:03

Om Bahnhof behöver uppgradera sin kyla så har de antingen en väldigt dyr historia framför sig eller får köra vattenkyla. Deras utomhusenhet(er) står ju på taket på ett 8(?)-våningshus medan serverhallen ligger på bottenplan! Jag förstår ärligt talat inte hur de tänkte när de valde att bygga hall i det huset. Just god tillgång till kyla är ju KRITISKT - ett stort kylhaveri är ju långt värre än ström- eller nätavbrott. Har de några nödlösningar för att undvika att hallen blir en stor serverugn (forcerad luftcirkulation, ta in utomhusluft, etc)?

I t.ex. RixPort80s Hammarbyhall (eller för den skull vår) är det en synnerligen enkel historia att montera upp en ny utomhusenhet. (Fast vi har ju en del vattenkyla också av diversifieringsskäl. Men det känns faktiskt inte helt rätt att den står och drar ofantliga mängder vatten som bara värms upp några grader för att sedan hällas rakt ut i avloppet...)
Dessutom - hellre flera små än 1-2 stora, för redundansens skull.

Dennis Holm 2008-04-19 15:58

ja du det där huset är högt för att värme ska ner..
temperaturen känns väldigt udda och ojämn inne i hallen dessutom på bahnhof.
det är ett ganska litet rum som är helt isolerat.. om värmen dör så blir det en garanterad stekugn.
om de har luftintag ifrån utomhus luft vet jag inte men om dom inte har det så kan det ju förklara varför endel haft brända servrar..
men dom har ju fler hallar än den. som tur är.

PRQ 2008-04-19 16:28

Har de den korrekta organiseringen av racken, dvs 'hot/cold rows' - insug mot insug, utblås mot utblås?
Annars kan det bli ineffektivt och rätt mysko temperaturskillnader när en rad rack suger i sig en annan rads varma utblås.

Dennis Holm 2008-04-19 16:31

hmm nu minns jag faktist inte hur de andra raderna såg ut. den jag var vid var just servrarnas framsida på båda raderna emot varandra..
dock kändes det väldigt fluktuerande med värme/kyla fram o tebax. slutade med att jag satte röva över ett uppblås av "kyla" så jag fick lite svalka ibland :P

Danielos 2008-04-20 14:27

Man verkar kunna säga:
Stora hall = kan bli stora svårlösta problem
Liten hall = små lättlösta problem

Westman 2008-04-20 17:28

Stor hall = mer volym = lättare att kyla
Fast det är ju inte så enkelt.

Det måste planeras ordentligt så att man antingen har varma och kalla rader som PRQ skriver eller tillräckligt med utrymme mellan raderna så att den kalla luften kan sugas in i racken via kalluftsintag i golvet t.ex. och att utsugen i taket är rätt dimensionerade. Bra takhöjd underlättar. Normalhöjd är inte så kul.

Finns det spec:ar hur sånt är löst t.ex. i BGCs nya? De kanske inte är allmängods iofs men det vore intressant att få veta.

Lumax 2008-04-20 17:38

Vad brukar tempen ligga kring i lite större hallar?
I hallen som IP-Only har i gbg så är det typ 25-26 grader varmt, och det är väl en ganska stor hall ändå?

eliasson 2008-04-20 18:29

I min friggebod så är det 3-4 grader på vintern.

wooper 2008-04-20 20:03

Citat:

Originally posted by Fredrik S@Apr 20 2008, 17:38
I hallen som IP-Only har i gbg så är det typ 25-26 grader varmt, och det är väl en ganska stor hall ändå?

25-26 grader? Svettigt...

patrikweb 2008-04-20 20:51

21-22 är optimalt.

Lumax 2008-04-20 21:10

Citat:

Ursprungligen postat av wooper
Citat:

Ursprungligen postat av Fredrik S

25-26 grader? Svettigt...

Ja, jag upplevde det som lite väl varmt.

Danielos 2008-04-20 22:14

I den server hall som är på 80 m2 där jag har mina servrar är det cirka 18-19 grader, och servrarna mår ruskigt bra.

PRQ 2008-04-23 10:00

20.0625 säger sensorn monterad rakt framför luftintagen i ett rack...

oderland 2008-04-23 12:46

20.0 framför racket dock är server"hallen" ganska liten ca 35kvm.

glennj 2008-04-23 16:36

Medeltemperatur 20.97 C på ett dygn hos oss. :)

http://glesys.se/drift/fbg_temp_day.png

PRQ 2008-04-23 23:37

Får se vad tempen hamnar på när vi kör igång kylan på full effekt (körs på ca hälften just nu). Fast gäller ju att det inte blir för snabb temperaturväxling också.

elf98 2008-08-09 00:16

http://www.temperatur.nu/serverhall.html

De snabba (2 grader på 20 minuter) temperaturändringarna som sker i bland skulle jag gissa beror på att någon drar ut rackskärm/tangentbord som jag har för mig sitter i närheten av min server i samma rack.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson