WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Loopia nere? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=12282)

silfverstierna 2006-03-15 18:28

Citat:

Originally posted by patrikweb@Mar 15 2006, 18:36
1. Kan säga att den är långt ifrån Loopia, samtidigt många av dom avbrotten har inte berört kunderna alls nästan.

2. Under 2 timmar totalt har rörd kundspecefika tjänster/servrar och alla tjänster har aldrig varit nere samtidigt.

3. Upptid är ingen bra faktisk mätare för tillgänlighet,

4. samtidigt tycker jag det är mycket fult att försöka dölja avbrott utan ens nämna det eller orsak.

1. Men dina kunder har varit berörda.

2. Men dom har varit nere.

3. Vad anser du vara mätbart för att få fram en rättvis bild av tillgänglighet?

4. Jag håller med om att det är dålig policy att undanhålla sina kunder en förklaring gällande avbrotten.
Men att som du, klaga och spy galla över dina konkurrenter samt övriga branschfolk dagligen (endast med allmän bitterhet som underlag?) är lika oacceptabelt.

patrikweb 2006-03-15 18:30

Dåligt exempel, fast skulle med blivit arg om man fick gammalt kött av många anledningar. Visst det är synd om dig för att du var tvungen köpa nytt kött så skapa ny tråd om det så kan vi diskutera vad folk tycker om det och hur vanligt det är på ICA.

Fast när det gäller Loopia så rör det mer än 1 person än just din single köp av kött kanske.

Men självklart har man egen åsikter om saker, även om avbrott och vad man tycker.

Självklart är inte upptid allt fast spelar rätt stor roll, sedan diskuterade vi inte hurvida loopias support var bra eller inte utan just dålig information och tillgänlighet.

Sedan var nog meningen med tråden att det skulle diskuteras om loopia.

patrikweb 2006-03-15 18:37

Citat:

Ursprungligen postat av silfverstierna
Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb
1. Kan säga att den är långt ifrån Loopia, samtidigt många av dom avbrotten har inte berört kunderna alls nästan.
2. Under 2 timmar totalt har rörd kundspecefika tjänster/servrar och alla tjänster har aldrig varit nere samtidigt.
4. samtidigt tycker jag det är mycket fult att försöka dölja avbrott utan ens nämna det eller orsak.

4. Jag håller med om att det är dålig policy att undanhålla sina kunder en förklaring gällande avbrotten.
Men att som du, klaga och spy galla över dina konkurrenter samt övriga branschfolk dagligen (endast med allmän bitterhet som underlag?) är lika oacceptabelt.

Självklart har vi varit nere, det har alla olika mycket. Men vågar stå för det och arbetar dagligen med förbättra och planera att det inte ska kunna hända igen eller minska möjligheten till avbrott. Sedan tror jag kunden inte går i taket för 5 minuter avbrott men efter över en halvtimme lär dom kunna bli lite tjuriga.

Fast våran egna stats just för delen våra webbhotellkunder http://www.patrikweb.net/uptime.htm är 100% detta året.

Att mäta statistik är mycket svårt, alla fall för en "offentlig" sida.

Men om jag själv ska gå efter statistik så ska det vara specefik för varje server/del i nätet även mätt belastning/latency.

Kan hålla med om jag kan vara gnällig, fast finns inget värre än saker som inte fungerar eller problem.

silfverstierna 2006-03-15 18:57

Citat:

Citat:

Originally posted by -silfverstierna@Mar 15 2006, 19:28
Citat:

Självklart har vi varit nere, det har alla olika mycket. Men vågar stå för det och arbetar dagligen med förbättra och planera att det inte ska kunna hända igen eller minska möjligheten till avbrott. Sedan tror jag kunden inte går i taket för 5 minuter avbrott men efter över en halvtimme lär dom kunna bli lite tjuriga.

Fast våran egna stats just för delen våra webbhotellkunder http://www.patrikweb.net/uptime.htm är 100% detta året.

Att mäta statistik är mycket svårt, alla fall för en "offentlig" sida.

Men om jag själv ska gå efter statistik så ska det vara specefik för varje server/del i nätet även mätt belastning/latency.

Kan hålla med om jag kan vara gnällig, fast finns inget värre än saker som inte fungerar eller problem.

Har du 100% upptid eller inte?

Jag vet inte vilket påstående som är värst.
Loopia som skyller sin upptid på kunden, eller PatrikWeb som påstår sig ha 100% upptid trots offentliga siffror som hävdar motsattsen.

patrikweb 2006-03-15 19:03

Vi har inte 100% alltid, fast webbhotell kunderna har haft 100% detta året än så länge. Är statistik från websitepulse.com som mäter den servern så ingen statistik som vi har satt ihop.

Offentlig statistik som mäter enda webbservern? Så finns ingen offentlig statistik på den servern jag visade stats för.

Vill du ha offentlig statisk så har jag fixat det endast för dig för denna månaden:
http://florida.websitepulse.net/uptime/I71...7136I11692.html

Vatos Locos 2006-03-15 19:29

Citat:

Originally posted by patrikweb@Mar 15 2006, 18:36
Kan säga att den är långt ifrån Loopia, samtidigt många av dom avbrotten har inte berört kunderna alls nästan.
Under 2 timmar totalt har rörd kundspecefika tjänster/servrar och alla tjänster har aldrig varit nere samtidigt.
Upptid är ingen bra faktisk mätare för tillgänlighet, samtidigt tycker jag det är mycket fult att försöka dölja avbrott utan ens nämna det eller orsak.

Det må ju så vara att upptid.se inte är den bästa metoden men att jämnföra dina futtiga antal kunder gentemot Loopia är ju bara löjligt, om jag har kollat runt så skulle tippa på att du har runt 500 kunder medan Loopia har en bra bit över 30000 kunder, vilket pucko som helst klarar av att drifta 500 kunder, det motsvara cirkus en 4-5 burkar, medan Loopia säkerligen har över 50 burkar att hålla rätt på.
Sedan så kan jag till viss del hålla med om att det är fult att dölja saker, men försök kontakta exempelvis Telia om något knasar, vet av egen erfarenhet att du inte kommer att få något svar ifrån dem heller. Denna policy är ganska vanlig bland större företag.

patrikweb 2006-03-15 19:39

Kan hålla med dig där faktiskt till viss del, fast i Loopias storlek kan dom även ta in mer folk och har mer pengar sattsa. Så igentligen bör ett större företag klara ha det bättre.

Telia i sig brukar inte säga mycket nej men http://kundinfo.telia.net/ skriver ut oftast vad som görs.

Jocke 2006-03-15 20:30

Att jx.se fyller 1 år idag gör bytet från Loopia ganska lätt!

Gillar dock inte att alla kastar paj...va lite kreativ och byt i stället.

Angående att alla konkurrenter snackar skit om Loopia är bara tragiskt. eller?

silfverstierna 2006-03-15 21:40

Citat:

Originally posted by Jocke@Mar 15 2006, 21:30
Att jx.se fyller 1 år idag gör bytet från Loopia ganska lätt!

Gillar dock inte att alla kastar paj...va lite kreativ och byt i stället.

Angående att alla konkurrenter snackar skit om Loopia är bara tragiskt. eller?

Nej, det är inte tragiskt, om det är berättigat.
Vad som är tragiskt är att många klagar för klagandets skull.

Davve 2006-04-27 00:22

Nähä, ovanligt? :) Nere igen?

Kort stund dock som tur är :) Nu kan man fortsätta jobba iaf..

Alpha 2006-04-27 01:14

Orka betala överpris för så mkt downtime.

Själv använder jag mig av JX Hosting och det fungerar perfekt ;)

mvh

nCo 2006-05-24 07:20

Når inte någon av mina domäner hos Loopia nu... Alla svarar på ping men det går inte att surfa till dom. Suck...

kers 2006-05-24 16:32

Helt appropå att inte kasta sten i glashus:

http://web.archive.org/web/20050204050657/....patrikweb.net/

patrikweb 2006-05-24 16:54

Citat:

Originally posted by kers@May 24 2006, 16:32
Helt appropå att inte kasta sten i glashus:
http://web.archive.org/web/20050204050657/....patrikweb.net/

Du hittade en old driftinfo vad intressant, fast vi har generelt högre upptime än alla Webbhotell här om man kollar generelt senaste året.

Samt det avbrott berodde på en DDoS, och dom andras avbrott har inte berott på en DDoS. Men visst om någon vill se om dom andra inte får problem vid ddos så kan väl någon prova.

jonny 2006-05-24 18:49

Kanske dags att återgå till ämnet. Även om det är lättare att ha hög tillförlitlighet om man knappt har några kunder :)

patrikweb 2006-05-24 19:14

Nja, man ska kunna ha lika hög även om man har flera tusen kunder. Mer pengar så kan man även bygga vidare på kapacitet / personal.

Enda skildanden på större bolag att aktiägarna vill ha mer pengar i fickan än lägga det på bättre drift.

oderland 2006-05-24 20:07

Kan någon stänga den här tråden? Det är patetiskt. Visa låter som Göran "him self" här.
Kliv ur min sandlåda :-)

Ha en trevlig helg allihopa!

patrikweb 2006-05-24 20:27

Citat:

Originally posted by oderland@May 24 2006, 20:07
Kan någon stänga den här tråden? Det är patetiskt. Visa låter som Göran him self här.
Kliv ur min sandlåda :-)
Ha en trevlig helg allihopa

Har du en sandlåda? ;)

Fast denna gången var det inte jag som startade den...

Fast tror faktiskt att alla kan bli bättre på något sätt, om man nu väljer att sattsa på det än spara pengar.

Det bör alla fall Oderland om någon veta som gjorde något åt problemet dom haft med B2 och skaffade en extra länk emot dom. Även om det säkert skulle fungerat att inte tagit det steget och sparat pengar.

oderland 2006-05-24 20:47

jepp, har en som svärfar byggde. Inte min egen alltså :-)
Tror att det är många som njuter just nu när Loopia har nertid eller andra problem. Vi har alla haft våra sämre stunder , tror att Loopia som alla andra jobbar för att åtgärda dessa.
Själv skulle jag gärna ge en känga till en stiftelse som skall vara ett stöd för oss , men i själva verket är det tvärtom. 3 riktigt grova missar på kort tid som våra kunder får lida för.
BTW
Är det någon som specar särskild "IIS" moms på fakturor som går till kund som har valt er som avi ombud?

patrikweb 2006-05-24 21:08

Båda ni och sajthotellet har har arbetet med att fixa dom problem som ni har haft och byggt vidare på stabilare lösningar. Sajthotellet flyttade inte till en ny hall bara för att det är "skojj".

Men tyvärr vissa verkar det inte hänt något hos mer än problem på sista åren, som kund vill man att saker fixas snabbare hur mer man betalar. Och man kan tycka hur mer pengar man har hur bättre ska man kunna fixa.

Fast lär handla en del om intresse med, om man gillar teknik så kanske man sattsar pengarna i företaget medans som aktieägare i vissa fall inte har något tekniskt intresse och väljer att spara pengar så dom kan köpa ny bil några gånger om året.

Men tyvärr är det så, att oftast är dom största ägarna endast intresserad av resultat med så lite kostnader som möjligt.

Jag njuter inte så sätt att Loopia är nere, men man funderar på hur ett sådant stort bolag bara har haft mer och mer problem men inte någon stabilare lösning.

Fast självklart säkerligen en hel del olika företag har tjänat på Loopias problem och fått en del nya kunder.

dlinder 2006-06-27 14:38

De senaste dagarna har det blivit små-avbrott med "service unavilable". Kort, men störande. Någon på Loopia som vet varför?

jonny 2006-06-27 19:10

Service unavailable brukar innebära att din "application pool" är stoppad eller håller på att starta om. Kan vara lite annat också.

Det kan inte vara så att du har ett script som exemeplvis förbrukar mycket minne? Det går nämligen att ställa in så att en application pool ska starta om när den använder X MB minne.

Decibel 2006-06-28 00:20

Citat:

Originally posted by jonny@Jun 27 2006, 19:10
Service unavailable brukar innebära att din "application pool" är stoppad eller håller på att starta om. Kan vara lite annat också.

Det kan inte vara så att du har ett script som exemeplvis förbrukar mycket minne? Det går nämligen att ställa in så att en application pool ska starta om när den använder X MB minne.

Som tillägg kan man ju fundera hur dom kör indelningen också, om det är hela burken, ett visst antal eller varje kund som har egen pool, hänger en så hänger alla.
Mest och bäst fungerande är ju egen pool för varje domän (lärde jag mig the hard way).

b_andersson 2006-09-17 17:24

Är det bara jag som har problem eller är loopia nere? Både DNS & hemsidor (Loopia.se fungerar dock).

/edit: Inte mycket att bråka om, enligt min egen upptids-koll så var det ett avbrott på ca 5min, nu fungerar det igen.

//Björn

thoake 2006-09-17 17:56

De har problem. Några sidor fungerar och några inte.
Funkar igen för mig.

Daniel29 2006-10-04 19:34

Just nu ligger alla mina sidor nere. Har ni också problem?

patrikweb 2006-10-04 19:47

Citat:

Originally posted by Daniel29@Oct 4 2006, 19:34
Just nu ligger alla mina sidor nere. Har ni också problem?

Vilka sidor gäller det? För www.rabattkod.nu fungerar alla fall.

Netikett 2006-10-04 19:47

Inget problem med min sida.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson