WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Hur kommer du att rösta i riksdagsvalet? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1062780)

patrikweb 2014-09-10 08:17

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20498082)
Full tillgång till den högkvalitativa sjukvård som avses är inget som de billigare försäkringarna betalar för så nej, jag anser fortfarande att uttalandet är rätt.

Fast är väl ingen rättighet till det om man inte kan betala, ena är eget val om man prioriterar annat än egen försäkring.

Att man inte kan få försäkring efteråt eller med begränsningar är ju helt rätt, hade inte varit rätt emot övriga.

Fast ditt egna val om man inte tagit försäkring från första början där med.

Sedan är det upp att folk frivilligt kan betala vård för andra, men anser inte det med tvång via skatt är rätt.

Sedan glömmer du att det är samma sak i Sverige, ingen har rätt till högkvalitativ vård i Sverige.

Här får man trängas evigheter i kö och sedan även köa för få cancer vård.

Dom som har försäkring kan åka utomlands direkt till privatsjukhus och få vård samma timme typ och få betydligt bättre vård med.

Clarence 2014-09-10 08:58

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20498055)
Och sjukvård anser inte jag är en rättighet för alla nödvändigtvis, klarar man inte ens betala 1000-3000 i månaden för egen försäkring kan man nog inte motivera ens få vård.

Ställer man inte ens upp på FNs konventioner om mänskliga rättigheter känns det som om det absolut inte är kostnaderna, finansieringen eller valfriheten som är den stora skiljelinjen mellan dig och gemene man... Å andra sidan är det knappast första gången du säger saker som står i direkt strid med dessa, så det borde inte förvåna någon även när det blir tydligare än vanligt.

patrikweb 2014-09-10 09:04

Citat:

Ursprungligen postat av Clarence (Inlägg 20498093)
Ställer man inte ens upp på FNs konventioner om mänskliga rättigheter känns det som om det absolut inte är kostnaderna, finansieringen eller valfriheten som är den stora skiljelinjen mellan dig och gemene man... Å andra sidan är det knappast första gången du säger saker som står i direkt strid med dessa, så det borde inte förvåna någon även när det blir tydligare än vanligt.

Fast staten kränker folks rättigheter genom ta ut skatt med våld och tvång. Sedan har jag inte skrivit under några FNs konventioner.

Och finns många länder där sjukvård inte ingår utan folk får betala sin egen sjukvård. Så ser inte det något konstigt med det.

Sedan kostar besök på sjukhus i Sverige med, även om det finns högkostnadsskydd. Men hävdar du att man kan vägra betala för medicin eller sjukvårdsbesök alls då och hävda du har rätt till via FNs konventioner?

Det kan ju ju alltid försöka med.

tartareandesire 2014-09-10 09:10

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20498095)
Fast staten kränker folks rättigheter genom ta ut skatt med våld och tvång. Sedan har jag inte skrivit under några FNs konventioner.

Och finns många länder där sjukvård inte ingår utan folk får betala sin egen sjukvård. Så ser inte det något konstigt med det.

Sedan kostar besök på sjukhus i Sverige med, även om det finns högkostnadsskydd. Men hävdar du att man kan vägra betala för medicin eller sjukvårdsbesök alls då och hävda du har rätt till via FNs konventioner?

Det kan ju ju alltid försöka med.

Å andra sidan kan man lika gärna vända på dina extrema resonemang, varför ska du ens ha rätten att driva företag eller verka i samhället bland oss andra när du inte ställer upp på grundläggande mänskliga rättigheter? Minst lika extrem är du i andra riktningen men det vet du säkert redan om då du enbart agerar forumtroll på nätet, om än ett ovanligt flitigt och uthålligt sådant :)

erebos 2014-09-10 10:03

Nu har jag bestämt mej.
Röstar på Annie Lööf för hon är i mitten och snygg!
Har vridit och vänt på allt i politiken nu och de två egenskaperna fick avgöra
:D

patrikweb 2014-09-10 10:03

Helt skilda saker, ena regleras lokalt i landets lagstiftning. Så väljer jag driva bolag går jag under aktuell bolagslagstiftning.

Så du har fel på den punkten

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20498096)
Å andra sidan kan man lika gärna vända på dina extrema resonemang, varför ska du ens ha rätten att driva företag eller verka i samhället bland oss andra när du inte ställer upp på grundläggande mänskliga rättigheter? Minst lika extrem är du i andra riktningen men det vet du säkert redan om då du enbart agerar forumtroll på nätet, om än ett ovanligt flitigt och uthålligt sådant :)

Ara 2014-09-10 10:13

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20498104)
Helt skilda saker, ena regleras lokalt i landets lagstiftning. Så väljer jag driva bolag går jag under aktuell bolagslagstiftning.

Så du har fel på den punkten

Det gör ju lagarna om skatt också?

patrikweb 2014-09-10 10:30

Japp och valde inte acceptera dom och flyttade ifrån Sverige.

Citat:

Ursprungligen postat av Ara (Inlägg 20498106)
Det gör ju lagarna om skatt också?

WebboT 2014-09-10 14:15

Citat:

Full tillgång till den högkvalitativa sjukvård som avses är inget som de billigare försäkringarna betalar för så nej, jag anser fortfarande att uttalandet är rätt.

Vet inte vad det är för högkvalitativ sjukvård du pratar om? Skulle nog säga att sjukvård generellt sett är mycket mer kvalitattiv och effektiv än sveriges t.ex. (har sett både USA's och Sveriges från insidan ett flertal ggr.)

Varför ditt privata-sjukhus-är-bara-för-rika argument faller:

Sjukförsäkringen gäller hos alla privata sjukhus. Man betalar inte cash ;-)

Av alla sjukhus:

- är 79% privata

- är 21% statliga/lokala

källa:

Citat:

En person med MS får inte teckna den sjukförsäkring du tar som exempel, inte heller en person som har någon som helst form av handikapp (i de flest fall). Dessutom så om du har varit sjukskriven eller opererats osv. så får du svårigheter att teckna en försäkring alt. en orimligt hög premie eller undantag för vad den täcker

Och vad det gäller pre-existing conditions:

Detta är lag nu (sen Jan 1, 2014):

- Oavsett vilken medicinska status du har/hade så får försäkringsbolagen inte längre neka dig full försäkring.
- De får heller inte ta ut en högre premie än för en fullt frisk person.

Källa:

Lite intressant kostnadsfakta (för försäkringsbolagen).

Dygnskostnad för en inlagd patient:

- är $1,667.00 för statliga/lokala sjukhus (21% av alla sjukhus)

- är $1,628.00 för privata sjukhus som drivs MED vinstintresse (20.6% av alla sjukhus)

- är $2,088.00 för privata sjukhus som drivs UTAN vinstintresse (58.4% av alla sjukhus)

Källa:

I'm not arguing I'm', just stating the facts ;-)

Alpha 2014-09-10 15:39

14 saker du måste ha sett innan du röstar på SD.

http://www.lajkat.se/14-saker-du-mas...-sd-pa-sondag/

Adestro 2014-09-10 16:19

http://www.expressen.se/nyheter/val2...r-ytterligare/

Nu 3,6 procentenheters skillnad mellan m+kd+fp+c och v+s+mp.

Jenkler 2014-09-10 17:21

Alliansen lyfter med Annie Lööf, tycker senaste debatten var klockren :)

hundserver 2014-09-11 01:10

Konstigt att så fort SD kommer på tal så är det bara rasism/Nazism det talas om,

Har dom inget annat på sin agenda?
Skola
sjukvård
osv..

Om ni bortser från att dom räknas som "främlingsfientliga"
hur ser ni på dem då??

WebboT 2014-09-11 01:27

Citat:

Ursprungligen postat av hundserver (Inlägg 20498181)
Konstigt att så fort SD kommer på tal så är det bara rasism/Nazism det talas om,?

Det är ungefär lika konstigt som att det pratas miljö när miljöpartiet kommer på tal. ;)

tartareandesire 2014-09-11 07:43

Citat:

Konstigt att så fort SD kommer på tal så är det bara rasism/Nazism det talas om,

Skola
sjukvård
osv..

hur ser ni på dem då??

Idioter och bonnläppar? Linus Bylunds egna bevingade ord :)

Inkompetenta, lågutbildade och inskränkta kanske är något mer nyanserat.

spexer 2014-09-11 08:03

Citat:

Skola
sjukvård
osv..

hur ser ni på dem då??

Gissningsvis är det relativt få av de som väljer att skriva i denna tråd som har någon större koll på SD:s övriga politik.

Och av goda skäl.

1. Media, allmänheten och partiet själv väljer att nästan enbart debattera invandringspolitik när tillfälle ges.

2. Anser man att SD är ett alltigenom rasistiskt eller rentav nazistiskt parti, har man litet eller inget intresse att sätta sig in i den övriga partipolitiken.

Min kortanalys annars av SD är att man i mycket vill driva samma politik inom skola och vård som Alliansen gör/har gjort. Dock vill man att staten/samhället tar ett större ansvar/har större kontroll över eller rentav ex. vinster i välfärden.

Samma sak gäller på arbetsmarknaden. Grunden är densamma som Alliansen (företagande/riktiga jobb) men ett större statligt ansvar med t.ex. obligatorisk A-kassa.

Ekonomi stora likheter med Alliansen. En fråga jag tycker är väldigt viktig och intressant som inte alls kommit upp i årets valrörelse är den bankskatt som bland annat SD, MP och S vill införa. Själv anser jag att bankerna måste drivas mer som vilka andra företag som helst, tar man stora risker har man också ett stort egenansvar.

Något som gör SD mer eller mindre unikt idag bland riksdagspartierna är att man talar om att man vill "skapa" en svensk kultur och att man ställer sig frågande till mångkultur. Detta är något som knappt alls debatteras, troligtvis för att det är en allt för känslig fråga.

Den politik som SD driver idag, påminner åtminstone mig mycket om de konservativa gamla Moderaternas politik, eller kanske ännu mer KD/KDS tidigare politik vilket i sig inte är så konstigt eftersom de alla innehåller/innehöll olika grad av socialkonservatism.

Captain Thailand 2014-09-11 08:03

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20498185)
Idioter och bonnläppar? Linus Bylunds egna bevingade ord :)

Inkompetenta, lågutbildade och inskränkta kanske är något mer nyanserat.

Den lågutbildade arbetarpöbeln borde fråntas sin rösträtt så det blir nån j-a ordning! :D

Captain Thailand 2014-09-11 09:03

Hej,

Även om jag inte röstar så är jag ganske intresserad av att följa den svenska valrörelsen. Mest "roande och oroande" blir det förstås när media föser samman två kandidater från radikalt olika politiska läger. Som i denna debatten mellan Gudrun och Jimmie:

http://www.svt.se/nyheter/val2014/sc...-i-tv-debatten

Titta gärna på filmen om ni inte har gjort det. De är inte varandras bästa vänner, det märks.

Clarence 2014-09-11 09:17

Citat:

Skola
sjukvård
osv..

hur ser ni på dem då??

Som 95+% fullständigt inkompetenta politiker som skapar betydligt mycket mer skada än nytta även inom andra områden om de får någon makt. Och då har jag inte ens tagit med de udda som istället för politikerlivet borde gå om grundskolan, men som till och med har kunnat ta sig till riksdagen för SD. Kort sagt kanske de kan lyckas åstadkomma något litet gott i arbetsmarknad eller klassstorlek (gott i deras egen värdering, rätt sällan i min) men jag tror de är totalt utan helhetsgrepp eller kontroll över följdeffekter. De är för mig helt unikt dumma och inkompetenta bland riksdagspartierna, även fast jag absolut inte håller med prioriteringar hos många andra så har jag i regel ändå en viss respekt för deras kompetenser.

Kort sagt tror jag det är ofantligt dåligt val oavsett om man faktiskt helt skriver under på deras mål.

erebos 2014-09-11 09:39

Att dom vägrar acceptera Zlatan som svensk gör ju att det kvittar vad dom har på sin agenda egentligen.
Ribban ligger ju på standup comedy nivå redan där.

Citat:

Skola
sjukvård
osv..

hur ser ni på dem då??

Hjorten 2014-09-11 11:04

Citat:

Ursprungligen postat av spexer (Inlägg 20498186)
Något som gör SD mer eller mindre unikt idag bland riksdagspartierna är att man talar om att man vill "skapa" en svensk kultur och att man ställer sig frågande till mångkultur. Detta är något som knappt alls debatteras, troligtvis för att det är en allt för känslig fråga.

Utan mångkultur hade vi bara haft folkmusik.

Och vad är svensk kultur? Vem bestämmer det?

Captain Thailand 2014-09-11 11:31

Citat:

Ursprungligen postat av Hjorten (Inlägg 20498202)

Rimligtvis är svensk kultur en kulturyttring som härstammar i Sverige. Sedan kan förstås kulturyttringar blandas och mixas hur som helst och därmed ta nya yttringar.

Två exempel tagna ur luften:

Hip hop är onekligen en amerikansk kulturyttring (även om den fått influenser från bla Jamaica). Den uppstod i South Bronx, men i dagens läge är det nog få som inte skulle hålla med om att det finns "svensk hip hop".

Muaythai är Thailands nationalidrott och således thailandsk kulturhistoria. Ändå har Sverige svenska mästerskap i idrotten och således finns det även "svensk thaiboxning".

Osv... Svaret på vem som bestämmer det är väl vi alla och historien. Jag tycker att kulturer/nationer bör värna sin kulturhistoria och vara stolta över de kulturyttringar som är bra. Förhoppningsvis kan även andra människor, från andra kulturer, få glädje av dessa.

Jag är utskriven från Sverige och har tillbringat en tredjedel av mitt liv utanför Europas gränser. I någons ögon kanske Zlatan är mer svensk än mig. ;)

Ps. Knäckebröd är svensk kultur. Förbjud croissant!

spexer 2014-09-11 11:51

Citat:

Som sagt det är en mycket känslig fråga och dessutom svår att besvara.

Men alltjämt en mycket viktigt och intressant sådan.

Frågan är vad som gör Svensk kultur till just svensk kultur.

Den rådande trenden idag är att säga att Svensk kultur är dess invånare, dvs. alla som bor och lever i Sverige skapar svensk kultur.

Med det resonemanget skulle man kunna byta ut hela Sveriges befolkning mot människor från någon helt annan del av världen (med helt andra traditioner och seder) och Sverige skulle fortfarande ha en svensk kultur.

I mina öron håller inte detta resonemang.

Det må vara ett känsligt ämne, men få om ens något annat land i världen hyser ett sådant självförakt för sin historia och kultur som vi gör. För mig är det självklart att vi har värden och traditioner i vårt samhälle som gör vår kultur unik, vilka också är värda att bevara.

Sen anser jag att du förenklar lite när du säger "Utan mångkultur hade vi bara haft folkmusik.". Bara för att ett samhälle byggs upp kring en gemensam kultur, betyder inte det att andra kulturer och kulturinfluenser inte får finnas i Sverige. Dock blir det inte en del av svensk kultur bara för att man råkar befinna sig i Sverige när man lyssnar på Salsa eller lagar spaghetti Carbonara.

Sedan behöver detta inte betyda att SD:s assimileringspolitik är den bästa vägen att gå.

Och givetvis förändras kultur över tid, men det är skillnad på att aktivt plocka bort ett samhälles kulturyttringar och former och att låta dem förändras av tidens tand.

Sen om man anser att det är viktigt att vi har en gemensam svensk kultur eller inte det är en annan fråga.

Hjorten 2014-09-11 12:24

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20498206)
Osv... Svaret på vem som bestämmer det är väl vi alla och historien. Jag tycker att kulturer/nationer bör värna sin kulturhistoria och vara stolta över de kulturyttringar som är bra. Förhoppningsvis kan även andra människor, från andra kulturer, få glädje av dessa.

Vem eller vilka avgör om en viss kulturyttring är bra eller inte? Hiphop kontra (acid) house är ett perfekt exempel. Jag antar (och kan därmed ha fel) att fler personer som är emot mångkultur föredrar Swedish House Mafia framför t.ex Timbuktu. Men just housen är sprungen från klubbar för främst svarta i USA, och spelades/producerades till stor del av svarta män. Och ja, hiphop var från början (och är fortfarande) väldigt svart musik.

Vill de som är emot mångkultur bevara vad de anser vara den svenska kulturen får de väl börja måla likt Carl Larsson, starta folkdanslag och bära folkdräkt. Det om något är ju svenskt...

Citat:

Ursprungligen postat av spexer (Inlägg 20498211)
Den rådande trenden idag är att säga att Svensk kultur är dess invånare, dvs. alla som bor och lever i Sverige skapar svensk kultur.

Jag håller inte med om att det skulle vara någon trend att säga så. För mig har det alltid varit naturligt att det är så.

Citat:

Med det resonemanget skulle man kunna byta ut hela Sveriges befolkning mot människor från någon helt annan del av världen (med helt andra traditioner och seder) och Sverige skulle fortfarande ha en svensk kultur.

Så traditioner och seder förändras inte?

Citat:

Det må vara ett känsligt ämne, men få om ens något annat land i världen hyser ett sådant självförakt för sin historia och kultur som vi gör. För mig är det självklart att vi har värden och traditioner i vårt samhälle som gör vår kultur unik, vilka också är värda att bevara.

Fast det är ju till stor del baserat på det religiösa arvet vi har. Och det är något jag inte vill vara den del av. Kyrkan må ha gjort en hel del gott genom åren, men även mycket ont också. Och ska en gå till bibeln så står det ju faktiskt "du ska älska din nästa", är det verkligen det rasister gör? Förespråkar inte bibeln kärlek istället för hat? Sen ger jag inte mycket för det som står i bibeln, men det går inte att komma ifrån att det format landet - och världen - och de värden vi har, men ju mer upplysta folk blir, ju bredare kan vi se.

Citat:

Sen anser jag att du förenklar lite när du säger "Utan mångkultur hade vi bara haft folkmusik.". Bara för att ett samhälle byggs upp kring en gemensam kultur, betyder inte det att andra kulturer och kulturinfluenser inte får finnas i Sverige. Dock blir det inte en del av svensk kultur bara för att man råkar befinna sig i Sverige när man lyssnar på Salsa eller lagar spaghetti Carbonara.

Ja, det var en förenkling. Men samtidigt ändå relevant, för det folk idag anser vara en del av svensk kultur är sprungen ur vad som varit svart kultur. Jazz, blues, rock, hiphop, graffiti, etc, etc, etc. Listan kan göras lång/längre. Och det är ju det som är mångkultur: Förändring och uppdatering.

Citat:

Och givetvis förändras kultur över tid, men det är skillnad på att aktivt plocka bort ett samhälles kulturyttringar och former och att låta dem förändras av tidens tand.

Vilka kulturyttringar skulle det vara? Sjunga nationalsången i kyrkan på skolavslutningen? Jag kan bara se till mig själv och mina klasskompisar genom åren, men vi brydde oss inte, det var bara en extra dag en var tvungen att gå till skolan när en bara ville börja sommarlovet.

Citat:

Sen om man anser att det är viktigt att vi har en svensk kultur eller inte det är en annan fråga.

Oavsett så kommer svensk kultur alltid finnas.

Captain Thailand 2014-09-11 12:35

Citat:

Ursprungligen postat av Hjorten (Inlägg 20498216)
Vem eller vilka avgör om en viss kulturyttring är bra eller inte?

Gud och polisen.

Nä, men dåliga "kulturyttringar" är väl sådant som crystal meth och the knockout game. Vad som är bra är väl upp till betraktaren, men jag menar nog sådant som inte är skadligt, rasistiskt och inhumant i allmänhet.

spexer 2014-09-11 12:59

Har nog inte så mycket att tillägga utöver att, resonemanget om vad svensk kultur är, troligtvis är av mindre vikt om man inte önskar en gemensam svensk kultur.

Ett mångkulturellt samhälle, har ju per definition ingen enhetlig kultur utan många olika. Likaså om man inte anser att nationer bör existera, är kulturbegreppet kanske inte direkt intressant?

Sen tycker jag att det är viktigt att åter poängtera att det är viktigt att göra skillnad på på mångkultur och ett mångkulturellt samhälle. Även om ett samhälle har en gemensam kultur, så kan det naturligtvis existera andra kultur/subkultur inom samma samhälle.

Ett tillägg, till mitt resonemang ovan för att göra det ännu tydligare:

"Alla som bor och lever i Sverige just i detta nu skapar svensk kultur".

Min syn är att Svensk kultur i första hand bygger på vår historia och traditioner men att denna kultur fortsätter att formas och omformas. Kultur är inte i första hand territoriell utan snarare samhällets själ.

Om inte du eller någon annan har någon följdfråga på detta, tänker jag tacka för mig i denna tråd nu.

Kan väl eventuellt komma tillbaka och diskutera banksystem, upphandlingar och annat smått och gott om någon börjar dra i dom frågorna ;)

erebos 2014-09-11 17:55

Jag tycker Zlatan tillhör svensk kultur i dag om jag får fortsätta tjata om honom!
Men han beter sej ju tydligen inte på ett tillräckligt svenskt sätt enligt SD.

Gustav 2014-09-11 23:53

Citat:

Jag tror att du misstolkar begreppet mångkultur. Det är inte ett ord som kan användas för att beskriva "allting som kommer från utlandet".

Mångkultur är när människor med olika kulturer (värderingar, tankemönster och moralkod) lever på samma geografiska plats.

En viss genre inom musiken kan vara skapad ur en mångkulturell kontext. Jazz är ett sådant exempel (afro-anglosaxisk mångkultur i USA under 1800-talet). Men att hävda att vi bara skulle ha haft folkmusik, utan mångkultur är helt enkelt inte sant. Sverige var ett av världens mest homogena länder fram till slutet av 1980-talet, men det betyder INTE att vi som är uppvuxna på 80-talet bara hade svensk folkmusik att lyssna på!

Det är fullt möjligt att uppskatta andra kulturer och att ändå anse att mångkultur inte är något eftersträvansvärt. Det är inte konstigare än att man kan gilla sol och värme och ändå anse att klimatförändringar och global uppvärmning inte är någonting eftersträvansvärt. Det folk som varnar för mångkultur eller klimatförändringar oroas över, är sällan ny spännande musik och vackert väder. Utan det är snarare Saharas utbredning och korallrevens tillbakaveckling (i fallet med klimatet) och konflikterna såsom på Balkan, Syrien, Israel-Palestina, Irak, Darfur, Ukraina (i fallet med mångkultur), som oroar folk med dessa åsikter.

Att man ser ett samband mellan mångkultur och krig/konflikt, innebär dock inte att man måste rösta SD. Lika lite som man måste rösta V bara därför att man ser ett klassamhälle, F! därför att man ser en könsmaktsordning, eller Mp därför att man tror att människans utsläpp påverkar klimatet.

Citat:

Jag kan inte definiera svensk kultur, lika lite som jag kan definiera någon annan kultur. Men alla som har provat på att bo en längre tid utomlands (Captain Thailand? WebboT?) är nog överens om att svensk kultur inte bara är något påhitt och att det finns mer än bara surströmming och midsommarkransar. Kultur är ett fenomen som inte kan betraktas inifrån, utan som bara låter sig observeras om man betraktar den utanför "bubblan".

Själv bodde jag fyra år i Bayern som tonåring och därefter levde jag tillsammans med en amerikansk familj i Sverige. Både Bayern och USA är kulturellt mycket lika Sverige, men skillnaderna är ändå tydliga och blir synliga i det som är norm, dvs "normalt", självklart och acceptabelt.

I Sverige ser man ofta begreppet kultur nämnas tillsammans med mat eller musik (exempelvis i ditt eget inlägg). Mat och musik är en del av varje kultur. Men det är inte pga sina unika smaklökar, som svenskar finner traditionell kosherslakt eller kannibalism motbjudande. Jag äter gärna kinesiskt eller vietnamesiskt, men jag äter inte hund som man gör i delar av Kina och Vietnam. Mina smaklökar kanske skulle gilla hundkött (!?), men min kulturella bakgrund gör det är omöjligt för mig att äta hund, eller att ens acceptera att mina grannar gör det på vår gemensamma bakgård.

Av samma anledning så utgår jag ifrån att amerikanska djurrättsaktivister inte angriper japanska valfångare, pga att de inte gillar hur delfin smakar? Eller att militanta sunniter förbjuder dans och musik i erövrade områden i Syrien, därför att alawiter har dålig musiksmak?

Kultur är i första hand en fråga om moral och inte om smak. Jag ser inte världen i termer av gott och ont och därför finns det enligt mig inte någon kultur som är bättre eller sämre. Men att leva med människor som har en annan moral än en själv, är tyvärr mycket svårt.
Hade kultur bara varit en fråga om smak, så hade vi inte haft SD, ingen hade hatat SD, integrationen av invandrare hade gått på nolltid och några flyktingar hade vi inte heller haft, eftersom krig och förföljelse av minoriteter inte hade existerat.

eNamn 2014-09-12 08:44

Röstar på Enhet :cool: :) :cool:

eNamn 2014-09-12 09:30

Lite mer information:

"20 % av Svenska folket kan tänka sig rösta på partiet Enhet.
75 % av väljarna stöder Enhets politik." Källa

La upp en bra video om Enhet på www.everyone.se och några andra parkerade domäner.

MusikMixen 2014-09-12 12:12

http://www.dn.se/nyheter/sverige/bud...-till-rinkeby/
- Tråkigt att detta händer, det borde aldrig få hända.

Isak 2014-09-12 12:24

Om man bor i Sverige far man en ganska snedvriden bild av vad som ar 'extremt' och vad som ar 'normalt'. Det ar ett odiskutabelt fakta att Sveriges invandringspolitik
som stods av alla partier utom SD AR EXTREM jamfort med resten av varlden och att 'extrema' SD ar det enda parti som star for en invandring med 'normala' invandringsvolymer i niva med resten av varlden.

De jag kanner som kommer att rosta pa SD gor det eftersom de ar uppriktigt oroade over vart Sverige ar pa vag och anser att nuvarande niva pa invandring ar ohallbar och skulle istallet vilja ha en niva pa invandringen i linje med vara grannlander. De som tycker att detta ar den viktigaste fragan for Sverige idag har ju inte annat val an att rosta pa SD och det TROTS att det ju uppenbarligen finns ett inslag av rasister i partiet. Att tro att storre delen av de 50% (?) av svenskar som tycker att SD har den basta invandringpolitiken eller de 10% som rostar pa dem ar rasister tycker jag ar otroligt tramsigt. Ar alla vara grannlander och hela ovriga varlden med mer begransad invandring ocksa rasister ?

Det jag personligen tycker ar mest skrammande med detta val ar hur alla s.k. antirasister ar ivriga att overge alla demokratiska spelregler och stolserar med att stora demokratiska moten, riva ned valaffisher och forstora valsedlar. Annu varre ar att se Public Service och ovriga tidningar helt overge vanlig journalistik till forman for propaganda. Den som tror att vad man ser i Svenska tidningar ar 'normalt' skulle ma gott av att bo utomlands ett tag. Att stora svenska tidingar som DN och Sydsvenskan vagrar att publicera statistik som tex denna: http://www.samtiden.nu/3237/asylstat...-svensk-media/ tycker jag ar horribelt och ett hot mot demokratin. Det ar val battre att vara stolt over dessa volymer an att forsoka dolja dem och darmed bekrafta alla konspirationsteorier ?

tartareandesire 2014-09-12 12:51

Citat:

Ursprungligen postat av MusikMixen (Inlägg 20498282)
http://www.dn.se/nyheter/sverige/bud...-till-rinkeby/
- Tråkigt att detta händer, det borde aldrig få hända.

Är du en valaffisch? :) Problem är till för att lösas. Ska vi sluta operera människor för att de riskerar att dö? Självklart inte. Kirurger räddar liv och det gör vi med vår generösa bistånds- och asylpolitil likaså.

MusikMixen 2014-09-12 13:06

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20498290)
Är du en valaffisch? :) Problem är till för att lösas. Ska vi sluta operera människor för att de riskerar att dö? Självklart inte. Kirurger räddar liv och det gör vi med vår generösa bistånds- och asylpolitil likaså.

För vem? Allmänhetens säkerhet? ;) Jag tycker det är skrämmande oavsett vem eller vilka det är som gör det. Man ska kunna vara säker och utföra sitt jobb utan att bli utsatt.

Johan H 2014-09-12 16:44

Isak, du har helt rätt. Situationen i Sverige är rätt illa just nu. Demokrati råder - så länge du har rätt åsikt, annars kan du bli angripen rent fysiskt och anklagad för diverse saker. Tittar du på det politiska klimatet i andra länder, råder inte samma vansinne över invandringsfrågan. Skillnaden är Isak, att du m.fl. har bott/bor utomlands och kan se från andra synvinklar som medelsvensken aldrig kommer få uppleva under sitt liv.

patrikweb 2014-09-12 16:50

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20498290)

Fast man får ju inte ens säga att invandrare är problem i Sverige utan bli kallad rasist typ.

Så svårt lösa ett problem när folk inte vågar erkänna att det finns ett problem.

KristianE 2014-09-12 18:37

Citat:

Ursprungligen postat av Isak (Inlägg 20498284)
Ar alla vara grannlander och hela ovriga varlden med mer begransad invandring ocksa rasister ?

Ja? Visste du inte att resten av världen är judekramare och muslimmördare?

I Sverige har vi de senaste 15 åren svängt till att vara emot judarna eftersom Israel är en judisk stat. I andra länder har judarna fortfarande hög status.

Lancelot 2014-09-13 15:39

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20497823)
Eller KANSKE så var hon som bara småpackad som artonåring (innan hon ens gick med i SD), någon hade en sådan bindel hemma och hon drog på sig den för att det var en "sjuk grej" när de skulle städa bort ölburkar etc. Någon plåtade och såg nu sin chans att sätta dit henne, alternativt få femtusen spänn av Expressen. Bara en teori, det är möjligt att jag gissar fel...

Nationalsocialismen är en av vidrigaste ideologierna någonsin, ändå är den tacksam att skämta kring eftersom det provocerar. Här i Thailand har en del ungdomar på sig nazi-shirts. Osmakligt förvisso, men jag tror inte ett ögonblick det är för att de är nazister, snarare "okunniga" och tonåringar helt enkelt.

SD är på många sätt ett Israel-vänligt parti. Riksdagsledamoten Kent Ekeroth är jude och har flera gånger besökt Israel. Partiet har tom kritiserats av sitt eget ungdomsförbund för sin Israelvänliga hållning i palestinafrågan etc.

Dock är det riktigt att tidigare företrädare för partiet (Leif Ericsson och Anders Klarström) har haft tidigare kontakter med Nordiska Rikspartiet, som var ett uttalat nazistiskt parti.

Jag förstår vad du menar men det finns ingen ursäkt att ha på sig ett nazikors. Det är obildad och idiotiskt, och man kan inte förvänta sig att man inte får skit för det.

Däremot tycker jag ditt resonnemang är skrattretande, hon har nazibindel och är med i SD; har det inget samband alls menar du?
"If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck."

Lancelot 2014-09-13 15:43

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20497830)
Inte alls, men typiskt V snack. Personligen anser jag V är betydlig mer odemokratiskt än SD.

Nu röstar jag inte på SD, men samtidigt har jag ju flyttat ifrån Sverige och sagt upp mig från boskapsklass samt att vara en slav under något samhälle / land.

Men förstår folk, när staten tar folk pengar med våld och tvång sedan tar emot flyktingar som kostar extremt massa pengar som inte gjort något alls för landet utan bara skapat mer Problem så blir folk inte glada.

Samma sak folk som lever på bidrag och inte bidrar något utan bara är en belastning med tycker folk inte om.

Men jag förstår att skatt behövs för boskapsklassen, där är ju problemet att runt 40-50% betalar förlite skatt och annan del befolkning betalar förhög skatt.

Och folk får inse att välfärd måste anpassas till nivå folk förtjänar, och betalar man inte extra själv så får man räkna dåligt sjukvård eller få bli behandlat som sopor.

Men folk är så korkade som inte fattar att flyktingar tar pengar från statskassan och då måste dom spara in på annat som sjukvård, äldrevård och skola.

Ska man även höja bidrag måste dom pengarna med tas från annat.

Staten har inte en sedelpress och kan trycka obegränsad pengar.

Men det är just det som är grejen, långsiktigt går vi plus på invandring; det är därför ett väldigt obildat uttalande att invandrare och flyktingar kommer och "tar våra pengar".

Det är ett sätt för missnöjda och misslyckade människor att skylla ifrån sig istället för att pallra sig ur soffan, studera, lära sig något och börja jobba...

http://www.dn.se/ekonomi/invandrare-...-far-tillbaka/

Captain Thailand 2014-09-13 16:15

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20498342)
Jag förstår vad du menar men det finns ingen ursäkt att ha på sig ett nazikors. Det är obildad och idiotiskt, och man kan inte förvänta sig att man inte får skit för det.

Däremot tycker jag ditt resonnemang är skrattretande, hon har nazibindel och är med i SD; har det inget samband alls menar du?
"If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck."

Ingen aning. När hon hade nazibindeln på sig var hon inte med i SD enligt Expressen. Däremot är det onekligen så att man undrar vem som var armbindelns ägare? Det faktum att hon något år senare anslöt sig till SD gör ju att man onekligen kan dra vissa kopplingar med tanke på SD:s förflutna.

När jag var arton röstade jag rött (V eller S, minns inte riktigt) men minns att jag och en dåvarande "vänsterkompis" (han var tom syndikalist) ibland brukade "heila" till varandra när vi var i hennes ålder. Detta enbart som ett som bisarrt skämt och givetvis när ingen såg på. På den tiden gick det omkring heilande skinnskallar på Stockholms gator och var det några jag INTE hade respekt för så var det dem. Jag tror å andra sidan inte de gillade mig heller.

Nationalsocialismen är i mina ögon en av de vidrigaste ideologierna genom världshistorien, men det innebär inte att man inte kan driva med den. John Cleese, Charlie Chaplin, Hasse Alfredsson och de flesta andra stora komikerna har drivit och förlöjligat nazismen. Därmed inte sagt att armbindeln-tjejen försökte sig på en standup-karriär. Jag har ingen aning om varför hon gick omkring sådär.

Som alla känner till finns det numer ett förbud mot att bära nazistiska och rasistiska symboler (eller "heila" för all del) i offentligheten då de klassas som hets mot folkgrupp i Brottsbalken.

Om nu armbindeln-tjejen "plojade" eller inte kan jag som sagt inte svara på, Men som sagt, om hon hade på den för att hon på något sätt sympatiserade eller sympatiserar med nazismen så var / är hon ett rikspucko.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson