WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   PatrikWeb intagen till förhör enl idg (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1050979)

tartareandesire 2011-11-29 14:49

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20425522)
Det som tycks ha framkommit i tråden gör ju ändå gällande att det tycks ha funnits anledning att misstänka att Patrikweb varit dealktig i det påstådda brottet. Jag har dock fortfarande svårt att se rimligheten i att hämta honom till förhör när det brukar gå bra att kalla misstänkta brevledes för grövre brott såsom misshandel, våldtänkt etc.

Om det finns en överhängande risk att man går miste om bevismaterial i annat fall så är det väl ändå motiverat. Nu har inga som helst detaljer framkommit än så det är ju lite svårt att gissa.

Westman 2011-11-29 15:50

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda (Inlägg 20425507)
En person som inte döms och som frihetsberövats eller utsatts för tvångsåtgärder borde rimligen vara berättigad till skadestånd som står i rimlig proportion till skadan man åsamkats. Det är dessutom praxis i många andra väl fungerande rättsstater och även i Sverige i vissa fall. Självklart skall inte staten kunna vidta åtgärder utan konsekvenser mot en medborgare. Det har länge varit på det sättet i Sverige, men en ändring är där på gång tycker jag mig se. Jag tycker det är bra.

Som jag har skrivit så finns det redan hantering av detta.

Citat:

Vi pratar inte om falsk tillvitelse eller förtal som brott här, det kan en åklagare i tjänst svårligen göra sig skyldig till, men väl tjänstefel och andra brott.

Exakt vad jag har skrivit tidigare.

Citat:

Rättshaverist, ja, det ordet kanske dyker upp när man tänker på folk som slåss mot rätssystemet trots att deras utsikter att vinna är små och kanske trots att de aldrig begått några faktiska fel. Nu vill jag gärna avvakta vad som händer och se vad en rättslig prövning ger innan jag säger mer, men hittills har ju inget direkt framkommit i offentlighetens ljus som visar på medgärningsmannaskap och då föredrar jag att fria i stället för att fälla.

Jag avsåg inlägget om förtal etc. och inget annat - särskilt inte brottet som avses i trådstarten för alla har rätt att försvara sig så långt som systemet tillåter.

JensS 2011-12-11 12:05

Hur går det med detta? Är det nedlagt?

patrikweb 2011-12-11 12:39

Citat:

Ursprungligen postat av JensS (Inlägg 20427034)
Hur går det med detta? Är det nedlagt?

Inte hört något mer, är nere på mitt andra boende i Medelhavet så rätt skönt slippa tänka på alla kriminella och korrumperade åklagare.

Men om man ser kompetensen till polis och åklagare samt hur snabba dom är på att utreda saker så kan det säkert ta flera år innan något händer.

Men efter jul när man har mer tid ska man sätta sig med sin advokat och sätta ihop en JO anmälan mot åklagaren.

Men eftersom åklagaren är en riktigt korrumperad åklagare som går efter musikmaffian och filmmaffian ärenden så kommer han säkert driva målet och förlora.

Samma åklagare som drev målet mot 15 åringen i gbg.

"En 15-årig pojke, som misstänktes för att ha spridit 24 filmer till tusentals användare, friades under tisdagen av Göteborgs tingsrätt."

"Åklagaren Fredrik Ingblad, vid internationella åklagarkammaren i Stockholm, ser ingen annan utväg än att överklaga till hovrätten."

Det finns ingen intresse för driva ett sådant mål mot en 15 åring vidare ur samhällssyn.

Så när den korrumperad åklagaren Fredrik Ingblad driver mål så gör han det utan lagstöd och påhittade tolkningar av lagtexten. Inte ens när han förlorar i domstol så accepterar han inte det utan driver mål vidare även om han ska förstöra en 15 årings liv som handlade om 24 jävla filmer på en dator.

tartareandesire 2011-12-11 13:04

Patrik, att ständigt kalla de som inte inte delar dina åsikter eller når upp till din enorma intelligensnivå för idioter och inkompetenta gynnar knappast dig själv i längden...

Vad gäller utredningstiden så har det inte mycket med kompetens att göra. De flesta poliskontor och tingsrätter är idag överbelastade och det är självklart inte många som vill jobba ideellt.

tartareandesire 2011-12-21 13:51

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20427039)
Så när den korrumperad åklagaren Fredrik Ingblad driver mål så gör han det utan lagstöd och påhittade tolkningar av lagtexten. Inte ens när han förlorar i domstol så accepterar han inte det utan driver mål vidare även om han ska förstöra en 15 årings liv som handlade om 24 jävla filmer på en dator.

Nu visar det sig att din så kallade "korrumperade åklagare" inte alls var fel ute. Det blev en fällande dom i hovrätten:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/16-...for-fildelning

Tror knappast hans liv förstörs av dagsböter utan det är väl ett ganska rimligt straff.

patrikweb 2011-12-21 13:53

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20428119)
Nu visar det sig att din så kallade "korrumperade åklagare" inte alls var fel ute. Det blev en fällande dom i hovrätten:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/16-...for-fildelning

Så böter på 1500:- så då kan man fråga sig hur mycket han har kostat staten för detta målet i kostnad. Det är väldigt många extra nollor i den summan.

Han har gjort väldigt mycket för detta samhälle.

tartareandesire 2011-12-21 13:58

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20428120)
Så böter på 1500:- så då kan man fråga sig hur mycket han har kostat staten för detta målet i kostnad. Det är väldigt många extra nollor i den summan.

Det är inte det som är det viktiga. Man konstaterar nu att hans agerande är brottsligt. Det sänder således ut rätt signaler och det är framför allt den förebyggande effekten som är relevant. Att resonera på ditt vis att staten ska spara eller tjäna pengar på varje brottsmål blir ju tämligen absurt.

Westman 2011-12-21 14:00

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20428120)

Jag har mina egna åsikter om vad polis och åklagare borde spendera tid på men att resonera utifrån "vinstssyfte" är helt fel. Med det resonemanget skulle inga brott gå till domstol för mig veterligen så går alla brottsmål back.

mans71 2011-12-21 18:51

En jurists "driv" i frågan kommer inte från ev. vinstintressen, det kommer från kontexten huruvuda frågan kan anses vara på det ena eller andra sättet, i juridisk mening. Ingen värdering görs av ev. "rätt" eller "fel" i övrigt, precis som det ska vara. Sakfrågan kan man tycka mycket om, men inte om den rättsliga processen.

jomper 2011-12-21 19:11

30 dagsböter är ändå inte helt ur det blå för ett struntbrott som detta, ungefär som att köra 30km/h för fort på motorväg (kostar väl 3000-4000 kr). Brotten har i mina ögon ungefär samma dignitet.

Däremot är rektorn en rätt skrämmande filur som valde att dra in polisen. Han/hon kör säkert aldrig för fort..?

tartareandesire 2011-12-21 19:18

Citat:

Ursprungligen postat av mans71 (Inlägg 20428155)
En jurists "driv" i frågan kommer inte från ev. vinstintressen, det kommer från kontexten huruvuda frågan kan anses vara på det ena eller andra sättet, i juridisk mening. Ingen värdering görs av ev. "rätt" eller "fel" i övrigt, precis som det ska vara. Sakfrågan kan man tycka mycket om, men inte om den rättsliga processen.

Säg det till Martin Schibbye och Johan Persson :) Skämt åsido, visst fungerar det svenska rättsväsendet extremt bra jämfört med majoriteten av jordens länder. Sedan har folk alltid åsikter om straffsatser men det kan man ju diskutera i all oändlighet, någonstans måste man ändå mötas och det är ungefär där vi ligger.

patrikweb 2011-12-22 11:41

Historien upprepar sig, 2 dagar innan jul ringer herr Ponten ännu en gång och vill ha en annan sida nerstängd.

Julfred borde föras in i grundlagen.

Kekke 2011-12-22 11:53

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20428209)
Historien upprepar sig, 2 dagar innan jul ringer herr Ponten ännu en gång och vill ha en annan sida nerstängd.

Vad sa du till "polisen"?

hnn 2011-12-22 11:57

Citat:

Plockar fram popcorn och läsk :-)

patrikweb 2011-12-22 12:00

Citat:

Ursprungligen postat av Kekke (Inlägg 20428212)
Vad sa du till "polisen"?

Kunden hävdar att sidan endast innehållt ett forum senaste 2 åren, så vet inte om herr Ponten även försöka bryta mot grundlagen om yttranderätt om det handlar om endast forum.

I Sverige hjälper åklagaren till med olaga hot, utpressning, olaga tvång utan lagstöd.

Sverige måste vara ett av dom största korrumperade länder när det gäller åklagare som hanterar uppehovsrättbrott.

Erik Stenman 2011-12-22 12:06

Patrik, Du har väl ingen skyldighet att ta ner en sida för att en intresseorganisation ringer och kräver det? Det är väl endast polisen i Sverige som har någon rätt att ta ner hemsidor?

patrikweb 2011-12-22 12:10

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Stenman (Inlägg 20428217)
Patrik, Du har väl ingen skyldighet att ta ner en sida för att en intresseorganisation ringer och kräver det? Det är väl endast polisen i Sverige som har någon rätt att ta ner hemsidor?

Problemet är gör man det inte så har staten grovt kriminella och korrumperade åklagare som beslutar att polisen ska storma in med 3 poliser på morgonen och anklaga en för medhjälp.

Xamda 2011-12-22 14:13

Jag kan ju tycka att det som rättsvårdande myndigheter ägnar sig åt då de jagar små fildelare som i princip allt döms till böter står utom all rimlig proportion... Det finns ju lagstiftning som förbjuder att man vidtar orimligt hårda åtgärder när åtgärderna inte står i rimlig proportion och behovet av dem inte är uppenbart...

Från Rättegångsbalken:

"4 § Vid förundersökningen skola ej blott de omständigheter, som tala emot den misstänkte, utan även de som äro gynnsamma för honom beaktas och bevis, som är till hans förmån, tillvaratagas. Undersökningen bör så bedrivas, att ej någon onödigt utsättes för misstanke eller får vidkännas kostnad eller olägenhet.

Förundersökningen skall bedrivas så skyndsamt omständigheterna medgiva. Finnes ej längre anledning till dess fullföljande, skall den nedläggas.

4 a § Förundersökning får vidare läggas ned
1. om fortsatt utredning skulle kräva kostnader som inte står i rimligt förhållande till sakens betydelse och det dessutom kan antas att brottet i händelse av lagföring inte skulle leda till någon svårare påföljd än böter, eller
2. om det kan antas att åtal för brottet inte skulle komma att ske till följd av bestämmelser om åtalsunderlåtelse i 20 kap. eller om särskild åtalsprövning samt något väsentligt allmänt eller enskilt intresse ej åsidosätts genom att förundersökningen läggs ned.

Om förutsättningar för att lägga ned en förundersökning enligt första stycket föreligger redan innan en sådan har inletts, får det beslutas att förundersökning inte skall inledas.

Beslut enligt denna paragraf meddelas av åklagare. Lag (1985:13)."

Anders Larsson 2011-12-22 16:35

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Stenman (Inlägg 20428217)

Domstol, inte polisen får vi hoppas.

Gustav 2011-12-23 18:17

Citat:

Du får väl hälsa Herr Ponten att han inte kan ha alla rar-filer i releasen, om han tror att ett hostingbolag ska stänga ner webbsidor efter hans önskemål. :)

Skämt åsidor, så bör man aldrig ge efter för hot som jurister framför. Men man bör heller aldrig avfärda dem, utan att först ha konsulterat sin egen advokat. Så ta hoten på allvar, även om du inte gör som han säger.

FredrikNas 2011-12-23 20:01

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav (Inlägg 20428330)
Du får väl hälsa Herr Ponten att han inte kan ha alla rar-filer i releasen, om han tror att ett hostingbolag ska stänga ner webbsidor efter hans önskemål. :)

Skämt åsidor, så bör man aldrig ge efter för hot som jurister framför. Men man bör heller aldrig avfärda dem, utan att först ha konsulterat sin egen advokat. Så ta hoten på allvar, även om du inte gör som han säger.

Ha, alla rar-filer i releasen, epic! Jag är ganska säker att du kommer överst på min lista över bästa kommentar under 2011 :)

I övrigt, tragiskt med dessa häxjakter, spontant så känner jag att spotify blir mindre attraktivt om böterna motsvarar 1500kr :P Spotify kostar 1200kr, Spotify blir värt det om jag skulle bli tagen med att dela ut varje år mao :)

Conth 2011-12-24 01:15

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20428159)
Skämt åsido, visst fungerar det svenska rättsväsendet extremt bra jämfört med majoriteten av jordens länder.

Nu har jag inte koll på hur rättsväsendet fungerar i alla länder i världen (som du har?), men med tanke på hanteringen av t.ex. Quick, barnläkaren, Assange, styckmordsläkarna, TPB, Beltran etc etc etc hoppas jag för världens skull att du har fel... ;o

Conny Westh 2011-12-24 10:58

Citat:

Ursprungligen postat av Conth (Inlägg 20428360)
Nu har jag inte koll på hur rättsväsendet fungerar i alla länder i världen (som du har?), men med tanke på hanteringen av t.ex. Quick, barnläkaren, Assange, styckmordsläkarna, TPB, Beltran etc etc etc hoppas jag för världens skull att du har fel... ;o

Nåväl i Beltrans fall verkar rättssystemet haft rätt i att döma honom. Men i övrigt håller jag med dig i din oro för kvalitén på det svenska rättsväsendet, det är ganska ruttet.

tartareandesire 2011-12-25 13:01

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20428366)
Nåväl i Beltrans fall verkar rättssystemet haft rätt i att döma honom. Men i övrigt håller jag med dig i din oro för kvalitén på det svenska rättsväsendet, det är ganska ruttet.

Du har inte jämfört det med andra länder? Vi har minst 80 regeringar världen över som använder sig av tortyr, de fyra största länderna i världen till befolkningsmängden använder sig fortfarande aktivt av dödsstraff (+ drygt 50 andra men drygt hälften av jordens stater har ännu inte avskaffat det), ett antal länder i väst som skrivit på FN:s avtal mot tortyr har trots detta använt sig av information som framtagits medelst tortyr i andra länder osv. Detta är endast de mest extrema exemplen. Att misstag begås är oundvikligt oavsett system så det är ganska meningslöst i detta sammanhang att bara ta upp några utvalda rättegångar på det vis Conth gjorde. Med olyckligt få undantag så kan man rada upp proportionellt mångdubbelt fler exempel på allvarliga oegentligheter om du börjar slumpa länder på världskartan. Fattiga har i många länder svårt att ens få sitt fall prövat i rätten samtidigt som polisen i många länder frekvent tar betalt för att engagera sig oavsett vad lagen säger.

Rättsväsendet mår alltid bra av att ses med kritiska ögon men att gå så långt som att kalla det svenska systemet för korrumperat och ruttet som Patrik och Conny gör är en mycket märklig inställning minst sagt. Det beror väl dels på bristande kunskap och dels på personligt agg gentemot myndigheter skulle jag tippa på.

Conth 2011-12-25 15:27

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20428409)
Med olyckligt få undantag så kan man rada upp proportionellt mångdubbelt fler exempel på allvarliga oegentligheter om du börjar slumpa länder på världskartan.

Hmm några synpunkter.
Först måste jag säga att är jag mycket imponerad av att du alltså säger dig veta att det är såhär?!
Får man fråga vilken/vilka källor du stödjer dig på, eller har du själv gjort någon undersökning om detta?
Eller - är det bara den rätt typiskt svenska självgodheten? Vi "vet" att vi är bäst på allt i Sverige, men granskar man det så är det kanske inte alltid så självklart. ;)

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20428409)
Att misstag begås är oundvikligt oavsett system så det är ganska meningslöst i detta sammanhang att bara ta upp några utvalda rättegångar på det vis Conth gjorde.

Tvärtom är jag övertygad om att det är toppen på ett isberg. Dessa är några av få fall som kommer till allmänhetens kännedom. Många får aldrig spridning i media.

Jag inser att andra länder också har problem, och jag har ingen fakta som säger att Sverige är värre än andra länder. Jag bara konstaterar att det finns många väldigt märkliga rättsprocesser i detta land.

Xamda 2011-12-25 19:33

Utan tvekan finns det många rättsprocesser i vårt land som gått/går väldigt märkligt till. Folk frihetsberövas och hamnar i allsköns register såsom misstänkta trots att bevisen mot dem är ganska klena...

Ännu värre är att det döms folk oskyldiga i vårt land.

Det dyker upp sådana fall med jämna mellanrum, men precis som Conth misstänker jag att det är så att det finns ett stort mörkertal.

Värst av allt i vårt rättsväsende, tycker jag, är att man inte KAN inte överklaga beslut på ett vettigt sätt. T.ex. en dom i tingsrätten är i princip omöjlig att överklaga om den "bara" ger böter, vilket har kommit till enbart för att spara pengar. Det är en av de mer flagranta bristerna i mina ögon. Att detta tillåts fortgå är inte värdigt en fungerande rättsstat.

Naturligtvis finns massor med exempel på usel rättstillämpning i andra länder, men det finns också gott om goda exempel, framför allt inom EU. Sverige utmärker sig verkligen inte som det "under" av rättsäkerhet som en del tycks tro...

tartareandesire 2011-12-27 11:18

Citat:

Ursprungligen postat av Conth (Inlägg 20428417)
Hmm några synpunkter.
Först måste jag säga att är jag mycket imponerad av att du alltså säger dig veta att det är såhär?!
Får man fråga vilken/vilka källor du stödjer dig på, eller har du själv gjort någon undersökning om detta?
Eller - är det bara den rätt typiskt svenska självgodheten? Vi "vet" att vi är bäst på allt i Sverige, men granskar man det så är det kanske inte alltid så självklart. ;)

Jag har aldrig påstått att Sverige skulle vara bäst, däremot hör vi utan tvekan till de bättre. Jag har heller aldrig påstått att det svenska rättsväsendet är perfekt. Det jag reagerade på var Patriks och Connys anklagelser om att det svenska rättsväsendet skulle vara korrumperat och ruttet vilket är helt uppåt väggarna galet. Precis som flera redan påpekat finns det skamfläckar och felaktigheter som MÅSTE rättas till. Trögheten i systemet är ett stort problem - tingsrätterna är överbelastade och utredningar på tusentals sidor är inte ovanliga. Att man är noggrann och att teknisk bevisning är betydligt mer omfattande idag än tidigare är i grunden positivt men det vore tvärtom konstigt om inte misstag begås under rådande omständigheter.

Vad gäller möjligheten att överklaga domar som endast ger böter så är det ju som Xamda skriver en ren kostnadsfråga, precis som att man inte alltid kan få upprättelse för rättsliga övertramp som skett för en längre tid sedan. Det är naturligtvis mycket enklare att öka kvaliteten inom vilken offentlig verksamhet som helst om man tillför mer pengar men det finns alltid en gräns för vad folk vill betala.

Xamda 2011-12-27 14:07

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20428496)
Vad gäller möjligheten att överklaga domar som endast ger böter så är det ju som Xamda skriver en ren kostnadsfråga, precis som att man inte alltid kan få upprättelse för rättsliga övertramp som skett för en längre tid sedan. Det är naturligtvis mycket enklare att öka kvaliteten inom vilken offentlig verksamhet som helst om man tillför mer pengar men det finns alltid en gräns för vad folk vill betala.

Det är ju som du säger. Fast jag är övertygad om att de allra flesta som dömts i en tingsrätt och velat överklaga blivit grymt besvikna och överraskade över det faktum att de är i princip rättslösa. De, och alla som försöker sätta sig in i den situationen, borde rimligen anse att den extra kostnad detta skulle medföra för vårt land är väl investerade pengar i vår rättssäkerhet.

jonny 2011-12-28 15:51

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda (Inlägg 20428232)
Jag kan ju tycka att det som rättsvårdande myndigheter ägnar sig åt då de jagar små fildelare som i princip allt döms till böter står utom all rimlig proportion... Det finns ju lagstiftning som förbjuder att man vidtar orimligt hårda åtgärder när åtgärderna inte står i rimlig proportion och behovet av dem inte är uppenbart...

Ja, om man inte vill utreda kortbedrägerier så borde man låta bli ungdomar som fildelar privat. Jag kan ha viss förståelse för att man ger sig på TPB etc, men inte en 15-åring som bara ville ladda ner lite musik eller film.

Westman 2011-12-28 16:00

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20428611)
Ja, om man inte vill utreda kortbedrägerier så borde man låta bli ungdomar som fildelar privat. Jag kan ha viss förståelse för att man ger sig på TPB etc, men inte en 15-åring som bara ville ladda ner lite musik eller film.

Värst i mina ögon är polisens ovilja att försöka få bukt på all skit om personer som sprids via forum och bildsajter. Kalla det näthat eller vad man vill, det finns åtskilliga, framför allt barn, som fått sina liv mer eller mindre förstörda pga. dem.

Tidigare har polisen skyllt på att Facebooks servrar inte finns i Sverige men snart finns en del i Luleå, vad ska de då skylla på?

Väldigt Ot men ändå.

Xamda 2011-12-28 17:07

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20428612)
Värst i mina ögon är polisens ovilja att försöka få bukt på all skit om personer som sprids via forum och bildsajter. Kalla det näthat eller vad man vill, det finns åtskilliga, framför allt barn, som fått sina liv mer eller mindre förstörda pga. dem.

Tidigare har polisen skyllt på att Facebooks servrar inte finns i Sverige men snart finns en del i Luleå, vad ska de då skylla på?

Väldigt Ot men ändå.

Off topic kanske, men ack så rätt du har. Förtal och hot och annat ofog på nätet accepteras i princip rakt av trots att det aldrig skulle accepteras i den analoga världen...

Självklart är det ofta svårt att leda saker i bevis, men stora (och små) företag som tillhandahåller tjänster borde ibland kanske försöka vara lite mer tillmötesgående vid klagomål rörande just näthat.

Facebook är i detta fall ett skämt (och Google likaså). De har väldigt fina regler, men de skiter fullständigt i att se till att de efterlevs. De enda som verkar ha lyckats påverka Facebook är Österrike som fått igenom långtgående krav för att öka den personliga integriteten m.m.

SEAPelle 2011-12-28 18:45

Citat:

Ursprungligen postat av mans71 (Inlägg 20428155)
En jurists "driv" i frågan kommer inte från ev. vinstintressen

Det är väl precis så det är?
En Jurist är ju oftast en egen företagare, alternativt anställd i en mindre advokatbyrå, och om dom inte får bra betalt åtar dom enbart åt sig fall som är mediala, dvs ger reklam för deras byrå vilket är indirekt vinstintresse.

Blanda inte ihop en jusrist med åklagare, utredare eller annat...

hundserver 2012-01-03 09:55

Förstår inte att man i dyl fall plockar med sig hela servern, vore det inte bättre med en lösning som ex ta kopia på diskarna på plats,

Då skulle man ju slippa inkomstbortfall m.m.
borde väll funka lika bra som bevis som om man har den fysiska servern.:confused:

KristianE 2012-01-03 12:11

Citat:

Ursprungligen postat av hundserver (Inlägg 20428944)
Förstår inte att man i dyl fall plockar med sig hela servern, vore det inte bättre med en lösning som ex ta kopia på diskarna på plats,

borde väll funka lika bra som bevis som om man har den fysiska servern.:confused:

De som jobbar som IT-forensiker är nog inte samma personer som stampar in i datacentret och hämtar in bevisen.

Westman 2012-01-03 12:24

Citat:

Ursprungligen postat av hundserver (Inlägg 20428944)

Nej, dessutom är det tyvärr så att i de flesta fall så är servern förverkad om ev. dom vinner laga kraft.

T.ex. så fick ju mangaöversättaren all datorutrustning förverkad och förstörd. Inklusive familjefoton, semesterfoton, korrespondans etc. Läs Expressens debattartikel.

nosnaj 2012-01-03 12:57

Fattar inte hur folk kan bli så förvånade om servrar där t.ex. trackers bedrivs beslagtas.
Bättre man anklagar ägarna till hur mkt skattepengar de slösar för att polisen måste säga till dom att det inte är okej att stjäla andras verk.

Westman 2012-01-03 16:11

Citat:

Ursprungligen postat av nosnaj (Inlägg 20428966)
Fattar inte hur folk kan bli så förvånade om servrar där t.ex. trackers bedrivs beslagtas.

För min del är det inget problem.

Däremot så kan det få konsekvenser när polisen klampar på som de gjorde i PRQ-fallet där massor med helt oskyldiga blev drabbade. Det finns antagligen fortfarande oskyldiga kunder som inte fått tillbaka data/hårdvara efter tillslaget mot PRQ.

Xamda 2012-01-03 17:15

Något säger mig att när man i PRQ-fallet, och många andra serverbeslag, får in diskarna till it-forensikerna så går det illa vad gäller återställande av data och framtagning av bevis. It-foreniskernas kunskapsnivå är nog god vad gäller hantering av en skilda hårddiskar, men servermiljöer är nog ovanliga och vansinnigt komplexa att leta data i på ett sätt som säkerställer bevisen korrekt.

Behovs- och proportionalitetsprinciperna är som bortblåsta när vi börjar tala om beslag i it-miljöer. En virtuell server på en stor lagringsplattform kan lätt resultera i beslag av några dussin diskar i ett par kabinett och sedan vips är några hundra kunder av med sina servrar, i stället för att man t.ex. samarbetar och lämnar ut berörda virtuella servrar eller att amn från polisens sida ber om rätt information.

patrikweb 2012-01-03 18:11

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20428956)
De som jobbar som IT-forensiker är nog inte samma personer som stampar in i datacentret och hämtar in bevisen.

Neh, dom så kallade "IT-poliser" som var med och hämtade kunds servrar frågade om det var raid 5 på kundens server.

Problemet i den frågan var ju mer att det var en modell av server som endast stödjer 2 diskar.

Så var lite som att inte nog att man får besök av polisen på morgonen utan man fick stå ut med deras totalt inkompetens med under dagen.

Frågan är om dom anställer alla värdelösa som inte kan få något annat jobb.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson