WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Hur kommer du att rösta i riksdagsvalet? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1043676)

kw_wasabi 2010-09-08 22:23

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20368686)
Elbilar används framför allt där man kör kortare sträckor vilket gör den lämpad i just viss kommunal verksamhet. Ekologisk mjölk är också dyrare än vanlig mjölk och nyttig mat är ofta lite dyrare än onyttig sådan men jag tycker ändå det kan vara värt pengarna...

Visst kan det vara värt pengarna att känna sig lite klimatsmartare och miljövänlig än grannen. Jag tycker däremot inte att elbilar ska subventioneras vid inköp (premie) och med gratis laddningsstolpar. Pengarna borde läggas på viktigare saker som gör nytta istället för något "titta vad bra vi är i vår kommun"-jippo.

Citat:

Jag åkte själv med bussarna i Linköping en del i vintras vilket var en av de "värsta" vintrarna någonsin. Inte en enda gång var det krångel med tekniken utan det var decimeterhög snö och extrem halka som ställde till det och det klarade inte de gamla bussarna heller. Då är det betydligt mer krångel med spårvagnarna i Göteborg. Vad gäller hastigheten så ställer den inte till några problem alls i stadstrafik.

Jag är nog lite ouppdaterad på just detta. Jag drog nog fram gammal skåpmat och måste nog backa eftersom jag blev osäker nu. Det var några år sedan jag åkte kollektivt. Både när jag gick på gymnasiet och universitetet reagerade jag dock på att bussarna verkade paja ofta.

Hastigheten är ett problem när de ligger och puttrar fram i 40 på 50-väg, vilket är mer regel än undantag. Ligger man några bilar bakom en buss vid ett rödljus kan man räkna med att inte komma över korsningen innan det blir rött igen. Inget livshotande, men tillräckligt för att jag ska ogilla kollektivtrafiken.

Citat:

Jag har en gammal kurskamrat som arbetar just på Tekniska verken i Linköping. De bedriver fortfarande en hel del utvecklingsverksamhet men resurserna räcker inte till allt utan de får fokusera på en sak åt gången. De har även nyligen haft internationellt samarbete med liknande verksamheter i Sydkorea där de ser väldigt högt på den satsning på hållbar utveckling som sker i Linköping och Sverige i stort.

Jag är inte emot att det forskas inom miljöområdet. Jag är däremot emot de många subventioner som ges till både privatpersoner som ska köpa miljöbil och företag som ska sätta upp vindkraftverk m.m. Konkurrens på lika villkor ska det vara. Är det inte lönsamt i dagsläget så får de gå tillbaka till ritbordet och göra det lönsamt.

Trevligt med Korea-samarbetet, det har jag faktiskt hört talas om. Det är nog som du säger, att resurserna är små. Det finns många inom kommunen som vill ha del av pengarna (Tekniska Verkens vinst). De ska väl både räcka till subventionerad kollektivtrafik och en ordentlig utdelning till Stadshus AB, samt en hel del annat.

Jonas.U 2010-09-08 22:27

Egentligen borde det inte vara partier som alternativ i dagens blockpolitik. Lägg till tre färgglada alternativ i form av rött, blått och svart (för nazisterna i SD och piratpartiet ??). Min röst råkar du bli blå.

Clarence 2010-09-08 22:30

Citat:

Ursprungligen postat av kw_wasabi (Inlägg 20368694)
Visst kan det vara värt pengarna att känna sig lite klimatsmartare och miljövänlig än grannen. Jag tycker däremot inte att elbilar ska subventioneras vid inköp (premie) och med gratis laddningsstolpar. Pengarna borde läggas på viktigare saker som gör nytta istället för något "titta vad bra vi är i vår kommun"-jippo.

Jag är nog lite ouppdaterad på just detta. Jag drog nog fram gammal skåpmat och måste nog backa eftersom jag blev osäker nu. Det var några år sedan jag åkte kollektivt. Både när jag gick på gymnasiet och universitetet reagerade jag dock på att bussarna verkade paja ofta.

Hastigheten är ett problem när de ligger och puttrar fram i 40 på 50-väg, vilket är mer regel än undantag. Ligger man några bilar bakom en buss vid ett rödljus kan man räkna med att inte komma över korsningen innan det blir rött igen. Inget livshotande, men tillräckligt för att jag ska ogilla kollektivtrafiken.

Jag är inte emot att det forskas inom miljöområdet. Jag är däremot emot de många subventioner som ges till både privatpersoner som ska köpa miljöbil och företag som ska sätta upp vindkraftverk m.m. Konkurrens på lika villkor ska det vara. Är det inte lönsamt i dagsläget så får de gå tillbaka till ritbordet och göra det lönsamt.

Trevligt med Korea-samarbetet, det har jag faktiskt hört talas om. Det är nog som du säger, att resurserna är små. Det finns många inom kommunen som vill ha del av pengarna (Tekniska Verkens vinst). De ska väl både räcka till subventionerad kollektivtrafik och en ordentlig utdelning till Stadshus AB, samt en hel del annat.

Citat:

Jag tror det är så enkelt att du principiellt står långt ifrån många mer miljöengagerade. Miljöfrågorna har växt inom politiken av den anledningen att många vill se politisk handlingskraft för en miljövänligare väg även om det medför en del merkostnader. Vill man endast ha de miljövänliga lösningarna om de även är ekonomiskt fördelaktiga är det iallafall min åsikt att man har ett väldigt lågt intresse för en miljövänlig politik över huvudtaget.

Att ogilla kollektivtrafik över lag för att man blir aningen långsammare i sin bilkörning är väl bara ytterligare ett tecken på det.

tartareandesire 2010-09-08 22:43

Citat:

"Titta vad bra vi är i vår kommun"-jippon finns det massor av och de flesta sådana har ingenting med miljövänlig politik att göra. Vad som är "viktigare" är självfallet en högst subjektiv fråga och vi tycker nog helt olika där.

Citat:

Det är ju perfekt, då kan det ju samtidigt tala om för dig att du inte har någon nytta av din bil? :) Skämt åsido, det är ett icke-existerande problem som kanske har mer med ditt humör att göra än verkligheten. Hållplatserna ligger tätt i städerna och det finns dessutom bussfiler på många håll.

tartareandesire 2010-09-08 22:45

Citat:

Ursprungligen postat av Jonas.U (Inlägg 20368695)
Egentligen borde det inte vara partier som alternativ i dagens blockpolitik. Lägg till tre färgglada alternativ i form av rött, blått och svart (för nazisterna i SD och piratpartiet ??). Min röst råkar du bli blå.

Hehe, det vore något :) Även om vi har blockpolitik sedan en tid tillbaka så påverkar självfallet de enskilda partiernas storlek hur blockets politik ser ut i slutändan.

Bjorne 2010-09-08 23:09

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20368546)
Hej,

Nu är jag personligen inte Moderat, men det tycker jag var riktigt j-a lågt. Du lär knappast ta några politiska poänger så...

Läs inlägget jag citerade, Kapten. Påståenden som att Vänsterpartiet = Vitryssland (eller Sovjet) är så urbota korkade att det blir meningslöst att debattera med en sådan person. För övrigt har Moderaternas partiordförande aldrig fördömt de grymma övergrepp som pedofilen Josef Fritzl begick i över 30 år. Övergrepp mot barn är än så länge mot lagen, men Moderaterna vill minska statens makt och ta bort många lagar som ursprungligen kom till för att skydda individer. Dessutom har många aktiva pedofiler problem med håravfall precis som partiledare Reinfeldt.

En av de ökandaste moderatpedofilerna är Johan Steenhoff-Eriksen åtalad för innehav av extremt grov barnporr. Nära vän med de riksbekanta moderaterna Gunnar Hökmark, Christer G Wennerholm m.fl. Pedofilhärvan inom Moderaterna bara växer...

(det är så orättvist att högern ska få ha monopol på idiotargument)

Doctor.Data 2010-09-08 23:21

Jag ar inte direkt overraskad over att sa manga rostar pa SD, bade har och i de svenska opinionsundersokningarna. Sjalv sa tror jag att SD hamnar pa allt mellan 5-8% men sen vinner alliansen.

Ryktena gar har i USA ocksa om att den svenska invandringspolitiken haller pa, eller har eskalerat totalt redan. Fran min sida har jag inte sa stor koll pa politiken i Sverige bara att en massa diskussioner om forsakringskassan och att sjuka ar tvungna att arbeta har jag last i svensk media.

Captain Thailand 2010-09-09 05:40

Bjorne,

Rent ut sagt tycker jag ditt inlägg är rejält pinsamt!

Eller försöker du förmedla någon form av bisarr humor?

I så fall var Reinfeldt-Fritzel bäst. Låter ungefär som konspirationsteorierna som folk som borde sitta på hispan brukar rabbla. Det tror jag inte om dig, jag tror du har sinne för bisarr humor ;-)

jonny 2010-09-09 06:13

Citat:

Ursprungligen postat av kw_wasabi (Inlägg 20368682)
Alternativen är långt ifrån okej. I varje fall vad gäller elbilarna. Vet du hur "långt" de går på en "tank"? Biogasbilar och etanolbilar är väl skapliga. Etanolbilen drar mycket soppa så trots det lägre priset på etanol blir den dyrare att köra.

Problemet med etanolen är ju det låga energiinnehållet jämfört med exempelvis diesel och att det inte finns något bra sätt att framställa etanol storskaligt där den behövs.

Biogasen är jag inte tillräckligt insatt i. Jag ser att det sakteliga börjar komma biogasalternativ - men det är tillräckligt jobbigt att hitta en mack för att tanka min bensinbil. Biogas finns inte alls i samma utsträckning.

Westman 2010-09-09 09:33

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20368735)
Biogasen är jag inte tillräckligt insatt i. Jag ser att det sakteliga börjar komma biogasalternativ - men det är tillräckligt jobbigt att hitta en mack för att tanka min bensinbil. Biogas finns inte alls i samma utsträckning.

Biogas är riktigt bra, det kan man tillverka av nästan vilket avfall som helst och dessutom är det också en biprodukt från andra processer. Jag har inga större problem att hitta biogas om jag håller mig till Mälardalen och söderut men visst är det ett mycket sämre utbud jämfört med bensin och diesel.

Jag gillar också etanol av den enkla anledningen att det kan vi framställa i Sverige om vi vill men den är inte alls så miljövänlig som en del vill framställa den. Tyvärr.

Westman 2010-09-09 09:35

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20368733)
Bjorne,

Rent ut sagt tycker jag ditt inlägg är rejält pinsamt!

Det pinsamma är väl att det innehåller mer fakta än vissa andra inlägg.

Jan Eriksson 2010-09-09 09:55

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorne (Inlägg 20368712)
En av de ökandaste moderatpedofilerna är Johan Steenhoff-Eriksen åtalad för innehav av extremt grov barnporr. Nära vän med de riksbekanta moderaterna Gunnar Hökmark, Christer G Wennerholm m.fl. Pedofilhärvan inom Moderaterna bara växer...

Suck, pedofili är ett problem och som man ska angripa hårt men att använda detta som argument i vilket block som kan styra sverige tycker jag är fullständigt fel.

För att balansera upp dina, i mitt tycke, mindre sakliga inlägg:

Socialdemokrat.
http://socialdemokrater.wordpress.co...-for-pedofili/

Socialdemokrat.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ky...er_3589149.svd

Sen är det flera andra partier som har/har haft pedofiler som medlemmar och förtroendevalda. Dock är det statistiska underlaget för lågt för att kunna säkerställa att ett visst parti/block har mer pedofiler än andra.

Westman 2010-09-09 10:04

Som Bjorne skrev:
Citat:

det är så orättvist att högern ska få ha monopol på idiotargument
Tyvärr är det idiotargument som de flesta kommer ihåg och för en del blir det en form av sanning. Kan vi skippa idiotargumenten nu?

Captain Thailand 2010-09-09 10:36

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20368752)
Det pinsamma är väl att det innehåller mer fakta än vissa andra inlägg.

Utveckla gärna...

Om man på allvar tror att Moderaterna är ett parti som drar till sig sexförbrytare i större utsträckning än andra partier saknar man förmodligen förmågan att ha en kritisk hållning gentemot media och diverse ryktesspridning. I Moderaternas politiska program finner man följande:

"Alliansen har skärpt straffen för grov misshandel, grov kvinnofridskräkning och sexualbrott. Nästa steg är att reformera hela påföljdssystemet. Vi vill att fler brott som lagförs vid samma tillfälle ska leda till strängare straff än idag."

Att en moderat och en socialdemokratisk förtroendevald råkar vara skitstövlar har väl noll med dessa två partier att göra.

Eller är alla vegetarianer nazister för att Hitler var det? ;-)

Lite intellektuell nivå kan man väl kräva beträffande en diskussion, ÄVEN på nätet?! Tydligen inte.

Bara jag 2010-09-09 10:52

Glöm inte att ämnet är:

Hur kommer du att rösta i riksdagsvalet?

Nu liknar det polsk riksdag :D

tartareandesire 2010-09-09 11:05

Citat:

Läs inlägget jag citerade, Kapten. Påståenden som att Vänsterpartiet = Vitryssland (eller Sovjet) är så urbota korkade att det blir meningslöst att debattera med en sådan person. För övrigt har Moderaternas partiordförande aldrig fördömt de grymma övergrepp som pedofilen Josef Fritzl begick i över 30 år. Övergrepp mot barn är än så länge mot lagen, men Moderaterna vill minska statens makt och ta bort många lagar som ursprungligen kom till för att skydda individer. Dessutom har många aktiva pedofiler problem med håravfall precis som partiledare Reinfeldt.

(det är så orättvist att högern ska få ha monopol på idiotargument)

Det var ett av de sämsta skämt jag hört. Skrattar någon? Hoppas verkligen inte det. Menar du mot förmodan allvar så var vänlig avlägsna dig från "diskussionen".

tartareandesire 2010-09-09 11:14

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20368751)
Biogas är riktigt bra, det kan man tillverka av nästan vilket avfall som helst och dessutom är det också en biprodukt från andra processer. Jag har inga större problem att hitta biogas om jag håller mig till Mälardalen och söderut men visst är det ett mycket sämre utbud jämfört med bensin och diesel.

Jag gillar också etanol av den enkla anledningen att det kan vi framställa i Sverige om vi vill men den är inte alls så miljövänlig som en del vill framställa den. Tyvärr.

Jämfört med bensin eller diesel så är fortfarande etanol ett bra alternativ och det blir allt bättre med tiden men självfallet är det så att utbudet är sämre så länge färre använder det. I slutändan måste vi nog ändå minska bilismen. Ska man utnyttja mark i Brasilien för etanolframställning på det vis som gjorts så är det en dålig idé men däremot så har det fungerat bra i Sverige. Fabriken i Norrköping kan producera mer än 200 miljoner liter etanol per år och framställer dessutom djurfoder samtidigt.

tartareandesire 2010-09-09 11:15

Citat:

Ursprungligen postat av Bara jag (Inlägg 20368768)
Glöm inte att ämnet är:

Hur kommer du att rösta i riksdagsvalet?

Nu liknar det polsk riksdag :D

Det har du i själva omröstningen. Tror ingen är intresserad av att läsa 200 inlägg där det bara står ett partinamn...

Westman 2010-09-09 11:25

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20368765)
Utveckla gärna...

Bestrider du de fakta som han presenterar? Nej antagligen inte men antagligen tolkningen/slutsatsen. Däremot finns det flera inlägg där "faktadelen" består av ren lögn/egen åsikt.

Du verkar tolka mitt minimalistiska inlägg som att jag håller med Bjorne i det resonemanget men det har jag aldrig påstått. Däremot har jag citerat honom när det gäller "det är så orättvist att högern ska få ha monopol på idiotargument" för det var precis vad det var, ett idiotargument, och det nappade du på.

Captain Thailand 2010-09-09 11:28

Då vet jag

Jan Eriksson 2010-09-09 12:02

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20368782)
Bestrider du de fakta som han presenterar?
...

Citat:

...
Dessutom har många aktiva pedofiler problem med håravfall precis som partiledare Reinfeldt.
...

Om detta är fakta så får Westman och/eller Bjorne gärna peka på källan till detta. :)

jonny 2010-09-09 12:57

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20368765)
Utveckla gärna...

Om man på allvar tror att Moderaterna är ett parti som drar till sig sexförbrytare i större utsträckning än andra partier saknar man förmodligen förmågan att ha en kritisk hållning gentemot media och diverse ryktesspridning.

Baserat på de senaste opinionsundersökningarna kan det vara mycket möjligt att antalet sexförbrytare är störst bland moderaternas anhängare om fördelningen är jämn. Moderaterna var nämligen största parti enligt den senaste undersökning jag tagit del av. ;)

hubbert 2010-09-09 13:03

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20368801)
Baserat på de senaste opinionsundersökningarna kan det vara mycket möjligt att antalet sexförbrytare är störst bland moderaternas anhängare om fördelningen är jämn. Moderaterna var nämligen största parti enligt den senaste undersökning jag tagit del av. ;)

Så det innebär om man vill minimera risken att få in sexförbrytare i riksdagen skall man rösta på det minsta partiet.
Men om alla gör det så blir ju det minsta partiet störst och det kommer in flest sexförbrytare i all fall.
Inte lätt att förhålla sig till det här :-)

Linuus 2010-09-09 13:22

Citat:

Ursprungligen postat av hubbert (Inlägg 20368803)
Så det innebär om man vill minimera risken att få in sexförbrytare i riksdagen skall man rösta på det minsta partiet.
Men om alla gör det så blir ju det minsta partiet störst och det kommer in flest sexförbrytare i all fall.
Inte lätt att förhålla sig till det här :-)

Det betyder att de blir sexförbrytare OM man röstar? Alltså kanske alla borde skippa att rösta för att slippa sexförbrytare?

Westman 2010-09-09 13:55

Citat:

Ursprungligen postat av Jan Eriksson (Inlägg 20368791)
Om detta är fakta så får Westman och/eller Bjorne gärna peka på källan till detta. :)

Jag har väl ändå aldrig påstått att allt han skrivit har varit fakta? Det finns en viss del fakta som han har presenterat och den är helt ok (du får faktiskt leta själv och sära på presenterad fakta och påståenden). Att den presenterade faktan sen inte är hela sanningen utan bara utvalda delar är precis så som politiker m.fl. agerar i debatter.

Dessutom så har flera av er hakat upp er på ett "idiotargument" som uppenbart var skrivet för att provocera och det har lyckats bra. Är det bara jag som läste den sista raden i det inlägget?

EDIT: Mitt fel, den som faktiskt presenterade länken var du själv.

Westman 2010-09-09 14:16

Gjorde en djupdykning på diverse sidor som presenterar sexualbrottslingar och Googlade lite och resultatet var magert och kan inte anses som vetenskapligt underlag. Dock hittade jag två moderater, en vänsterpartist, en sosse och en miljöpartist. Så visst, allt går att bevisa men kvaliteten på faktan är en annan sak. Dock är det fakta och inte påhittat eller rent personlig åsikt som ändå majoriteten av argumenten består av i den politiska debatten på nätet.

Återigen, kan vi skippa den här inriktningen? Den tillför otroligt lite.

tartareandesire 2010-09-09 19:39

Hehe, way to kill a thread, Bjorne :)

Nu har jag försvarat Miljöpartiet ett bra tag men tycker faktiskt Moderaterna har gjort ett övervägande bra jobb vid makten också. Krafttaget mot den organiserade brottsligheten är bland det bästa som hänt Sverige på länge och de har klarat krisen och statsfinanserna mycket bra. Att man äntligen börjat göra något åt internetpiraterna måste också applåderas.

tartareandesire 2010-09-10 13:57

Till nästa val

Lite sent nu men här är något fint att klistra på brevlådan framöver:

http://c0024694.cdn1.cloudfiles.rack...nej_tack_2.jpg

Conny Westh 2010-09-10 21:47

Jag förtidsröstade den 2:a september på det lokala biblioteket, har aldrig röstat i en "riktig" vallokal utan alltid post/förtidsröstat ända sedan jag röstade första gången 1986 eller när det var...

Hade dok rösträtt även i kyrkovalet 1982 men då avstod jag från att rösta, sen gick jag ur statskyrkan 1984. Har alltid röstat sedan dess.

Clarence 2010-09-10 21:58

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20369018)
Jag förtidsröstade den 2:a september på det lokala biblioteket, har aldrig röstat i en "riktig" vallokal utan alltid post/förtidsröstat ända sedan jag röstade första gången 1986 eller när det var...

Hade dok rösträtt även i kyrkovalet 1982 men då avstod jag från att rösta, sen gick jag ur statskyrkan 1984. Har alltid röstat sedan dess.

Föredömligt :) Själv ville jag vara speciell i år så jag röstade på ambassaden här i Bryssel dagen innan förtidsröstningen öppnade i Sverige.

Själv så tror jag tyvärr främlingsfientligheten kommer slå igenom i Sverige också. De har inte lyckats spetsa sin populism tillräckligt bra ännu bara. Se på Gert Wilders i Holland, han är ju så duktigt populistisk att det enda sättet att stoppa honom verkar vara att låta honom styra och göra bort sig. Eller varför inte ta exemplet NVA här i Belgien. De har kamoflerats till något som liknar nya moderaterna snarare än ett hetsparti för att de som hetsar grövre och värre får göra det så öppet. Värt att nämna är väl också att båda länderna saknar regeringar för tillfället pga dessa problem (även om problemen som utlöste nyvalet i Holland var av helt annan natur).

tartareandesire 2010-09-11 23:43

Citat:

Ursprungligen postat av simals (Inlägg 20368660)
För mig är det totalt ointressant om någon eller några av grundarna av Sverigedemokraterna tidigare var medlemmar i BSS. Det uttalat nazistiska Sveriges Nationella Förbund var ju från början en del av Moderaterna, ett par folkpartister var väl med all sannorlikhet inblandade i Mordbrandsattentatet mot Norrskensflamman, Socialdemokraterna lät grunda det Rasbiologiska institutet i Uppsala, delar av Centerpartiet flörtade med diverse maoistiska rörelser och Vänsterpartiet ska vi väl inte ens tala om. Varför är de mörka delarna av Sverigedemokraternas historia så mycket intressantare än de övriga partiernas? Kan vi inte bara nöja oss med att konstatera att Sverigedemokraterna idag inte är rasister?

Det handlar inte om historia utan nutid. Ett väsentligt antal av deras kandidater till kommunfullmäktiga och landsting har tidigare varit medlemmar i Nationaldemokraterna vilka som bekant har starka nynazistiska kopplingar. Men, jag håller med dig, det är inte det viktigaste utan det viktigaste är att konstatera att deras åsikter är fullkomligt absurda, extremt egoistiska och de saknar fullkomligt respekt för andra människor.

Doctor.Data 2010-09-12 01:19

Just my two cent.

Vad ar det for fel pa Sverige?

Nar ni har val i Sverige sa sprids det i hela varlden, just for att ert val ar speciellt i jamforelse med andra lander. Det finns inga andra lander i varlden som det skrivs sa mycket om som just Sverige (forotum diktaturlander).

Jag tycker att alla partier, oavsett asikter ska i inom en demokrati fa saga vad dom tycker och tanker. Sen om det finns manniskor som ger sig pa dom och orsakar fysiska skador sa tyder pa en svaghet eller skriver ner dom i olika forum och community.

I USA, dar har vi ocksa mycket manniskor av den sorten som vill minska invandringen men inte blir dom misshandlade at hoger och vanster. Har har dom samma ratt till publicitet som ovriga partier, oavsett hur manga % dom haft i undersokningar och tidigare historia.

My point! :)

Santos 2010-09-12 01:26

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20369143)
Ett väsentligt antal av deras kandidater till kommunfullmäktiga och landsting har tidigare varit medlemmar i Nationaldemokraterna vilka som bekant har starka nynazistiska kopplingar.

SD har alltså kopplingar till människor som har kopplingar till ett annat parti som har kopplingar till nynazism...

Anledningen till att folk röstar på SD är att de inte hör några vettiga lösningar på integrationsproblemen och invandringsbrottsligheten.

Skulle meningsmotståndarna till SD ta en paus från rasism-anklagandet och anti-SD-klistermärke-uppsättandet, och börja förklara vilka åtgärder som behövs för att förbättra integrationen och minska brottsligheten i de invandrartäta förorterna skulle de där 14 % ovan troligen vara lite mindre.

Doctor.Data 2010-09-12 03:13

Citat:

Ursprungligen postat av Santos (Inlägg 20369152)
Anledningen till att folk röstar på SD är att de inte hör några vettiga lösningar på integrationsproblemen och invandringsbrottsligheten.

Ratt.

Det finns inga andra partier i Sverige som vill gora radikala forandringar inom invandringen.

Skulle daremot alliansen eller dom rod-grona komma med asikter om invandringen eller erkanna alla dess problem sa skulle Sverigedemokratrerna ga i grav och aldrig mer ateruppsta. Men partierna inom alliansen och de rod-grona skulle tappa valjare om dom talade sanning.

WebboT 2010-09-12 07:29

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor.Data (Inlägg 20369149)
I USA, dar har vi ocksa mycket manniskor av den sorten som vill minska invandringen men inte blir dom misshandlade at hoger och vanster. Har har dom samma ratt till publicitet som ovriga partier, oavsett hur manga % dom haft i undersokningar och tidigare historia.

My point! :)

Visst har alla partier rätt till publicitet här i USA, men problemet är ju att inga andra partier är Demokraterna och Republikanerna får något som helst utrymme i media. Med media menar jag TV. Syns man inte i TV så finns man inte.

När såg du senast t.ex. the Green Party eller the Libertarian Party i nån form av TV-debatt eller liknande under en valupptakt?

KristianE 2010-09-12 09:05

Vaddå? Är det något annat land som bryr sig om vårt val?

Dennis Holm 2010-09-12 10:31

Citat:

Ursprungligen postat av Santos (Inlägg 20369152)
SD har alltså kopplingar till människor som har kopplingar till ett annat parti som har kopplingar till nynazism...

Skulle meningsmotståndarna till SD ta en paus från rasism-anklagandet och anti-SD-klistermärke-uppsättandet, och börja förklara vilka åtgärder som behövs för att förbättra integrationen och minska brottsligheten i de invandrartäta förorterna skulle de där 14 % ovan troligen vara lite mindre.

detta stämmer tyvärr inte
många röstar på SD för dom är rasister eller "smyg rassar" som många även kallas.
Det handlar alltså inte om "jag tycker att vi inte har råd med att ta in mer invandrare".
Utan det handlar om "dom där utlänningarna.. dom är inte lika bra som oss svenskar".

SD är inte bara kopplad till folk som känner folk som varit granne med en snubbe som varit med i nazist grupper.
SD medlemmar/ledare har själva sagt att utlänningar är mindre värda.
SD medlemmar/ledare har själva sagt att muslimer är farliga.
SD medlemmar/ledare har själva varit högst aktiva i nazist, fascist, och rasist grupper.
SD medlemmar/ledare tycker ofta att andra är mindre värda.

Det handlar om populistisk politik som endast är till för att ragga röster.
Att de är mer rumsrena nu är endast ett sätt att få fler röster.
Dom är och förblir rasister och "andra är mindre värda" partiet.

Att svenskar röstar på dem är förfärligt och ett STORT steg tillbaka!

Jag är 2 meter lång, rött skägg och blond..
jag rakar ofta skallen för det är härligt.
Jag har varit med om förfärliga saker som är orsakade av just "utlänningar".
Men jag har mer vett i huvudet och vet att alla är inte likadana..
Men alla har lika värde tills de bevisar att just DEN INDIVIDEN är idiot..
Skit samma om han/hon är muslim, kristen, bög eller vit osv osv osv.

Om ett parti i USA hade varit en kopia på SD..
Alltså ett parti som startades av föredetta nazister..
Då hade ni fått höra rabalder i USA kan jag lova om de fick den uppmärksamhet som SD gör i sverige.
Så försök inte.
Plus..
Vill vi verkligen bli som USA?
Dom har ju inte kommit lika långt som vi gjort på en enda punkt någonsin.
Vare sig det är ekonomi, jämställdhet eller tolerans.

Santos 2010-09-12 12:13

Citat:

Ursprungligen postat av mervinst (Inlägg 20369164)
Det handlar alltså inte om "jag tycker att vi inte har råd med att ta in mer invandrare".
Utan det handlar om "dom där utlänningarna.. dom är inte lika bra som oss svenskar".

Jag har väldigt svårt att tro att 14 % av WN:s medlemmar är hardcore-nationalister som tycker invandrare är mindre värda. SD:s framgångar bygger snarare på populism och folks allmänna missnöje med dagens integrationspolitik

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor.Data (Inlägg 20369155)
Skulle daremot alliansen eller dom rod-grona komma med asikter om invandringen eller erkanna alla dess problem sa skulle Sverigedemokratrerna ga i grav och aldrig mer ateruppsta.

Precis. De etablerade partierna har ett val här, antingen tar man ett större tag i invandringsfrågan eller så låter man SD växa.

Captain Thailand 2010-09-12 12:23

Hej,

Citat:

Ursprungligen postat av Santos (Inlägg 20369175)
Jag har väldigt svårt att tro att 14 % av WN:s medlemmar är hardcore-nationalister som tycker invandrare är mindre värda. SD:s framgångar bygger snarare på populism och folks allmänna missnöje med dagens integrationspolitik

Jag är som sagt ingen presumtiv SD-röstare, men tror du har en poäng här.

Dennis Holm 2010-09-12 12:50

jag sa inget om hardcore nått..
SD är ett parti som värderar folk olika baserat på ursprung och religion.

Du kommer inte ifrån det.
Sedan att folk röstar på SD för dom gör det i form av protest är något helt annat.
Det ändrar inte det faktum att SD är och förblir ett parti som har dåliga värderingar.
Till och med min 8 åriga son vet att en svart kompis och en vit kompis.. är lika bra kompisar tills någon är dum som PERSON.

Att vuxna inte lärt sig att tänka på detta är bedrövligt.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson