![]() |
Mina två viktigaste sajter har legat nere hela dagen.
Dags att byta välkomstmeddelande på Loopia.se kanske? --- Välkommen till Loopia Webbhotell Varmt välkommen till Loopia - Sveriges främsta leverantör av webbhotell och domännamn. Vi fokuserar på driftsäkerhet, tillgänglighet och förstklassig kundservice. Din hemsida förtjänar det bästa - vi gör ditt val av webbhotell enkelt. --- Tappat fokus? |
Citat:
Fattar inte hur dom kan vara så jävla inkompetenta och inte lösa problemet snabbt. Fast om man läser detta så har dom alltså lokal storage utan virtuell miljö? Låter rätt antikt sett hos en hosting leverantör med så många kunder. Men hur svårt ska det vara att göra en återställning? Återställ till läge innan update. Eller bara dra upp en ny server betydligt snabbar. Kör dom över datan med modem till dem temporära servern eller? Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Men då är det riktig illa ställt, vi har en ledning som jag uppfattar har många bra nya idéer och tar många intiativ, men som saknar kompentens, och en ledning som saknar kompetens lär inte kunna avgöra om man har anställt kompententa tekniker eller inte. Speciellt inte när man har så många fel som är så svåra att åtgärda och som fortsätter att hävda att det inte är teknikernas fel, vems är då felet?
|
Mina sajter ligger fortfarande nere 48 timmar efter (den planerade) uppdateringen på servern.
Citat:
Jag och Loopia verkar ha olika uppfattningar om vad "inom kort" betyder. |
Citat:
|
Nu är s143.loopia.se åter igång och fungerar. 13 av mina sajter låg nere i 3 dygn.
|
<sarkasm>Oroa dig inte, jag är säker på att de krediterar dig alla 14 kronorna.</sarkasm>
|
vilken tur att du ligger på ett webbhotell som sköts av "några av landets bästa tekniker", tänk om det varit något annat ställe. Då skulle säkert sidorna ligga nere till midsommar ;)
</sarkasm> TRE jävla dygn för att fixa en misslyckad uppdatering samt flytta över innehåll till en ny server? |
Citat:
|
Då var det dags igen. Loopias DNSer har tagit semester. Hoppas dom inte tar ut alla 5 veckor på en gång, men med tanke på hur många gånger dom tagit semester hittils i år, kan dom inte ha mycket semester kvar.
|
Om de är över 40 år gamla så får de en extra vecka.. :)
EDIT: Det är alltså strömavbrott i Västerås. |
Citat:
Hur i HELVETE kan det fungera så dåligt? |
Nu är Loopia nere igen!
Jag kommer varken in på mina sajter eller på FTP:n. Inget planerat underhåll enl. driftbloggen. Undrar vad problemet är denna gång? Internetleverantörerna? Serveruppdatering? Mänskliga faktorn? Nä förresten, det sista är det "aldrig" hos Loopia. Även Loopia.se ligger nere... Den här tråden är en bra logg över Loopias nertid. Deras driftblogg borde byta namn till driftb-en.se, för någon logg är det inte direkt. Där städas alla störningar effektivt undan när de är avklarade. |
Samma här, kommer inte åt någon av de sidor jag har på Loopia. Inte heller Loopia.se är uppe. Great!
|
Större delen utav centrala Västerås är nere, inkl alla linor in och ut så du får nog hålla dig till tåls.
Vi har två linor här på jobbet tele2 och banhof och båda är nere, ända som funkar är 3G surf med Telia. Antar att Loopia inte har 3G uppkoppling. Försöker komma in på mälarenergis sida för att se vad som strular men även den är nere. |
Hur många tusenlappar ska man behöva riva sönder i duschen den här gången då? Det börjar kosta mer än det smakar...
|
Nu är det uppe igen, men man kanske inte ska ropa hej än...
"Vi upplever för närvarande en driftstörning på flera tjänster. Felavhjälpning pågår." |
verkar som att hela Västerås är lite instabilt.. var det inte ett större strömavbrott där häromdagen?
|
mmm..Mälarenergi har inte briljerat på sistone.
|
Men är väl allmänt känt att Loopia är ett företag utan reservkraft. Undra hur många korrupta databaser dom brukar få vid strömpoffar.
|
"Det är just nu en större generell driftstörning på bredbandstjänsterna över hela landet då en "huvudfiber" har blivit avgrävd."
|
Citat:
Enda det drabbar är leverantörer som har fusk byggt och inte byggt det redundant i flera ringar. |
Citat:
http://www.robtex.com/as/as28908.html#graph De flesta operatörer använder samma text, "Avgrävd kabel orsakar störningar i bredbandstrafiken Under förmiddagen grävdes en större fiberkabel av mellan Nordmaling och Örnsköldsvik. Fiberkabeln är en så kallad "huvudfiber". Detta har medfört störningar i bredbandstrafiken hos vissa av våra tjänsteleverantörer." |
Citat:
Ja fibern går mellan Nordmaling och Örnsköldsvik men finns även så den fortsätter åt annat håll. Dom som drabbades var för snåla att bygga det korrekt helt i en ring. Gissar på "Norrsken" fiber alt telenor/tdc fibern. Hade dom betalat för att även ha kapacitet åt andra hållet med i ringen hade det blivit 0 avbrott. Möjligtvis kapacitet störningar om dom inte köper kapacitet så det räcker. |
Fast hur kom vi in på avbrott i Norrland med Loopia? Fattade inte riktigt sambandet.
|
Citat:
|
Citat:
Det drar ner vinstmarginalen så klart, men kan alla fall sova om nätterna. Finns 2 vägar att gå, ha fungerande saker eller föda giriga aktieägare som i regel ändå har mer pengar än dom någonsin kommer kunna göra åt. |
Strömavbrottet i Västerås som det hänvisas till ang. den senaste driftstörningen var egentligen inte Mälarenergis fel utan Vattenfalls. Mälarenergi köper den el de inte producerar själva från Vattenfall och som vanlig så kopplar Vattenfall fel (Vattenfel?) och har inte redundans. Hemmavid hade vi ett kommunalt elbolag som levererade elen från det lokala vattenkraftverket (100 meter bort) och vi hade ett enda oplanerat avbrott på 60 år. Sen så köpte Vattenfall bolaget och vips så skulle vi kopplas in på "nätet" vilket gör att vi får elen från Yttre Hebriderna (känns det som) istället för 100 meter bort. Sex strömavbrott första sommaren och sen har det bara gått utför. Det har dock alltid lyst i kraftstationen. Länge leve Vattenfall...
|
Citat:
Har fixat ett tangentbord åt dig :) http://www.wedholm.net/blogg/pw_keyboard.jpg |
Och lär gissa att den tagenten kommer bli utsliten och få användas många år framåt.
|
Jag måste i alla fall säga att SQL-databaser uppenbarligen är rejält stryktåliga
mot strömavbrott. :) ..eller så kanske alla deras databasservrar får signal från UPS:en att stänga av sig så fort den går igång. |
Citat:
|
Citat:
Och svaret är troligen, åtminstone bland de bästa i Sverige. |
Citat:
|
Citat:
Du kollar möjligen en koll på webbsidan som man helt fullständigt skiter i då den är rätt låg prio på då den inte spelar någon roll med lite avbrott. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:02. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson