WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Förbannad (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=6116)

rille31 2005-02-16 16:01

Citat:

Originally posted by Storen@Feb 16 2005, 13:48
Ja, vårt svenska straffsystem är under all kritik i många fall. ..
Angående redogörelsen från Tomas L så beklagar jag att det gick som det gick, absolut milt uttalat.

Men frågan kvarstår hur denna ex boxares version lyder? Hur kom det sig att han bara fick 4 månader? Förmildrade omständigheter? Ångest? Ekonomisk börda i skadeståndet? MUTA? ;)

Han borde fått ett tyngre straff då han yrkesmässigt har utövat en viss form av kampsport, och han bör i och med vara medveten om sin kapacitet.

Tycker bara att din version inte speglar "sanningen" utan den är vinklad från ett håll...ditt.

Tycker faktiskt att 4 månader är lång tid med tanke på att dom flesta inte ens blir dömda över huvudtaget.
För några veckor sedan blev jag och en kollega hotad av 5 män, dom försökte även att misshandla oss men vi lyckades freda oss (jobbar som Ordningsvakt/väktare i ett centrum i botkyrka).
Då jag visste den mest aktiva adress, ca 10m från centrumet så förklarade jag det i anmälan.
Dagen efter fick jag ett brev där det stod att det var nedlagt och omöjligt att hitta förövarna.
Och det är inte första gången det händer.

Då menar jag absolut inte att 4månader är skäligt, peronligen tycker jag att staffet borde vara flerårigt men å andra sidan, vad vet jag, jag är ju bara en vaktjävel :D

mypay 2005-02-16 16:25

Citat:

Originally posted by Storen@Feb 16 2005, 13:48
Ja, vårt svenska straffsystem är under all kritik i många fall. ..
Angående redogörelsen från Tomas L så beklagar jag att det gick som det gick, absolut milt uttalat.

Men frågan kvarstår hur denna ex boxares version lyder? Hur kom det sig att han bara fick 4 månader? Förmildrade omständigheter? Ångest? Ekonomisk börda i skadeståndet? MUTA? ;)

Han borde fått ett tyngre straff då han yrkesmässigt har utövat en viss form av kampsport, och han bör i och med vara medveten om sin kapacitet.

Tycker bara att din version inte speglar "sanningen" utan den är vinklad från ett håll...ditt.

Jag är instruktör i kampsport.. om jag skulle nyttja det jag kan i ett anfall mot en person så åker jag dit så det smäller om det.. jag får mer eller mindre direkt straff för grov misshandel då jag genom mitt utövande ska veta bättre

samma gäller om jag använder det i självförsvar - minsta övervåld i det läget så åker jag på det..

har tyvärr fått använda det några gånger och jag får säga att det räddat mig varje gång - och har än så länge kunnat kontrollera mig så det aldrig blivit rättssak av det..

Jag var dock med i ett fall då en full kille envisades med att slå mig på käften och då jag lyckades behålla lugnet och prata mig ur det.. anmälde han för misshandel (gick direkt från platsen till polisen) så dom såg hur svullen jag var..

han fick 1 månad för det trots tidigare liknande brott.. detta för att han hävdade sig ha varit för full för att minnas bråket och det då inte kunde bevisas om jag provocerat han eller inte

att han inte hade några blåmärken eller liknande tog dom inte hänsyn till..

hedberg 2005-02-16 18:23

Väktare/ordningsvakter - känner ni igen uttrycket "13b § FuK" ;)

Eller ni som har haft inbrott i bilen eller hemmet känner säkert igen det också.

Det är ganska intressant att se en polismans reaktion när man anmäler något brott, typ att man ser att det har varit inbrott i en butik.
När polismannen kommer så tar han vittnesuppgifter på dig, och då svarar du "Och jag antar att det kommer ett brev i stil med "Enligt 13b § FuK lägges utredningen ned på grund av brist på bevis."" och då brukar de titta lite försynt på en och säga lite halvtyst: "Ja... Jo, så blir det nog ja..".

Westman 2005-02-17 11:25

Hehe jodå. När jag var och polisanmälde skadegörelse på min bil (gatsten genom vindrutan) så sa faktiskt pinsp:en det direkt och frågade om jag hade något att invända. :lol:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson