Citat:
Originally posted by Spindel@May 11 2009, 22:10
*SUCK* 71.01% här tycker att piratkopiering är det viktigaste EU bör syssla med?
Det vill säga att man skiter fullständigt i fri rörlighet för varor, tjänster m.m inom EU, gränsöverskridande brottsbekämpning, att vissa länder skitar ned inom EU, t.ex. Östersjön.
|
Jag röstar på ett parti som vill hjälpa till att garantera gränsöverskridande, fri rörlighet för varor och tjänster. Patent används ju just för att förhindra rörligheten, för att skapa monopol. Det är i grunden vad både upphovsrätt och patent går ut på, att ge någon ett monopol på en idé.
Det är idag inte tillåtet att patentera affärsmetoder eller matematiska formler, men det är fullt tillåtet att patentera mediciner, tillverkningsmetoder och i viss mån mjukvarualgoritmer.
Jag tycker alltid det känns fånigt att hamna i ett "piratparti-block" eftersom det dels inte finns en enda gemensam identitet i piratpartiet (och troligen inte i andra partier heller för den delen, så kan alla sluta upp med trollandet), och jag identifierar mig sällan med den bild som kritikerna målar upp av "mitt" parti.
Christian Engström som är Piratpartiets förstekanditat till EU-parlamentet har varit engagerad i mjukvarupatentfrågan sedan den blev aktuell i Europa. Detta är en viktig fråga för mig som jag vet att Christian kommer ta till sig som sin hjärtesak, därför tycker jag det är självklart att rösta på honom i valet.
Piratpartiet för mig har aldrig handlat om upphovsrättsfrågan. Även om den i grunden inte skiljer sig från patentfrågan så har jag ändå haft svårt för att argumentera på området, den är helt enkelt inte lika intressant som övervaknings- och patent-frågorna.
Jag måste förresten (i sann amerikansk anda) påpeka att mina åsikter är mina egna och hör inte ihop med företaget jag jobbar åt.
|