WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   One.com (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=36518)

Hellsing 2009-06-17 10:45

Citat:

Originally posted by Xamda@Jun 17 2009, 01:35
Wow. Liksom.
Eller hur? :)

greenio.se 2009-06-17 11:02

Ja, har man en del trafik ska man akta sig för "fri trafik".

Har man däremot väldigt lite trafik så är det sällan ett problem, men då behövde man kanske inte "fri trafik" till att börja med kanske.

Xamda 2009-06-17 16:18

Citat:

Originally posted by greenio.se@Jun 17 2009, 11:02
Ja, har man en del trafik ska man akta sig för fri trafik.
Har man däremot väldigt lite trafik så är det sällan ett problem, men då behövde man kanske inte fri trafik till att börja med kanske.

Min tanke exakt. Så vad var poängen från början?

Hellsing 2009-06-17 16:57

Finns ingen poäng. Det låter bara bra när de radar upp säljargumenten. "Fri" låter ju underbart för den som inte är insatt eller behagar läsa på vad de menar.

aram 2009-06-17 18:40

men det är ju ganska sjukt tycker jag. så om man laddar ner något på över 1mb, tar dom det då som att man överskrider deras limit eller ?

jgabor 2009-06-18 12:52

Det är ju bara att läsa vad som står i One.com's avtalsvillkor:

Citat:

One.com har vanligtvis fri trafik på alla webbhotell. Det förutsätts dock att förbruket av trafik är normalt och att trafiken
inte stör andra kunders trafik. Vid tillfälle av att andra kunders trafik störs har One.com rätt att utan förvarning stänga
kundens webbhotell
och kräva kompensation för trafik förbruket. One.com förbehåller sig rätten att bestämma ifall andra
kunders trafik störs. Vid tillfälle av att kundens webbhotell stängs återbetalar One.com inga förskottsbetalda
abonnemang.

På ren svenska betyder det ungefär "Du har fri trafik, så länge det passar oss. Skulle det inte passa, så stänger vi ditt webbhotell utan att ge dig några pengar för det. Faktiskt kommer vi kräva dig på kompensation för den fria trafik. Och förresten, så har du absolut ingenting att säga till om."

EDIT: D'oh. Såg precis att någon redan kopierat in avtalsvillkoren. Sorry. :P

aram 2009-06-18 13:57

Citat:

Originally posted by jgabor@Jun 18 2009, 12:52
Det är ju bara att läsa vad som står i One.coms avtalsvillkor:
Citat:

One.com har vanligtvis fri trafik på alla webbhotell. Det förutsätts dock att förbruket av trafik är normalt och att trafiken
inte stör andra kunders trafik. Vid tillfälle av att andra kunders trafik störs har One.com rätt att utan förvarning stänga
kundens webbhotell
och kräva kompensation för trafik förbruket. One.com förbehåller sig rätten att bestämma ifall andra
kunders trafik störs. Vid tillfälle av att kundens webbhotell stängs återbetalar One.com inga förskottsbetalda
abonnemang.

På ren svenska betyder det ungefär Du har fri trafik, så länge det passar oss. Skulle det inte passa, så stänger vi ditt webbhotell utan att ge dig några pengar för det. Faktiskt kommer vi kräva dig på kompensation för den fria trafik. Och förresten, så har du absolut ingenting att säga till om.
EDIT: Doh. Såg precis att någon redan kopierat in avtalsvillkoren. Sorry.

Haha det där var ju den bästa förklaringen jag hört !

dammsugarpase.se 2009-06-21 02:14

Citat:

Ursprungligen postat av WeaZear
Citat:

Ursprungligen postat av oloflolof
Har haft one 1.5 år innan jag gick över till binero.
Hade aldrig något stort problem med upptiden och supporten var kanon. Anledningen till att jag flyttade var att dom bara tillåter 1domän per konto.

One.coms support kan inget. De kan endast ge info om priser anser jag

Har fått bra hjälp varje gång både av den svenska och engelska live chat suporten

aram 2009-06-21 02:19

Citat:

Originally posted by dammsugarpase.se@Jun 21 2009, 02:14
Har fått bra hjälp varje gång både av den svenska och engelska live chat suporten
Det spelar väl ingen roll om dom kan stänga av en precis när dom vill och kräva kompensation för det ?

Xamda 2009-06-21 15:40

Citat:

Ursprungligen postat av aram
Citat:

Ursprungligen postat av dammsugarpase.se

Det spelar väl ingen roll om dom kan stänga av en precis när dom vill och kräva kompensation för det ?

Jag tror att att de flesta potentiella kunder INTE läser villkoren. De läser bara "FRI TRAFIK" och "FETT MED UTRYMME" och därmed är det en bra affär i deras ögon.

En medveten kund genomskådar detta och tar en kalkylerad risk eller väljer en annan leverantör. De trista är att jag gissar att 99% av kunderna inte har förstått vad de godkänt för villkor.

För en del av våra kunder har det kommit som en obehaglig överraskning när uppvaknandet skett. Vi har haft en del kunder som flyttat till One och av dessa har några kommit tillbaka efter uppvaknandet, men det är klart att för en del funkar säkert One alldeles utmärkt. Har man inga krav på tillgänglighet och kan ta en plötslig och godtycklig nedstängning utan problem så är det ju ett ruskigt billigt alternativ...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson