WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   IIS och nya reglerna (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=35973)

eng3l 2009-04-07 11:10

@Internet Sweden - Det får jag i så fall tacka för, jag kommer att i egenskap av registry ansvarig se över informationen på sidan du hänvisade till. Det har aldrig varit min eller någon annan på Crystones avsikt att vilseleda någon.

/Johannes

jonny 2009-04-07 13:16

Jag kan på sätt och vis köpa att .SE Direkt finns för förnyelser, men varför fingrarna finns kvar i syltburken för nyregistreringar förstår jag inte.

Framförallt förstår jag inte varför jag ska behöva klicka tre gånger för varje domän jag vill flytta från .SE Direkt...

Internet Sweden 2009-04-09 10:25

Citat:

Jag kan på sätt och vis köpa att .SE Direkt finns för förnyelser, men varför fingrarna finns kvar i syltburken för nyregistreringar förstår jag inte.
Jag har ju tidigare grymtat lite om just detta också, men så här med facit i handen så visar det sig att det finns kunder som gärna vill nyttja .SE Direkt av orsaker som "domänhanteraren", "stabil administration" och "support" osv.
Men sen är frågan om hur pass det stör övriga registrarers verksamhet, med ett nyregistreringspris på 525:- utan vare sig dns-tjänster eller andra kringtjänster. Men visst - det är inte helt okontroversiellt. Tror iofs att de kunder som idag väljer .SE Direkt för nyregistreringar kan komma att välja annan registrar då det kommer bra kontrollpaneler på plats..

Citat:

Framförallt förstår jag inte varför jag ska behöva klicka tre gånger för varje domän jag vill flytta från .SE Direkt...
Är det något som uppfattas som jobbigt eller vilket steg är det som är för mycket? Fattar inte!
1. Klicka på domänen du planerar att flytta
2. Generera auktoriseringskod
3. Klicka ja på "Är du säker.."-meddelandet
4. Kopiera onscreenmeddelandet

Jag tycker att proceduren är löjligt enkel och känner att samtliga steg är nödvändiga (efter att själv ha genomfört detta ett antal gånger själv)

eng3l 2009-04-09 11:39

Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden
Men sen är frågan om hur pass det stör övriga registrarers verksamhet, med ett nyregistreringspris på 525:- utan vare sig dns-tjänster eller andra kringtjänster. Men visst - det är inte helt okontroversiellt.

Jag tror faktiskt att priset inte påverkar speciellt mycket. Problematiken ligger i att eftersom IIS sedan tidigare är en "känd" leverantör för många företag i och med att förnyelserna tidigare har gjorts via IIS så bryr man sig inte om att undersöka alternativen utan gör helt sonika sin registrering direkt hos IIS när man ser att det är möjligt. SEdirekt har heller inte avfärdat idén om att erbjuda DNS och e-posttjänster i framtiden, svaret från er när frågan ställdes på en ombudsträff för ett tag sedan var ganska svävande på den punkten.

Vidare hittar man faktiskt ganska säljande texter hos sedirekt, vad sägs om ".SE Direkt erbjuder det flexibla och trygga valet för kund som vill ha ett .se-domännamn." eller "Vi sätter kunden i centrum och arbetar för hög kundnöjdhet. Våra kunder är privat- och företagskunder, myndigheter, föreningar och andra organisationer. Vi har omkring 400000 kunder i dagsläget."

Ni (läs SEdirekt) konkurrerar alltså inte med era egna registrarer?

Det skulle helt klart vara intressant att se statistik över hur många nyregistreringar som görs via .SE direkt (och andra registrarer också), jag ser dock att den tidigare ombudsstatistiken över nyregistreringar numera är borttagen från iis.se. Har detta gjorts av någon speciell anledning?

Citat:

Är det något som uppfattas som jobbigt eller vilket steg är det som är för mycket? Fattar inte
3. Klicka ja på Är du säker..-meddelandet
Jag tycker att proceduren är löjligt enkel och känner att samtliga steg är nödvändiga (efter att själv ha genomfört detta ett antal gånger själv)

Problemet är att om man har 100+ domäner som man vill flytta så måste man göra den processen 100+ gånger, och domänhanteraren är ju inte direkt snabb som blixten. Jag har själv efterfrågat en bulkfunktion för detta och fick svaret av sedirekt kundtjänsten var: "Tack för ditt mail. Vi har gått vidare med det och hoppas på att framtiden kunna ta fram denna funktion för registrarerna. Men idag finns tyvärr inget svar för det."

Det var inte en funktion för registrarer jag efterfrågade och jag hoppas och tror verkligen inte att ni tänker ge oss möjlighet att begära ut epp-koder på innehavarnas domäner hur vi vill. Det kan ju dock bli lite fel ibland =)

Internet Sweden 2009-04-09 12:51

Det är möjligt att några kunder väljer .SE Direkt av anledningen du pekar på och andra inte - det har jag ingen insyn eller uppgift om dock.
Att .SE Direkt sedan skriver ut sina konkurrensfördelar som "stabilitet", "flexibilitet" och "trygghet" ser jag däremot inget konstigt med.

Beträffande statistik och den tidigare tillväxtkurvan för de 50 större ombuden. så är den bortplockad av anledningen av att det skulle vara helt missvisande numera;
Dels finns det ett 80-tal registrarer i nuläget (mot tidigare ca 200 ombud), medan det kommer en ny övergång av ombud->registrarer i slutet av maj igen. Sedan finns det ombud som väljer att inte ackreditera sig som registrarer mm
Men jag ser det som mycket troligt att den dåvarande listan ersätts med ny relevant ersättare.

Beträffande bulkbegäran av authkoder, så är det ju funktioner som varje registrar väljer och det kommer säkert att finnas de registrarer som väljer att erbjuda authkoder i bulk, medan andra väljer att inte göra det och även ytterligare de registrarer som manuellt hjälper kunder med detta vid sidan av kontrollpaneler. Jag har ingen information om .SE Direkts intentioner för domänhanteraren - men tycker som sagt att det fungerar bra som det gör (men då som slutkund)

eng3l 2009-04-09 13:35

Citat:

Att .SE Direkt sedan skriver ut sina konkurrensfördelar som stabilitet, flexibilitet och trygghet ser jag däremot inget konstigt med.

Det konstiga är ju att man formulerar sig så överhuvudtaget när man har sagt att man inte har som intention att konkurrera med sina egna registrarer. Du beskrev det ju precis själv, "konkurrensfördelar", alltså gentemot registrarer / ombud. Fine att man inte konkurrerar med produkter som kopplas till domänerna (webbhotell / e-post) men du vet ju lika väl som jag att många registreringar sker utan köp av dessa tjänster.

Citat:

Beträffande statistik och den tidigare tillväxtkurvan för de 50 större ombuden. så är den bortplockad av anledningen av att det skulle vara helt missvisande numera;
Dels finns det ett 80-tal registrarer i nuläget (mot tidigare ca 200 ombud), medan det kommer en ny övergång av ombud->registrarer i slutet av maj igen. Sedan finns det ombud som väljer att inte ackreditera sig som registrarer mm
Men jag ser det som mycket troligt att den dåvarande listan ersätts med ny relevant ersättare.

Förstår inte riktigt det här argumentet, det är ju ingen skillnad alls i era egna register beträffande vem det är som gör registreringen? En registrering från en registrar kontra en registrering från ett ombud genererar ju fortfarande en registrerad domän? Var blir en sådan statistik missvisande?

Internet Sweden 2009-04-09 15:18

Citat:

Det konstiga är ju att man formulerar sig så överhuvudtaget när man har sagt att man inte har som intention att konkurrera med sina egna registrarer. Du beskrev det ju precis själv, "konkurrensfördelar", alltså gentemot registrarer / ombud. Fine att man inte konkurrerar med produkter som kopplas till domänerna (webbhotell / e-post) men du vet ju lika väl som jag att många registreringar sker utan köp av dessa tjänster.
Du reagerade inte på det sättet jag skulle gissat:
Min personliga åsikt är att det är beklagligt för branschen att attribut som "stabilitet, flexibilitet och trygghet" ska behöva ses som "konkurrensfördelar".

Men till sakfrågan så har jag lika mycket relation till registraren .SE Direkt (mer än fysisk närhet) som jag har till Crystone (eller någon annan registrar) - och jag tror att det skulle vara lika uppskattat av dig om jag skulle lägga mina personliga värderingar på Crystones formuleringar och ordval:
Citat:

Sedan starten 1997 har vi arbetat för att vara det webbhotell som erbjuder de
stabilaste och mest prisvärda tjänsterna på marknaden tillsammans med den bästa supporten.

eller
Citat:

Här finns en samling med Sveriges bästa tekniker och innovatörer.
som att jag skulle göra det för .SE Direkts val av formuleringar i sin presentation - så jag låter bli.

Citat:

Förstår inte riktigt det här argumentet, det är ju ingen skillnad alls i era egna register beträffande vem det är som gör registreringen? En registrering från en registrar kontra en registrering från ett ombud genererar ju fortfarande en registrerad domän? Var blir en sådan statistik missvisande?
Oavsett om du förstår eller inte så är det mycket stor skillnad, men det blir lätt fel om jag skulle utveckla detta djupare här - så jag avstår från det här och nu.

eng3l 2009-04-09 16:28

Citat:

Du reagerade inte på det sättet jag skulle gissat:
Min personliga åsikt är att det är beklagligt för branschen att attribut som stabilitet, flexibilitet och trygghet ska behöva ses som konkurrensfördelar.

Tror att du missuppfattade mig, jag menade inte att .SE direkt erbjuder något som vi övriga registrarer inte kan erbjuda (stabilitet, flexibilitet och trygghet). Det jag syftade på var ditt ordval, "konkurrentfördelar" vilket bekräftar min tes att er egen registrar SEdirekt konkurrerar med oss registrarer trots att ni hela tiden sagt att det inte var intentionen med en egen registrar.

Citat:

Men till sakfrågan så har jag lika mycket relation till registraren .SE Direkt (mer än fysisk närhet) som jag har till Crystone (eller någon annan registrar)

Nej du Peter, det där stämmer inte alls! SEdirekt är inget eget bolag, SEdirekt är väll om möjligt en egen avdelning hos IIStiftelsen men har inget eget organisationsnummer. IIStiftelsens styrelse har alltså det slutgiltiga ansvaret för SEdirekts agerande och organisation såväl som hur man uttrycker sig och med vilka medel man konkurrerar (alltså med sina egna övriga registrarer). När det gäller din personliga relation så är du, som jag har förstått det, konsult på registraravdelningen hos IIS tills dess att ditt domäninnehav är avvecklat. SEdirekt är alltså en avdelning hos den stiftelse som du är anställd på, så nog är både din och övriga IIS anställdas relation närmare till SEdirekt än till Crystone eller någon annan registrar! Därmed inte sagt att frågor rörande SEdirekt hör till dina dagliga arbetsuppgifter.

Internet Sweden 2009-04-09 17:53

Citat:

Tror att du missuppfattade mig, jag menade inte att .SE direkt erbjuder något som vi övriga registrarer inte kan erbjuda (stabilitet, flexibilitet och trygghet). Det jag syftade på var ditt ordval, "konkurrentfördelar" vilket bekräftar min tes att er egen registrar SEdirekt konkurrerar med oss registrarer trots att ni hela tiden sagt att det inte var intentionen med en egen registrar.
Nej eng3l - jag missförstod dig inte alls, utan jag märker vad du fiskar efter - däremot som jag skrev tidigare, så ser jag det inte märkligt med att en aktör visar upp sina starka sidor i en verksamhetspresentation.

Du har haft lång tid på dig att adressera IIS i ärendet FÖRE - om du vill gå igång på det så står det dig fritt att göra, men räkna inte med att jag hakar på, 1 månad efter övergången.

Citat:

Nej du Peter, det där stämmer inte alls! SEdirekt är inget eget bolag, SEdirekt är väll om möjligt en egen avdelning hos IIStiftelsen men har inget eget organisationsnummer. IIStiftelsens styrelse har alltså det slutgiltiga ansvaret för SEdirekts agerande och organisation såväl som hur man uttrycker sig och med vilka medel man konkurrerar (alltså med sina egna övriga registrarer). När det gäller din personliga relation så är du, som jag har förstått det, konsult på registraravdelningen hos IIS tills dess att ditt domäninnehav är avvecklat. SEdirekt är alltså en avdelning hos den stiftelse som du är anställd på, så nog är både din och övriga IIS anställdas relation närmare till SEdirekt än till Crystone eller någon annan registrar! Därmed inte sagt att frågor rörande SEdirekt hör till dina dagliga arbetsuppgifter.
Tack eng3l, men jag tror knappast att jag behöver någon .SE-organisatorisk presentation av dig och mitt engagemang hos .SE stämmer till fullo - Jag jobbar för .SE Registry.
Jag har dessutom vid flera tillfällen - bla i denna tråd upprepade gånger skrivit att .SE numera är uppdelat på .SE Registry (registerhållare) och .SE Direkt (.SE´s registrar)
- och sedan naturligtvis även FOU.
Skillnaden iom med affärsmodells bytet är alltså att .SE gått från två fristående verksamheter till tre.

Och om jag skriver att jag har en registry-registrarrelation till .SE Direkt, så menar jag naturligtvis det!
Jag anser att det är viktigt ATT .SE Direkt hanteras som vilken registrar som helst från registrets sida!

Sen tycker jag att du nästan fördummar dig själv genom att behöva luta dig mot det jag skriver för att inse att: när två olika parter erbjuder samma produkt till en kund - så uppstår en konkurrenssituation.

ca 80 registrarer erbjuder slutkunder möjligheten att registrera och förnya .se-domäner.
Ett av dessa är .SE Direkt - därmed finns en konkurrenssituation - JA!

Men eftersom slutkundspriset hos .SE Direkt avsiktligt är betydligt högre satt än exempelvis Crystones (525:- mot 86,25:- ) och att .SE Direkt inte ens erbjuder namnservrar, än mindre webbutrymme, så kan jag inte ens förstå Crystones rädsla!?

Priset är höjt för kunder som inte redan flyttat ut från .SE Direkt
(därför flyttar många kunder ut från .SE Direkt till andra registrarer)
eller för kunder att nyregistrera en domän hos .SE Direkt
(därför väljer de flesta kunder med fördel en registrar de tidigare har relation till eller har en lägre prisnivå).

Priset är dessutom sänkt för registrarerna.
Därmed torde det finnas ett ordentligt utrymme (läs: konkurrensfördel) för alla UTOM .SE Direkt

jonny 2009-04-09 19:08

Citat:

Originally posted by Internet Sweden@Apr 9 2009, 10:25
Citat:

Jag har ju tidigare grymtat lite om just detta också, men så här med facit i handen så visar det sig att det finns kunder som gärna vill nyttja .SE Direkt av orsaker som domänhanteraren, stabil administration och support osv.
Men sen är frågan om hur pass det stör övriga registrarers verksamhet, med ett nyregistreringspris på 525:- utan vare sig dns-tjänster eller andra kringtjänster. Men visst - det är inte helt okontroversiellt. Tror iofs att de kunder som idag väljer .SE Direkt för nyregistreringar kan komma att välja annan registrar då det kommer bra kontrollpaneler på plats..
Citat:

Är det något som uppfattas som jobbigt eller vilket steg är det som är för mycket? Fattar inte
3. Klicka ja på Är du säker..-meddelandet

Jag skulle personligen helst se möjligheten att sätta samma auktoriseringskod på alla mina domäner. Jag har 85 domäner som jag är säker på att jag vill förnya och därmed flytta - då blev det jobbigt.

Jag måste gå igenom proceduren en gång för varje namn - det borde gå att göra smidigare. Och det är inte speciellt intressant om andra registrarer använder sig av det eller inte. Mina domäner hanteras per default av styggelsen .SE Direkt och det är därifrån jag behöver klicka iväg mina domäner. Men kanske kan jag få den nya registraren att bjuda på en ny mus när .SE sett till att den nuvarande behöver kasseras :P

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson