gummianka |
2008-11-18 05:49 |
Citat:
Originally posted by klein@Nov 18 2008, 00:08
Ovasätt vad du röstar på , så kan ingen anklagar Anders Borg för att fått Sverige ekonomi på fötter precis. Den här lågkonjenturen visste man jo om redan i början av året, dock inte att den skulle komma så plöstligt och snabbt. Många hade nog räknat med lågsammare avmattning.
Men man kan stimulera ekonomi, med säkningar på moms och olika avgifter.
Men lånebubblan i USA var väl knappas någon nyhet, inte ens för mig som läser DI kanske en gång i veckan.
|
Snälla, kan du inte åtminstone försöka stava ordentligt, du ser alla dom ord som är markerade med röda streck under, dom är troligtvis felstavade.
För flertalet av länderna i världen så ser ju verkligheten ut sådan att den ekonomiska politiken inte handlar om att påverka, förhindra eller skapa dom övergripande konjunkturerna, utan snarare om att fördela dom resurser som genereras till/inom landet.
Du kan ju inte på fullt allvar mena att en sänkning av matmomsen i Sverige hade placerat oss vid sidan av den ekonomiska krisen ? och var ska du ta dom pengarna ?
Att säga att man visste att lågkonjunkturen skulle komma är ju ungefär som att förutspå att solen går upp imorgon, sen tror jag personligen att den här lågkonjunkturen, eller recessionen om man vill kalla det det, kommer att vara på en nivå som gör att benämningen snarare borde vara depression, men sett ur ett globalt perspektiv så är ju det västerländska sättet att leva ohållbart, så jag tror att utgången blir positiv. Det är ju inte så konstigt att dom 2 marknader som slås ut först är bilar och hus, båda 2 utomordentliga exempel på just det ohållbara.
|