WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Datorbutiken.com går i konkurs (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=33337)

Westman 2008-11-18 05:48

Citat:

Originally posted by klein@Nov 18 2008, 00:03
Kan någon nämna en datorbutik som har existerat i mer än 20 år?
Datacorner i Västerås. :D

gummianka 2008-11-18 05:49

Citat:

Originally posted by klein@Nov 18 2008, 00:08
Ovasätt vad du röstar på , så kan ingen anklagar Anders Borg för att fått Sverige ekonomi på fötter precis. Den här lågkonjenturen visste man jo om redan i början av året, dock inte att den skulle komma så plöstligt och snabbt. Många hade nog räknat med lågsammare avmattning.

Men man kan stimulera ekonomi, med säkningar på moms och olika avgifter.

Men lånebubblan i USA var väl knappas någon nyhet, inte ens för mig som läser DI kanske en gång i veckan.

Snälla, kan du inte åtminstone försöka stava ordentligt, du ser alla dom ord som är markerade med röda streck under, dom är troligtvis felstavade.

För flertalet av länderna i världen så ser ju verkligheten ut sådan att den ekonomiska politiken inte handlar om att påverka, förhindra eller skapa dom övergripande konjunkturerna, utan snarare om att fördela dom resurser som genereras till/inom landet.
Du kan ju inte på fullt allvar mena att en sänkning av matmomsen i Sverige hade placerat oss vid sidan av den ekonomiska krisen ? och var ska du ta dom pengarna ?

Att säga att man visste att lågkonjunkturen skulle komma är ju ungefär som att förutspå att solen går upp imorgon, sen tror jag personligen att den här lågkonjunkturen, eller recessionen om man vill kalla det det, kommer att vara på en nivå som gör att benämningen snarare borde vara depression, men sett ur ett globalt perspektiv så är ju det västerländska sättet att leva ohållbart, så jag tror att utgången blir positiv. Det är ju inte så konstigt att dom 2 marknader som slås ut först är bilar och hus, båda 2 utomordentliga exempel på just det ohållbara.

claes 2008-11-18 07:17

Citat:

Ursprungligen postat av Westman
Citat:

Ursprungligen postat av klein
Kan någon nämna en datorbutik som har existerat i mer än 20 år?

Datacorner i Västerås. :D

Ja jävlar i det. Jag sålde dataspel till dem i mitten av 80-talet... Men jag tror också SIBA och ONOFF var med redan då...

design.se 2008-11-18 10:33

Citat:

Originally posted by gummianka@Nov 18 2008, 06:49
sett ur ett globalt perspektiv så är ju det västerländska sättet att leva ohållbart, så jag tror att utgången blir positiv.
Det är ju så. 75 % av alla jag känner har köpt dyra hus/lägenheter för presumtiva pengar. Här i malmö har en bostad varit apdyrt på senare tid, och folk går runt och snackar om att låna 3 eller 4 miljoner...det är människor med vanlig lön, klart att allt går åt skogen till sist.

tartareandesire 2008-11-18 11:55

Citat:

Ursprungligen postat av Forslunds
Citat:

Originally posted by -tartareandesire@Nov 17 2008, 18:26
Citat:

Ursprungligen postat av Forslunds
Lågkonjukturen är inte så farlig som media målar ut.
Det är bara Låneköp som går trögt. Löneköp som ex. datorbutiken _borde_ gå bra, så finanskris är det då inte.. dåligt skött affärer? Javisst..

Inte så farlig? Åtskilliga företag går under om de inte får de lån de behöver... Många företag MÅSTE liksom privatpersoner ibland göra stora investeringar som de inte kan finansiera själva.

Ja.. men om du som företag måste ta ett lån som överskrider din bankkredit under en lågkonjuktur så klassar jag det som dåligt skött affärer inte kris Detta gäller ju inte storföretag som bara lever på fantasipengar haha
I datorbutikens fall så har dom många varor som man som privatperson inte behöver ta lån för att köpa, så den efterfrågan borde inte ha sjunkit så kraftigt om dom bara skyller på finanskrisen

Jag tror du blandar ihop lite och inte inser hur verkligheten ser ut för många företag. När det gäller elektronikprodukter så är vinstmarginalen redan ganska liten så Datorbutiken har säkert påverkats ganska kraftigt av en sjunkande konjunktur. Däremot kan det ju vara så att de tagit några dåliga beslut därutöver. Det har hur som helst ingenting med lån att göra. För dig och mig (om du nu har företag) spelar kanske inte möjligheten till att få lån någon större roll men det gör det för många andra som t.o.m. riskerar att gå under om de inte får detta. Det kan vara en lentbrukare som behöver köpa ny skördetröska eller en bilhandlare som behöver pengar till nya inköp.

Unispel 2008-11-18 12:25

Datorbutiken har gjort förlust sedan 2004.

citrusen 2008-11-18 14:09

Jag tror att de förlorade stora pengar på att de inte höjde priserna på beställda varor. alltså gick de 4000 back bara på min beställning. Då jag gjorde beställningen för ca 2 månader sedan och sedan steg priserna.

MusikMixen 2008-11-18 15:23

"Vila i frid" Datorbutiken...
Har alltid fått bra priser och ypperlig service från er...

ToBad 2008-11-18 16:23

Circuit City handlade jag på i bland när jag bodde i Los Angeles. Kedjan var ökänd för att intergrera datorminnet med moderkortet på ett sådand sätt att man var tvungen att lämna in datorn på service för att uppgradera datorns ramminne. Datorerna var även nedlusade med ISP AOL's program och diverse annat skit.
Av denna anledning köpta jag aldrig dator hos dem. För mig hade det varit helt naturligt om dom redan år 1999 hade gått i KK.

Vila i frid!

Helix 2008-11-19 02:15

[QUOTE=ducedo,Nov 17 2008, 12:31]
Citat:

Ursprungligen postat av Johan H,Nov 17 2008, 13:20
Skulle tro att köpet av JME kostade bra mycket mer än vad man förväntade sig.

Ja, speciellt den enorma, nya JME butik man öppnade i Lund och sedan fick stänga. Fel plats och tid helt enkelt.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson