WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Företag som inte betalar. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=31177)

Conny Westh 2008-08-20 19:31

Sådana situationer som du nu råkat ut för är ovanliga, enligt min erfarenhet, jag har egna erfarenheter av dåliga betalare som systematiskt beställer mer arbete, och korkad som jag var fortsatte arbeta åt dem. Jag kulle givetvis ha stoppat allt arbete senast efter en veckas försenad betalning.

Du har tur att din fordran enbart uppgår till 14 000 SEK. Jag råkade ut för en kund som blåst mig på närmare 800 000 SEK och en annan som det rör sig om 955 000 SEK, oräknat ränta. Men ingen av dem hade stålar att betala med, fast de ville hela tiden ha mer jobb gjort. Detta höll på att ta knäcken på mitt bolag men jag överlevde med knappast möjliga marginal (jag hade andra lönsamma kunder som kunde kompensera förlusterna plus att jag stoppade in privata pengar i bolaget för att täcka förlusterna), detta var 1999-2001 när jag var ganska oerfaren som företagare.

Ring bolagsverket och kolla om teckningsrätten (det är gratis om du ringer annars måste man ha abbonemnag hos bolagsverket och varje fråga kostar stålar). Observera att du ska kolla vem som hade teckningsrätt det datum som ni undertecknade kontraktet, eller det datumsom beställningen gjorde om ni inte har ett skriftligt kontrakt. Har du mailkonversation så duger den som bevis om du har orginalmailet kvar.

Har han INTE teckningsrätt så kan du skicka kronolle på privatpersonen, det är svårare för honom att smita undan då.

Du bör agera snabbt nu (när vi konstaterat att det är en skummis) utan dröjsmål, ju längre man dröjer med sitt aferande desto mindre chans har du att få betalt.

Ett allmänt råd till alla från en som gjort dumheten att arbeta åt någon som en gång blåst mig på pengar, gör aldrig det. Har de en gång blåst dig på stålar, om det så bara är 5 spänn så arbeta ALDRIG, eller gör ALDRIG mer affärer med dem. De har garanterat satt detta i system.

Xamda 2008-08-21 00:08

Alldeles uppenbart ett företag som köpts för att användas i bedrägerier...

Jag tycker inte du behöver lämna till Kronofogden. Du kastar de penagrna i sjön. Om en månad har de konkat.

Den uppfostrande verkan Conny menar det kan ha har redan ordnats genom de andra 8 anmärkningarna på ett par månader.

Håller dock med Conny om resten han skriver om hur du skall agera nu. Polisanmäl. Red ut om han som beställde hade teckningsrätt och hade han inte det tar du det vidare med honom som mål...

Oavsett om han ahde teckningsrätt eller inte så måste han ha vetat hur läget var i företaget varför han utan tvekan agerat bedrägligt. Samla bevis, ge till polisen.

Xamda 2008-08-21 00:10

Citat:

Ursprungligen postat av eg0master
Citat:

Ursprungligen postat av Xamda
Att ha ett villkor som säger att man skall få betalt först fem dagar efter att ens kund har fått betalt av sin kund känns u som ett helt orimligt avtalsvillkor, något som jag har mycket svårt att se att någon skulle gå med på...
Ungefär som när man säljer sitt hus och köparen vill skriva in i avtalet att han skall fullfölja avtalet om han lyckas sälja sitt hus. Det är ju att be om problem.

Detta är extremt vanligt när det gäller konsultmäkleri skulle jag vilja påstå. Så vanligt att jag faktiskt fnyser åt de konsultmäklare (finns en väldigt stor mäklare/resurs-konsultföretag) som inte har detta i sina avtal med underkonsulter. Väldigt vänligt, men också korkat. Stor risk och onödigt tänkande på likviditeten eftersom pengarna i princip aldrig kommer in i tid från kunden.
Och folk går ju med på dessa villkor eftersom de får uppdrag serverade på fat och slipper jaga uppdragen själva. Inget konstigt i det.
Sedan kan jag dra en annan anekdot om det där med betaltider. När jag strax efter 2000 satt som konsult på Ericsson krävde de 45 dagars betaltid. Jag vägrade eftersom 30 stod i avtalet. Anledningen till att de ville ha 30 dagar va att deras betalningsrutioner tog sådan tid att de i bästa fall kunde betala på c:a 35 dagar givet att alla som skulle hantera fakturan gjorde det omedelbart de fick den i sin hand.
men till syvende och sist: Det går alltid att förhandla och det finns alltid folk som går med på de mest suspekta villkor. Men det kanske inte leder till så näjda kunder. Conny har en viktig poäng. Det är idiotiskt att som leverantör bråka om betalningstid hit eller dit. Se till att få kunden nöjd istället.
Och för att återgå till urspringet i denna tråd. ja det är oroväckande att det inte går att få tag på företaget. Det är ju iofs sommar, men om du inte har något intresse av en längre relation med kunden skulle jag skicka kronofogden på dem så snart som möjligt. Dock bör du ju skicka en påminnelse först och ge den några veckor...
Sedan är ju 700 om årdet eller vad inkassobolaget ville ha ganska billigt i längden. Jag har aldrig ångrat att jag haft inkassoföretag i ryggen. Mitt företags allra första kund började tidigt trilskas med betalningarna, men tack vare inkassoföretaget blev vi det enda bolag som de betalade. Vi avbröt samarbetet och strax senare konkade de. Många andra konsultbolag förlorade miljoner på samma kund bara för att de inte drev in pengarna tillräckligt aggresivt. Om jag mins rätt är bolaget skyldig dig 14K Är inte 12K ganska bra då iställer för ingenting? Anlita inkasso om de inte betalar efter en påminnelse Alternativt sälj fakturan till någon som köper fakturor.

Åter igen - att många använder det betyder ju inte att det är bra, det är ju helruttet och inget jag någonsin skulle gå med på under några som helst omständigheter. Då avstår jag hellre affären.

dannel77 2008-08-21 23:14

Jo, funderade på en polisanmälan, skall självklart göra det också, om inte annat av principskäl. Man kanske kan sätta dit kräket iaf..

THL 2008-08-26 21:40

Citat:

Originally posted by dannel77@Aug 21 2008, 23:14
Jo, funderade på en polisanmälan, skall självklart göra det också, om inte annat av principskäl. Man kanske kan sätta dit kräket iaf..

http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...&hl=takbox&s=wn

Här kan du läsa om en liknande tråkig händelse.
Företag ifråga har 4,7 miljoner på sig nu (eller förmodligen mer).

Förövrigt tycker jag det är riktigt illa att inte betala fakturor i tid pga principskäl.
Visst, har man kommit överens om 30 dagar men det står 20 på fakturan så är det helt ok men har man inte frågat/kollat när man beställde SKALL man betala det som står på fakturan.

drummer79 2008-09-04 11:50

Uppdatering vad gäller Manjehl Förvaltning!!

Jag är själv ny på detta forum och hittade denna tråd genom Google!
Jag jobbar för en del inom Toyota Industries, och vi hyr ut maskiner till olika materialhanteringslösningar.

Vi har tyvärr också fått utstå ett bederägeri från företaget som kallar sig Manjehl Förvaltning.
Det handlar i runda slängar om 250 000:- :angry:
Vår undersökning ser ut så här:

En som utger sig vara Niklas Larsson tar kontakt med oss och vill hyra en truck, vilket han får efter gällande uppgifter om organisationsnr m.m. Lev adress var Volframgatan 14 i Malmö. Den som tar emot vår maskin på plats är en som utger sig vara Magnus Petterson (namnunderskrift på gällande fraktsedel från vårt fraktbolag). Både Niklas och Magnus har fortfarande aktiva mobilabonemang vad jag kunde få reda på genom Telenor AB, 0708-695047, 0708-695110. Telenor fick givetvis inte dela ut personuppgifter men de kunde berätta att det inte var kontantkortsabonemang och att deras privata abonemang inte såg bra ut gällande betalningar m.m.

Efterhand som vi får tillbaka hyresfakturor och post till gällande adress på Volframgatan 14 kör vi dit och hittar en igenbommad lokal som verkar tom. Jag tog kontakt med fastigehetsägaren, Intercast som berättade att de hade indrivningsärende i sin tur och att de inom det snaraste får tillträde till lokalen genom Kronofogden. Konstigt nog hade Intercast inte heller någon legitimerad person att ställa till svars (underligt :( ). De berättade även att polisen redan lagt ner förundersökningen i bristen på firmatecknare och kontaktpersoner. I det här läget tycker jag det är märkligt att polisen inte kontaktat Telenor och krävt uppgifter på Magnus och Niklas som har aktiva telefonabonemang knutna till sig, mobiloperatörerna vad jag vet kräver alltid legitimation vid tecknande av abonemang vlket borde underlättat i efterlysningen.

Som diskuterats här sedan tidigare har företagsnamnet Manjehl Förvaltning blivit kapat och utnyttjat av bedragare som i sin tur länsat alla krediter och försvunnit med inskaffade kapitalvaror. Dessa personer som är försvunna är misstänksamt redan engagerade i nästa stöt.

Jag kontaktade förra ägaren Håkan Larsson som sålde företaget i Januari, han var bekant med ärendet då han blivit kontaktad av flera företag som har krav gentemot Manjehl Förvaltning. Här dyker lite märkligheter upp, förra ägaren Håkan påstår att ett företag som kallar sig Östermalm Affärsutvecklings AB köpt företaget som i sin tur ej ska ha betalat registreringsavgiften för ägarbytet. På "allabolag.se" står den föregående revisorn Kenneth Lehrnér som VD för Manjehl Förvaltning men han kan inte kopplas till Östermalm Affärsutvecklings AB vad jag kunnat se. Ö A AB har i sin tur ett falskt telefonnr som ligger ute på nätet vilket i sin tur vilket gör den här historien ännu mer skum. Alla uppgifter gällande organisationsnr medmera ligger kvar hos D&B och ny firmatecknade finns inte men hur kan ett företag säljas utan att någon fysisk person står bakom? Mycket märkligt. Detta har gjort att Manjehl Förvaltning kunnat existera på gamla meriter som AA listade hos D&B.

För att sammanfatta peronerna inblandade i ärendet så finns det ytterligare ett namn som dykt upp och det är någon som kallar sig Mats Persson, detta är ingen som figurerat i vårt ärende men Håkan, föregående ägare nämde att han hört det namnet. Annars är det Niklas Larsson, Magnus Petterson, Kenneth Lehrnér och föregående ägare HåkanLarsson som dykt upp i vår undersökning.

Skulle vara tacksam om det är fler av er som skrivit i detta ärende har mer information och hjälp.

Tack på förhand/ Anders.

dannel77 2008-09-04 15:07

Jag har fått lite mer information också, ringde Bolagsverket för en 2 veckor sedan:

Manjehls Förvaltnings AB
Org.nummer: 556330-9524

25 april eget utträde förra styrelsen
Ingen styrelse alls 1 juni

Tidigare ägare:
johan martin david larsson 760629-xxxx
lars johan håkan larsson 460614-xxxx

30 juni tillträde:
Ledamot: Ardyto Giusetpe 651221-xxxx
Suppleang: Maria Victoria Gonzales 830114-xxxx

Har sista fyra också, men vet inte hur det är med PUL, osv. kan pm'a dessa till dom som vill.

Från Posten fick vi informationen om den som löst ut paketet vi skickat:

Han heter enligt legitimationen "Karol Siatkowski" och är folkbokförd på denna adress:

Co. Videnstedt
Kyrkogårdsgatan 19 C
27131 Ystad

Eva videnstedt
070-8290392
0411-69841

Gjorde också en polisanmälan för ca 2 veckor sedan, idag fick vi besked att utredningen är nedlagd.. dom verkar ju anstränga sig mycket.

drummer79 2008-09-04 15:50

Hmm!

Väldigt mycket ny info!
Det verkar ju finnas hur mycket info för polisen som helst!
Vad grundar de sin nedläggning av fallet på!
Det verkar ju inte vara många av personerna som har rent mjöl i påsen här!

Det verkar vara en lönsam bransch att plundra företag utan att polisen gör nått! Man kanske skulle satsa på sånt istället...

Vem är den där Eva som du nämner sist egentligen?
Är det bara jag som varit i kontakt med fastighetsbolaget som hyrt ut lokalerna till Manjehl? Tyckte i efterhand att det var lite udda att inte dom hade mer uppgifter på företaget...

htiawe 2008-09-04 20:06

Vore det inte bäst om de värsta personuppgifterna redigerades bort?

Conny Westh 2008-09-04 20:53

Anmäl ärendet till ekobrottsmyndigheten (http://www.ekobrottsmyndigheten.se/) i stället, de ska ha bättre kompetens på just denna typ av ekonomisk brottslighet. Jag vet att de tar upp bokföringsbrott hos dem och är skitsnabba på att agera....

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson