Citat:
Ursprungligen postat av Spindel
Citat:
Originally posted by -klein@Jul 28 2008, 18:25
Citat:
Ursprungligen postat av Spindel
Det där kan man diskutera. Polisen är ju i vissa fall ett stort skämt, hur många fall löser de egentligen? Men ska vi skrota hela rättväsendet för det? FRA behövs.
|
Inte för jag förstå hur FRA skall kunna ersätta polisen.
FRA uppgift är signalspaning på främmande makt.
Lika lite som att du får sätta in militär att slå ner demonstration, lika lite som få du använda FRA för att lösa brott som begås i landet. Så FRA uppgift är signalspaning på främmande makt. Dom stackare som inte ser Ryssland som ett hot, har mycket lära.
1925 års försvars beslut rustade man ner försvaret.
1933 så fick nationalisterna makten i Tyskland resten kan ni förhoppningsvis själv.
|
Ber om ursäkt om det uppfattades som att jag tycker att FRA ska ersätta polisen. Det tycker jag absolut inte! Men vissa hävdar ju att polisen är ett skämt men ingen tycker ju att vi ska lägga ned rättväsendet för det. Vissa hävdar att FRA är ett skämt och att man därför ska lägga ned FRA.
Jag anser att FRA behövs, tyvärr. Och det innebär inte något Orwells-samhälle som alla FRA-motståndare ljuger om.
|
Först och främst, måste folk lära sig vad FRA uppgift är.. Sverige har trupp utomlands, om vi inte vill ha hem folk i body bags, så måste man ha underrättelse, en del av FRA uppgift är att införskaffa underrättelse, dels för undvika att konfilkter trappas upp.
Ryssen har regelbundet kräkt Sverige, bl a med nerskjutningen av DC3:an, U132 och andra händelse .. Men vad framtiden har utvisa vet vi inte idag, men Ryssland rustas upp militärt, ryssland sitter på energi tillgångar.
Däremot finns oro av att FRA används på felsätt, som t.ex IB gjordes en gång i tiden, dvs man börja spionera på den egna befolkningen, men å andra sidan IB uppgift var ändå gott, men kommunismen var på 60 talet och 70 talet ett stort hot emot det Svenska samhället, idag har vi en del nationalistiska partiet ( t.ex SD / ND ) som utgör hot emot den Svenska samhället.
|