![]() |
va ?
edit: utveckla gärna...vad bygger du det uttalandet på ? varför menar du att man skulle satsa på "underklockade ipod processorer" istället för t.ex. flerkärniga processesorer från Intel eller AMD ? eller är det bara ironi som går mig helt obemärkt förbi... |
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/...rticle44341.ece
"FRA köper gigantisk superdator från HP" "Sannolikt är FRA:s nya dator kraftfullare än den som idag ligger tvåa på listan som rangordnar världens superdatorer, Top500.org." |
Citat:
Jag tycker det är du som skriver nonsens. Modern kryptering är extremt stark, billig och snabb och dessutom tillgänglig för alla. Citat:
<!--QuoteBegin--bird200 Det krävs betydligt bättre kryptering om man skall skicka något säkert. Det är inte några pentium-burkar FRA har stående i sin källare för att knäcka krypteringar, det är det bästa av det bästa. Vi snackar förmodligen om underklockade IPod-processorer om 400 MHz vardera. Energisnåla som tusan. Koppla ihop tio sådana och du har en dator som är lika snabb som den snabbaste PC-burken för privatmarknaden men som drar 1/100 ström och som kostar en 1/30 att köpa in jämfört mot din dator där hemma. [/quote] Nej, det är quadcore Xeon processorer, visst det är bra CPU:er, men dom är inte övernaturliga :ph34r: Dagens processorer är chanslösa mot dagens krypteringsalgoritmer, de enda gångerna man lyckas knäcka nått är när användaren använt ett dåligt lösenord, eller att användaren använt dålig krypteringsteknik. Ett framtida hot mot kryptering är kvantprocessorer, men dom är långt ifrån färdigutvecklade. |
Det är klokt att läsa på lite om kryptering innan man uttalar sig. Freeware-kryptering är definitivt tillräcklig idag om man väljer långa nycklar osv. Det finns en orsak till att många länder haft hårda lagar när det gäller export av kryptoteknik.
Tänk dessutom på att det skulle bli oerhörda mängder trafik de skulle dekryptera, enskilda mail fixar de säkert på några dagar men att generellt övervaka all krypterad trafik blir svårt. Lagen har fått så pass mycket uppmärksamhet i vanliga media senaste dagarna att det kanske finns hopp trots allt om att den inte röstas igenom på onsdag. Jag kommer stå utanför kl 08.30 och protestera - jag är ändå i närheten på väg till jobbet. |
|
Kryptering duger mycket väl, problemet är att dom som klarar hantera kryptering är sådana personer som är dom FRA igentligen kanske vill kunna komma åt.
Medans vanliga svensson inte klarar av hantera det. Klarar man bygga bomber bör man fan klara lyckas använda kryptering med, eller liknande. Samt all trafik går inte kryptera hela vägen, vad du surfar på eller alla data du skickar går inte kryptera. Sedan tycker jag att lagen är rätt värdelös pga man aldrig kan kontrollera äktheten av en IP, att använda ett wlan/proxy eller liknande bör vara rätt vanligt. Jag går inte med att den skulle vara vettigt för "Rikets säkerhet" utan mer för "Övervaka Rikets befolkning". Anonymitet tjänster komma garantera öka i marknad, vet flera som använder just VPS dom köpt hos en endast för tunnla/köra proxy på. |
Citat:
Oftast är man nog inriktad på vissa personer så att detaljerat gå igenom all krypterad (eller okrypterad för den delen) trafik tror jag aldrig är aktuellt. Jag anser också att man bör ha någon form av kontrollverksamhet vad gäller kryptering och anonymitet om det är möjligt men det är väl svårt att hitta en vettig lösning. |
Citat:
ToR har ju visat sig ha sina begränsningar (eller brist på..ska man väl säga) - men hur säker är den i övrigt? Har iofs redan beställt för att testa men kunde ändå vara intressant att höra om erfarenheter |
1) Om man vill surfa anonymot så köp ett kontantkort från tre..
2)Varför inte köra virtuellmaskin under t.e.x Virtual PC , som man kan surfa med. Lägg filerna till VPC på ett USB minne. Då slipper man risken att någon applikation läcker data. Pappa staten bårde ändra sin slogan, från "Fienden lägger pussel, behåll din bit" till "Staten lägger pussel , behåll din bit." Att en borgerrlig regering skulle införa 1984 , är skrämmande. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:21. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson