WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Betala mera för ett domännamn än inköpspriset? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=28372)

Milad 2008-04-05 02:23

Tack JonathanS som förstår själva tankesättet och inte insyltad i de snabba pengar som finns att tjäna på domäner.

Låt oss säga att man har en budget på 100 000kr för att starta ett Internet projekt och domänen man vill använda är upptagen och måste köpa den. Då beror det självklart på vad det är för ett domännamn men jag kan nästan lova att halva summan är redan borta innan man ens har börjat. Detta kan inte vara rätt? Tänk på hur mycket lättare det skulle vara för entreprenörer vill lyckas där ute.

Finns det inte fler parkerade domäner än verkligen använda för tillfället? Om det inte är så idagsläget så kan tror jag att fler oanvända domäner ökar mer än verkligen använda och detta kan inte vara rätt?

Sedan menade jag inte att man enbart skulle sälja endast domänen om verksamhet drivs på den. Man säljer domänen och hela verksamheten vilket är helt förstårligt.

Jag vet att det inte är det smidigaste gjort att prata om att det här i just detta forum :) Jag heller ingen behov att formulera det hela ”finare” då jag tål kritik och är uppväxt i Botkyrka :)

Thomas 2008-04-05 03:26

Man får inte glömma att de som köpte domännamn tidigt och har ett stall typeindomäner idag ogärna säljer. Vi ser det t.o.m. i Sverige (Macke, Marcus osv ...) Ingen har råd att köpa.

Min uppfattning är ju att det justerar sig självt, den som kan betala mest för trafik har ofta i längen bäst produkt. Dock kanske inte för ögonblicket, men so what. Därav är det win win när det gäller typein trafik som köps på öppna marknaden. Besökaren får vad den vill ha, och det bara 1 klick bort! Vi här på WN kan inte se oss som gemene internetanvändare, största felet vi som entreprenörer gör är att överskatta besökarens kompetens och vilja att lägga ner tid på att hitta produkten.

Som sagt, försök köp en parkerad premium .com/.net/.org idag, det går nästan inte! Verksamheten kring att sälja trafiken vidare (parkera domäner) är för lönsam och alla är egentligen glada. Besökaren hittar bästa produkten ( dyraste klicket ) direkt.

En annan sak jag undra, hur ser ni på verksamhet? Om en parkerad domän omsätter 10 miljoner om året och ex WN omsätter 50 000. Hur kan man då säga "inte används" och borde bla bla :)? Na, jag vill påstå att vi får kamma oss och inse att vi är förbisprungna!

Jag blir alltid grymt imponerad av entreprenörer som lyckas skapa " passiva inkomster". Hårt jobb x antal dagar/veckor och sedan löpande inkomster en lång tid framöver utan arbetsinsats. Varför inte låta datorn göra jobbet när vi jobbar med datorer?

Frost 2008-04-05 15:45

Vet inte varför jag bidrar till denna tråd, men det är lördag och jag har inget för mig..
Tycker att själva ämnet i sin helt, dvs att vissa personer inte gillar idén på att x antal domäner är upptagna, och i deras ögon inte används för något nyttigt är rätt löjlig. Jag är också sne att jag inte lyckades köpa upp alla fastigheter längst med Avenyn (eller varför inte att mina far-far-farföräldrar köpte upp Manhattan) så att jag kunde bunkra på dessa och ha en extremt lukrativ och skön passiv inkomst (som då även skulle vara mitt levebröd och summa summarum - in verksamhet)

Förstår inte hur frustrationen mot att folk sitter på domäner kan vara något annat än något snedvridet tänk att "jag skulle kunna göra så mycket mer med den domänen än nuvarande ägare", vilket jag kan förstå, men det är när allt kommer till kritan bara avundsjuka.

Ta boloma eller name nav eller vad som helst, visst sitter dessa spelare på enormt bra .se domäner, och jag kan i vissa fall känna att "jösses, den där domänen skulle jag vilja ha". Men ingenstans anser jag att det är Fel av dessa bolag eller även privatpersoner att de har dessa domäner! Vad är det för idiotiskt tänk? Ska jag vara sur för att grannen har en snyggare bil än mig, eller att personen kanske har en ferrari, men som aldrig körs mer än på sommaren? Det är väl upp till honom...

Samma sak ang domäner, parkerade eller inte. Var glad för att någon har fått det att funka istället för att gnälla om att det är orättvist, för det är vad du i essensen gör.

Marcus 2008-04-05 23:44

Eftersom tråden spårat ur och avvikit från sitt egentliga ämne och vidare lett till en pajkastning från flera sidor har nu tråden städats.

Oavsett relevans i de inlägg som gjorts så ser jag ingen möjlighet till att få klarhet i ämnet och för att säkerställa skydd mot personliga integriteten har jag därmed rensat tråden från dessa inlägg. Har ni åsikter kring detta är ni välkommen att kontakta mig per PM.

Milad 2008-04-05 23:45

Håller med Marcus!

pitbull 2008-04-06 00:38

Bra med principer oavsett om det handlar om domänhandel, namenapping, eller affärer i allmänhet.

IMHO: En given nominering till programmet 100 höjdare.

Bli inte förvånad när Filip och Fredrik knackar på dörren och frågar efter "principmannen". ;)

Lev väl!

/S

tartareandesire 2008-04-06 12:04

Citat:

Originally posted by Milad@Apr 4 2008, 17:16
Hinner inte läxa upp er alla men jag kan förklara i alla fall lite. Jag tycker inte om att en massa människor som registrerar domäner där de själva inte ska använda de utan bara ihop på att någon annan ska vara i behov av domänerna och sedan tjäna en slant på dem. Jag är dock för att man ska köpa en domän och bygga verksamhet runt den och sedan sälja hela verksamheten. Då har man med andra ord lagt lite tid och energi bakom verksamheten och därmed bör få bra betalt för det. Till skillnad från lata ”golddiggers” som köper en domän och hoppas sedan på det bästa. Därför så kommer ingen att tjäna ett öre på mig på att de äger en domän som de vill sälja till mig.

Hehe, även om jag förstår dig så tycker jag det är en ganska korkad inställning =)

webdoc 2008-04-06 19:53

Citat:

Originally posted by Milad@Apr 4 2008, 17:16
Hinner inte läxa upp er alla men jag kan förklara i alla fall lite. Jag tycker inte om att en massa människor som registrerar domäner där de själva inte ska använda de utan bara ihop på att någon annan ska vara i behov av domänerna och sedan tjäna en slant på dem. Jag är dock för att man ska köpa en domän och bygga verksamhet runt den och sedan sälja hela verksamheten. Då har man med andra ord lagt lite tid och energi bakom verksamheten och därmed bör få bra betalt för det. Till skillnad från lata ”golddiggers” som köper en domän och hoppas sedan på det bästa. Därför så kommer ingen att tjäna ett öre på mig på att de äger en domän som de vill sälja till mig.
domäner är som "internetfastigheter", finns både domäner som kan öka men även sjunka i värde ... men att ha som princip att köpa för ursprungsvärdet, förstår jag inte riktigt.
jag förstår dock din irritation på vissa, som enbart registrerar domäner som de ändå ej tänkt använda, och enbart hoppas på att någon skall bjuda ett "drömpris".

men som jag ser det, måste man anpassa sig till marknaden, då marknaden ej kommer anpassa sig efter dig. jag menar med det, ej att bli en "ful fisk" utan snarare göra det bästa av de olika situationer man kan hamna i.

Jag önskar själv jag kunde få köpa 121.se för 150 kr, men oh nej ... hehe.

Internet Sweden 2008-04-12 02:14

Citat:

Originally posted by Internet Sweden@Apr 4 2008, 18:42
Jag har inte uppfattat att tasting minskat det minsta. Min reflektion är snarare det motsatta.
Jag fick precis brev från ICANN och refererar därför till mitt tidigare inlägg i denna tråd:
ICANN deklarerar nu att över 95% av alla nyregistreringar under .com och .net ÄR tasting.

De registrarer som pysslar med tasting behåller också bara 1 av 200 dvs släpper 99,5%

Emil_P 2008-04-12 08:29

Citat:

Originally posted by Milad@Apr 4 2008, 14:30
Är det bara jag som vägrar betala mer för ett domännamn än vad den ursprungligen är värd (tex .se = 149kr mm.)? Av principskäl skulle jag aldrig köpa en domän av någon (till ett högre pris än inköpspriset) även om jag visste att den tex skulle passa bra för mitt projekt. Jag undrar bara om det är flera än mig som har den principen?
Kanske därför du inte sitter på några vassa domännamn ;)
Använder du samma principskäl när du köper din bostad? Alltså att inte betala mer för bostaden utöver priset det kostade att bygga bostaden. Köper man ett domännamn som en investering så bygger det ju på samma pris som för en fysisk fastighet, antingen är jag i behov av lokalen eller så ser jag en möjlighet att om något år sälja fastigheten till ett högre pris på grund av större efterfrågan på lokaler. Alla köp man gör i livet måste man utvärdera, är det en kostnad eller är det en investering.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson