WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   WN's Nyhetsforum, dags för ändring ? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=27361)

htiawe 2008-02-22 23:08

Jag var nyhets och artikelredaktör för en av Media Providers siter i några år, helt gratis, alldelens själv. Visst tog det tid men har man lust så är det inga problem. Starta en tråd och sök personer som är intresserade, så ser man ju hur landet ligger.

jonny 2008-02-23 03:31

Men varför komplicera det? Det är fritt fram för alla att posta nyheter oavsett källa. Sluta vänta på att någon annan ska göra det och gör det själv - det är bästa sättet att få något gjort.

glennj 2008-02-23 09:29

Detta kanske blir lite off topic, men jag vill spinna vidare på frågeställningen "WN´s personal",
och att sidan har reklamintäkter och borde kunna betala lön till personalen.

De moderatorer som finns här, gör, även om jag kanske inte alltid är av samma åsikt som
de, ett fantastiskt arbete som rensar och håller alla trådar städade från
påhopp och annat trams som man lätt hittar i andra forum.

Vad jag vet, så gör de detta frivilligt, och utan kostnad. Man skulle kunna kalla dem
volontärer kanske?

Att dessa personer skulle skriva nyhetsartiklar (som jag antar skulle vara både undersökande
och kritiska), skulle helt underminera vad WN är.

Meningen är att vi ska kunna diskutera nyheten här, och WN tappar hela sin skäl om vi ska
diskutera WN´s egna nyheter där dessutom författaren är en moderator?

Citat:

www.VolunteerForum.se - Community för Volontärer och Organisationer.
--=[ Söker medhjälpare att driva sajten med! ]=--

Jag förstår inte riktigt. Letar du volontärer till ditt forum, eller letar du entreprenörer som
kan vara med och tjäna pengar på volontärerna?

Leon 2008-02-23 15:34

Men haka inte upp er på ett ord som "personal", måste man skriva ABSOLUT KORREKT
Svenska för att ni ska förstå ? Min lillebror på några år förstår ju bättre än vissa här.

Ni måste ju lära er att tänka lite själv ffs...

Och glennj, sajten går minus en hel del, och om den någonsin kommer gå plus
så kommer det gå till projekt som Kiva.org eller liknande. Söker bara en
likasinnad (ej pengagirig *som vissa här* medhjälpare/partner som mig)

Så, kan vi återgå till topic nu..

PS:
Ja ja gick specialkurs i svenska i skolan, och
Ja ja gick specialkurs i engelska i skolan.
Fasst det har aldrig hindrat mig..

Så kan ni sluta vara så extreemt *beep* just det..

Till topic nu...

Som ja skrev tidigare så kan man skapa en grupp/titel som heter skribenter inte moderator
och dom kan vara "volontärer" med att göra artiklar.

7 skribenter med 1 inlägg per vecka = 1 inlägg per dag (eller fler)

Danielos 2008-02-23 15:55

Jag skrev en intressant artikel hur spanska staten blockerade mina servrar men den var inte bra nog enligt mods/ansvariga på wn. Jag skrev den som nyhet, men eftersom den "antagligen" var egenreklam efter wn:s ibland löjliga policy blev den inte publicerad som nyhet. Under dessa omständigheter kommer ju iaf inte jag att försöka publicera mera nyheter som är tagna i nuet och som inte är tagna från en annan källa.

Danielos 2008-02-23 16:37

Eftersom egenreklamsregeln finns på wn så finns det ingen möjighet för den som har första hands information om en händelse att posta den som nyhet, dvs det måsta alltid vara en andra hands källa som rapporterar om en händelse som redan finns postad/inlagd någonstans. Detta är ett problem som måste lösas om vi ska ha förstahands färska nyheter på wn.

Leon 2008-02-23 19:55

Såg ett inslag på svt om en som satt 4 timmar frivilligt PER DAG på wikipedia och skrev artiklar.

Så ja menar om man kan hitta en som frivilligt vill sitta ~4 timmar om dagen på wikipedia.

Så borde väl WN kunna hitta 7-10 skribenter som skriver 1 nyhet per vecka vadera.
dvs 1+ nyhet om dagen

Adam N 2008-02-23 20:30

Vi får väl se om någon frivillig hör av sig. Jag har svårt att tro det. Ser inte riktigt vitsen
heller med att ha "egna" nyheter. Det finns så många andra som gör det där på betald
arbetstid och de nyheterna får vi ju gratis via nätet.

Vad jag däremot gärna skulle se är att någon sätter upp automatisk nyhetsbevakning
med hjälp av exempelvis Google Alerts, NewsMachine och Hugin. Så fort en intressant
nyhet droppar in så lägger man ut den på WN. Då blir det i alla fall färska nyheter och
kanske ett och annat som inte kommit med på IDG ännu.

Danielos 2008-02-24 01:02

Adam N, vore det inte bättre och en mkt bra förbättring om personer med första hands information kunde lägga ut nyheter? Som det är idag är detta inte ens möjligt. Då skulle tex. proinet kunna lägga ut första hands nyheter om vad som hände. Som det är nu så skulle dom inte kunna göra detta utan att det upplevdes som att man bröt mot WN:s berömda egenreklams förbudsregel.

Samben 2008-02-24 01:12

Skulle absolut kunna tänka mig att betala för WN, jag tror det skulle göra WN mer seriöst också.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson