![]() |
Sjukskrivningar, regelverk och Försäkringskassan ger enbart syntax error numera. Varför? Försäkringskassan har de sista decennierna gått från att vara en del av vårdkedjan till att vara ett kontrollorgan med budgetansvar. Rehabutredningar krävs inte längre in och att försöka få sjukskriva att omskola sig eller arbetsträna är något som kostar för mycket pengar så det har man nästan slutat med. Klart att det finns de som utnyttjar systemet men det gör det inom precis alla områden och alla som alltid spelat enligt regelboken kan ju räcka upp en hand. Problemet är när man generaliserar och kär med schabloner som idag så missar man även fuskarna för de lär sig hur trålen ser ut. Det gör inte de som verkligen är sjuka.
Det gäller i slutändan att använda resurser på rätt sätt. Enligt mig så borde både arbetsförmedlingen och försäkringskassan få en rotrenovering för de är både numera nästan enbart bidragskontrollanter och bidrar inte till att samhället utvecklas positivt och produktivt. Det kan vi tacka alla regeringar för sen 80-talet c:a, det har inget med färg att göra med andra ord. Regeringarna har följt utvecklingen och blivit lika "dumma" som företagsledarna. Gamla gubbarna Wallenberg och Werthén hade bränt nuvarande företagsdrakar på bål. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Gud vilken fräsch, kreativ och nytänkande tråd.
Finns 242 andra länder (tack google), varför inte flytta? (Grattis till mig själv på 21 års dagen) |
Citat:
Utan att du själv förstår det så lyfter du alltså fram ytterligare en negativ effekt av det höga skattetrycket. Nämligen utflyttningen av driftigt humankapital. Dock så är människors rörlighet begränsad av språkliga och kulturella skäl. Så jag håller inte med om att det bara är att flytta. Den tröga rörligheten på den internationella arbetsmarknaden har blivit väldigt tydligt sedan EU införde en gemensam valuta. En förutsättning för att jämna ut konjunkturerna mellan de olika regionerna är att folk rör på sig dit jobben finns. Nu har det visat sig att folk hellre sitter arbetslösa på sin hemort, än arbetar i främmande land. Rörligheten är "tyvärr" större hos driftiga och högutbildade personer än hon lågutbildade och arbetslösa. Men ingenting är ju omöjligt. Under mitten av 1800-talet så tog en tredjedel av svenskarna sitt pick och pack och flyttade till Amerika. Orsakerna var då som nu ekonomiska och politiska. Det var inte de fattiga som flyttade, utan förhållandevis välbärgade bönder som hade råd med den dyra resan över Atlanten. Det krävdes två världskrig för att vända utvecklingen. Jag vet att ditt inlägg bara var ironiskt. Men även om du själv inte bidrar med något till debatten så kan du i alla fall försöka läsa och förstå vad andra skriver. Du behöver absolut inte dela andras uppfattning i politiska sakfrågor, men när du gör dig lustig över frågorna så visar det bara att du inte förstår vad andra sagt före dig. |
Vem vill inte betala mycket skatt? Det är ju ett tecken på att man har en bra inkomst.
|
Citat:
Vet flera exempel på det, inte bara veckor...utan år också. På fullt friska människor. |
Citat:
|
Jag tycker att man borde få välja vad en del av sin skatt ska gå till. Då väljer de flesta saker de själva tjänar på men jag tror detta får effekten att fler arbetar och betalar skatt och att skatterna skulle komma in på det sättet.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:47. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson