WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   HÖG SKATT (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=27340)

Westman 2008-02-22 15:20

Sjukskrivningar, regelverk och Försäkringskassan ger enbart syntax error numera. Varför? Försäkringskassan har de sista decennierna gått från att vara en del av vårdkedjan till att vara ett kontrollorgan med budgetansvar. Rehabutredningar krävs inte längre in och att försöka få sjukskriva att omskola sig eller arbetsträna är något som kostar för mycket pengar så det har man nästan slutat med. Klart att det finns de som utnyttjar systemet men det gör det inom precis alla områden och alla som alltid spelat enligt regelboken kan ju räcka upp en hand. Problemet är när man generaliserar och kär med schabloner som idag så missar man även fuskarna för de lär sig hur trålen ser ut. Det gör inte de som verkligen är sjuka.

Det gäller i slutändan att använda resurser på rätt sätt. Enligt mig så borde både arbetsförmedlingen och försäkringskassan få en rotrenovering för de är både numera nästan enbart bidragskontrollanter och bidrar inte till att samhället utvecklas positivt och produktivt. Det kan vi tacka alla regeringar för sen 80-talet c:a, det har inget med färg att göra med andra ord. Regeringarna har följt utvecklingen och blivit lika "dumma" som företagsledarna. Gamla gubbarna Wallenberg och Werthén hade bränt nuvarande företagsdrakar på bål.

tartareandesire 2008-02-22 16:01

Citat:

Originally posted by Westman@Feb 22 2008, 16:20
Sjukskrivningar, regelverk och Försäkringskassan ger enbart syntax error numera. Varför? Försäkringskassan har de sista decennierna gått från att vara en del av vårdkedjan till att vara ett kontrollorgan med budgetansvar. Rehabutredningar krävs inte längre in och att försöka få sjukskriva att omskola sig eller arbetsträna är något som kostar för mycket pengar så det har man nästan slutat med. Klart att det finns de som utnyttjar systemet men det gör det inom precis alla områden och alla som alltid spelat enligt regelboken kan ju räcka upp en hand. Problemet är när man generaliserar och kär med schabloner som idag så missar man även fuskarna för de lär sig hur trålen ser ut. Det gör inte de som verkligen är sjuka.
Det gäller i slutändan att använda resurser på rätt sätt. Enligt mig så borde både arbetsförmedlingen och försäkringskassan få en rotrenovering för de är både numera nästan enbart bidragskontrollanter och bidrar inte till att samhället utvecklas positivt och produktivt. Det kan vi tacka alla regeringar för sen 80-talet c:a, det har inget med färg att göra med andra ord. Regeringarna har följt utvecklingen och blivit lika dumma som företagsledarna. Gamla gubbarna Wallenberg och Werthén hade bränt nuvarande företagsdrakar på bål.

Håller med dig om det mesta där även om det kanske inte är riktigt så enkelt. Hjälp, stöd och service från myndighetshåll verkar vara nästan obefintligt i många fall och arbetsförmedlingen är väl ett rent skämt idag.

Thir13teen 2008-02-23 11:04

Citat:

Originally posted by StefanBergfeldt@Feb 22 2008, 09:47
Jag har en kompis som råkade ut för en olycka och hamnade i rullstol. Där kommer han att spendera resten av sitt liv. Eftersom han är utbildad sim-lärare är fortsatt arbete ej möjligt. Man vill ju inte ha en bad-vakt som sitter i rullstol. Alltså blir han sjukpensionär. Han har ganska ont också, och kommer att få leva med smärtan.
Vilka arbetsuppgifter han klarar av är i dagsläget väldigt begränsat.

Han har kommit på att han vill utbilda sig till lärare, vilket innebär arbetsuppgifter han kan klara av med sin skada. Han har rätt att studera som alla andra, med studiebidrag/lån, och inga problem så långt. Väljer han att studera blir han dock av med sin sjukpension. Det innebär att när han sedan är färdig lärare har han ingen inkomst alls om han inte får ett jobb. Under sommarloven har han svårt att hitta lämpliga jobb, och då står han också utan inkomst.

Det är naturligtvis en svår situation. Vad ska man göra?

Nu har han bestämt sig för att han ska plugga, och det får bära eller brista. Han tycker inte om tanken på att vara pensionär 40 år för tidigt. Hoppas allting löser sig, så han får jobb.

Introducera honom för webmastrande B)

Thir13teen 2008-02-23 11:05

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Feb 22 2008, 17:01
och arbetsförmedlingen är väl ett rent skämt idag.
Ord upp. Varför finns skiten nu igen?

Skatan 2008-02-24 20:05

Gud vilken fräsch, kreativ och nytänkande tråd.
Finns 242 andra länder (tack google), varför inte flytta?

(Grattis till mig själv på 21 års dagen)

Gustav 2008-02-25 08:46

Citat:

Originally posted by Skatan@Feb 24 2008, 21:05
Gud vilken fräsch, kreativ och nytänkande tråd.
Finns 242 andra länder (tack google), varför inte flytta?

(Grattis till mig själv på 21 års dagen)

Det var precis vad en vänsterpartist (som jag ej minns namnet på) sade i riksdagen när de diskuterade utflyttningen av företag. "Men låt dem flytta då". :lol:

Utan att du själv förstår det så lyfter du alltså fram ytterligare en negativ effekt av det höga skattetrycket. Nämligen utflyttningen av driftigt humankapital. Dock så är människors rörlighet begränsad av språkliga och kulturella skäl. Så jag håller inte med om att det bara är att flytta. Den tröga rörligheten på den internationella arbetsmarknaden har blivit väldigt tydligt sedan EU införde en gemensam valuta. En förutsättning för att jämna ut konjunkturerna mellan de olika regionerna är att folk rör på sig dit jobben finns. Nu har det visat sig att folk hellre sitter arbetslösa på sin hemort, än arbetar i främmande land. Rörligheten är "tyvärr" större hos driftiga och högutbildade personer än hon lågutbildade och arbetslösa.

Men ingenting är ju omöjligt. Under mitten av 1800-talet så tog en tredjedel av svenskarna sitt pick och pack och flyttade till Amerika. Orsakerna var då som nu ekonomiska och politiska. Det var inte de fattiga som flyttade, utan förhållandevis välbärgade bönder som hade råd med den dyra resan över Atlanten. Det krävdes två världskrig för att vända utvecklingen.

Jag vet att ditt inlägg bara var ironiskt. Men även om du själv inte bidrar med något till debatten så kan du i alla fall försöka läsa och förstå vad andra skriver. Du behöver absolut inte dela andras uppfattning i politiska sakfrågor, men när du gör dig lustig över frågorna så visar det bara att du inte förstår vad andra sagt före dig.

FredrikMH 2008-02-28 12:11

Vem vill inte betala mycket skatt? Det är ju ett tecken på att man har en bra inkomst.

DudeRille 2008-02-28 13:21

Citat:

Ursprungligen postat av Daniel.st
Citat:

Ursprungligen postat av Gustav
Vill jag inte jobba längre så behöver jag bara boka en tid hos läkare. Kan jag tala för mig så får jag två veckors ledigt (sjukskrivning).

Stämmer detta verkligen, har du testat detta själv eller är det hörsägen?

Jag kan nog säga att det stämmer.
Vet flera exempel på det, inte bara veckor...utan år också. På fullt friska människor.

DudeRille 2008-02-28 13:26

Citat:

Originally posted by FredrikMH@Feb 28 2008, 13:11
Vem vill inte betala mycket skatt? Det är ju ett tecken på att man har en bra inkomst.

Alla ha inte bra inkomst och inte råd med mera skatt.

Erik Stenman 2008-02-28 13:40

Jag tycker att man borde få välja vad en del av sin skatt ska gå till. Då väljer de flesta saker de själva tjänar på men jag tror detta får effekten att fler arbetar och betalar skatt och att skatterna skulle komma in på det sättet.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson