WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   HP vs Dell vs IBM vs Fujitsu Siemens (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=27300)

Kristoffer G 2008-02-20 23:57

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb
Citat:

Ursprungligen postat av Brazzan
Citat:

Beror väl hur man ser det, du kan ju få plats med 4 cpu, 8 diskar, redundanta psu, 32-64GB minne, 2 x pci. Så du får allt plats med mycket i 1U.

Det var faktiskt mer än jag trodde. Men hur är egentligen värmeutvecklingen om du kör med denna uppsättningen? Det blir ju ganska mkt på liten yta.... lär ju låta så in i *svärord*

Visst dom låter ju en del, fast står man i en kyld serverhall så är ju ljudet från burken minsta problemet.

Också sant.

klein 2008-02-21 11:39

Citat:

Originally posted by Spindel@Feb 19 2008, 19:21
Vilken servertillverkare gör egentligen bäst servrar? Om ni fick välja mellan ovanstående, vilken/vilka skulle ni valt då och varför?

Finns det någon sida som har prestandatestat olika servrar?

Supermicro säljs av mullet.se i Sverige.

Jag tycker att serven skall ha VGA kontakt både på framsidan och baksidan, samma sak USB ingångar. Sedan möjlighet att starta om dem remote.

Mullet är också duktiga på freebsd, vilket är ett bättre alternativ än linux i server miljö.

Decibel 2008-02-21 12:13

Supermicro finns på Datelcomp också, marek är jäkligt duktig och har liknande prisnivå.
Vad gäller leveranser är mullet och datelcomp liknande.

MusikMixen 2008-02-21 12:21

Citat:

Ursprungligen postat av klein
Citat:

Ursprungligen postat av Spindel
Vilken servertillverkare gör egentligen bäst servrar? Om ni fick välja mellan ovanstående, vilken/vilka skulle ni valt då och varför?

Jag tycker att serven skall ha VGA kontakt både på framsidan och baksidan, samma sak USB ingångar. Sedan möjlighet att starta om dem remote.

Mullet är också duktiga på freebsd, vilket är ett bättre alternativ än linux i server miljö.

Mullet var jag inne och kollade på efter ett inlägg i forumet, mejlade de och fick svar dagen efter! De rekommenderade denna till mig http://www.mullet.se/sortiment/produ...0&search_page=

Prisklassen tycker jag är ungefär som Dell...

Ser att du jobbar med linux.. Om man är nybörjare och vill lära sig samt installera en mySQL på den, vilken version är bra?

Har en gammal goding som står här hemma som jag tänkte använda som lek & lär!

klein 2008-02-21 13:46

Citat:

Ursprungligen postat av Dansbandsdax.se
Citat:

Originally posted by -klein@Feb 21 2008, 12:39
Citat:

Mullet var jag inne och kollade på efter ett inlägg i forumet, mejlade de och fick svar dagen efter! De rekommenderade denna till mig http://www.mullet.se/sortiment/product.htm...30&search_page=

Ser att du jobbar med linux.. Om man är nybörjare och vill lära sig samt installera en mySQL på den, vilken version är bra?

Om du vill leka med linux , så är debian och vmware en bra lösning. SuSE har lite mer pek och klick saker, men du lär dej ingenting. Utan du lär dej använda YaST som applikationen hetter under SuSE.

Det som är bra med mullet, man få kanske betala lite mer för sakerna än när man köper dem ifrån Scribona... Men det är killar som kan det här med FreeBSD / Linux. Är man ute efter prispress, så kan man hitta billigt, men då å andra sidan ingen hjälp.

Vill ha hjälp med linux : http://bbs.linux.se

MusikMixen 2008-02-21 13:57

Citat:

Ursprungligen postat av klein
Citat:

Originally posted by -Dansbandsdax.se@Feb 21 2008, 13:21
Citat:

Originally posted by -klein@Feb 21 2008, 12:39
Citat:

Mullet var jag inne och kollade på efter ett inlägg i forumet, mejlade de och fick svar dagen efter! De rekommenderade denna till mig http://www.mullet.se/sortiment/produ...0&search_page=

Om du vill leka med linux , så är debian och vmware en bra lösning. SuSE har lite mer pek och klick saker, men du lär dej ingenting. Utan du lär dej använda YaST som applikationen hetter under SuSE.

Det som är bra med mullet, man få kanske betala lite mer för sakerna än när man köper dem ifrån Scribona... Men det är killar som kan det här med FreeBSD / Linux. Är man ute efter prispress, så kan man hitta billigt, men då å andra sidan ingen hjälp.

Vill ha hjälp med linux : http://bbs.linux.se

Tack för svaret!

Huvudservern ska Win 2003 vara installerat... Sedan är det tänkt att mySQL servern ska vara i linux version eftersom mySQL tydligen fungerar bäst under linux..

Ska leka lite med debian och se vad det är för ngt!
Ska även kolla in din sida, verkar vara nyttig och bra, dessutom svensk.. :)

Westman 2008-02-21 15:58

OT men ändå: Ett litet tips för de som kör servrar hemma. Tänk på att ni har en elkostnad för servern redan på c:a 150:- / månad. Den slipper ni om ni hyr in er. Dessutom lever med all sannolikhet servern längre i en kontrollerad datahall än hemma i skrubben.

klein 2008-02-21 18:56

Citat:

Originally posted by Dansbandsdax.se@Feb 21 2008, 14:57
Ska leka lite med debian och se vad det är för ngt!
Ska även kolla in din sida, verkar vara nyttig och bra, dessutom svensk.. :)

Eller titta på FreeBSD, men unix är unix.. Även om Linux Is Not UNix..:-)

Fördelen med FreeBSD är att det är stabilt .. En CD skiva, sedan kompiler man upp det man vill ha.. Sedan kör dom flesta webhotell i Sverige på FreeBSD. Vilket kan har sina fördelar, även om du knappas kommer så nära OS i ett webhotell miljö.

Norman 2008-02-21 20:28

Citat:

Originally posted by Westman@Feb 21 2008, 16:58
OT men ändå: Ett litet tips för de som kör servrar hemma. Tänk på att ni har en elkostnad för servern redan på c:a 150:- / månad. Den slipper ni om ni hyr in er. Dessutom lever med all sannolikhet servern längre i en kontrollerad datahall än hemma i skrubben.
Hur beräknar du det elpriset?
Har du en server som drar överjävligt med el?

En server drar ju inte 300W konstant även om du efter alla omräkningar skulle behöva betala 1kr per kwh.

patrikweb 2008-02-21 21:27

Citat:

Ursprungligen postat av Norman
Citat:

Ursprungligen postat av Westman

Hur beräknar du det elpriset?
Har du en server som drar överjävligt med el?
En server drar ju inte 300W konstant även om du efter alla omräkningar skulle behöva betala 1kr per kwh.

Beror ju vad för server du kör, kör du quadcore med några diskar så kan det bli en hel del.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson