WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Vad att tänka på vid co-location? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=27252)

Xamda 2008-04-07 17:59

Citat:

Ursprungligen postat av Norman
Citat:

Ursprungligen postat av Xamda
Det är ju inte lätt att garantera 10 Mbit/s för mindre pengar än det i normalfallet kostar att köpa in hälften av den bandbredden och samtidigt få täckning för hall, el och övriga kostnader...

Köper man in i större mängder är det inga problem..
Bara den överblivna bandbredden gör att man kan ge kunder burst på 100mbit utan problem, men minst 10mbit garanterad.

Det du talar om är överbokning och skulle alla kunder använda sin bandbredd samtidigt så kan du inte alls garantera det eftersom du inte köpt in vad du sålt....

Norman 2008-04-07 19:08

Citat:

Citat:

Originally posted by -Norman@Mar 3 2008, 04:54
Citat:

Det är ju inte lätt att garantera 10 Mbit/s för mindre pengar än det i normalfallet kostar att köpa in hälften av den bandbredden och samtidigt få täckning för hall, el och övriga kostnader...

Köper man in i större mängder är det inga problem..
Bara den överblivna bandbredden gör att man kan ge kunder burst på 100mbit utan problem, men minst 10mbit garanterad.

Det du talar om är överbokning och skulle alla kunder använda sin bandbredd samtidigt så kan du inte alls garantera det eftersom du inte köpt in vad du sålt....

Och därför har man även trafik på 95e också via transit - det går visst att garantera.
Det finns många billiga webbhotell som översäljer genom att köpa en dedikerad server i USA där det lovas guld och gröna skogar.

Försökt trycka mer än 10 till 100mbit concurrent till Europa på dessa operatörer :)

Dennis Holm 2008-04-07 19:37

många tänkter visst inte på när det strular vad som görs då..
att få en omstart utan att behöva betala 2000kr..
att minsta lilla en tekniker behöver göra att det kostar 1200+moms på kontorstid o 2000 därefter..
visst kan det ju inte vara gratis hur som helst att få saker gjorda som man själv orsakat.

men se över så ni får ups, kyla, riktig datacenter hall..
källarvåningar med lite fläktar är inte fullgott skydd..
att det framgår enkelt vad som kostar.
Jag tar faktist ups, kyla förgivet. sedan att man betalar för den elen man själv suger upp förstår jag.
El är dyrt och en single core single cpu server med en liten hdd med nästan inget jobb..
han ska ju inte betala detsamma som en quad core quad cpu med ett stort raid..
men informationen som visas är ofta dålig och skyls undan så man tror det kostar en viss summa sen så hade man missat att gnugga avtalet emot vitala delar för att kunna hitta den sista klausulen som säger att man ska betala extra för ups, kyla, el, och tpkabel.

får väl se vad som händer inom ett år.. ändring behövs ju till iallafall.

Norman 2008-04-07 19:52

1200+moms dagtid och 2000kr efter det? för den summan vill jag ha min räkning serverad på guldfat också!

:)

El är dyrt ja. Men det är väldigt svårt att dimensionera efter individuella behov. En kund kanske har quad core maskin men nästan aldrig spikar användning. medans killen med en gammal häck till P3 drar 150W konstant för att den ligger i 100% load.

Därtill användningslogg per uttag ska tillkomma. Då blir det bättre att man dimensionerar så att några kan dra mer och några inte drar så mycket. Priset blir samma för alla oavsett, enklare så.

Sen visst, har du en maskin som drar 30W (t.ex. en soekris) så kan man ju avtala separat för att få sitta i racket för nån hundring eller två.

Dennis Holm 2008-04-07 23:24

Citat:

Originally posted by Norman@Apr 7 2008, 18:52
1200+moms dagtid och 2000kr efter det? för den summan vill jag ha min räkning serverad på guldfat också

Bahnhof tar de priserna.. men de är inte ensamma.. finns fler..

Danielos 2008-04-08 13:03

http://www.nortechnetworks.se/ har ju helrack för 3995kr/mån vilken ju är helt kanon. Någon som har erfarenhet av dom?

Jake.Nu 2008-04-08 13:06

Citat:

10mb Internet (max 10GB överföring) Kan utökas till 1000MB

Bra nedgradering..

Danielos 2008-04-08 13:44

Jag tror dom menar att 10Mb linan kan utökas till 1G lina, men är inte säker.

patrikweb 2008-04-08 14:14

10GB överföring på 1Gbit lina? :P

Sedan kostar det ju 5995:- så inte så billigt, 3995:- var ju installation avgift.

weetabix 2008-04-08 14:19

dessutom tillkommer el

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson