WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny macbook (air) (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=26346)

Gustav 2008-01-16 20:16

I mina ögon så är en dator inte riktigt portabel om man inte kan tappa den i marken eller spilla en kopp kaffe över den, utan att den går sönder. Ska man bära runt på den så måste den tåla stötar. Helst så ska den även tåla regn. Bärbart för mig är när man kan ta datorn under armen och ge sig av, utan att behöva packa ner den i en vadderad och klumpig läderväska först.

Jag tycker att tillverkarna borde gå in för att hitta bra alternativ till de känsliga hårddiskarna som finns i dagens bärbara datorer. Det är ju en självklarhet att någonting som har rörliga delar i sig går sönder med tiden. Hårddisken är den viktigaste delen av datorn och ändå så är det den som är mest känslig. Visst kan man ta backup på sina saker. Men det hjälper inte mycket om den externa hårddisken med backup befinner sig på andra sidan jorden när man behöver den.

WebboT 2008-01-16 20:41

Citat:

Originally posted by Gustav@Jan 16 2008, 14:16
Jag tycker att tillverkarna borde gå in för att hitta bra alternativ till de känsliga hårddiskarna som finns i dagens bärbara datorer.
Macbook Air har precis det du efterfrågar ;)
Solid State Drive

Mickee 2008-01-16 22:40

duktigt av folk som var snabb på att snappa upp Air och ranka högt på det..Någon mer som är i gemet ?

Pewa 2008-01-16 23:26

Kommer den här lanseringen att sänka priserna på övriga MacBooks tro?

htiawe 2008-01-16 23:30

Skulle inte tro det, MBPn uppdaterades ju förra veckan utan lägre pris. Skulle nog tro att Macbooken uppdateras ytterliggare men inte till ett lägre pris.

claes 2008-01-17 08:33

Köpt. Med SSD. Leverans om "två till tre veckor".

Onkelborg 2008-01-17 10:47

Citat:

Originally posted by Gustav@Jan 16 2008, 21:16
I mina ögon så är en dator inte riktigt portabel om man inte kan tappa den i marken eller spilla en kopp kaffe över den, utan att den går sönder. Ska man bära runt på den så måste den tåla stötar. Helst så ska den även tåla regn. Bärbart för mig är när man kan ta datorn under armen och ge sig av, utan att behöva packa ner den i en vadderad och klumpig läderväska först.

Jag gör precis som du säger med en HP-burk på 3-4 kg, går fint :) (Iofs inte just tappa i marken, och spilla kaffe på den, men jag brukar inte stänga av den särskilt ofta, släpar runt den igångslagen på bussar, föreläsningar, bilar osv.

eliasson 2008-01-18 07:52

Citat:

Originally posted by claesm@Jan 17 2008, 09:33
Köpt. Med SSD. Leverans om två till tre veckor.

Waiting for a review from your side ;-)

claes 2008-02-17 15:09

Citat:

Ursprungligen postat av eliasson
Citat:

Ursprungligen postat av claesm
Köpt. Med SSD. Leverans om två till tre veckor.

Waiting for a review from your side ;-)

Har fått den.

Sanslöst läcker. Den är koolare i verkligheten än på bild. Märklig känsla att sitta och jobba helt knäpptyst. Ingen fläkt (som hörs i alla fall), ingen hårddisk och ingen DVD.

MacBook Air är väl vad Apple gör bäst, skapar prylar som man bara helt enkelt måste ha. Någon på nätet jämförde det med läckra sportbilar, det finns ju ingen som går omkring och hackar på sportbilar om att det minsann finns andra bilar som är rymligare, kostar mindre och har bättre kaross.

Mer objektivt kan sägas att den känns mycket stabil, mer som en MacBook Pro än en MacBook i plast.

Den blir inte varm trots att jag har 1.8 GHz. Skärmen har en lyster som jag aldrig sett på en bärbar. Belysta tangentbordet fungerar utmärkt, mycket bättre än den gamla modellen på MacBook Pro och Powerbook. Koolt med iPhone-fingerfunktionerna på trackpadden. (Thinkpad med styrpinne känns som stenålder.)

Den känns ungefär lika snabb i vardaglig programanvändning som min första generationens MacBook 2 GHz (med bara Core Duo). Märker ingen skillnad på SSD och HD. Har inte heller märkt någon skillnad på batteritid, kanske 2.5-3 timmar real life, men antar att man säkerligen kommer upp någon timme till om man låter datorn sänka skärmljuset som annars är som en havsfyr på kvällarna.

Men precis som med iPhone kommer ni inte att tro mig förrän ni håller i en MacBook Air själva. Den är rent ohyggligt tunn, eller rättare sagt, den ser ut som om den är ohyggligt tunn på grund av sin design. Den första reaktionen jag får när jag visar upp den tillsammans med min MacBook är ett asgarv. Alla skrattar.

Så fånigt tunn och elegant är den.

Men, precis som en sportbil är det säkerligen alldeles för mycket pengar. Men precis som med en sportbil går hjärnan ofta sina egna vägar och sunt förnuft får stå tillbaka för habegäret.

Tyvärr är det nog också mitt sämsta köp. Folk kommer googla på detta inlägg och garva åt idioten som betalade 10.000 kronor för 64 GB SSD-minne när det om något år kommer kosta hundralappar eller inte ens finnas eftersom SSD-minnena är ersatta av annan teknik som ger flera TB eller PB och är långt snabbare. Känns som när jag köpte 4 st 1 MB minnespinnar till min Mac II för 20.000 kronor för många år sedan...

Kul också att fundera i hur bärbara kommer se ut om tio år när MacBook Air finns på museum och alla skrattar över hur långsam, tjock och värdelös den var...

Flykt 2008-02-17 21:33

I och med att den är så extremt tunn, känns den inte då så tunn att man lätt kan ha sönder den?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson