WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Fråga Binero VS Crystone ? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=25075)

Alexander 2008-04-06 17:04

Citat:

Originally posted by theflowmachine@Nov 17 2007, 15:07
Det enda nackdel med Windows-paketet att det inte innehåller PHP, om man nu ser det som ett nackdel.
Är det fortfarande så?

Tobab 2008-04-06 21:04

Varför vill man köra PHP på en Windows server?

theflowmachine 2008-04-07 09:52

Citat:

Ursprungligen postat av Alexander
Citat:

Originally posted by -theflowmachine@Nov 17 2007, 15:07
Det enda nackdel med Windows-paketet att det inte innehåller PHP, om man nu ser det som ett nackdel.

Är det fortfarande så?

Japp. De ska lansera ett nytt paket till sommaren där man kan blanda olika plattformar. Spännande!

Citat:

Ursprungligen postat av Tobab
Varför vill man köra PHP på en Windows server?

Det kan ju hända att man redan har ett Windows-paket och vill även köra mjukvara som är skrivet i t ex PHP. Som det är idag så måste man beställa ett nytt (Linux) paket.

Jag har i övrigt bara sett den typen av uppdelning (ASP på Windows/PHP på Linux) i Sverige. Alla(?) seriösa utländska webhotell tillåter PHP på Windows. Varför är det bara Loopia som har detta i HELA Sverige är för mig en gåta.

martin-lb 2008-04-07 10:46

Citat:

Originally posted by theflowmachine@Apr 7 2008, 09:52

Jag har i övrigt bara sett den typen av uppdelning (ASP på Windows/PHP på Linux) i Sverige. Alla(?) seriösa utländska webhotell tillåter PHP på Windows. Varför är det bara Loopia som har detta i HELA Sverige är för mig en gåta.

Det är många som gör den uppdelningen, men det finns fler än Loopia i Sverige som erbjuder PHP stöd i Windows. Vi gör det, och en snabb sökning på internetworld's webbhotellslista ger en del träffar också.

Däremot är vi relativt ensamma att erbjuda våra kunder möjligheten att ha både Windows och Linux i samma paket.

/Martin - edit: meningsbyggnad

klein 2008-04-07 12:07

Citat:

Ursprungligen postat av martin-lb
Citat:

Ursprungligen postat av theflowmachine

Det är många som gör den uppdelningen, men det finns fler än Loopia i Sverige som erbjuder PHP stöd i Windows. Vi gör det, och en snabb sökning på internetworld's webbhotellslista ger en del träffar också.

Däremot är vi relativt ensamma att erbjuda våra kunder möjligheten att ha både Windows och Linux i samma paket.

Linux är väl ganska ute som server OS hos webhotellen idag..

Varför skall man ha PHP stöd och köra Windows för? Se ingen vits med det.. Windows är inte den optimala plattformen att köra PHP script på.

Enda anledningen att köra Windows är att komma åt ASP och ASP.NET och eventuellt MS SQL..

martin-lb 2008-04-07 17:57

Citat:

Ursprungligen postat av klein
Citat:

Ursprungligen postat av martin-lb

Linux är väl ganska ute som server OS hos webhotellen idag..

Varför skall man ha PHP stöd och köra Windows för? Se ingen vits med det.. Windows är inte den optimala plattformen att köra PHP script på.

Enda anledningen att köra Windows är att komma åt ASP och ASP.NET och eventuellt MS SQL..

Vad andra webbhotell väljer för OS har jag inga synpunkter på, men för vår del har Linux fungerat utomordentligt bra.

Visst, PHP har och är förknippat med Linux/FreeBSD, men om vi har en efterfrågan på att använda PHP även i vår Windows miljö så vill vi gärna erbjuda den möjligheten. Sedan tror jag PHP kommer att börja användas mer o mer även i Windows miljö nu när Windows Server 2008 är här med förbättrat stöd/integration för PHP, även om ökningen är från i princip noll.

/Martin

htiawe 2008-04-07 18:29

PHP på Windows med Windows Server 2008 då Zend nu släppt en optimerad version för nämnda operativ. Binero gjorde ju dessutom ett test för några månader sedan med ganska goda resultat:
http://www.binero.se/blogg/?p=136

Norman 2008-04-07 19:06

För det första så är PHP optimerat för Linux OCH windows 2008 .
Windows 2008 är första serverversionen de verkligen optimerat för. Tidigare har bara varit "best effort".

Så nu vet ni det.

JonathanS 2008-04-07 22:25

Citat:

Originally posted by martin-lb@Apr 7 2008, 09:46

Ehh, nej. Många andra webbhotell gör det, däribland Binero och Loopia.

htiawe 2008-04-07 22:58

Norman: Jag utgick från att de flesta visste att PHP hade fungerat tämligen dåligt i Windows tidigare, som tråden också avslöjat.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson