WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   proinet seriöst? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=24066)

stenr 2007-10-11 15:51

Vilken fråga? Den om disken eller den om dålig information om disken?

Det intressanta är ju just det; genom att ställa frågan här fick jag ett svar jag inte fått av vare sig er support eller er driftsida.

Nicklas 2007-10-11 19:04

Nu har jag fått uppgifterna till mitt konto på en annan server, jag tackar för det!

Arood 2007-10-11 22:39

Citat:

Ursprungligen postat av Kiper
Citat:

Ursprungligen postat av jonny
Tja, det finns väl lösningar. Om du skapar en statisk hemsida och aldrig behöver ändra den går det ju att exempelvis lägga allt på en bootbar-CD eller annat skrivskyddat medium där hela servern körs.
Om det är praktiskt och speciellt användbart? Nja... det är väl där skon klämmer

Vet du, jag satt faktiskt precis och funderade på samma sak!
Bort med den dynamiska webben, från och med nu gör jag bara statiska html-sidor och bränner ner min webbserver på en bootbar CD!
OLD SCHOOL FOREVER!

Yay!

För övrigt, tycker Proinet har hanterat situationen ganska bra för att ha så lite anställda och fått så mycket skada. Fick mitt konto flyttat till en annan server och nu fungerar allt som förut (förutom att jag inte hade nån backup, men man får väl skylla sig själv lite grann för att man inte hade nån egen liten iaf).

jonny 2007-10-11 23:06

Kan vi hålla oss till ämnet. Tråden är rätt intressant så länge den inte spårar ur.

Rena supportärenden hänvisas direkt till Proinet och inte till denna tråd. Med tanke på omständigheterna kanske det dröjer lite längre än normalt för att få svar via mail.

klein 2007-10-12 08:08

Citat:

Originally posted by Xamda@Oct 11 2007, 09:33
Precis, ett seriöst företag i den här branschen urskiljs snarare genom att de har en god rutin för att hantera dessa saker när de händer än om de blir drabbade eller inte.

Att ha förmågan att återställa och hantera kunderna är det viktiga i sammanhanget.

Om man jämför med en brand och brandkåren så är det givetvis så att det är bäst om det aldrig börjar brinna, men om man har brandvarnare och automatiska släcksystem så kommer branden sällan att bli stor och blir den det i alla fall så har vi brandkpren på plats inom kort och med rätt utrustning och utbildning som bekämpar branden. Direkt de släckt är skadebegränsande åtgärder på plats, med torkutrustning, rensar och börjar reparera lyfter in nya utrustning...

Typ.

Har man inte motsvarande rutiner och förmåga, ja, då står huset där det lilla stearinljuset brinner ned, tänder eld på gardinen och vips, allt brinner och kanske piper brandlarmet, men brandsläckarn räcker inte till och brandkåren kommer inte fram för bommen in till huset är låst och, tja...

Många detaljer som var för sig inte spelar så stor roll, kanske, blir tillsammans en komplett katastrof. Detta är viktigt att tänka på.

Om man aldrig tänkt sig tanken att detta kan hända, då kommer man att stå där med hakan skrapande i golvet den dagen det händer....

Jag har långt ifrån fullständig insyn i hur Proinet har arbetat i dessa frågor, men det är uppenbart att de åtminstone haft en del av detta på plats, men drabbats av olika olyckliga omständigheter. Det finns också en del som tyder på att detta är en riktad attack direkt mot deras system i syfte att skada just dem och inte ett allmänt "svenskhat".

Absolut! Hur får du god rutin utan att drabbas av det?

Se bara hur samhället fungera i andra sammahag, asienkatastrofen julen 2004, är väl en väldigt gott exempel. Det tog 5 dagar innan våra poltiker hajade vad som hade hänt, vidtog åtgärdet.

Tyvärr lär sej många den hårda vägen, brännt barn skyr elden som det heter dvs "Hackat Webhotell gör backup i fortsättningen" i annan tolkning. Jag är nästa säkert på proinet kommer bli bättre på backup framöver.

Pewa 2007-10-12 10:19

Jag tycker Proinet överlag är ett seriöst företag. De drabbades av en allvarlig attack och har gjort/gör det de kan för att återställa allting. De har begränsade resurser och är även ett "budgetalternativ" så man kanske inte kan räkna med att 200 tekniker flygs in från silicon valley(ironi).

Det jag däremot inte gillar och som nämnts i andra trådar är den katastrofalt dåliga informationen. Visst, säger många, de har inte tid att svara på frågor eftersom det jobbar på att återställa felen istället.

Varför hittar jag då flera korta inlägg från Kjette här inne innehållande mer information än jag någonsin fått ut av driftinfo.net? De har inte tid att uppdatera driftinfo men att skriva poster här där de säger att det inte har tid, de har de tydligen tid med. Förstår ni poängen?

Summering: Seriöst företag med bra visioner men stundtals väldigt dålig service!

Nicklas 2007-10-13 21:23

Körde ett support mail till proinet sent i går kväll och fick hjälp inom ett par minuter, kul att ni börjar bli som innan med er support.

theflowmachine 2007-10-15 16:21

Precis som många skriver så är det rutinerna det handlar om.

Kunde Proinet återställa datat efter ett dygn så hade det troligen inte spelat någon större roll om deras säkerhetsrutiner hade brustit. Att backuperna kunde inte skyddas från attacker var dock mycket oprofessionellt.

OffT:
Till de som tycker att jag vet för mycket när det gäller ett webbhotells säkerhet: Ja, jag kan en del om ämnet. Måste man heta "Joakim von Braun" för att ni ska bete er som folk?

Arood 2007-10-15 22:06

Citat:

Originally posted by theflowmachine@Oct 15 2007, 16:21
OffT:
Till de som tycker att jag vet för mycket när det gäller ett webbhotells säkerhet: Ja, jag kan en del om ämnet. Måste man heta "Joakim von Braun" för att ni ska bete er som folk?

Heh, krävs mer än 6 inlägg för att folk ska tro på sånt.

För övrigt känns det bra att allt börjar fungera igen. Lite instabilitet på MySQL-servern idag, men de var snabba med att skicka tekniker på plats. De var också snabba med att uppdatera driftinfon, vilket är bra.

tartareandesire 2007-10-16 14:57

Proinet är ett budgethotell och då får man givetvis vara beredd på att det finns vissa brister och lämpligen så kan man då hjälpa till så mycket man kan genom att själv ta backup på databaser och uppladdat material (vilket jag rekommenderar oavsett val av hotell). Sedan så kanske Kjettes attityd inte underlättar kundrelationerna här men det är ju en helt annan sak.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson