![]() |
Det kan inte vara så att folk vant sig vid att denna typ av tjänster är gratis, och tar för givet att de skall vara det även på denna site?
Eller kan man kräva att få ta ut en vara från butiken utan att betala om den inte är prismärkt? Om det i navigationen står "Priser" kan man hävda att det är otydligt då? Allt kan alltid göras tydligare men var går gränsen för individens undersökningsplikt? |
Citat:
|
Que?? Pratar du emot dig nu, eller?
I vanliga butiker skriver man på den där avbetalningsblanketten innan krediten godkänns och köpet kan verkställas. När det gäller godisar och annat så betalar man innan man utnyttjar köpet så att säga... Det är väl här man missat någon form av acceptans av kunden/användaren på Internet. En kryssruta eller kortbetalning/förskottsbetalning är att rekommendera... |
Citat:
Sedan drog jag en parallell om att skulle man behöva sätta ett kryss i en ruta och skriva sitt namn så fort man skulle köpa nåt i affären så skulle alla gå i konkurs. Detsamma gäller ju internet, skulle alla internetbutiker tillämpa t.ex. kreditkort uteslutande skulle ju omsättningen sjunka med 50% eller nåt........Här menar jag att det måste ju vara konsumenten som har undersökningsskyldighet, om man handlar en vara i en "riktig" butik och affären jämte sen säljer den 1000 spänn billigare efter en vecka, då kan man ju inte hävda att man blivit "lurad". Varför skulle det vara annorlunda på internet ? |
Jag tycker personligen inte att det är tydligt att det kostar något.
På första sidan uppfattar jag bara att jag kan få information om en person genom att ange personnummer, så jag matar in ett personnummer. På sida två ska jag ange mitt mobilnummer för att få ett lösenord. Vad som händer sen har jag inte testat eftersom jag misstänker att man får en faktura därefter utan att göra mer än så - om det stämmer vet jag ju inte. Finns det ytterligare steg att gå igenom? |
Citat:
Men för att inte kursa vore det enklare att sätta dit en kryssruta, eller hur? Kostar ju inte många kronor och är inte så jättebesvärligt för kunden. Om kunden läser avtalet eller inte är dock upp till honom/henne men Internetföretaget är friskrivna.. |
Jag tycker man ser ganska tydligt att det är en betaltjänst. Och om man nu inte ser det får man väl kolla runt lite på sidan.
I alla fall jag brukar kolla upp om saker kostar innan jag beställer något. Inte många tjänster som är gratis här i världen. |
Citat:
(dock så tycker jag att seriösa handlare skall gå långt för att visa att tjänster på internet kostar pengar) |
Jag har fortfarande inte hört något mer från dem, såg nu att ärendet diskuteras på Cint
http://www.cint.se/debatt//ShowPostFlat.as...px?PostID=55904 Där hänvisas även till http://www.persondata.nu/indexFlash.html som är en version i flash där det mycket tydligare framgår pris mm. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:07. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson