WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Varning för persondata.nu (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=20581)

MrHandley 2007-04-17 08:52

Det kan inte vara så att folk vant sig vid att denna typ av tjänster är gratis, och tar för givet att de skall vara det även på denna site?

Eller kan man kräva att få ta ut en vara från butiken utan att betala om den inte är prismärkt?

Om det i navigationen står "Priser" kan man hävda att det är otydligt då?
Allt kan alltid göras tydligare men var går gränsen för individens undersökningsplikt?

MrJazz99 2007-04-17 09:28

Citat:

Originally posted by MrHandley@Apr 17 2007, 08:52
Det kan inte vara så att folk vant sig vid att denna typ av tjänster är gratis, och tar för givet att de skall vara det även på denna site?
Eller kan man kräva att få ta ut en vara från butiken utan att betala om den inte är prismärkt?
Om det i navigationen står Priser kan man hävda att det är otydligt då?
Allt kan alltid göras tydligare men var går gränsen för individens undersökningsplikt?

Håller med till 100%. Om man köper en storbilds-Tv på On/Off på avbetalning får man ju själv ta reda på villkoren genom att läsa informationen. Samma sak när man köper en mobil hos Telia för 1 kr. Varför skulle inte samma sak gälla på internet ? Om man skulle behöva fylla i ett formulär med en kryssruta på och skriva sitt namn varje gång man var i nån affär och handlade "Ja, jag vill köpa 3 lakritsbåtar", skulle ju hälften av alla affärer kunna stänga direkt. Man kan ha olika åsikter om var gränserna går men som van internet-användare, vilket alla torde vara här, skulle iaf. inte jag trycka på nån knapp utan att ta reda på vad det innebär.

Storen 2007-04-17 10:40

Que?? Pratar du emot dig nu, eller?

I vanliga butiker skriver man på den där avbetalningsblanketten innan krediten godkänns och köpet kan verkställas. När det gäller godisar och annat så betalar man innan man utnyttjar köpet så att säga...

Det är väl här man missat någon form av acceptans av kunden/användaren på Internet. En kryssruta eller kortbetalning/förskottsbetalning är att rekommendera...

MrJazz99 2007-04-17 11:07

Citat:

Originally posted by Storen@Apr 17 2007, 10:40
I vanliga butiker skriver man på den där avbetalningsblanketten innan krediten godkänns och köpet kan verkställas. När det gäller godisar och annat så betalar man innan man utnyttjar köpet så att säga...
Det är väl här man missat någon form av acceptans av kunden/användaren på Internet. En kryssruta eller kortbetalning/förskottsbetalning är att rekommendera...

Nä, jag menar att i affären är du ju skyldig att läsa innan du skriver under annars får du skylla dig själv, detsamma borde ju gälla på Internet. Dvs. innan man trycker på nån knapp får man ju läsa vad som står på sidan.........

Sedan drog jag en parallell om att skulle man behöva sätta ett kryss i en ruta och skriva sitt namn så fort man skulle köpa nåt i affären så skulle alla gå i konkurs. Detsamma gäller ju internet, skulle alla internetbutiker tillämpa t.ex. kreditkort uteslutande skulle ju omsättningen sjunka med 50% eller nåt........Här menar jag att det måste ju vara konsumenten som har undersökningsskyldighet, om man handlar en vara i en "riktig" butik och affären jämte sen säljer den 1000 spänn billigare efter en vecka, då kan man ju inte hävda att man blivit "lurad". Varför skulle det vara annorlunda på internet ?

jonny 2007-04-17 11:50

Jag tycker personligen inte att det är tydligt att det kostar något.
På första sidan uppfattar jag bara att jag kan få information om en person genom att ange personnummer, så jag matar in ett personnummer.
På sida två ska jag ange mitt mobilnummer för att få ett lösenord.
Vad som händer sen har jag inte testat eftersom jag misstänker att man får en faktura därefter utan att göra mer än så - om det stämmer vet jag ju inte.

Finns det ytterligare steg att gå igenom?

Storen 2007-04-17 13:42

Citat:

Ursprungligen postat av MrJazz99
Citat:

Ursprungligen postat av Storen

Nä, jag menar att i affären är du ju skyldig att läsa innan du skriver under annars får du skylla dig själv, detsamma borde ju gälla på Internet. Dvs. innan man trycker på nån knapp får man ju läsa vad som står på sidan.........
Sedan drog jag en parallell om att skulle man behöva sätta ett kryss i en ruta och skriva sitt namn så fort man skulle köpa nåt i affären så skulle alla gå i konkurs. Detsamma gäller ju internet, skulle alla internetbutiker tillämpa t.ex. kreditkort uteslutande skulle ju omsättningen sjunka med 50% eller nåt........Här menar jag att det måste ju vara konsumenten som har undersökningsskyldighet, om man handlar en vara i en riktig butik och affären jämte sen säljer den 1000 spänn billigare efter en vecka, då kan man ju inte hävda att man blivit lurad. Varför skulle det vara annorlunda på internet ?

Jaja, ok då är jag med...

Men för att inte kursa vore det enklare att sätta dit en kryssruta, eller hur? Kostar ju inte många kronor och är inte så jättebesvärligt för kunden. Om kunden läser avtalet eller inte är dock upp till honom/henne men Internetföretaget är friskrivna..

Andreas771 2007-04-17 15:13

Jag tycker man ser ganska tydligt att det är en betaltjänst. Och om man nu inte ser det får man väl kolla runt lite på sidan.
I alla fall jag brukar kolla upp om saker kostar innan jag beställer något. Inte många tjänster som är gratis här i världen.

MrHandley 2007-04-17 15:44

Citat:

Originally posted by jonny@Apr 17 2007, 11:50
Jag tycker personligen inte att det är tydligt att det kostar något.
På första sidan uppfattar jag bara att jag kan få information om en person genom att ange personnummer, så jag matar in ett personnummer.
På sida två ska jag ange mitt mobilnummer för att få ett lösenord.
Vad som händer sen har jag inte testat eftersom jag misstänker att man får en faktura därefter utan att göra mer än så - om det stämmer vet jag ju inte.
Finns det ytterligare steg att gå igenom?

Men grejjen är ju, varför förutsätter du att tjänsten är gratis? Jag kan gå in i en affär, stoppa på mig en vara och försöka gå ut genom kassan. Kan jag som försvar hävda att varan inte var prismärkt och att jag på grund av det skall hållas ansvarslös?

(dock så tycker jag att seriösa handlare skall gå långt för att visa att tjänster på internet kostar pengar)

fabian 2007-04-22 19:13

Jag har fortfarande inte hört något mer från dem, såg nu att ärendet diskuteras på Cint

http://www.cint.se/debatt//ShowPostFlat.as...px?PostID=55904

Där hänvisas även till http://www.persondata.nu/indexFlash.html som är en version i flash där det mycket tydligare framgår pris mm.

AndreasJ 2007-04-22 20:06

Citat:

Originally posted by Från cint.se
Persondata har sedan årskiftet anmälts 44 gånger till Konsumentverket
Dags att de gör något åt det då kanske... :P

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson