Citat:
Ursprungligen postat av 1337pm
Citat:
Originally posted by -viper@Jan 14 2007, 09:18
Något som jag själv hatar är när man chattar med folk på internet via msn, icq, irc och andra lösningar och speciellt jobbigt blir det när man pratat med någon i t.ex, telefon eller live i verkligheten och sedan sätter man sig och för en konversation över msn...
|
Nu ska vi se vad vi har här.
1. Internet skrivs inte ut som internet.
2. MSN, ICQ och andra akronymer bör skrivas med versaler.
3. Förkortningen av till exempel ska avslutas med en punkt innan decimaltecknet.
Ursäkta mig men med tanke på hur du inledde ditt inlägg kunde jag inte låta bli att driva med dig.
|
Jag måste anmärka lite på anmärkningen.
I och med att internet börjar bli något vedertaget precis som en bil börjar det också övergå från att betraktas som ett namn. I dagsläget är det lite si och så med om det ska vara Internet eller internet. Framöver tror jag att det kommer att bli internet.
Förkortningar för "till exempel" kan antingen skrivas "t ex", "tex." eller "t.ex.". Jag föredrar den första varianten. Däremot har många tidningar som policy att skriva ut förkortningar för att texten blir lättare att läsa. "Till exempel" kan oftast bytas ut mot "exempelvis" som ser lite snyggare ut.
Själv har jag få riktiga stavfel - det är oftare skrivfel för att fingrarna i all hast hamnar på fel tangent.
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikMH
Är du säker på att det heter denna gränsen och inte denna gräns?
|
Mycket intressant. Jag ser detta ofta och för mig låter "denna gränsen" helt fel. Däremot är jag osäker på om det verkligen är helt fel - kanske är det godtagbart fast det strider mot min språkkänsla.
Även om jag lärde mig en hel del grammatik på svensklektionerna fick jag större användning av kunskaperna när jag skulle läsa tyska.
|