WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   LO:s hemsida hackad (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=18380)

Johan H 2007-01-02 23:34

Citat:

Ursprungligen postat av Daniel.st
Citat:

Originally posted by -Johan H@Jan 2 2007, 18:34

Bättre vore om detta land slapp facken.

Citat:

Ursprungligen postat av Johan H
En företagare ska kunna sparka sin anställda för vilken anledning som helst.
Det är trots allt hans/hennes firma.

Det finns många bra och duktiga företagare som förstår värdet av att ta hand om de anställda, ge dem en vettig lön och som värdesätter deras kompetens och i en sådan värld borde mycket riktigt facken inte behövas. Men- det finns tyvärr också en hel del företagare som inte drar sig för att utnyttja och spotta på sin personal för att tjäna några exkta kronor själva.

Jag tror säkert att det finns en roll för facken även om jag håller med om att fackföreningarna kan behöva reformeras. Arbetaren skyddas i lagen, visst, det kan man säga, men vinner rättvisan alltid, speciellt när företaget ev. har en hel del resurser att sätta emot? Vem av dina kollegor ska vittna om att du blivit trakaserad eller inte fått ut din lön om de själva hotas av uppsägning? Tror du alltid att det är så enkelt att lagarna alltid löser alla problem? Det finns en idé, ett syfte och ett skydd i att hålla ihop, även om det också såklart inte ska utnyttjas och missbrukas för att ge duktiga och ärliga företagare som sköter sig problem.

Citat:

Det finns många bra och duktiga företagare som förstår värdet av att ta hand om de anställda, ge dem en vettig lön och som värdesätter deras kompetens och i en sådan värld borde mycket riktigt facken inte behövas. Men- det finns tyvärr också en hel del företagare som inte drar sig för att utnyttja och spotta på sin personal för att tjäna några exkta kronor själva.
Självklart, människor är egoister. Det ligger i vår natur.
Men bara för ett fåtal inte sköter sig ska inte alla drabbas av den så kallade pesten (facken).
Kom ihåg, vem som helst kan starta en firma i detta avlånga land. Om det inte passar, så stanna för guds skull ej kvar.
Oavsett hur du vrider och vänder på det, så är det du som anställd som ställer dig inför olika situationer & du kan ej skylla på någon annan.

Citat:

Jag tror säkert att det finns en roll för facken även om jag håller med om att fackföreningarna kan behöva reformeras. Arbetaren skyddas i lagen, visst, det kan man säga, men vinner rättvisan alltid, speciellt när företaget ev. har en hel del resurser att sätta emot? Vem av dina kollegor ska vittna om att du blivit trakaserad eller inte fått ut din lön om de själva hotas av uppsägning? Tror du alltid att det är så enkelt att lagarna alltid löser alla problem? Det finns en idé, ett syfte och ett skydd i att hålla ihop, även om det också såklart inte ska utnyttjas och missbrukas för att ge duktiga och ärliga företagare som sköter sig problem.
Klart att inte rättvisan alltid vinner och så kommer det aldrig bli. Sverige kommer aldrig bli en utopi.
Problemet är att dessto mer du reglerar företag dessto mindre är de villiga att stanna kvar. Det gäller inte bara facket det gäller samtliga saker som rör företag. Skatter t.ex. är ett stort problem.

Jag lovar dig att det finns en hög av människor på detta forum som har bolag utomlands (skatteparadiser) för att kringå skatterna.
Det är ännu ett problem. Slår du ihop alla dessa faktorer så inser du snabbt att om du har ett bolag som producerar t.ex. bilar så är det inte värt att va kvar i detta land. Varför ska man producera något i ett land där arbetskostnaden är dyr? Facket kan lägga sig i och styra vilt i media om hur "dålig" arbetsplats t.ex. volvo är.

Den stora förloraren är i slutändan metall-arbetaren.
Jag tror visserligen att det skulle vara bra för Sverige om alla företag som H&M, Ericsson, Volvo, Saab m.fl. flyttade ut.
Och jag är rätt säker på att det kommer ske under min livstid.

Spindel 2007-01-02 23:41

Citat:

Originally posted by Anders Larsson@Jan 2 2007, 21:27
Johan: Utan att ha varit i England och jobbat vet jag att deras ungdomsarbetslöshet är gigantisk och att skyddsnätet för många unga som ännu inte kommit in på arbetsmarknaden är kasst.

Som alltid, de starka klarar sig (och vinner på det), men det finns många som inte klarar det.

Det finns fördelar och nackdelar med alla system.

Förstår inte riktigt vart du vill komma? Försöker man tyda ditt inlägg tycker jag man kan finna en ton över att England har ett värre system än Sverige.

Ungdomsarbetslösheten i England ligger på 12,9%. Gigantisk? Nja, tyvärr är Sverige bland de värsta i Europa när det gäller ungdomsarbetslösheten, tredje sämst. 22,6% är faktiskt uruselt och inget Sverige kan vara stolta över.

Problemet? Facken och den socialdemokratiska regeringen har fört en politik som har gjort det olönsamt att anställa ungdomar. Förhoppningsvis leder Alliansens förslag om sänkt arbetsgivaravgift när man anställer ungdomar att fler faktiskt får jobb.

Ungdomsarbetslösheten inom EU 2005

grazzy 2007-01-03 03:22

Hur defineras arbetslös i Sverige när man är 15 år? Är 100% arbetslösa då eller är det 0%? Vi har tex massa unga människor i sverige som vidarutbildar sig - garanterat fler % än UK. Hur behandlas dem i de här siffrorna? Intressant nog så står det inte hur de definerar "arbetslös". Är det en person utan arbete eller en person som är registrerad som arbetslös hos a-kassan? Det är stor skillnad.

1337pm 2007-01-03 04:49

Citat:

Originally posted by grazzy@Jan 3 2007, 03:22
Hur defineras arbetslös i Sverige när man är 15 år? Är 100% arbetslösa då eller är det 0%? Vi har tex massa unga människor i sverige som vidarutbildar sig - garanterat fler % än UK. Hur behandlas dem i de här siffrorna? Intressant nog så står det inte hur de definerar "arbetslös". Är det en person utan arbete eller en person som är registrerad som arbetslös hos a-kassan? Det är stor skillnad.
När arbetslösheten kommer på tal handlar det om "personer i arbetsför ålder" vilket är åldrarna 15 - 64 år. Vidare talas det om hur människor är öppet arbetslösa och om hur en del är försatta i "marknadspolitiska åtgärder". Addera de två senare och du får den totala (officiella) arbetslösheten. Arbetslöshetsstatistik kan du få från två källor: AMS och SCB. Den officiella arbetsmarknadsstatistiken tillhandahålls av SCB och siffrorna fråm AMS bygger på det operativa förmedlingssystemet vid Arbetsförmedlingen.

jonny 2007-01-03 09:57

Jag har en bakgrund som förare i Stockholms tunnelbana. Det är en stor arbetsplats med en arbetsgivare som emellanåt gör allt för att utnyttja personalen till max. Det finns flertalet fackliga organisationer representerade på arbetsplatsen och visst gör de nytta; men de kunde ha fungerat bättre.

SEKO fungerade hyfsat på lokalnivå. Men på förarsidan var det bara heltidsförarnas önskemål som räknades - de flesta deltidarna var ju ändå inte med i facket! Värst var ändå SEKOs sätt att utnyttja tunnelbanan som påtrycksmedel i andra förhandlingar; medan tunnelbanan mer eller mindre fick stå tillbaka i löneutvecklingen.

Det fanns ett kollektivavtal och det innebar fördelar; men det innebar också begränsningar. Vissa begränsningar var bra - andra var mindre bra.

Jag har också jobbat hos mindre arbetsgivare där det varit bra att kunna vända sig till facket exempelvis när semesterersättningen blev felaktig. Felen berodde oftast på okunskap och inte illvilja.

Som arbetsgivare ser jag inga nackdelar med fackligt anslutna arbetstagare; däremot är jag mycket tveksam till kollektivavtal för mindre företag. Som Xamda säger är mycket redan reglerat i lag.

Kollektivavtalen kan ibland innebära någon semesterdag och lite bättre pensions- och försäkringslösningar än vad som är regelerat i lag. Det går dock utmärkt att teckna likvärdiga lösningar utan kollektivavtalet.

Polis_ttt 2007-01-03 14:23

Citat:

Ursprungligen postat av Johan H
Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson
Johan: Utan att ha varit i England och jobbat vet jag att deras ungdomsarbetslöshet är gigantisk och att skyddsnätet för många unga som ännu inte kommit in på arbetsmarknaden är kasst.

Som alltid, de starka klarar sig (och vinner på det), men det finns många som inte klarar det.

Det finns fördelar och nackdelar med alla system.

Säg 1 europeiskt land med god ekonomi som inte brottas med detta problem?

I länder där ekonomin rullar på, så kommer du förmodligen alltid
ha hög arbetslöshet. Eftersom det inte är lönsamt
att producera saker i dessa länder. Och det är svårt
att försörja ett land med endast tjänste-sektorn.

Undantag skulle väl vara länder som norge som har oljetillgångar.
Men tyskland, frankrike m.fl. har exakt samma problem.

ni som har läst ekonomi och så, så har ni säkert läst om philipskurvan, för er andra, en mycket god beskrivning på en.wikipedia.

Sen som nämndes ovan så har inte facket så stort inflytande i säljbranchen, är inte säljarna bra så får de gå, då har dom ingen direkt nytta av facket som ska komma och säga att man inte får sparka dom för att dom inte kan sälja.

andgu 2007-01-03 19:53

Har någon information om hur det gick till, var det en Sigge-Sigge eller något lite mer kvalificerat hack?

Något likande hände väl SSU nuligen, finns det några tekniska kopplingar?

Lite nyfiken bara...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson