![]() |
Citat:
Ang. BBB så vet ja inte vad du menar med "porten" me tanke på att varje IP nummer kan ha 65536 portar. Enda möjligheten att begränsa bandbredden på (vad jag vet) är genom en proxy (BBB använder en mycket avancerad sådan). |
Grejjen är väl den att med en hårdvarubegränsad lina på 10Mbit där informationen går "i rad" så spelar det ingen roll hur många sessions eller IP'n som tar emot datat, det delas ju bara upp på den sekventiella strömmen av data, dvs inget vunnet på detta.
hade det varit såhär så, visst: Session#1: --->packet1---->packet6---->packet11---->osv Session#2: --->packet2---->packet7---->packet12---->osv ... Session#5: --->packet5---->packet10---->packet15---->osv men, i en sekventiell ström av data i via en begränsad port i BBB's router så skickas ditt data såhär: Session#1: --->Packet1--->Session#2: --->packet2 --->Session#3: --->packet4--->osv (vilket antagligen skulle ta längre tid pga den overhead som mjukvaran på din client orsakar) |
Citat:
Varje fastighet har ju en switch av något slag. Det är där begränsningen sitter... Men är det verkligen så då att det är mjukvara (firmware) som begränsar hastigheten, vilket som jag saxade ovan, verkar vara mycket avancerat. Att hårdvarumässigt flippa hårdvaruporten till 10Mbit är ju överlägset snabbare. Känns inte som om det vore en bra idé av BBB att slöa ner sin utrustning med flit.... |
Citat:
Själva linan i sig klarar betydligt mer, å hårdvaran hos BBB klarar definitivt mer. Det är enbart mjukvara som sätter begränsningen på 10Mbit per IP. |
Citat:
"Det är avancerat och krävs ganska mycket av "mjukvaran" att hantera hastighet. Detta är ett jobb för en router eftersom man måste jobba på nivå 4 och en switch jobbar på nivå 2. Så självklart ställer BBB porten till lägenheten på 10mbit och inget annat. " |
Citat:
De krävas inte så mycket av mjukvaran att "hantera hastighet". Jag jobbar tex. på Siemens där vi har ca. 5000 användare på samma internet lina, det är en 2gigs lina, så flaskhalsar blir de sällan... i vilket fall som hälst så har vi en proxy server som sköter bandbredden. Detta klarar den aldeles galant. Det är de en proxy är till för =o) Och "porten" som du pratar om är kopplad till en switch i källaren i våran fastighet... den switchen är sedan kopplad till en BBB nod, som i sin tur är kopplad till en av BBBs många tusen proxyservrar som dom har i landet. Därifrån styrs bandbredden som delas ut. Så nu vet du de =o) |
Jag minns en liknande diskussion när multitrådade ftp-program dök upp. Många trodde sig kunna ladda ner med 20kByte/s med vanliga 56k Modem. Mätaren i programmet sa 20, då var det så.
Att sen hårdvaran satte begränsningen till 56kbit spelade ingen roll, flera av mina bekanta hade en övertro på sitt superduper-ftpprogram dom hittat. |
Citat:
Men i detta fall är inte hårdvaran någon flaskhals ;) |
Så.....när kommer loggen? Det har gått 4 dagar nu...!!! :P
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:07. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson