WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Habbo hotell i Plus (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=12941)

Conth 2006-03-16 10:42

Citat:

Originally posted by pontus@Mar 15 2006, 21:28
Jag förstår inte hur du kan lägga över ansvaret på föräldrarna när det är uppenbart att företaget i fråga har som affärside att lura barn.
Jag håller inte med dig Pontus. Jag känner inte till Habbo så väl men att påstå att deras affärsidé är att lura barn tycker jag är magstarkt. Jag vet många barn som kör det och som tycker det är kul och inte betalar något alls.

Då antar jag att du tycker att Disney, Brio, Toys'r'us etc etc affärsidé också är att lura barn. Att locka barn att köpa något ?!?

För mig som förälder känns det självklart att jag har ett ansvar för vad mina barn gör. Sedan ska det ju inte säljas saker med ohederliga metoder,genom att lura barn att ringa, t.ex. genom att underlåta att tydligt skriva att det kostar riktiga pengar och att man måste fråga föräldrar.

Conth 2006-03-16 10:50

Citat:

Originally posted by SwedenRoxx@Mar 15 2006, 19:34
En sak som kanske vore en bra lösning för Habbo är att om medlemmar under 18 år vill handla av dom så krävs det att målsman fyller i sitt 10-siffriga pers. nr (Varje gång, eller en gång). Vad tror ni andra om det?
Problemet är väl kontrollen av detta ?! För det första det är ju bara att säga att man är över 18 !? Går ju inte att kontrollera.

Om personnummer sedan anges så måste det ju kontrolleras om det ska vara någon poäng med det hela. Antar att du då ska köpa en tjänst av SPAR ?? och sedan verifiera detta med angiven namn och adress eller dylikt. Någon som vet hur det går till ?!

Det lär även skrämma bort många som inte vill ange personnummer.

Frågan är hur mycket krut man ska lägga på de 5(?)% som missbrukar detta. Enklast kanske att bara ha rutiner för återbetalning med spärr av konto om en förälder ringer och säger att dom inte givit sitt medgivande ?!?

Conth 2006-03-16 11:07

Citat:

Originally posted by pontus@Mar 15 2006, 21:28
För att göra en liknelse, tänk om jag skulle öppna en bytesaffär utanför en skola som byter bilnycklar mot Gott & blandat och inte nog med det, ha mage att säga "hur ska vi veta att barnen inte får byta bort sina föräldrars bilar mot godis/hur ska vi veta att 10 åringar inte har bil?". Det är kanske att ta det till det extrema men jag anser att situationen är liknande...
Ursäkta att det blir flera svar i detta. Tråden spretar lite...=)

Den givna skillanden här är ju att majoriteten som använder denna typ av betaltjänster gör det på ett korrekt sett. Dom väljer att köpa en tjänst och betalar oftast(?) för den med egna pengar. Sedan finns det - som alltid - undantagen som missbrukar detta. Det kan gälla tjänster på Lunar, Blocket, djur.nu eller annat. Sedan är väl Habbo lite extrema vad jag förstår...

I ditt exempel är det ju uppenbart att 100% av dina byesaffärer är lurendrejeri.

Andrres 2006-03-16 11:24

ztream, SwedenRoxx, Conth m.fl:
Kräver man personnummer (och gör någon form av kontroll av numret) tappar man troligen även en del seriösa kunder. Vad jag vet kräver Habbbooo inte personnummer (endast födelsedatum).

Det finns (som väl alla vet) ingen säker praktiskt användbar metod att fastställa medlemmarnas ID. Man får istället arbeta på flera plan (och i sina kalkyler räkna med ett visst svinn) för att gardera sig juridiskt och för att försvåra missbruk.
T.ex. man låter användarna göra ett tydligt aktivt val (kryssruta+knapp) att de intygar föräldrars godkännande, och så anger man tydligt övriga villkor. Kombinerat med ett rimligt betaltak, olika tekniska metoder för att försvåra missbruk, och ev system som upptäcker onormala betalflöden. I de enstaka fall missbruk uppstår gör man upp i godo med föräldrarna och låter köpet gå tillbaka.
Att bara lägga ut ett betalnummer på sidan och sen luta sig tillbaka bäddar för en del problem.

Andrres 2006-03-16 11:38

Mickee, Conth m.fl:
Det som diskuterats är bl.a. hur lagen tolkas och om Habbbooo följer rättspraxis eller inte. Om företag säljer till underåriga som inte har tillstånd från förmyndare så bryter företaget mot svensk lag, oavsett om du/ni gillar det eller inte.

Frågan är när det kan anses att förmyndare givit tillstånd. T.ex: om ett barn handlar låtsasprylar för 600 kr per månad, ska man då anse att det är uppenbart att barnet har tillstånd från föräldrarna? (och jämför nu inte med godisbutiken igen, det börjar bli enformigt. Skillnaden är att H har full koll på hur mycket barnet handlat för, och att ju högre belopp barnet handlar för desto större anledning finns det för företaget att kontrollera om tillstånd givits).

Det finns även etiska frågor där andra aspekter än de rent juridiska tas upp, som tex hur telefonbetalningar uppmuntrar mer till den här typen av problem än tradionella fysiska betalningar (som med pokemonkort, gokartdäck, pengaburkar och f-n vet vad)

PS. det verkar som att Habbbooo skärpt till sina regler/villkor den senaste tiden, kanske har de tagit intryck av debatten i massmedia.

Conth 2006-03-16 12:14

Citat:

Originally posted by Andrres@Mar 16 2006, 12:24
Det finns (som väl alla vet) ingen säker praktiskt användbar metod att fastställa medlemmarnas ID. Man får istället arbeta på flera plan (och i sina kalkyler räkna med ett visst svinn) för att gardera sig juridiskt och för att försvåra missbruk.
T.ex. man låter användarna göra ett tydligt aktivt val (kryssruta+knapp) att de intygar föräldrars godkännande, och så anger man tydligt övriga villkor. Kombinerat med ett rimligt betaltak, olika tekniska metoder för att försvåra missbruk, och ev system som upptäcker onormala betalflöden. I de enstaka fall missbruk uppstår gör man upp i godo med föräldrarna och låter köpet gå tillbaka.

Kloka ord. Jag ska se till att skärpa till rutinerna i denna riktning.
Det är en intressant (och inte helt enkel) fråga...

Tack för en givande debatt!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson