WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   sifferdomäner (.se) (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=12889)

Decibel 2006-03-15 11:27

Citat:

Originally posted by aktieante@Mar 15 2006, 12:23
Hur är det, får ombuden registrera domäner till sig själv?
Högst otroligt att dom inte skulle få, har inget minne av att det finns några sådana regler.

Adrian B 2006-03-15 11:30

Det känns lite som att numeriska domännamn är rätt ointressant nu. Alla bra namn eller halvbra namn (08, 01, 123, 24, 69, 666, 007 osv) har redan nån annan hunnit regga och resten är inget att ha.

nosnaj 2006-03-15 11:32

Hej jag är ombud, oj vilket bra namnförslag, det reggar jag själv :)

zpD 2006-03-15 11:36

Spelar väll ingen roll om det blir fördröjning på ett par dygn eller?
Folk är ivriga, men majoriteten av dessa domäner kommer ligga outnyttjade ett bra tag.

Förövrigt motsätter jag mig starkt att ombud skall få registrera egna domäner genom sig själva. Det blir helt klart skevt att tävla mot sin egen leverantör.
Det är få branscher där man hade fått sysslat med sådant.

epicflupe 2006-03-15 11:36

Personaluthyrning, www.888.se "Ulla-Bella Sekreterare"

EDIT: För er som är gamla nog att ha sett Solstollarna. :)

Netikett 2006-03-15 11:45

Fick ingen av de jag testade att ansöka om.

jonny 2006-03-15 11:52

Citat:

Ursprungligen postat av zpD
Spelar väll ingen roll om det blir fördröjning på ett par dygn eller?
Folk är ivriga, men majoriteten av dessa domäner kommer ligga outnyttjade ett bra tag.

Det stoppar upp det normala flödet. Kunder har ofta bråttom av olika anledningar och nu tar det förmodligen ett dygn att registrera en se-domän, oavsett om det är ett vanligt namn eller bara siffror.

Citat:

Ursprungligen postat av zpD
Spelar väll ingen roll om det blir fördröjning på ett Förövrigt motsätter jag mig starkt att ombud skall få registrera egna domäner genom sig själva. Det blir helt klart skevt att tävla mot sin egen leverantör.
Det är få branscher där man hade fått sysslat med sådant.

Varför skulle de inte få registrera domännamn genom sig själva?
Att själv försöka registrera domännamn som kunderna vill ha är inte direkt bra för affärerna, så det problemet löser sig självt.

nosnaj 2006-03-15 11:56

Jag håller med att ombuden inte borde få registrera genom sig själva, säger väl sig självt att alla andra blir rätt avundsjuka.
Borde va lika villkor för alla.

b_andersson 2006-03-15 12:16

Angående reglerna för om ombud får registrera domäner på sig själva:

Ombudet får varken direkt eller indirekt ägna sig åt .warehousing. eller handel med domännamn för toppdomänen.se. Härmed avses att varken Ombudet eller sådan fysisk eller juridisk person som av omgivningen framstår som närstående till Ombudet får försälja och lagerföra tidigare registrerade domännamn för toppdomänen.se. samt inte heller ansöka om registrering av ett stort antal domännamn för toppdomänen.se. utan utryckligt uppdrag från Innehavaren.

Från nic.se.

//Björn

Decibel 2006-03-15 12:41

Citat:

Originally posted by b_andersson@Mar 15 2006, 13:16
Angående reglerna för om ombud får registrera domäner på sig själva:

Ombudet får varken direkt eller indirekt ägna sig åt .warehousing. eller handel med domännamn för toppdomänen.se. Härmed avses att varken Ombudet eller sådan fysisk eller juridisk person som av omgivningen framstår som närstående till Ombudet får försälja och lagerföra tidigare registrerade domännamn för toppdomänen.se. samt inte heller ansöka om registrering av ett stort antal domännamn för toppdomänen.se. utan utryckligt uppdrag från Innehavaren.

Från nic.se.

//Björn

Vilket egentligen inte säger ett smack om att ombudet får eller inte får registrera domännamn åt sig själva, såvida man inte har avsikten som du anger.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson