WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Co Location (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=12406)

jonny 2006-02-27 17:52

Citat:

Ursprungligen postat av wiseguy
Citat:

Ursprungligen postat av jonny
Hur skulle det fungera menar du? Att ni är 10 kunder som delar på 100 Mbps?

Precis, 10 Mbit/s flat-rate med 100 burst till varje företag för runt 2000 kr/mån exkl. moms. Man kan även tänka sig andra varianter, t ex 20 kunder som delar på en dedikerad 100 Mbit/s-lina, beroende på vilken typ av flat-rate-tjänst kunderna efterfrågar.

Du menar att 10 st ska vara garanterade minst 10 Mbps men ändå kunna använda "överskottet" så länge det finns en eller fler som inte utnyttjar hela sin kapacitet? Tror det är svårt att få till en sådan lösning, tyvärr.

patrikweb 2006-02-27 18:06

Ser inga problem med en sådan lösning, är hur lätt som helst igentligen.

Problemet vad jag ser är att kostnaden kommer skilja beroende kunder då som delar på X Mbit.

dannelito 2006-02-27 18:31

Citat:

Originally posted by jonny@Feb 27 2006, 18:52
Du menar att 10 st ska vara garanterade minst 10 Mbps men ändå kunna använda "överskottet" så länge det finns en eller fler som inte utnyttjar hela sin kapacitet? Tror det är svårt att få till en sådan lösning, tyvärr.
Jo, det verkar vara svårt att få till en sån lösning, mest p g a att flertalet av de svenska colo-leverantörerna verkar ha fastnat vid principen att debitera per överförd GB.

Har iaf hittat en colo-leverantör som kan leverera 10 Mbit/s med 100 burst. Dock blev priset högre än jag tänkt, så nu hoppas jag på att hitta ett colo-sökande företag att dela denna burst-lina med. Mycket delande blir det, men vad gör man? :D

jonny 2006-02-27 21:49

Det bör ju bli ungefär samma kostnad till slut ändå.

patrikweb 2006-02-28 09:30

Citat:

Originally posted by jonny@Feb 27 2006, 22:49
Det bör ju bli ungefär samma kostnad till slut ändå.

Nja mer än att andra betalar din kostnad i vissa fall, om man tar exempel att 10 st delar på 100Mbit och 10Mbit dedicated till var person och får använda resten över som dom inte använder. Om resten 9 personer bara har en medeltrafik på 1Mbit så kan ena personen använda 90Mbit och betala för 10Mbit resten betalar dom andra kunderna åt en.

Decibel 2006-02-28 09:32

Citat:

Ursprungligen postat av wiseguy
Citat:

Ursprungligen postat av jonny

Jo, det verkar vara svårt att få till en sån lösning, mest p g a att flertalet av de svenska colo-leverantörerna verkar ha fastnat vid principen att debitera per överförd GB.

Har iaf hittat en colo-leverantör som kan leverera 10 Mbit/s med 100 burst. Dock blev priset högre än jag tänkt, så nu hoppas jag på att hitta ett colo-sökande företag att dela denna burst-lina med. Mycket delande blir det, men vad gör man? :D

Nackdelen med din idé är priset, varför ska vi som colocationleverantörer sälja 10mbit för 2000:- när det inte är några problem att sälja den för en högre summa?

Idén i sig är väl god, men i min värld stupar det på priset.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson