![]() |
Citat:
Bannad tycker jag inte att dina inlägg skall bli, du håller dig till ämnet och tillför faktiskt nya synpunkter/vinklingar varje gång. Håller med om att forumet nog borde modereras lite hårdare. En del trådar går för långt med inlägg som med fördel kunde tas bort. (Ja och jag vet att jag ligger i farozonen där när det gäller vissa ämnen :P, men eftersom modereringen är lite slapp så... ) |
Citat:
Tre saker som gör smygbilder[se] till tillräckligt professionell sida: 1. SMS & telefon-betaltjänst som jag har ganska bra erfarenhet om. Jag svarar på frågor om detta på WN. 2. SEO, jag ligger topp fem på massor av sökord som är relevant för sidan. 3. Inkomster. Mycket hög utdelning (ören per besökare) som jag brukar jämföra mina sidor emellan. Vad vet du om ambitionsnivån då? Mina ambitioner och rimliga mål med den sidan är att starta upp i liten skala. Sedan köra sidan i fler länder i Europa. Till sist byta från telefonbetalning till CC när jag fått in tillräckligt med bilder. Jag började med hela idén för över sex år sedan. Själv känner jag att jag står inför ett stort ekonomiskt genombrått. I övrigt håller jag med om att WN var bättre förr. Nu för tiden brukar jag hoppa tillbaka 10-15 sidor i ett forum för att läsa om vad som skrevs då. Ganska intressant att se hur projekt och idéer har fortplantat sig. |
Citat:
Eftersom ingen annan uppmärksammat det så kan jag nämna att jag själv knappast är en webmaster som lever på mina websajter. Tvärt om. Jag är delägare i ett bolag som bedriver systemutveckling och i vissa fall är weben med som en komponent. Den sajt jag har i min profil lever vidare med konstgjord andning och är ett hobbyprojekt som vilket år som helst kommer i en helt ny tappning på en helt ny address. Senaste tre åren har jag tjänat 500kr på tradedoubler på den sajten... Och jag har ett par domäner som tickar in c:a 10 euro på sedo per månad. Så i ärlighetens namn trodde jag knappt jag skulle bli godkänd när jag reggade mig på WN för ett par år sedan... Det jag anser att jag tillför och förhoppningsvis får tillbaka är: - Lång (iaf jämfört med många andra i branchen) erfarenhet av att driva företag - Lång erfarenhet av systemutveckling i många olika miljöer - Lång erfarenhet av webutveckling främst som hobby, men det har tagit upp en stor del av min tid. - Lång erfarenhet av att utveckla GUI som är lätta att förstå och använda. Jag väntade på att ngn skulle nosa rätt på ngt kring detta, men nu fick jag göra det själv. Jag är långt ifrån en "webmaster" i mina ögon - men jag anser att jag kan tillföra saker här just för att jag kan mycket annat (själv är jag extremt kass på t.ex. design ur ett estetiskt perspektiv). Precis som några säger i denna tråd. Detta belyser bara ännu mer att det är inte mängden pengar i omsättning som avgör professionalism utan det är en attitydfråga. Och frågan är vilken attityd (och innehåll) vill ägaren/moderatorerna ha på WN? |
Citat:
Det var ganska lätt att känna mig utpekad eftersom inga andra på detta forum sysslar med den typen av verksamhet. Det finns över huvud taget inga i sverige som driver en kommersiell sida av min typ. Men om du inte menade mig så är det lungt. |
Kan inte alla på wn bara vara snälla mot varandra? Alla medlemmar är här på olika grunder och det fina med det här forumet är att det brukar finnas plats för alla. Definitionen av ordet professionell är att man tjänar pengar på sitt gebit. Man kan vara inkompetent och samtidigt professionell, eller kompetent men inte professionell. Ofta går kompetens och profession dock hand i hand. Därför har ordet professionell i vardagligt språk kommit att bli detsamma som kompetent. Att åsikterna om vad wn bör innehålla går isär är alltså inte så konstigt. En admin borde ta sig tid att definiera begreppet, så att vi alla pratar om samma sak.
Det är veteranerna på det här forumet som sätter nivån och inte nykomlingarna. Nykomlingar kommer alltid att trampa i klaveret. Då är det upp till de gamla rävarna att på ett vänligt men bestämt sätt tillrättavisa dem. ”Dumma” frågor måste få förekomma i mindre utsträckning, för annars kommer nya medlemmar aldrig våga skriva nya inlägg och då kommer det här forumet med tiden att dö ut. Nykomlingar som inte vill lära sig bör ignoreras och tillsist spärras. Här har moderatorerna ett ansvar. Nu är jag ganska övertygad om att moderatorerna gör vad de kan. Låser de för många trådar och spärrar för många användare så kommer folk istället att börja skrika om att det är för lågt till tak och att censuren är för hård. |
Professionalism har inget med pengar att göra Aidex. (Inte nödvändigtvis).
En extremt proffsig webdesigner kan göra en design för välgörenhets skull eller för att visa upp sig utan vinstintresse. Men i övrigt håller jag med dig. Sammanfattningsvis av alla svar tycker jag att ett forum för "invites only" och ett forum för nybörjarfrågor bör skapas. |
Personligen tycker jag att "forum" per definition bör vara öppna för alla.. det ligger lite i ordet med faktiskt. Gör man det till en exklusiv klubb så vinner man något, men jag har svårt att tro att det är kvalité...
Kvaliten på forumet bör snarare komma från andra håll, moderering, osv.. Annars har man på sätt och vis misslyckats. |
Håller med Björn så till vida at jag tror mer på moderering än speciella forum. Men framförallt en lite tydligare inriktning på forumet, eller är svaret så enkelt att WN bara är ännu ett forum i mängden istället för något unikt.
|
Haha, jag tycker den här tråden är löjlig, men det är väl bra att någon tar upp det så att vi kan se hur onödigt det är att ta upp frågan.
Enligt vad jag vet så kommer det alltid att finnas nybörjare och det är inget man kan eller ska göra något åt... Det är säkert jättemånga nybörjare som har blivit proffisionella med WN's hjälp! |
Citat:
Men som sagt... I vardagligt språk så brukar ordet professionell ha samma innebörd som duktig eller kompetent. Jag tror en del av den här diskussionen grundar sig i att folk tolkar ordet olika. Alla är överens om att wn bör vara ett forum för proffs. Men sen går åsikterna isär om vad det innebär. Att jag bråkar om ordets betydelse beror alltså inte på att jag envisas med att märka ord. Någon som har tillgång till senaste upplagan av SAOB kan ju slå upp ordet. Det kan vara så att svenska akademin har kompletterat med den mer folkliga betydelsen. <off topic> Visste ni att det numera går bra att säga ”Han är klokare än mig”? Fram till årsskiftet var ”Han är klokare än jag” korrekt svenska. Svenska språket lever och utvecklas. :) </off topic> |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:42. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson