WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Varför måste det vara apdyrt med hosting i Sverige (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=11918)

patrikweb 2006-01-21 19:13

Citat:

Ursprungligen postat av vco-systems
Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb
Men självklart gör det att skatt påverkar, bara momsen blir en stor skildnad.

Har man 1 000 000 servrar har man antagligen företag och kan göra avdrag för momsen...

Var inte det vi snackade om, utan mer för kunderna generelt för hyra dedikerade servrar i Sverige är att det tillkommer 25% moms.

MrWize 2006-01-21 21:21

Citat:

Ursprungligen postat av vco-systems
Citat:

Har man 1 000 000 servrar har man antagligen företag och kan göra avdrag för momsen...

Likt förbannat så måste KUNDEN!!! betala dessa 25% moms extra, hur du än vrider och vänder på det .....

Född fri, skattad till döds! VÄLKOMMEN TILL SVERIGE :D

cya,
/PatrikB

jonny 2006-01-21 21:50

Citat:

Ursprungligen postat av MrWize
Citat:

Originally posted by -vco-systems@Jan 21 2006, 19:51
Citat:

Likt förbannat så måste KUNDEN betala dessa 25% moms extra, hur du än vrider och vänder på det .....

Nja, om kunden är momsregistrerad kommer ju pengarna tillbaka från farbror Göran på sikt...
Å andra sidan har jag en känsla av att det är privatpersoner som är prisfokuserade och vill ha allt men betala ingenting och då påverkar givetvis momsen en hel del.

/EDIT: Jag tror det räcker om jag citerar en gång :wacko:

MrWize 2006-01-21 21:52

..... och hur många är "momsregistrerade" av dina kunder .......

De kunder man kan "plocka" är privatpersoner. Det går det 13 på dussinet .... och vad jag vet kan de inte dra momsen :D .... men, man kanske kan göra en G.S.G ...

cya,
/PatrikB

vco-systems 2006-01-22 08:13

Hur många privatpersoner har dedikerad server? Skulle gissa att det inte är speciellt många. (Utom möjligen de som driver webbplatser svart)

Spindel 2006-01-22 10:19

Citat:

Originally posted by vco-systems@Jan 22 2006, 08:13
Hur många privatpersoner har dedikerad server? Skulle gissa att det inte är speciellt många. (Utom möjligen de som driver webbplatser svart)
Klanservrar/spelservrar brukar för det mesta ägas av privatpersoner.

PRQ 2006-01-23 16:34

Citat:

Originally posted by vco-systems@Jan 22 2006, 09:13
Vi har kilovis med privatpersoner på co-location, och jag skulle då bli förvånad om en stor del av dem drev svarta webbplatser.

blueplaya 2006-01-23 16:37

Citat:

Ursprungligen postat av zoran
Citat:

Ursprungligen postat av THL
Hyra en dedicerad server i USA kostar mig 169/månad, 80 gb hdd, 320 gb trafik, cPanel, fully managed, senaste av Apache, PHP, obegränsat med MySql, e-post, 10 IP, obegränsat med domäner m.m.m.m.m.m.m.m.m.
Bra gratis support, bra fart på servern, inga problem.
Vad skulle den kosta i Sverige? 5000 kr/månad? Undrar om det räcker.
Har letat runt och hittar inget vettigt pris och undrar varför?
Har jag fel? Är det billigare? Rätta mig gärna
Jag vill inte ha billigt utan jag vill ha prisvärt där allt ingår.
/Thomas THL

1and1.co.uk har servrar som är rätt så okej. De som vi använder kostar £139/månad och för det får man 1500Gb transfer, 80Gb disk, 1Gb ram (dellburkar), och något av det väsentligaste, en seriekonsoll.
Det är på tok sällan folk tänker på hur en sån kan vara viktig. Inte en enda gång har vi behövt support. Man kan boota om burken utan oro att den inte kommer upp.
Det kanske finns billigare alternativ, men allt som allt så tycker jag att denna fungerar rätt hyfsat.

Hittade en amerikansk server med 1000 gb i trafik för 39 dollar per månad =)
Hittade ännu en annan server men den var tysk med 1000 gb i trafik för 39 euro per månad =)
Båda dessa servrar som ligger i USA och Tyskland hade smått o gott med sig i priset =)

patrikweb 2006-01-23 17:36

Då lär det inte vara mycket till serverhårdvara, undra vad dom får in vinst på för lär inte bli mycket kvar med 1000GB trafik, el, personal och kostnad för burk.

kullervo 2006-01-23 18:52

Citat:

Originally posted by blueplaya@Jan 23 2006, 16:37
Hittade en amerikansk server med 1000 gb i trafik för 39 dollar per månad =)
Hittade ännu en annan server men den var tysk med 1000 gb i trafik för 39 euro per månad =)
Båda dessa servrar som ligger i USA och Tyskland hade smått o gott med sig i priset =)

Vart?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson