WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   WN träff (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1123)

Mario 2004-02-02 19:42

Vad jag tror Haghjoo menar med NetOnNet och Jens Of Sweden ist. för Adobe och Macromedia är att de två förstnämna bolagen ligger nog närmare vår "liga" än vad Adobe och Macromedia gör, svårt att förklara men jag tror ni förstår.

Marcus 2004-02-02 19:53

Citat:

Originally posted by Mario@Feb 2 2004, 16:42
Vad jag tror Haghjoo menar med NetOnNet och Jens Of Sweden ist. för Adobe och Macromedia är att de två förstnämna bolagen ligger nog närmare vår "liga" än vad Adobe och Macromedia gör, svårt att förklara men jag tror ni förstår.
är ju helt andra slags bolag, så varför skulle de ena utesluta de andra?
att de inte ligger i "vår liga" gör det ju ännu mer intressant att höra från dem iomed att då kanske vi närmar oss deras liga.. (eller de våran, om man så vill) :)

men visst, kan väl vara ett sätt att se på saker och ting också. samtidigt tror jag det är väldigt många som är beroende av både Adobe och Macromedias arbete bland oss också på ett eller annat sätt. så information från dem borde ju inte skada iaf?

nåja..

Mario 2004-02-02 20:07

Som sagt innan, det är en bred publik, vissa av oss är programmerare, andra handhar e-butiker, vissa har portaler, andra är grafiker osv. osv. så visst är det sant att om adobe kommer är det inte dumt.

Tobbe 2004-02-02 20:31

Citat:

Originally posted by marcuss@Feb 2 2004, 17:24
Sammanfattade bara de som nämnts i sammanhanget. Återstår ju att se om företagen själv är intresserade också.

Att de kommer och föreläser borde väl inte behöva innebära problem. Föreläsningar av den här typen gör ju att man själv kan bilda sig viss uppfattning kring företaget och att de får säga sitt borde bara vara positivt såvida det inte blir pajkastning eller annat oseriöst. Huruvida man bör utesluta företag från att komma och föreläsa är hursomhelst svårt att avgöra.

I övrigt är det väldigt svårt att tillfredsställa alla önskemål. Finns säkert en del *nix-religöst folk här också som kanske inte sympatiserar med Microsoft. Men för den skull finns det säkerligen mycket intressant att höra från MS.

En annan del som skulle kunna vara intressant att höra om är ju även hur WebServices utnyttjas/utvecklas idag. Microsoft, Oracle, Novell har väl alla saker att säga om detta. Frågan är bara vilken inriktning (och vilka begränsningar) träffen ska ha.

Personligen tycker jag det även skulle kunna vara intressant om något företag med juridisk inriktning kunde delta, t.ex. Thomson Fakta.

Passar på att utöka listan med företag för att få igång diskussionerna lite...

Företag som hittills nämnts som intressanta föreläsare
- Tradedoubler
- Jajja
- Telia
- Tre
- Macromedia
- Adobe
- Lunarstorm (LunarWorks)
- Blocket
- Google (Sverige)
- Microsoft
- AffiliateNetwork
- NIC-SE
- Thomson Fakta (IT-rätt/juridik)
- Tvistlösare från II-stiftelsen?
- [ Företag med inriktning mot E-handel (betalning på nätet) ]

### dm.se: Råkade ta editera istället för citera. Ber om ursäkt, om någon har kvar originalinlägget, editera tillbaka. Än en gång, sorry.. för lite sömn :(

Om det finns intresse kan vi bidra med en föreläsare, vi hanterar i dagsläget en stor del betal-sms i kombination med webtjänster i europa & föreläser gärna om våra tjänster & tar ett par showcase från våra största kunder samt deras lösningar & möjligheter, utvecklingen inom branschen etc etc. Kort och gott, betaltjänster via sms ;)

Mario 2004-02-02 20:49

Citat:

Ursprungligen postat av dm.se
Citat:

Ursprungligen postat av marcuss
Sammanfattade bara de som nämnts i sammanhanget. Återstår ju att se om företagen själv är intresserade också.

Att de kommer och föreläser borde väl inte behöva innebära problem. Föreläsningar av den här typen gör ju att man själv kan bilda sig viss uppfattning kring företaget och att de får säga sitt borde bara vara positivt såvida det inte blir pajkastning eller annat oseriöst. Huruvida man bör utesluta företag från att komma och föreläsa är hursomhelst svårt att avgöra.

I övrigt är det väldigt svårt att tillfredsställa alla önskemål. Finns säkert en del *nix-religöst folk här också som kanske inte sympatiserar med Microsoft. Men för den skull finns det säkerligen mycket intressant att höra från MS.

En annan del som skulle kunna vara intressant att höra om är ju även hur WebServices utnyttjas/utvecklas idag. Microsoft, Oracle, Novell har väl alla saker att säga om detta. Frågan är bara vilken inriktning (och vilka begränsningar) träffen ska ha.

Personligen tycker jag det även skulle kunna vara intressant om något företag med juridisk inriktning kunde delta, t.ex. Thomson Fakta.

Passar på att utöka listan med företag för att få igång diskussionerna lite...

- Tradedoubler
- Jajja
- Telia
- Tre
- Macromedia
- Adobe
- Blocket
- Google (Sverige)
- Microsoft
- AffiliateNetwork
- NIC-SE

### dm.se: Råkade ta editera istället för citera. Ber om ursäkt, om någon har kvar originalinlägget, editera tillbaka. Än en gång, sorry.. för lite sömn :(

Om det finns intresse kan vi bidra med en föreläsare, vi hanterar i dagsläget en stor del betal-sms i kombination med webtjänster i europa & föreläser gärna om våra tjänster & tar ett par showcase från våra största kunder samt deras lösningar & möjligheter, utvecklingen inom branschen etc etc. Kort och gott, betaltjänster via sms ;)

Det tycker jag skulle vara intressant! :)

Marcus 2004-02-02 20:59

Citat:

Ingen fara. Även om det ser lite konstigt ut att jag har skrivit två identiskt lika meddelanden. Och så var det ju inte riktigt :) (utan egentligen helt olika) Får nog börja ta en lokal kopia på mina inlägg ;)

Men var väl mest listan som skulle behöva läggas tillbaka som den var isåfall och kanske min motivering varför jag tycker NIC-SE har något att bidra med. Iomed att jag inte längre kan redigera mitt inlägg där uppe så kompletterar jag väl här nere igen med det jag orkar.

Kort och gott gick mitt inlägg (på X antal rader) ut på att det inte skadar med så många förslag på företag som möjligt, även om vissa åhörare kanske inte är intresserade av alla.

Anledningen till att jag tycker NIC-SE skulle ha något att tillföra är ju inte för att jag vill höra om deras organisation eller vilket sätt de arbetar på. Utan snarare vilka planer de har för framtiden: kommer ombuden leva kvar? hur ser tidsplanen ut för specialtecken i domännamnen? kommer vi själva kunna gå in och se vilka "slut-datum" som gäller för domäner som kommer att bli tillgängliga för nyregistrering? kommer vi i framtiden kunna redigera DNS-inställningar på ett mer automatiskt sätt än vad som är möjligt idag? det är mer åt det hållet som jag är intresserad av.

hur NIC-SE fungerar effektivitetsmässigt på arbetsplatsen är inte intressant, vill man veta om optimering av arbetsfördelning och liknande så finns en hög konsultföretag och andra som skulle vara bättre lämpade.

huvudsaken är ju att föreläsningsdeltarna inte ger sig in på någon typ av pajkastning för då kan man ju lägga ner redan nu. seriöst ska det vara om det ska vara intressant. samma gäller väl angående Jajja, tror säkert de har mycket att tillföra men kanske finns andra SEO-företag som är mer lämpade. Ge då hellre exempel på ett annat sådant som skulle vara intressant så är det aningen mer konstruktivt i den här diskussionen istället för att klanka ner på de företag som hittills diskuterats.

Ett någorlunda brett utbud av företag skulle vara intressant och antagligen mer eller mindre ett måste för att uppfylla önskningarna hos så många som möjligt.

Webhotell-företag kanske kan vara intressant också? T.ex. WebCows och Netland och så vidare...

- Tradedoubler
- Jajja
- Telia
- Tre
- Macromedia
- Adobe
- Blocket
- Google (Sverige)
- Google Adwords
- Microsoft
- AffiliateNetwork
- NIC-SE
- Espotting
- NetOnNet
- Jens of Sweden
- Lastbryggan
- dm.se
- WN (TV.nu?)
- Webcows
- Netland

...och som sagt.. ge hellre tips på fler företag ist för att klaga på de som nämnts. fler företag skadar ju inte iomed att alla inte kommer tacka ja. och det borde ju lämpligtvis finnas tillräckligt många företag för åtminstone en heldag.

företagarna som är aktiva här kan ju även anmäla sig som frivilliga sponsorer om det är aktuellt :)

Marcus 2004-02-02 21:14

Citat:

Originally posted by dm.se@Feb 2 2004, 17:31
tycker det låter väldigt intressant också.

huvudsaken företagen håller det på en bra nivå så det inte tungvikten blir att sälja tjänster till åhörarna :) men det är väl inga problem. menar i allmänhet handlar det om att företagen håller sig inom vissa riktlinjer och får information om vad vi vill höra från dem. är ju då det kan ge som mest.

Telia skulle kanske kunna dra lite kort om sin "InfoBrain" tjänst också.

Som en kontrast kanske även "Let to phone" kan ha något att tillföra. Skulle ju vara lite smått intressant att höra om deras approach :P Fast frågan är om dom vill/vågar?

Tobbe 2004-02-02 21:18

Citat:

Originally posted by marcuss@Feb 2 2004, 19:14
tycker det låter väldigt intressant också. huvudsaken man håller det på en bra nivå så det inte tungvikten blir att sälja sms-tjänster till åhörarna ;)
Självklart inte, det hålls ju isåfall som vilken föreläsning som helst, dvs i informellt syfte, inget säljtjaffs, vi har jobb så det räcker & blir över ändå & är inte direkt beroende av en eller annan föreläsning =)

Just betaltjänster har ju blivit jäkligt populärt i europa de senaste två åren & används bl a på många stora kommersiella sajter i sverige. Bjud gärna dit våra konkurrenter annars, sålänge ämnet tas upp ;)

naredi 2004-02-02 22:08

Vore även intressant med förläsningar från Pacsoft, privpak och liknande.

Marcus 2004-02-02 22:25

Citat:

Ursprungligen postat av dm.se
Citat:

Ursprungligen postat av marcuss
tycker det låter väldigt intressant också. huvudsaken man håller det på en bra nivå så det inte tungvikten blir att sälja sms-tjänster till åhörarna ;)

Självklart inte, det hålls ju isåfall som vilken föreläsning som helst, dvs i informellt syfte, inget säljtjaffs, vi har jobb så det räcker & blir över ändå & är inte direkt beroende av en eller annan föreläsning =)

Just betaltjänster har ju blivit jäkligt populärt i europa de senaste två åren & används bl a på många stora kommersiella sajter i sverige. Bjud gärna dit våra konkurrenter annars, sålänge ämnet tas upp ;)

var egentligen menat direkt mot er. formulerade om mitt inlägg, fast du hann visst svara på det innan :)

men absolut, det är just det som gör det intressant att höra om något som är så aktuellt som just betaltjänster. skulle bl.a vara väldigt intressant att höra vad som ligger i grunden för era tjänster rent tekniskt och liknande. t.ex. om det är någon slags utbyggnad parallellt med Infobrain eller så.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson