![]() |
Fantastik tjänst. Eller snarare, fantastiskt med så mycket statistik. Har haft tillgång till både webstat och loggar men jag har inte insett hur mycket man kan göra med utfärlig statistik. Kunna följa användaren steg för steg, spåra geografiska grupper ner till komunnivå, spåra sökord och se vilka användare som återkommer, osv, osv.
Tar upp samma fråga som vvarit uppe flera gånger, kommer denna tjänst användas mot de som användar den? Är inte risken stor att Google nu i detalj kan analysera vilka sidor som inte är värda att ranka? |
Citat:
|
Citat:
Citat:
Tycker även att din artikel tar upp vitsen med min nya tjänst, som söker på Google - helt anonymt, helt utan cookies och fritt från reklam. |
Medvetenheten om cookies och upplysningskyldigheten är genomgående dålig. Du hade väl någon tråd om det för några månader sedan Fulton, där resultatet inte var så upplyftande om jag inte misstar mig?
Sedan har jag tittat lite och sett att ex mitt gratisräkneverk Statcounter sätter en cookies tillhörande något sådan som netraitings med utgång 4 år framåt i tiden. Fast läser man googles allmänna integritetspolicy (för söktjänsten) redovisar de rätt så klart vad de kan använda (använder) alla data de samlar in. Så jag håller med att det är lite märkligt att de inte upplyser om det i den här tjänsten (har inte läst igenom allt än, så det kan kanske stå någonstans). Men de verkar i så fall inte vara de enda. Nåja får väl lägga till den där cookieinformationen på de aktuella sidorna nu. |
Citat:
(Egen domän är på väg - liksom vidareutveckling av tjänsten) Citat:
Personligen har jag beslutat att avstå från Google Analytics. |
Nobody skrev:
Citat:
|
Fulton skrev:
Citat:
Men de har väl fullt upp med telebolagen mm. Fast det är ju inget större problem att kontrollera det där om de skulle få för sig det. Men behöver lägga till informationen i alla fall så det är lika bra att göra i helgen. (Hm får nog sluta röka om jag skall överleva cookien) |
Undrar om inte motviljan att lägga ut information (förutom okunskap) kan beror på rädsla att en vanlig normalanvändare kommer uppfatta cookieinformation som lite skrämmande, ja lite åt virus och sådant där konstigt?
Detta då den inte förekommer så regelbundet den borde göra. Håller helt med dig att ge ut basal information om vad som faktiskt måste finnas på en webbplats bör ingå i ett framgångskoncept :P Skall fixa cookieinformationen, åtminstone på den webbplats jag ansökt om utgivningsbevis för hos Radio & TV-verket. Återkommer med en rapport när det är klart om någon är intresserad av det ämnet. |
Citat:
"Ni skall agera i förenlighet med tillämplig personuppgiftslagstiftning som har samband med Er användning av Tjänsten och insamlingen av uppgifter från besökare på Era Webbsidor. Ni skall på Er webbplats ha (och följa) en väl synlig och lämplig integritetspolicy. Ni skall även i rimlig utsträckning vidta åtgärder för att uppmärksamma besökare på Er Webbsida om ett meddelande som i allt väsentligt skall innehålla följande: “Denna webbsida använder Google Analytics, en webbanalystjänst som tillhandahålls av Google, Inc. (”Google”). Google Analytics använder “cookies”, dvs textfiler som placeras i er dator för att kunna analysera hur användare använder webbsidan." |
Citat:
Vilka alternativ har Google om de vill erbjuda en statistiktjänst? De måste rimligen använda cookies för att effektivt kunna detektera "unika" besökare. De hade alltså att välja på att sätta en cookie under sajtens egen domän (vilket de valde) eller att sätta en cookie från t.ex. google.com eller google-analytics.com (det du kallar "ful-cookie"). Hade de satt cookien från en domän de kontrollerar så hade de haft ännu större möjligheter att "spionage" då de skulle kunna använda en sådan för att t.ex. utifrån data på vilka sajter (som använder Google Analytics) som du besökt de senaste dagarna anpassa sökresultat/reklamnär du besöker t.ex. google.se eller news.google.com för att göra en sökning. Nu ges de inte den möjligheten eftersom sajtägaren själv "äger" den cookie som GA sätter. Därför tycker jag att GA:s lösning är vettig. Om man sedan vill/ska använda statistiktjänster från GA eller annan tredjepartstjänst som är grats, eller köpa ett server-side-script från er (Websidestory?), ja det tycker jag "kunden" ska få avgöra själv, utan att Google anklagas för göra sajten "kriminell"(?). |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:58. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson