WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Heja Jimmie - Heil Hitler (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1061810)

Clarence 2014-05-21 18:25

Citat:

Ursprungligen postat av TheCheesePolice (Inlägg 20492414)
Varför benämns invandringsfientliga partier konsekvent som högerextrema?

För att de ligger där på den svenska (och i stor omfattning europeiska) etablerade höger-vänsterskalan. Använder du en 2-dimensionell skala med andra axlar får du givetvis andra resultat.

Conth 2014-05-21 20:20

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20492172)
Förenta Nationerna borde ges rättigheten att tvångsförvalta stater som inte lever upp till grundläggande mänskliga rättigheter.

Så när Sverige behåller DLD efter att den har dömts ut av EU domstolen så bör FN tvångsförvalta Sverige.
Känns som att det kan bli många spännande tolkningar av ett sådant FN-mandat :)

tartareandesire 2014-05-21 20:47

Citat:

Ursprungligen postat av Conth (Inlägg 20492430)
Så när Sverige behåller DLD efter att den har dömts ut av EU domstolen så bör FN tvångsförvalta Sverige.
Känns som att det kan bli många spännande tolkningar av ett sådant FN-mandat :)

Läs det jag skrivit tidigare.

DLD?

KristianE 2014-05-21 21:10

Citat:

Ursprungligen postat av Clarence (Inlägg 20492428)
För att de ligger där på den svenska (och i stor omfattning europeiska) etablerade höger-vänsterskalan. Använder du en 2-dimensionell skala med andra axlar får du givetvis andra resultat.

Jag köper att du ser SVP som ett högerparti men om du kollar SD så flirtar de ordentligt
med både klassiska sossefrågor och även moderaterna. En stor andel av LO-medlemmarna
sympatiserar med SD.
Så de är inte så långt åt höger som du vill tro.

tartariandesire:
Datalagringsdirektivet.

Ara 2014-05-21 22:05

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20492406)
Du har glömt hur mycket bidrag du tagit emot från Sverige.

En del studiebidrag, men det gissar jag att du inte har fått.

Conth 2014-05-21 22:35

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20492432)
DLD?

DataLagringsDirektivet

tartareandesire 2014-05-21 22:50

Citat:

Ursprungligen postat av Conth (Inlägg 20492440)
DataLagringsDirektivet

Hehe, okej, då förstår jag inte alls hur du kan dra den extremt märkliga och långsökta slutsatsen av det jag skrivit i den här tråden :)

Clarence 2014-05-22 00:06

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20492435)
Jag köper att du ser SVP som ett högerparti men om du kollar SD så flirtar de ordentligt
med både klassiska sossefrågor och även moderaterna. En stor andel av LO-medlemmarna
sympatiserar med SD.
Så de är inte så långt åt höger som du vill tro.

tartariandesire:
Datalagringsdirektivet.

Politik har knappast en dimension om man faktiskt vill analysera den. Därav borde det vara tämligen lönlöst att försöka göra en objektiv analys av var ett parti finner sig på en endimensionell skala.

Höger-vänster-skalan är en ren produkt av samhällets åsikter. SCB har genom åren vid varje val gjort undersökningar om precis höger-vänster-skalan och SD har där tagit över Ny Demokratis roll i svenskarnas ögon (näst längst ut till höger, lite mer vänster än moderaterna).

Traditionellt sett tror jag Svenskarna orienterat sig väldigt mycket efter denna artificiella politiska karta. Men min personliga uppfattning är iallafall att man mindre och mindre rättar sig efter en höger-vänster-skala.

Captain Thailand 2014-05-22 04:18

1 bifogad(e) fil(er)
Hej,

Jag brukar tänka mig höger-vänster-skalan som en cirkel där de auktoritära vänster och högerideologierna ligger rätt nära varandra.

Jag gjorde en liten (småful) illustration för att visa vad jag menar.

Conth 2014-05-22 07:02

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20492441)
Hehe, okej, då förstår jag inte alls hur du kan dra den extremt märkliga och långsökta slutsatsen av det jag skrivit i den här tråden :)

Det var lite tramsigt av mig. Sorry.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson