![]() |
patrikweb (mfl),
Att lära sig läsa, räkna, skriva är grundförutsättningarna för att du (och vi andra) någonsin skulle kunna ha startat ett företag. Dessa färdigheter hade vi aldrig kunnat tillgodogöra oss som fattiga. Kom inte att säg att alla har samma förutsättningar, det är en tankevurpa som på sätt och viss blir en loska i ansiktet på en majoritet av världens befolkning. Dessutom insinuerar åsikten att man är inte förstår verkligheten. Att många gnäller och beter sig bortskämt i (bland annat) Sverige håller jag dock med om. Vissa har upphöjt arbetsförakt till religion och besitter en idé om att staten alltid skall rycka in så fort det tryter. Allt är inte svart eller vitt och samhällsproblemen kan inte elimineras med enkla universallösningar. Vi lever i en "komplex gråzon" som hela tiden måste anpassas efter nutiden. Politiskt och ideologiskt. |
+1
(tio tecken) Citat:
|
För mig som ganska politiskt ointresserad flyter allt utom SD och V ihop till en salig jävla röra. Blir nog ändå åt vänsterhållet nånstans då människan i mig säger att man bör hjälpa de som har det svårt. Vet att jag själv kommer behöva hjälp senare i livet då jag lever med diabetes som nästan garanterat lär ge någon form av komplikationer, så känns motiverat.
|
Citat:
|
Citat:
Tänker framförallt på valstugan, där janne jofesson gick in med gömd kamera, tänker även på SSU kvinnan som på en krog skrek rasistiska saker till vakterna m.fl. Befinner mig just nu i europas fattigaste land, fattigdom här och i Sverige går ej att jämföras. Utöver det, finns det inte samma möjligheter. T.ex. KY-utbildning, komvux, CSN m.fl. Då kan man fråga sig, varför brinner inga bilar här i europas fattigaste land? Vore väl bättre att erbjuda val, gällande EU och invandringsfrågan. |
Citat:
Dessutom är du fördomsfull ut i fingerspetsarna. Det finns för det första ledande politiker även i andra partier som kläcker ur sig rasistiska saker, då är alltså dessa partier också rasistiska. Det är vad du säger eftersom det faktiskt inte finns i SD:s partiprogram något uttalat rasistiskt. Förväxla inte invandringskritiskt med rasistiskt, det är faktiskt vitt skilda saker. |
Citat:
Jag finner det ytterst förvånande att någon med lite utbildning och vett kan kalla SD för annat än rasistiskt. Att det räcker att försöka blir lite mer pragmatisk i det praktiska, hålla sig till godkända ord och undvika direkt rasism i offentliga sammanhang för att folk ska tro och tycka annorlunda. |
Hej,
Som sagt.. Att kritisera en generös invandringspolitik behöver inte nödvändigtvis ha ett dyft med rasism att göra. Folk som gör denna koppling borde ha i åtanke att det inte är omöjligt att dessa argument gör SD:s offerkofta tjockare och därmed indirekt kan stärka partiets ställning. |
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:45. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson