WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Stora tråden om Bitcoin (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1059853)

dAEk 2013-11-27 19:32

Citat:

Ursprungligen postat av gurka (Inlägg 20481915)
Touchade $950 all time high precis nyss :)

Passa på att köpa dom nu för ett vrakpris egentligen. Om några decennier lär en BTC värderas till en miljon dollar, om vi förutsätter att dollarn håller dagens värde.

Edit: och det är så skrattretande att läsa alla skeptiker!

"Passa på och köp (snart är det för sent)" - har man hört den förr? ;)

Var och en är ju fri att spela, nej, förlåt, spekulera med sina egna pengar. Hoppas ni gör det i rimlig utsträckning bara.

gurka 2013-11-27 19:56

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20481982)
Var finns fundamentat och vad grundar du din ståndpunkt att den stabilt kommer öka i
värde efter kommande raset? Utveckla gärna för jag är riktigt nyfiken.

För jag är synsk? Jag spekulerar utifrån min egen känsla och erfarenhet, men en gurka kan ju också ha fel. Stor gissningslek det här med kryptovalutor!

Network 2013-11-27 21:24

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20481942)
Ja vad ville du komma med det? Samma sak innan tidigare IT-bubblor. Innan dom sprack tjänade folk pengar.

Ville inte komma någonstans. Jag gillar att höra/läsa historier som den jag postade. Det ger en känsla av att man inte skall vara så feg/skeptisk som många ofta kan vara.

F.ö. känns Litecoin som ett trevligare initiativ imho.

Marcus 2013-11-28 13:58

Citat:

Ursprungligen postat av Network (Inlägg 20481987)
Ville inte komma någonstans. Jag gillar att höra/läsa historier som den jag postade. Det ger en känsla av att man inte skall vara så feg/skeptisk som många ofta kan vara.

F.ö. känns Litecoin som ett trevligare initiativ imho.

De andra virtuella valutorna kommer nog inte få samma genomslag som Bitcoin pga att de inte uppmärksammas i media på samma sätt. Bitcoin fortsätter stiga i värde så länge fler får upp ögonen för det och därmed fler vill in och köpa Bitcoins. Tillgången är begränsad och efterfrågan ökar med medias täckning.

Det är ju även ett antal riskkapital-bolag som köpt/på väg att köpa in sig i Bitcoins eftersom utvecklingen varit ungefär 10ggr per år så har de helt enkelt inte råd att stå utanför när konkurrenterna ger sig in.

Som sagt, en mycket intressant marknad. Just nu står Bitcoin på drygt 1150 USD. I januari i år, stod den i drygt 10 USD och folk påstod att det var meningslöst att handla redan då eftersom den redan gått upp så mycket. Att det är spekulation till hög risk är det nog inga tvivel om.

tartareandesire 2013-11-28 14:10

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus (Inlägg 20482020)
Det är ju även ett antal riskkapital-bolag som köpt/på väg att köpa in sig i Bitcoins eftersom utvecklingen varit ungefär 10ggr per år så har de helt enkelt inte råd att stå utanför när konkurrenterna ger sig in.

Att några riskkapitalbolag ger sig in i valutan gör väl knappast varken från eller till vad gäller valutans framtid? Riskkapitalbolag tar just risker och det är långt ifrån alla investeringar som är lönsamma i slutändan. Det är snarare myndigheternas agerande som kommer att avgöra framtiden för bitcoins och det är nog alltför tidigt för att sia om detta. Om fler följer Thailands exempel så ser det onekligen mörkt ut.

altruixm 2013-11-28 15:02

Att ge sig in på marknaden nu måste vara samma sak som när IT-bubblan var som mest spänd? Om riskkapitalbolagen är på väg in så är det klassisk pump-and-dump som gäller. Tusentals amatörer världen över kommer att investera sina besparingar bara för att se pengarna gå upp i rök när riskkapitalet gör exit.

Jag har ett konto på mktgov men kan inte se orderdjupet, finns det sådan data? För att om det är en eller några stycken som tillåts köpa för flera hundra procent över genomsnittet, och att dessa transaktioner tas som mått på Bitcoins värde, så är det inte mycket att ha + vad händer när vinsten ska tas hem, finns det stabila system för att växla över Bitcoins till dollarsedlar, eller fungerar det som ett pyramidspel där Bitcoins värde bara varar så länge det tillkommer nya köpare och där bara en liten del väljer att casha hem?

BarateaU 2013-11-28 15:59

Hur var det med "harvard-facebook" bröderna, äger inte dem en duktig del av totala btc valutan.

fredrick 2013-11-28 16:26

Bitcoin gör mig så otroligt kluven, jag vet inte vad jag ska tro.

WebboT 2013-11-28 16:53

Citat:

Ursprungligen postat av altruixm (Inlägg 20482027)
Jag har ett konto på mktgov men kan inte se orderdjupet, finns det sådan data? För att om det är en eller några stycken som tillåts köpa för flera hundra procent över genomsnittet, och att dessa transaktioner tas som mått på Bitcoins värde, så är det inte mycket att ha + vad händer när vinsten ska tas hem, finns det stabila system för att växla över Bitcoins till dollarsedlar, eller fungerar det som ett pyramidspel där Bitcoins värde bara varar så länge det tillkommer nya köpare och där bara en liten del väljer att casha hem?

Eftersom man kan skapa oändligt många 'wallet-adresser' så är det ju helt omöjligt att veta vem som köper vad.
En sak som är säker, är att det är Kineser som köper de flesta BTC sen en tid tillbaka.

Se alla köp av BTC i realtid (grafiskt) här:
http://fiatleak.com/

Lime 2013-11-28 17:11

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT (Inlägg 20482034)
Se alla köp av BTC i realtid (grafiskt) här:
http://fiatleak.com/

Kul sida. Om man tittar på köpkursen för dollar så varierar den varje sekund nästan, från 1250 till 970 till 1000 till 1220 till 950 osv. Lite skumt?

När man tittar på diagram ser det ut som att kursen går ner varje gång handeln ökar? Eller tolkar jag det felaktigt?

http://bitcoincharts.com/charts/mtgo...zm1g10zm2g25zv

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson