WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Insättningsgarantin på Cypern (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1057239)

trådlöst 2013-03-19 16:00

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20465181)
Staten garanterar upp till 100.000 EUR per kund och bank. Så har du mer än 800.000 SEK liggandes så ska du stoppa in dem i flera olika banker.

Du får pengarna utbetalda inom 3 månader från bankens konkursdag om jag minns rätt.

Se där ja. Tack för svaret KristianE :)

Har man mer än 800.000 SEK så ska man alltså placera dem i flera olika banker för att minimera risken? Vad händer om man har låt säga, flera miljoner på t.ex Swedbank och de skulle gå i konkurs imorgon? Inte för att de skulle gå i konkurs imorgon men ingenting är omöjligt.

Betyder det då att vi kan hälsa hejdå till pengarna?

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20465184)
Fast du saknar bankgaranti för statlig stöld av dina pengar :P

Haha du har lite roliga inlägg, men det du säger stämmer. Tyvärr förekommer statlig stöld i ALLA länder. Ni som tycker att nordiska länder eller europeiska länder är så perfekta med demokrati osv och att bankerna sköter sig enligt lagar kan ju faktiskt tänka om eftersom det inte alls är så.

Dimme 2013-03-19 18:34

Jag lyssnar på Cypriotiska parlamentet just nu och de kommer troligen rösta nej på förslaget.

tartareandesire 2013-03-19 19:30

Citat:

Ursprungligen postat av Dimme (Inlägg 20465288)
Jag lyssnar på Cypriotiska parlamentet just nu och de kommer troligen rösta nej på förslaget.

Precis som väntat då. Det är lätt att komma med mindre genomtänkta förslag, svårare att få igenom dem i ett parlament :) Det kan ju faktiskt vara så att detta aldrig var tänkt att gå igenom utan mest bara ett sätt att visa långivarna att man menar allvar.

dAEk 2013-03-19 19:43

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20465208)
Ja, det är sjukt vad bankerna har skräck för kontanter. Jag skulle sätta in en kontantsumma på 18 000 kr från en aktivitetsdag i en idéell förening jag är verksam inom och det var sjukt många frågor var jag fått pengarna från.

Uträttar man många bankärenden är det säkert sjukt irriterande men AML-reglerna infördes nog på goda grunder.

dAEk 2013-03-19 19:54

Citat:

Ursprungligen postat av jackan (Inlägg 20465216)
Hursomhelst så har detta i Cypern get konsekvenser globalt, även på oss i Sverige (se OMX indexet). Kan vi förvänta oss fortsatt nedgång?

Tänk om man hade svaret på den frågan.... ;)

Det finns orosmoln större än Cypern som kan blåsa upp framöver. Krisen i Europa är inte löst, bara tillfälligt bortglömd/ignorerad verkar det som. Tycker inte att marknaden öht har tagit höjd för dem.

dAEk 2013-03-19 20:14

Citat:

Ursprungligen postat av trådlöst (Inlägg 20465275)
Har man mer än 800.000 SEK så ska man alltså placera dem i flera olika banker för att minimera risken?

Svar ja. Givet att de andra kontona skyddas av garantin.

Citat:

Ursprungligen postat av trådlöst (Inlägg 20465275)
Vad händer om man har låt säga, flera miljoner på t.ex Swedbank och de skulle gå i konkurs imorgon? Inte för att de skulle gå i konkurs imorgon men ingenting är omöjligt.

Betyder det då att vi kan hälsa hejdå till pengarna?

Pengarna utöver summan som skyddas av insättningsgarantin är isf bara att glömma.

De svenska bankerna - framförallt Swedbank och Handelsbanken - är idag såvitt jag förstår välkapitaliserade så man borde inte behöva oroa sig.
Swedbank höjde nyligen utdelningen med nästan 90% så om man tror att de har lärt sig något från finanskrisen borde detta tolkas som ett ganska talande styrkebesked.
Handelsbanken är ensam svensk bank som inte behövt stöd från staten vilket borde säga något om verksamheten.

Med det sagt... historiken förtäljer inget om framtiden så man får se helt enkelt. Bäst är såklart att sprida riskerna.

phattrance 2013-03-19 20:50

även om dom röstar nej, så undrar jag hur många företag kommer inom en snar framtid att föra sina pengar ut ur landet! lär vara sjukt många som kommer att föra ut sina pengar från Cypern

Dimme 2013-03-19 20:59

Så det blev ett Nej!

Fan vad jag älskar Cypern att de vågar stå upp för sig själva. Hoppas att både de och Grekland drar sig ur Euron så snabbt som möjligt. Dock kommer det nog aldrig hända i Grekland. Politikerna där är riktiga svin.

phattrance 2013-03-19 21:00

Citat:

Ursprungligen postat av Dimme (Inlägg 20465300)
Så det blev ett Nej!

Fan vad jag älskar Cypern att de vågar stå upp för sig själva. Hoppas att både de och Grekland drar sig ur Euron så snabbt som möjligt. Dock kommer det nog aldrig hända i Grekland. Politikerna där är riktiga svin.

Jo fast skadan är väl redan skedd? Antar att företagen börjar föra ut pengarna ut ur landet?

Dimme 2013-03-19 21:02

Kanske de gör, men demokratin går före allt annat.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson