pelmered |
2013-02-01 18:56 |
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
(Inlägg 20461368)
Japp, det har vi väl redan konstaterat. Frågan var ju emellertid om Wordpress är överskattat och det anser jag att det är. Det stora problemet är, precis som TS antyder, att det numera finns ett ganska stort antal små webbyråer som alltid väljer WP oavsett uppdrag. Många av dessa löser också varje nytt problem med ett nytt plugin.
|
Är det verkligen ett problem?
95% av alla kunder som använder en liten Wordpress byrå har inte behovet av något annat. Ska man bara ha en enkel sida utan massa funktioner så måste jag nog säga att Wordpress är ett av del allra bästa alternativen, både för slutanvändaren och för utvecklaren. Minst 80% av alla sidor som produceras är den här typen av sidor. Om ett CMS-verktyg är med bland de bästa alternativen i 8 fall av 10 så har jag ganska svårt att tycka att det är överskattat oavsett hur det skattas.
Givetvis finns det många fall där WP inte riktigt är med i matchen men där det ändå väljs på grund av preferenser hos antingen utvecklaren eller kunden. Att välja ett system man kan och känner sig bekväm är trotts allt ofta ett bra val ändå så länge det inte är helt fel för den lösningen man ska implementera. Som webbyrå bör man givetvis ha bra kompetens inom flera CMS:er och frameworks så att man kan välja det som passar bäst för varje lösning, men det är inte riktigt rimligt när det gäller webbyråer med ett fåtal anställda. Då är det oftast bättre att vara riktigt bra på ett fåtal system istället för att kunna många hyfsat. Att fokusera på ett system gör att man kan återanvända mycket mer kod och därmed snabba upp utvecklingen och få högre effektivitet även om det ibland innebär att man kanske inte använder den mest optimala lösningen. Wordpress är ett mycket bra val om man ska fokusera på ett CMS.
Det sista du skriver om plugins är givetvis sant, men det tyder ju bara på bristande kunskaper. Det är heller inte något som är unikt för Wordpress, även om det kanske är vanligare där på grund av att enkelheten attraherar nybörjare. Vi använder oftast inte mer än 5 externa plugins utöver våra egna när vi levererar en enkel WP-sida.
|