![]() |
Citat:
Vad är skillnaden mot näringslivet där man minst lika ofta får kontrakt eller jobb beroende på att man känner rätt personer? Det behöver heller inte nödvändigtvis vara något negativt, litar man på sina samarbetspartners och vet att de är med på samma tåg så är det större chans att det också fungerar bra. Citat:
Citat:
Haha, du sänker dig till den nivån nu, då kan jag lika gärna hävda att du är hjärntvättad. I majoriteten av världens länder så har man såväl högre kriminalitet som lägre skatter än i Sverige. Man har dessutom svårare att få in skatt från befolkningen trots att den är lägre. Detta är länder som enligt dig och Patrikweb borde fungera mycket bättre än Sverige eftersom en ganska stor del av befolkningen struntar i vad staten tycker och vad lagen säger. Trots detta är korruptionen här betydligt mer utbredd än i Sverige och företag kan göra lite som de själva tycker vilket leder till förhållanden som närmast kan liknas vid de som rådde i Sverige när industrialiseringen kom igång under 1800-talet. Då är det hundrafalt gånger bättre att fortsätta använda, förbättra och vidareutveckla det samhällssystem som bevisligen har fungerat bättre än minst 90% utav alla som prövats på vår jord. |
Låt arbetarklassen bara betala skatt då, är ju bara dom som använder/utnyttjar välfärden till 99%.
Höginkomsttagare får ett betydligt bättre liv utan staten och hög skatt. Om det nu är så att det blir sämre så är det ju folkets eget fel, låt dom leva i ett slum/ghetto då om dom är så korkade boskap så dom inte klarar ta eget ansvar för sitt liv. |
Citat:
|
Eget ansvar finns ju inte i Sverige, av någon anledning är det alltid politikernas fel att man inte har ett jobb. Aldrig något eget ansvar, alltid statens fel om man är misslyckad.
Så klart staten ska fixa dig ett jobb och bygga en bostad åt dig, är ju självklart. Och självklart ska man gnälla att man får förlite bidrag med det hör ju till. Och skulle folk fått lägre skatt så hade pengarna ändå i stor del genererat tillväxt och jobb, skulle man istället låtit folk behåller några mer miljarder än skänka bort det i bistånd så hade garanterad Sverige haft mindre arbetslöshet och större tillväxt. |
Citat:
Du gnäller över att du får betala för mycket skatt trots att du lever ganska gott? Den ensamstående mamman som inte har råd med en julklapp till sin dotter gnäller över att de inte får ett extra påslag en gång om året vilket kanske är mindre än vad du tjänar på en timme? Vem har störst rätt att gnälla? De flesta vill ha mer, oavsett om man redan har pengar eller inte. |
Citat:
|
Citat:
Kan man inte jobba av en vettig orsak får staten hjälpa till, antingen som ett lån av pengar som man får betala tillbaka i framtiden när man börjat tjäna pengar eller i form av utbildning. Men det måste finnas en gräns på vad man har rätt till, är orimligt kräva få bidrag för bo helt själv en lägenhet i valfri stad och få allt betalt. Rätt till tak över huvudet och mat för överleva tycker inte jag betyder att man ska få bo valfritt ställe själv i valfri lägenhet. Tycker det är rimligt till en vettig a-kassa men som i grunden består av en vettigare summa varje månad utan massa skattepengar inblandade. Problemet med det är även om jag betalar massa i skatt så får ändå inte den ensamstående mamman högre inkomst/lön. Men hon har ett eget val, varför får hon inte högre lön? Och vad måste hon göra för att få högre inkomst. Kanske söka nytt jobb, gå lite extra utbildning eller helt enkelt kanske försöka förhandla eller jobba mer. Eller kanske starta något företag som kan dra in lite extra pengar på kvällarna, eller kanske fråga runt och erbjuda folk städhjälp för en viss summa. Det finns väldigt många sätt öka sina inkomster om man har viljan och faktiskt provat olika alternativ. Så klart jag kan gnälla väldigt mycket över skatten, men jag gjorde något åt problemet och flyttade från Sverige till ett land där jag betalar den nivån på skatt jag kan acceptera. Vilket kommer tillbaka att folk får ta eget ansvar och bör ha rätt att välja vad man vill göra med sina egna pengar. |
Citat:
1. Företag som gör för många misstag går i konkurs. Marknadens evolution gör att de företag som gör rätt finns kvar. Politiker kan däremot fatta felaktiga beslut gång på gång och sen snacka sig till att bli omvalda. 2. Staten behöver aldrig be om mer pengar. De kan tvinga sig till det med våld. Företag måste alltid ge något i utbyte och allt är frivilligt. Citat:
Marknadsekonomi är dock inte digitalt. Det finns många områden i Sverige som styrs planekonomiskt (halva BNP planeras t.ex. av politiker och byråkrater). Ju mer regler och förordningar det är i en bransch desto mer planekonomisk blir den. Olika skatter används för att styra vad individen lägger sina pengar på (bensinskatt, spritskatt, olika moms på olika varor osv). Mitt tidigare exempel om bostadsmarknaden i Stockholm är ett talande exempel. På Malta fungerar bostadsmarknaden perfekt utan statlig inblandning. På Malta kan du välja och vraka, i Stockholm är det stört omöjligt att få ett hyreskontrakt. Malta är dock inte ett marknadsekonomiskt paradis heller. Här är taxinäringen extremt reglerad (begränsad till 200 bilar) vilket gör att taxipriserna är uppåt väggarna tokiga. Har skrivit om det här: http://www.torefriskopp.se/politik/m...bostadsmarknad Ett land kan alltså ha en väl fungerande marknadsekonomi på ett område samtidigt som de har planekonomi på ett annat. De områden som har planekonomi kommer att fungera dåligt, de som har marknadsekonomi kommer att fungera bra. Citat:
Säger inte att det ger en bild av all brottslighet i Sverige. Men om man försöker hitta en korrelation mellan kriminalitet och skattesatser kommer man inte hitta det (inte ens när det gäller skattebrott). Citat:
Mänskligheten har funnits i ca 200 000 år, under all den tiden har vi i princip haft extrem fattigdom och elände hela tiden. Under de senaste 250 åren så har dock något hänt i vissa delar av världen. Vissa samhällen har lyckats skapa rikedomar och hög levnadsstandard (medan andra harvar vidare i extrem fattigdom). Vilket system är det som du säger fungerar som har skapat det uppsvinget? |
Citat:
Jag tycker inte heller det känns kul att betala in hälften av inkomsten i skatt men jag vet att den (till största delen) gör verklig nytta. |
Citat:
Måtte aldrig någonsin den människosyn du har få majoritet i Sverige. Sedan kan man absolut diskutera vad som är lagom skattenivå och vad det ska användas till, men herregud vilket samhälle det skulle bli om du fick bestämma. *burr*. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:16. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson