Citat:
Ursprungligen postat av Helix
(Inlägg 20426697)
Ibland blir trådar på WN så extremt roliga. Varför skall vi ha konstruktiva trådar inom serverteknik, programmering, marknadsföring mm.? Det är väl bättre med trådar som dessa, som tillför lite humor och skratt i vardagen.
|
Ditt inlägg var så pass underhållande att det förtjänar ett eget svar :)
Citat:
(Inlägg 20426697)
Först har vi trådskaparen, johan1234, från CityNetwork, som erbjuder webbhotell för småpengar för att de inte kan hänga med andra konkurrenter på marknaden. När det inte går, går de ut med pekfingret och kritiserar Binero för att de marknadsför sig på "fel" sett gentemot Loopia och samtidigt påpekar Bineros egna, tidigare problem.
Så inte bara slår de ett slag mot Binero, men får alla att minnas Loopias tekniska problem. Riktigt lågt, men samtidigt mycket bra marknadsföring! Det bästa sättet att slå ner på två konkurrenter! Detta är inte en tråd om moral utan ett billigt sätt för CityNetwork att sparka på andra och i detta fallet Binero och delvis Loopia. Hade det handlat om moral hade man beskrivt ett "case" och inge hängt ut en konkurrent.
Till johan1234: om du anser att Binero sparkar på en kunkurrent, gör fel och borde hamna på botten av Atlanten, så vad skall man säga om CityNetwork som skapar denna tråd? I mina ögon ligger du inte bara på botten av Atlanten, men t.o.m. lååågt under, nedgrävd så djupt att ingen vill ens ta tag i er med tång.
|
Jag låter det vara osagt vilka avsikter Johan hade med sitt inlägg, det vet varken du eller jag. Däremot så har det ingen som helst relevans för själva diskussionen. Om du nu anser att han / City Network beter sig precis lika illa åt själva i och med den här kritiken så betyder det att det inte är okej i dina ögon? Det vill säga exakt det som Johan själv säger :) Ditt resonemang där blir ganska skoj måste jag säga.
Huruvida de beskrev ett "case" eller talade klarspråk hade inte haft någon som helst betydelse. De flesta här hade förstått precis vilka det handlar om ändå och det hade stått att läsa i forum och på bloggar för alla de som inte är insatta. Då är det väl bättre att vara ärlig från första början.
City Network har profilerat sig som ett ansvarsfullt bolag som satsar hårt på resurssnål teknik, vindkraftsel och som dessutom stödjer välgörenhet. Därför är deras åsikter i denna fråga inte särskilt överraskande men varför kan du inte se det som en positiv förebild för hela branschen istället för att påstå att de är värst av alla? Visst är det inte alls otroligt att det finns en baktanke, det säger jag inget om, men om fler bolag tog efter CN på vissa punkter så skulle vi ha en betydligt trevligare webbhotellbransch för såväl kunder som leverantörer. Visst hade det också varit snyggare att skriva detta inlägg efter nyår än direkt efter Loopias haveri men man vill ju normalt sett också reagera när ämnet är färskt och alla vet vad man talar om.
Jag försvarar inte alls City Network här utan endast de åsikter och tankar Johan förde fram.
Citat:
(Inlägg 20426697)
Sedan har vi i tråden "de vanliga gamla kärringar" som gärna pekar med sitt långa finger som vanligt, alltid gjort det, och som själva måste vara änglar, aldrig ta ut en krona extra av en kund, aldrig ta några genvägar i livet, har aldrig gått mot rött gubbe, kört mot gult, aldrig ljugit, aldrig lurat någon, serverar varm soppa till hemlösa varje helg, betalar pengar till alla fonder som finns, bygger hem åt fattiga, betalar för att rädda regnskogen, cyklar endast och kör inte bil ....
|
Nu generaliserar du vilt så det slår gnistor åt alla håll och kanter. Om man står upp för något och har en åsikt om vad som är rätt eller fel så är man en gammal kärring? Jo, tjena. Mysig människosyn du har...
Citat:
(Inlägg 20426697)
tartareandesire; det måste vara svårt att vara så perfekt som du brukar utmåla dig själv här på forumet. Under många år har jag ibland funderat om din moraliska kompass är så extremt perfekt, eller om du på forumet försöker kompensera för det verkliga livet. Dessutom har du ju alltid rätt. Så snälla berätta mer, så vi kan nominera dig för någon sorts Nobelpris ...
|
Japp, jag är Gud, tillbed mig. Så vitt jag vet har jag aldrig någonsin påstått mig vara varken felfri eller perfekt men vill du nominera mig till något så har du naturligtvis all rätt i världen att göra det. Att du sätter likhetstecken mellan viljan att förbättra samhället och världen för såväl oss företagare som alla andra människor, djur och natur och att man antingen är en gammal kärring eller ser sig själv som moraliskt överlägsen är en väldigt märklig åsikt. Jag är för övrigt engagerad i ideell verksamhet även utanför internet så du behöver inte vara orolig för att jag ägnar all tid åt att jobba och argumentera mot dig :)
Det är väl betydligt lägre att ersätta bristen på argument med personangrepp än det Binero eller City Network möjligen gjort sig skyldiga till?
Citat:
(Inlägg 20426723)
Lite som Juholt med sina bostadshyror skulle klanka ner på Sahlin för hennes tablerone . Lycka till!
|
Det skulle väl ändå vara Reinfeldt i så fall? Även om City Network och Binero bägge är webbhotell så spelar de inte i samma lag :)
Citat:
(Inlägg 20426723)
Vad är så himla oetiskt med Bineras marknadsföring? Varje svensk parti gör samma sak varje vecka, hela året. Så fort ett parti misslyckas med något, går ett annat ut och skall visa sig bättre i ämnet och kommer med nya lagförslag i det som de andra har misslyckats med.
|
Jo, men så är det allmänna förtroendet för politiker rekordlågt också. Fortsätter webbhotellbranschen på samma spår så blir även förtroendet för denna allt lägre.
Naturligtvis FÅR man göra precis som man önskar så länge man håller sig inom lagens ramar men vi är lyckligtvis många som anser att etik och moral spelar stor roll för våra val av såväl parlamentarisk representation som affärspartners och leverantörer. Det är endast genom att aktivt göra sådana val som man kan styra branschen i rätt riktning.