WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Bästa webhotellet nu? Trött på Binero (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1049215)

pelmered 2011-08-10 10:37

Citat:

Ursprungligen postat av JonathanS (Inlägg 20414043)
Ägardrivna webbhotell är alltid att föredra. Inget webbhotell är felfritt, men när något händer så åtgärdas detta generellt sett snabbare hos dessa. Ballou, Space2u och Oderland är exempel på bra ägardrivna webbhotell.

Med "ägardrivna" menar du att ägaren är en eller flera personer som är delaktiga i den dagliga verksamheten eller? Dvs att de inte ägs av en större koncern/ett stort bolag eller likande.

Danielos 2011-08-10 10:43

Citat:

Ursprungligen postat av ITisGood.se (Inlägg 20414045)
Med "ägardrivna" menar du att ägaren är en eller flera personer som är delaktiga i den dagliga verksamheten eller?

Delaktig tycker jag inte räcker utan ägaren eller huvuddelägaren måste inte bara vara delaktig i verksamheten utan också ha en egen övergripande kunskap om hur allt fungerar och i princip kunna göra allt själv om någon person är sjuk eller liknande.

KristianE 2011-08-10 11:36

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20414046)
Delaktig tycker jag inte räcker utan ägaren eller huvuddelägaren måste inte bara vara delaktig i verksamheten utan också ha en egen övergripande kunskap om hur allt fungerar och i princip kunna göra allt själv om någon person är sjuk eller liknande.

Njaa.. Även om vårt hostingföretag bedrivs precis så med ägarna som tekniskt kunniga så ska
ändå chefen vara en strateg. Visst ska han kunna hjälpa till (eller snabbt få in kompetens) vid
behov, men att begära att chefen ska ge sig in och meka i servrar och infrastruktur funkar bara
i små företag. Så fort ett företag växer så måste chefen lämna över ansvaret till andra.

En chef är strateg. Om han samtidigt är tekniker är detta en bonus men absolut inget krav.

Johan_W 2011-08-10 11:44

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20414054)
Njaa.. Även om vårt hostingföretag bedrivs precis så med ägarna som tekniskt kunniga så ska
ändå chefen vara en strateg. Visst ska han kunna hjälpa till (eller snabbt få in kompetens) vid
behov, men att begära att chefen ska ge sig in och meka i servrar och infrastruktur funkar bara
i små företag. Så fort ett företag växer så måste chefen lämna över ansvaret till andra.

En chef är strateg. Om han samtidigt är tekniker är detta en bonus men absolut inget krav.

Kan ju dock finnas flera ägare i bolaget som sköter olika saker. I vårt fall är en av ägarna ansvarig tekniker vilket känns som en stor fördel.

JonathanS 2011-08-10 12:06

Citat:

Ursprungligen postat av ITisGood.se (Inlägg 20414045)
Med "ägardrivna" menar du att ägaren är en eller flera personer som är delaktiga i den dagliga verksamheten eller? Dvs att de inte ägs av en större koncern/ett stort bolag eller likande.

Ja, precis.

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20414046)

Njae, inte riktigt. För mindre webbhotell är det givetvis fullt möjligt, men när man kommer upp i storlek så kan det bli desto svårare att hänga med i alla svängar. Visst, jag körde support/registry under hela min tid på Loopia men nuförtiden vette tusan om jag skulle klara av det.

Det viktigaste är att det finns ett personligt och stort intresse, engagemang och jävlaranamma. Det får man främst hos ägardrivna företag.

Danielos 2011-08-10 12:47

Citat:

Ursprungligen postat av JonathanS (Inlägg 20414043)
Ägardrivna webbhotell är alltid att föredra. Inget webbhotell är felfritt, men när något händer så åtgärdas detta generellt sett snabbare hos dessa. Ballou, Space2u och Oderland är exempel på bra ägardrivna webbhotell.

Citat:

Ursprungligen postat av JonathanS (Inlägg 20414061)
Det viktigaste är att det finns ett personligt och stort intresse, engagemang och jävlaranamma. Det får man främst hos ägardrivna företag.

Då förstår jag hur du menar, dock tycker jag ändå att det är en stor fördel och fullt möjligt att ägaren har en egen övergripande kunskap, eller åtminstone ett har en övergripande förståelse, även om han naturligtvis grundläggande måste vara strateg, men jag är lite nyfiken på varför citynetwork med Johan inte är med på dina exempel på bra ägardrivna webbhotell?

JensS 2011-08-10 14:00

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20414065)
Då förstår jag hur du menar, dock tycker jag ändå att det är en stor fördel och fullt möjligt att ägaren har en egen övergripande kunskap, eller åtminstone ett har en övergripande förståelse, även om han naturligtvis grundläggande måste vara strateg, men jag är lite nyfiken på varför citynetwork med Johan inte är med på dina exempel på bra ägardrivna webbhotell?

Han har ett molnigt förhållande till dem. :)

pelmered 2011-08-10 14:07

Man måste ju skilja på chefen och ägarna här då de inte behöver vara samma person. Den största ägaren behöver nödvändigtvis inte vara den högsta chefen i verksamheten.

Jag tror också att det är väldigt viktigt att ha en tekniskt kompetens även i den översta ledningen där de övergripande strategiska besluten tas. Den här kunskapen måste man ju ha för att ta bra strategiska beslut i ett så teknikintensivt företag. Men man behöver ju inte ha någon form av spetskompetens inom det teknikska så att man kan meka med servrarna m.m. Det får man se till att det finns andra som kan göra.

JonathanS 2011-08-10 21:11

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20414065)
... jag är lite nyfiken på varför citynetwork med Johan inte är med på dina exempel på bra ägardrivna webbhotell?

De webbhotell som jag har nämnt är företag som jag själv har testat, oberoende av anställning, och funnit vara bra. Svårare än så är det inte. Jag har testat (och testar fortfarande) mer eller mindre alla någorlunda stora svenska webbhotell.

johan1234 2011-08-10 22:40

JonathanS - Ballou, som jag grundade på 90-talet, är inte ägardrivet idag. Har inte varit på mycket länge. De är helt enkelt bra ändå. Kanske är de beviset att även icke ägardrivna företag kan vara bra?

Generellt håller jag annars också helt med dig. Sedan vid någon form av storlek kommer processerna in allt tyngre och det är litet svårare att vara det super-agila företaget. Så är det bara. Tycker ändå att tex Loopia skiner ljust precis så som Ballou. Mycket duktiga och ändå "på" trots storlek och några nivåer från ägarna. Kudos till ledningen som lyckas hålla det så (och alla anställda förstås)...

JensS - Låt oss inte hoppas det är molnen som påverkar. :-)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson