![]() |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
ändå chefen vara en strateg. Visst ska han kunna hjälpa till (eller snabbt få in kompetens) vid behov, men att begära att chefen ska ge sig in och meka i servrar och infrastruktur funkar bara i små företag. Så fort ett företag växer så måste chefen lämna över ansvaret till andra. En chef är strateg. Om han samtidigt är tekniker är detta en bonus men absolut inget krav. |
Citat:
|
Citat:
Citat:
Det viktigaste är att det finns ett personligt och stort intresse, engagemang och jävlaranamma. Det får man främst hos ägardrivna företag. |
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Man måste ju skilja på chefen och ägarna här då de inte behöver vara samma person. Den största ägaren behöver nödvändigtvis inte vara den högsta chefen i verksamheten.
Jag tror också att det är väldigt viktigt att ha en tekniskt kompetens även i den översta ledningen där de övergripande strategiska besluten tas. Den här kunskapen måste man ju ha för att ta bra strategiska beslut i ett så teknikintensivt företag. Men man behöver ju inte ha någon form av spetskompetens inom det teknikska så att man kan meka med servrarna m.m. Det får man se till att det finns andra som kan göra. |
Citat:
|
JonathanS - Ballou, som jag grundade på 90-talet, är inte ägardrivet idag. Har inte varit på mycket länge. De är helt enkelt bra ändå. Kanske är de beviset att även icke ägardrivna företag kan vara bra?
Generellt håller jag annars också helt med dig. Sedan vid någon form av storlek kommer processerna in allt tyngre och det är litet svårare att vara det super-agila företaget. Så är det bara. Tycker ändå att tex Loopia skiner ljust precis så som Ballou. Mycket duktiga och ändå "på" trots storlek och några nivåer från ägarna. Kudos till ledningen som lyckas hålla det så (och alla anställda förstås)... JensS - Låt oss inte hoppas det är molnen som påverkar. :-) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:59. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson