WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Loopia: Nya priser på domäner, .nu från 99 kr till 159 kr (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1047410)

tartareandesire 2011-03-31 11:38

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20400403)
Riktigt dålig business att sälja till inköpspriser eller t.o.m. till förlust.

Så skapar man inga livskraftiga och långsiktiga bolag..

Nja, det är inte helt sant. I det här fallet handlar det snarare om en utgift för marknadsföring.

ZynX 2011-03-31 12:20

Måste bara säga det här.

Förstår att många gråter nu att dom lägger om priserna efter mer en 2 år. Men är jag förvånad? Icke!!

Priset har alltid varit så att loopia inte gjort någon vinst alls på domänen utan sålt för självkostnadspris. Att dom nu höjer för att tjäna lite deg är väll inte mera en konstigt? Hade ni nog med gjort om ni hade ett stort företag och ville tjäna lite på domänerna?

kippex 2011-03-31 12:51

Diskuterade detta i en tråd nyligen och det är skönt att fler håller med mig :)

Skillnaden mot .SE blir så många gånger tydligare när man de facto har en transaktionskostnad. Priset på domäner ska och kan av många skäl inte vara många procent högre än inköpspriset då det direkt vore lönsamt för alla kunder att bara byta registrar omgående.

Problemet för just .NU som inte finns hos .SE är ju att de fortfarande har kvar transaktionskostnaden. Förhoppningsvis slopas denna vid ".NU's uppdatering" och alla kunder kan flytta från Loopia. Tycker de är mycket märkligt om en stor registrar som Loopia inte vetat om detta men de har säkert gjort uträkningar på detta och om man antar att mindre än 38% av kunderna kommer att lämna - blir prishöjningen lönsam. Dock går de även miste om alla webbhotellspaket och framtida nyregistreringar som resulterar i uteblivna webbhotellsintäkter - vilket av naturliga skäl är svårare att räkna på.

I min mening är detta ett ypperligt tillfälle för de närmsta svenska konkurrenterna att sätta in marknadsföringsåtgärder i samband med .NU's revolution av transaktionskostnader och erbjuda simpel auth-push.

hnn 2011-03-31 13:06

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20400463)
Är du säker på att de säljer varmkorv med förlust, eller bara till självkostnadspris? Räkna också in att det är matmoms på deras korv.

Matmoms är väl inte helt korrekt. Det som är korrekt är:

* Äter kunden på plats, så är det 25%.
* Tar kunden med sig maten så är det avhämtning och därmed 12%.

Käkar du alltså korven i restaurangen, så är det 25%. Men om du köper den vid utgången, så är det 12%.

JensS 2011-03-31 13:18

Många företagsekonomer i den här tråden nu. Om det nu är som Loopia säger så är det ju en jätteförlust de har gjort på .nu domänerna. Att då bli av med de kunder som har väldigt många nu domäner är kanske ren vinst för dem. Om en kund haft 15 .nu i sitt webbhotellspaket så har ju inte Loopia tjänat något på den kunden. Noterbart är ju att andra webbhotell inte heller velat säga att Loopia ligger långt över inköpspris vilket många i tråden insisterar på. Om nu tex Binero får 10k överflyttade domäner till sig, kan de då fortfarande hålla samma låga pris? Eller ser vi en liknande tråd om dem om ett år? De tjänar ju dessutom mindre än Loopia per paket då deras marginaler borde då vara känsligare. Detta är dock ren spekulation. För egen del är detta välkomnat kör mest bara se och com. Fler databaser är RIKTIGT skönt för min del.

kippex 2011-03-31 14:03

Citat:

Ursprungligen postat av hnn (Inlägg 20400482)
Matmoms är väl inte helt korrekt. Det som är korrekt är:

* Äter kunden på plats, så är det 25%.
* Tar kunden med sig maten så är det avhämtning och därmed 12%.

Käkar du alltså korven i restaurangen, så är det 25%. Men om du köper den vid utgången, så är det 12%.

Med Ikeas historik av skatteplanering lär de sätta sina korvstånd som shop in shop och mena att kunderna köper födan i ett korvstånd men äter den i en butik :)

Danielos 2011-03-31 14:27

Det hemska vore om IKEA höjer korvpriset på samma sätt som loopia med 60%, då skulle jag bli väldigt ledsen..... :)

Internet Sweden 2011-03-31 16:37

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20400494)
Det hemska vore om IKEA höjer korvpriset på samma sätt som loopia med 60%, då skulle jag bli väldigt ledsen..... :)

..tråkigt att du ser det som hemskt att priset skulle vara 8:- istället för 5:-
Ref: http://www.ikea.com/ms/sv_SE/restaur...staurant4.html

Jag tror trots allt att många andra slutkunder, skulle anse att aktören har forsatt konkurrenskraftiga priser.
Eller skulle du packa in barn och fru i bilen igen för att ta dig till Jysk eller Mio etc. för att korven gått upp med tre spänn på IKEA?

För mig är kanske inte korvpriset det viktigaste med IKEA för mig ..men det kanske bara är jag...

kalasboll 2011-03-31 17:14

Internet Sweden, du kände inte alls av någon sarkasm?

Internet Sweden 2011-03-31 19:20

Citat:

Ursprungligen postat av kalasboll (Inlägg 20400515)
Internet Sweden, du kände inte alls av någon sarkasm?

Naturligtvis, det var därför jag kände att jag kunde kosta på mig en liknelse..

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson