WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Är vi på väg mot 2012 eller vad är frågan om? (Tsunami/Jordskalv - Japan) (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1047068)

Captain Thailand 2011-03-13 11:46

Hej,

Människan är smart nog att kunna agera egoistiskt, men för dum för att förstå att denna egoism tillslut kommer utrota den egna arten.

StefanW 2011-03-13 14:14

Citat:

Ursprungligen postat av trådlöst (Inlägg 20397309)
Ja du Hjorten, jag har inte sagt att du ska må dålig utöver det, men iallfall i tråden kan du visa ditt medlidande (även om det inte gör dom där borta ett smack) men bara för tråden och disskussionen.

Jag skrev att man ska respektera varandras åsikter, om jag tycker att det finns en större makt bakom detta, som den enda jag ser som är en större makt, är Gud, så får jag väll tycka det.

Tycker ni mot mig, så får jag väll acceptera eran åsikt, lika enkelt.

Stefan W: Jag oroar mig inte för 2012 eftersom det i princip kan inträffa när som helst, jag menar, man kan inte spå allt i livet.

Sen vet jag inte varför du inte tror att det inte finns någon Gud (Vet inte om du är påläst inom religion) men jag är det till en mindre skala och då är det helt klart en annan syn än vad du har.

emilv: Ja, oftast är ju naturkatastroferna naturliga, annars skulle det väll inte vara moder natur som orsaka dom utan vanliga människor men det är väll vi själva som i sin tur bidrar till detta på ett lr annat sätt.

Jag är väldigt påläst och oerhört intresserad inom ämnet religion. Jag är dock fortfarande övertygad om att det inte finns någon Gud. Påläst eller ej.

trådlöst 2011-03-13 14:28

StefanW: Din åsikt - Jag respekterar det :)

Captan_Thailand: Ja, det är väll så som du säger, att detta ligger oss närmare hjärtat, än det som hände för flera tusen år sedan, att dagens media uppmärksammar oss mera nu och allt känns "real", bara föra att det sker "nu".
Så du förklara det bättre än mig och så är det :)

KrisitanE: Typisk kommentar, "skolkade du från historialektionerna".
Faktum är att jag aldrig skolkat från någon lektion, och ändå vet jag, att människan överlevt istider, men so what? Det är väll inte så att dom förklarat för deras barn att dom ska föra vidare detta och att deras barn barn har fört över detta till de "nyare" generationerna och så, så har det ju väll inte hållt på?

Annars skulle väll alla minnas jordbävningen år X (några hundra år innan istiden) - ne skulle inte tro det.

Anders: Jag vet faktiskt inte, jag hoppas det hjälper något iallfall och inte går till dom som är ledare/vd/ägare för alla dessa organisationer.
Helst vill man ju själv åka ner till respektive land och hjälpa de IRL.

Adestro 2011-03-13 15:06

Expressens lösbilaga frontar idag med en kampanj med Röda Korset, "Hjälp offren i Japan". Känns som att svenska Röda Korset försöker casha in lite administrationspengar på detta? För jag tror inte Japan behöver hjälp av Röda Korset i Sverige...

emilv 2011-03-13 15:18

Citat:

Ursprungligen postat av Adestro (Inlägg 20397561)
För jag tror inte Japan behöver hjälp av Röda Korset i Sverige...

Ekonomiskt behöver Japan knappast någon hjälp men hjälparbetare och förnödenheter behövs ju vid stora katastrofer, oavsett hur rikt det drabbade landet är. Infrastruktur slås ut, människors hem förstörs och många är skadade. Jag tror absolut på hjälpinsatser från frivilliga i sådana här situationer, typ Röda korset. Även om det är svenska Röda korset som samlar in pengarna får vi väl hoppas att de kanaliseras till lokala organisationer i och nära Japan; här gör de ju som sagt ingen nytta.

Adestro 2011-03-13 15:31

Citat:

Ursprungligen postat av emilv (Inlägg 20397564)
Ekonomiskt behöver Japan knappast någon hjälp men hjälparbetare och förnödenheter behövs ju vid stora katastrofer, oavsett hur rikt det drabbade landet är. Infrastruktur slås ut, människors hem förstörs och många är skadade. Jag tror absolut på hjälpinsatser från frivilliga i sådana här situationer, typ Röda korset. Även om det är svenska Röda korset som samlar in pengarna får vi väl hoppas att de kanaliseras till lokala organisationer i och nära Japan; här gör de ju som sagt ingen nytta.

Japanska Röda Korset har 15 miljoner medlemmar. :) Sen har ju USA en garnison på ca 40 000 i landet som redan assisterar japans försvar.

Med tanke på att det är svenska Röda Korset vi pratar om tycker jag det luktar unket... :(

emilv 2011-03-13 16:07

Citat:

Ursprungligen postat av Adestro (Inlägg 20397567)
Med tanke på att det är svenska Röda Korset vi pratar om tycker jag det luktar unket... :(

Skänk dina pengar till Läkare utan gränser då, så slipper du moraliska dilemman :-)

tartareandesire 2011-03-13 16:18

Citat:

Ursprungligen postat av trådlöst (Inlägg 20397455)
Carl Bildt borde väll ha något att göra med detta eftersom han är utrikesminister eller?

Men jag tror allt som sker nu är p.ga att vi människor lever nu, VI levde inte för 100 miljoner år sedan eller för 30 tusen år sedan och då har vi ingen kunskap om det som skedde då, alltså med orkaner, jordbävningar osv.

Bara för att vi inte levde för 100 miljoner år sedan så saknar vi inte helt kunskap om den tiden.

Utrikesministern har inte mycket med detta att göra, nej.

KristianE 2011-03-13 16:34

Citat:

Ursprungligen postat av trådlöst (Inlägg 20397555)
KrisitanE: Typisk kommentar, "skolkade du från historialektionerna".
Faktum är att jag aldrig skolkat från någon lektion, och ändå vet jag, att människan överlevt istider, men so what? Det är väll inte så att dom förklarat för deras barn att dom ska föra vidare detta och att deras barn barn har fört över detta till de "nyare" generationerna och så, så har det ju väll inte hållt på?

Hängde mest upp mig på ditt påstående att människan inte fanns för 30.000 år sedan.

trådlöst 2011-03-13 17:20

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20397578)
Hängde mest upp mig på ditt påstående att människan inte fanns för 30.000 år sedan.

Fast jag var nog otydlig för att du ska förstå det och (säkerligen andra) men jag menar, VI människor, som lever nu, alltså du, jag, mina kompisar, dina arbetskollegor, obama, reinfeldt, juholt, steve jobs, VI (Drar alla människor som lever i denna tid in i ordet "VI") levde inte då.

Visst, vi saknar inte kunskap om den tiden heller men anledningen till varför vi bryr oss om saker som händer nu (orkaner,jordbävningar) osv tycker jag Captan_Thailand har svarat riktigt bra på.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson