![]() |
Citat:
För det första: Vem ska avgöra vad som är det du kallar "skräpdomäner"? För det andra: Det är knappast domänen som klassas som skräp, utan snarare innehållet/hur domänen används. För det tredje: Jag är ingen vän till de tankegångar som anser sig ska bestämma hur eller på vilket sätt ett domännamn ska få användas. För det fjärde: Min uppfattning är att tredje part inte bör lägga sig i vad eller hur en registrant använder sin domän - såvida användningen inte är olaglig, bryter mot .SE:s eller hostingleverantörens villkor. För det femte: I det fall domäner inte används på det sätt "man" förväntar sig, så beror det sannolikt på flera anledningar: - Registranten hinner inte med att utveckla/ har planer för framtiden och parkerar under tiden (många registrera fler än de hinner/avser att utveckla) - Registranten kan ha skyddsregistrerat domäner "kring" sin/sina huvuddomäner - vissa redirectar, andra PPC-parkerar.. - Registranten nyttjar endast domänen för mx eller ftp mm och PPC-parkerar http.. - Registranten ser domänen som ett investeringsobjekt - PPC-parkerar under tiden Jag anser att det inte är görbart att klassa en aktör med liten eller stor domänportfölj på ett speciellt sätt - och eftersom jag sitter med "facit", så roas jag en smula åt eng3ls matematiska uträkningar för de portföljer han anser sig känna till. - Din mattelärare kan inte haft det speciellt skojigt ...eller så var det just det han/hon hade!! ;) Sett till .se-zonen i stort, så MINSKAR andelen riktigt stora domäninnehavare. Men det som är intressant är att andelen innehavare som har 1-2 domäner minskar likaså. Den grupp innehavare som växer starkast ligger i spannet 6-15 domäner och vi har det senaste året gått från 2,06 domäner per innehavare till 2,13 - Detta är dock ruskigt mycket lägre än flera andra ccTLDer som har snittet uppåt 3,5 Men som jag tidigare skrivit, så är det ganska trubbiga avläsningar som görs i vad som klassas som Parked/PPC/MFA osv. och det går ofta inte att jämföra äpplen med äpplen, eftersom vissa TLDer har egna uppskattningar och andra TLDer använder andra analyser som mäter på andra sätt. För .se-zonen är andelen Parked/PPC/MFA iaf i spannet "försvinnande liten" till "lägre än" de allra flesta TLDer (ccTLDer och gTLDer), där vissa ccTLDer själva anger att strax under 50% av deras TLDs totalt registrerade domäner tillhör denna användningskategori. Jag anser inte att detta är en icke-fråga, men varför adressera detta som ett stort problem!? Det är ju trots allt registranterna som styr innehållet och användningen.. |
Citat:
Dock intressant att de "väljer" att minska sin portföljvolym. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
I agree to disagree.. :)
|
Citat:
ICANN har ingenting med cctld´er att göra alls. Varje cctld sätter sina egna regler och de ska möta de behov som ens "local internet community" behöver. För en cctld som brukar det tolkas som "landet som indikeras i tld´n" men kan även definieras annorlunda. För toppdomänen .se så är det rätt uttalat att de vill serva alla som bor och verkar i Sverige och .no har gjort det ännu tydligare genom att man ska vara registrerad i Brönnöysundsregistret för att få en .no-domän. Andra cctld´er har andra regler men man kan säga att de är likartade men med egen "knorr" som bl a kan bero på hur lagstiftningen i landet där registriet finns ser ut. ICANN skriver däremot avtal med gtld´er (.com, .net, .org mfl) som reglerar hur de ska hantera toppdomänen. ICANN skriver också avtal med Registrarer (som då blir sk ICANN Accredited Registrar) som reglerar vad de får göra och inte göra. Kraven på ett gtld registry är tämligen rigorösa och de som finns idag är kompetenta. Däremot så dras accrediteringen för Registrarer in lite då och då. Grundtanken är att domäninnehavaren inte ska förlora sin domän. |
Citat:
Björn Eriksen hade inte behövt lämna över .se till IIS om han inte velat. Däremot så hade nog Björn inte mått bra om han inte gjort det, hans arbetssituation var fullständigt horribel på slutet. |
Citat:
|
Citat:
Fast för kraftig styrning uppifrån (varifrån är det förresten?) riskerar att likrikta och det vore heller inte bra. Det måste finnas utrymme för hostingleverantörerna att profilera sig mot varandra. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:03. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson