WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ge ni pengar till tiggare? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1046844)

Alpha 2011-03-01 15:01

Jonny: haha, lite kul att du skriver
"Jag gav bort en rikskupong en gång och såg hur han faktiskt köpte sig en hamburgare."

Ge mig en rikskupong också, så köper nog även jag en hamburgare. Inte så att jag går och köper ett par nya jeans för det kan man väl inte göra med rikskuponger :D

EDIT: Sen detta angående uteliggare, som någon annan skrev i tråden så har vi mycket värre problem än uteliggare.
Vården och Skolan fungerar inte som den ska, sedan går vi och kallar oss ett i-land.

Fattar inte vad vi har för skit politiker i det här landet.

mvh

studiox 2011-03-01 15:06

Förr när jag hade vanligt jobb hände det att jag gav bort rikskuponer istället. Det finns såklart en chans att dessa säljs/byts bort etc. men dom tiggarna som bara vill ha pengar till "mat" men som blir sura om man försöker ge rikskuponer är inte alls i behov av "mat".

Naturligtvis blir det ju värre när man ger organiserad brottslighet pengar - det kommer ju bara mer (liknelsen med råttor var bra :)

En gång var jag påväg i tunnelbanan och skulle växla in småslantar (Skulle flytta och hade lovat mig själv att göra mig av med alla jävla mynt). I min ryggsäck hade jag mynt för närmare 5.000 kr (huga). Det kom en tiggare i tunnelbanan och jävlar vad jag hade svårt att hålla mig - tänkte öppna min ryggsäck och skramla med alla mynt - påväg att ge honom några, men sen ångra mig, *hehe*

MikaelB 2011-03-01 15:16

Jag "brukar" köpa Faktum ibland då jag känner mig på bra humör och stöter på någon men annars inte så mycket. Dock bor jag inte i någon storstad och ser problemet varje dag heller.

Sambon köpte i julas faktum av en stackare som stod i -20 och frös, sedan gick hon in på köpcentrumet och köpte en mössa och ett par handskar och slog in i ett paket och gav honom och önskade hon en god jul. Tyckte jag var fint gjort och kanske ett bra exempel på hur man hjälper människor som har det svårt, dvs att visa att man bryr sig. Det tror jag hjälper mer än sporadisk ekonomisk hjälp eller att försöka tvinga in någon i den situationen i ett arbete.

Om jag själv har problem om än inte alls i samma omfattning hjälper det allra bäst att ha personer i sin närhet som man kan lita på och som ställer upp för en. Om en främling hjälper mig ur situtiationen hjälper det möjligen för stunden men nästa gång problemet uppstår står jag lika hjälplös.

tartareandesire 2011-03-01 15:25

Citat:

Ursprungligen postat av youheardit (Inlägg 20395374)
Var det inte en ny lag på G som skulle förbjuda tiggeri i Sverige?? Tyckte jag läste det någonstans för ett bra tag sen...

Men håller med ConnyWesth om att man borde ge alla ett jobb istället för pengar.

Det är en tämligen orealistisk ambition även om det givetvis vore bättre.

razor 2011-03-01 15:32

Citat:

Var det inte en ny lag på G som skulle förbjuda tiggeri i Sverige?? Tyckte jag läste det någonstans för ett bra tag sen...

Men håller med ConnyWesth om att man borde ge alla ett jobb istället för pengar.

Jo, det var nog tal om det ja. Har för mig att det skulle göra det möjligt att skicka hem tiggare från andra länder. Alltså även folk från EU. Detta för att få bukt med organiserat tiggeri och inte för att sätta dit "hederliga tiggare". Undrar vad det blev av det?

Erik Stenman 2011-03-01 16:30

Nej, jag ger inte pengar till tiggare. Jag har inte sett tiggare i Sverige som jag inte kan utesluta att det är någon annan som tar pengarna om jag ger, eller att personen använder pengarna till droger/sprit.

Däremot kommer jag ihåg härvan här i Uppsala för något år sedan med romska barn som hölls som tiggare/gatumusikanter av deras föräldrar och sedan visade det sig att dom verkligen dragit in stora belopp. Tyvärr hittar jag ingen källa. Det är svårt att veta om man verkligen hjälper någon när man ger pengar. Det samma gäller "utvecklingsbistånd" som jag i princip är emot. Däremot tycker jag flyktningbistånd och bistånd vid kriser är mycket mer effektivt.

MRDJ 2011-03-01 16:33

Citat:

Ursprungligen postat av razor (Inlägg 20395390)
Jo, det var nog tal om det ja. Har för mig att det skulle göra det möjligt att skicka hem tiggare från andra länder. Alltså även folk från EU. Detta för att få bukt med organiserat tiggeri och inte för att sätta dit "hederliga tiggare". Undrar vad det blev av det?

Dem har redan skickat hem en hel del av dem, Det är tillåtet att åka till ett annat EU-land och jobba, Däremot är det inte tillåtet att skaffa pengar på ett oskäligt sätt. och det var grunden till att dem skickades hem.

Problemet är väll att när dem skickar ut 40 st så kommer det 40 nya.

tartareandesire 2011-03-01 17:15

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Stenman (Inlägg 20395403)
Nej, jag ger inte pengar till tiggare. Jag har inte sett tiggare i Sverige som jag inte kan utesluta att det är någon annan som tar pengarna om jag ger, eller att personen använder pengarna till droger/sprit.

Däremot kommer jag ihåg härvan här i Uppsala för något år sedan med romska barn som hölls som tiggare/gatumusikanter av deras föräldrar och sedan visade det sig att dom verkligen dragit in stora belopp. Tyvärr hittar jag ingen källa. Det är svårt att veta om man verkligen hjälper någon när man ger pengar. Det samma gäller "utvecklingsbistånd" som jag i princip är emot. Däremot tycker jag flyktningbistånd och bistånd vid kriser är mycket mer effektivt.

Bistånd ska alltid följas upp, det är en gällande princip. Att utgå från att inga pengar gör nytta känns som en ganska märklig inställning. "Bara bistånd" existerar dessutom knappt, oftast handlar det om byteshandel / mutor för att det egna landets företag ska kunna etablera sig. Ingen större skillnad mot kristna organisationers "generositet".

William 2011-03-01 17:15

Det kan väl hända ibland att man ger bort lite pengar, till en uteliggare. Jag ger inte bort till tiggare. Men, att ge bort pengar det löser absolut inga problem, för då går de eventuellt och köper sprit istället. Så enligt mig, så ska man erbjuda dem att köpa en måltid till dem istället. Eftersom det är ju relativt bättre.

Men ibland så kan det vara svårt att gå förbi någon uteliggare som faktiskt ser ut att må ganska dåligt ute i kylan utan att ger någonting. Det är oftast under vintern som jag brukar ge någonting.

En bit därifrån där jag bor, där finns det ganska många uteliggare och tiggare. Och även en hel del musiker som spelar för pengar. Om jag tycker att de som spelar musik, är ganska duktiga då brukar jag även ge lite pengar. Men det händer inte direkt ofta.

kw_wasabi 2011-03-01 17:25

Citat:

Om de är läs- och skrivkunniga skulle ju kunna anställa dem som skribenter av SEO-anpassade texter. 30 öre per ord med chans till bonus om texten går igenom Horace Engdahl-filtret. De skulle kunna sitta på biblioteket och skriva hela dagarna och överlämna ett USB-minne en gång i veckan.

Kanske inte så realistiskt förslag men jag är för arbete framför "konstgjord andning" som pengadonationer faktiskt är. Tycker att Situation Stockholm verkar vara ett riktigt bra projekt där de får jobba mot ersättning.

Vill man ge akuthjälp är det bättre att be tiggaren/uteliggaren hänga med till Mc Donalds och bjuda h*n på en stor meny.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson