WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Uppdrag granskning om IKEA (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1046141)

tartareandesire 2011-01-28 12:52

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda (Inlägg 20390097)
Vet inte riktigt om jag håller med dig. Vår företagsbeskattning i Sverige är väsentligt mycket högre än i många andra länder i Europa, ja, i världen. Vad jag vet är det dyrast att driva företag i Sverige av alla nordiska länder...

Nu är det ju som sagt inte frågan om att man smitit från skatter. Man har följt alla regler vad jag förstått, så att jämföra med att våldta utan att åka fast är ju... sjukt.

Dessutom har ju IKEA betalat miljarder och åter miljarder i skatt, det diskussionen gällde var ju några hundra miljoner totalt. Pengar som man helt lagligt sluppit betala skatt för.

Så bara jag betalar skatt för majoriteten av mina intäkter så är det okej att jag gömmer undan resten menar du? Eller gäller det bara de allra rikaste?

kalasboll 2011-01-28 13:06

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20390098)
Så bara jag betalar skatt för majoriteten av mina intäkter så är det okej att jag gömmer undan resten menar du? Eller gäller det bara de allra rikaste?

De har väl betalat den skatt de är skyldiga att betala?

tartareandesire 2011-01-28 13:11

Citat:

Ursprungligen postat av kalasboll (Inlägg 20390099)
De har väl betalat den skatt de är skyldiga att betala?

Det får man väl anta, men det har inget med saken att göra. Talade inte om gällande lagar nu utan om rätt eller fel.

Wojt 2011-01-28 13:59

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20390100)
Det får man väl anta, men det har inget med saken att göra. Talade inte om gällande lagar nu utan om rätt eller fel.

Det är väl rätt att betala in det som man skall och behålla resten?
.

tartareandesire 2011-01-28 14:17

Citat:

Ursprungligen postat av Wojt (Inlägg 20390109)
Det är väl rätt att betala in det som man skall och behålla resten?
.

Mobbning och otrohet är normalt sett inte heller olagligt. Är det per automatik rätt då? Det mesta som sagts i den här tråden har ingenting med vad som är lagligt eller inte att göra.

SEAPelle 2011-01-28 14:23

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20390100)

Att följa lagar och regler är rätt, det är exakt vad IEKA gjort.
Att nämna mobbning och otrohet är ju något som har med moral att göra. finns mängder av beklanta som lever i sexuellt öppna förhållande där finns inte otrohet så som du anser det.
Nu är du inne och pratar om personliga åsikter.
Ikea har följt gällande lagar coh regler, alltså gjort rätt.

coredev 2011-01-28 14:33

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda (Inlägg 20390097)
Vet inte riktigt om jag håller med dig. Vår företagsbeskattning i Sverige är väsentligt mycket högre än i många andra länder i Europa, ja, i världen. Vad jag vet är det dyrast att driva företag i Sverige av alla nordiska länder....

http://en.wikipedia.org/wiki/Tax_rates_of_Europe
Norge: 28%
Sverige: 26,3%
Finland: 26%
Danmark: 25%

Man skall inte lita på propaganda från Timbro och Svenskt Näringsliv.

Spindel 2011-01-28 14:59

Äsch, alla stora företag skatteplanerar ju. Google använder ju sig av Irland för att slippa svensk skatt och jag tror de flesta på WN är glada över att få lite "extra" tack vare detta.

Finns en enkel lösning om man vill lösa "problemet". Sänk skatterna i Sverige så att de motsvarar t.ex. Irland. Då hade vi uppenbarligen fått större skatteintäkter i Sverige trots lägre skattetryck. Lafferkurvan beskriver detta fenomen om någon vill veta mer. Googla på det så blir Irland glada.

razor 2011-01-28 15:02

Citat:

Ursprungligen postat av Spindel (Inlägg 20390132)
Äsch, alla stora företag skatteplanerar ju. Google använder ju sig av Irland för att slippa svensk skatt och jag tror de flesta på WN är glada över att få lite "extra" tack vare detta.

Finns en enkel lösning om man vill lösa "problemet". Sänk skatterna i Sverige så att de motsvarar t.ex. Irland. Då hade vi uppenbarligen fått större skatteintäkter i Sverige trots lägre skattetryck. Lafferkurvan beskriver detta fenomen om någon vill veta mer. Googla på det så blir Irland glada.

Nu går det ju dåligt för Irlands ekonomi också så skatterna kanske borde höjas där också

Spindel 2011-01-28 15:08

Citat:

Ursprungligen postat av razor (Inlägg 20390133)
Nu går det ju dåligt för Irlands ekonomi också så skatterna kanske borde höjas där också

Vad skulle höjda skatter hjälpa? Att Google mfl. flyttar sitt kapital någon annanstans? Nu kommer jag inte ihåg exakt vad som gick snett i Irland, men om jag inte minns fel var det samma visa som i t.ex. USA: Man lånade ut massa pengar till folk, som skaffade hus och sedan visade det sig att ingen hade råd att betala dessa lån. Så nu står man med tomma hus som är helt värdelösa för bankerna.

Hur höjd skatt skulle lösa detta problem får du gärna förklara.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson