WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Wikileaks-ledaren Julian Assange gripen (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1045234)

tartareandesire 2010-12-10 18:15

Citat:

Ursprungligen postat av SimonP (Inlägg 20382448)
Jag är rätt förvånad över hur många som "vet" att han är oskyldig innan ens all fakta är offentlig?, dessutom tar en del till våld för att försvara honom. Syftar främst på de personer som gör DoS-attacker mot div. företag.

Du har en väldigt bred definition av våld måste jag säga :) Men håller med dig i sak, de som utför sådana sabotage bör jagas och straffas. Glöm inte att även Wikileaks utsatts för attacker. Tycker dock precis lika illa om de amerikaner som pressat Amazon och andra företag att gå deras ärenden.

Bjorne 2010-12-10 19:05

Vi lever i en rättstat. Då "vet" vi att folk är oskyldiga tills de har dömts.

tartareandesire 2010-12-10 19:11

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorne (Inlägg 20382452)

Det är väl en definitionsfråga. Personen är i mina ögon skyldig om han begått brottet oavsett om han sedan döms eller inte :)

kalasboll 2010-12-10 19:32

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20382453)
Det är väl en definitionsfråga. Personen är i mina ögon skyldig om han begått brottet oavsett om han sedan döms eller inte :)

Då krävs det att du sett denne begå brottet? :)

SimonP 2010-12-10 19:32

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorne (Inlägg 20382452)

Personligen skulle jag jag inte vilja gå ut offentligt och försvara en våldtäktsanklagad person som jag inte känner, åtminstone inte förrän han blivit friad. Skulle blir rätt pinsamt om det senare i en ev. rättegång visade sig att det fanns bevis och personen verkligen var skyldig. Jag hoppas att Julian är oskyldig, det är ju tur att en del "vet" det redan...

Wojt 2010-12-10 20:09

Detta måste dock vara bra PR för Wikileaks ändå.

Jag visste inte ens att Wikileaks fanns innan jag läste om hela denna cirkusen.

tartareandesire 2010-12-10 21:07

Citat:

Ursprungligen postat av Wojt (Inlägg 20382459)
Detta måste dock vara bra PR för Wikileaks ändå.

Jag visste inte ens att Wikileaks fanns innan jag läste om hela denna cirkusen.

Då har du inte följt nyheterna :)

jonny 2010-12-10 22:13

Citat:

Ursprungligen postat av SimonP (Inlägg 20382455)
Personligen skulle jag jag inte vilja gå ut offentligt och försvara en våldtäktsanklagad person som jag inte känner, åtminstone inte förrän han blivit friad.

Det är väl ingen som försvarat honom i tråden. Däremot verkar det - baserat på den information som finns tillgänglig - osannolikt att det är fråga om våldtäkt. Snarare två kvinnor som kanske känner sig utnyttjade och förväntat sig mer.

Givetvis kan det vara bra om polisen får utreda och försöka klargöra vad som hänt. Problemet med våldtäkter rent generellt är att det är svårt för någon som inte varit inblandad att avgöra vad som hänt då det oftast är ord mot ord så länge det inte är fråga om extrema överfallsvåldtäkter.

SimonP 2010-12-10 22:39

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20382465)
Det är väl ingen som försvarat honom i tråden.

Nej, jag menar rent allmänt, det är t.ex tusentals som deltar i DoS-attacker.

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20382465)
Snarare två kvinnor som kanske känner sig utnyttjade och förväntat sig mer

Visst kan det vara så, jag är mest förvånad att många redan bestämt sig innan åtalet är nerlagt eller innan han blivit friad i en rättegång. Det blir som djungelns lag: "skjut först, fråga sen".

uffe_nordholm 2010-12-10 22:49

Citat:

Ursprungligen postat av SimonP (Inlägg 20382467)
Nej, jag menar rent allmänt, det är t.ex tusentals som deltar i DoS-attacker.

Som jag har förstått saken så är DDoS-en som diverse företag har råkat ut för en protest mot att dessa har bestämt sig för att hindra folk från att skänka pengar till Wikileaks. Om min förmodan är rätt så har det inget alls med våldtäktsmisstankarna att göra, utom när åklagarämbetet DDoS-ades.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson